biltvätt med egen kemi
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
bo100nka
biltvätt med egen kemi
vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen.
-
SwedishAdvocate
Re: biltvätt med egen kemi
'Enligt svensk lagstiftning (Miljöbalken) får man inte släppa ut smutsigt vatten orenat. Om man tvättar bilen på en gata med div. kemikalier så rinner dessa rakt ner i dagvattenbrunnen och ut i sjöar. I viss utsträckning följer även kemikalier, olja och metaller från bilen med tvättvattnet ner i dagvattenbrunnen. Därför är det i praktiken förbjudet att tvätta bilen på de flesta gator.'bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen. [Min u.]
/Google's AI
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Freez
- Teslaägare
Vill man tvätta med egna produkter får man boka en tvätthall som tillåter det vilket jag tycker ger bästa resultatet. Jag brukar använda självtvätt som tillhanda håller medel när bilen är lätt smutsig.bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Freez
- Teslaägare
Korrekt men på gräsmattan är det ok men man bör väl inte använda tex kallavfettning utan bara tvättmedel.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jun 2026 20:21'Enligt svensk lagstiftning (Miljöbalken) får man inte släppa ut smutsigt vatten orenat. Om man tvättar bilen på en gata med div. kemikalier så rinner dessa rakt ner i dagvattenbrunnen och ut i sjöar. I viss utsträckning följer även kemikalier, olja och metaller från bilen med tvättvattnet ner i dagvattenbrunnen. Därför är det i praktiken förbjudet att tvätta bilen på de flesta gator.'bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen. [Min u.]
/Google's AI
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag skulle inte tvätta bilen på gräsmattan, däremot på den grusade uppfarten. På landet alltså, hemma blir det på OKQ8.Freez skrev: ↑26 jun 2026 09:57Korrekt men på gräsmattan är det ok men man bör väl inte använda tex kallavfettning utan bara tvättmedel.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jun 2026 20:21'Enligt svensk lagstiftning (Miljöbalken) får man inte släppa ut smutsigt vatten orenat. Om man tvättar bilen på en gata med div. kemikalier så rinner dessa rakt ner i dagvattenbrunnen och ut i sjöar. I viss utsträckning följer även kemikalier, olja och metaller från bilen med tvättvattnet ner i dagvattenbrunnen. Därför är det i praktiken förbjudet att tvätta bilen på de flesta gator.'bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen. [Min u.]
/Google's AI
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
bo100nka
vilket självtvätt rekomenderar du som du vet att de tillåter ta med sig egna produkter? Jag bor i Jönköping och såg Kärcher självtvätt där det står tydligt om att de inte gör det.Freez skrev: ↑26 jun 2026 09:56Vill man tvätta med egna produkter får man boka en tvätthall som tillåter det vilket jag tycker ger bästa resultatet. Jag brukar använda självtvätt som tillhanda håller medel när bilen är lätt smutsig.bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen.
-
bo100nka
tershine's Biosolve kallavfettning är ju biologiskt nedbrytbart - eller är det något annat man bör tänka på?Freez skrev: ↑26 jun 2026 09:57Korrekt men på gräsmattan är det ok men man bör väl inte använda tex kallavfettning utan bara tvättmedel.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jun 2026 20:21'Enligt svensk lagstiftning (Miljöbalken) får man inte släppa ut smutsigt vatten orenat. Om man tvättar bilen på en gata med div. kemikalier så rinner dessa rakt ner i dagvattenbrunnen och ut i sjöar. I viss utsträckning följer även kemikalier, olja och metaller från bilen med tvättvattnet ner i dagvattenbrunnen. Därför är det i praktiken förbjudet att tvätta bilen på de flesta gator.'bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen. [Min u.]
/Google's AI
-
Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Bor man nära en Glimra så tillåter de vissa produkter: https://glimra.se/godkandaprodukter/
Ska sägas att jag aldrig sett någon personal så tvivlar på att något händer om man råkar använda produkter från andra tillverkare. Själv kör jag för säkherhets skull på Tershine som jag ändå gillar
Ska sägas att jag aldrig sett någon personal så tvivlar på att något händer om man råkar använda produkter från andra tillverkare. Själv kör jag för säkherhets skull på Tershine som jag ändå gillar
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
-
Freez
- Teslaägare
Enligt min erfarenhet är petroliumbaserad kallavfettning mer effektiv. Har dock inte provat Tershine Biosolve men andra "bio" medel.bo100nka skrev: ↑26 jun 2026 11:03tershine's Biosolve kallavfettning är ju biologiskt nedbrytbart - eller är det något annat man bör tänka på?Freez skrev: ↑26 jun 2026 09:57Korrekt men på gräsmattan är det ok men man bör väl inte använda tex kallavfettning utan bara tvättmedel.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jun 2026 20:21'Enligt svensk lagstiftning (Miljöbalken) får man inte släppa ut smutsigt vatten orenat. Om man tvättar bilen på en gata med div. kemikalier så rinner dessa rakt ner i dagvattenbrunnen och ut i sjöar. I viss utsträckning följer även kemikalier, olja och metaller från bilen med tvättvattnet ner i dagvattenbrunnen. Därför är det i praktiken förbjudet att tvätta bilen på de flesta gator.'bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen. [Min u.]
/Google's AI
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Freez
- Teslaägare
Jag använder OKQ8 där jag bor, de har grymma gör det självhallar med kraftfulla högtryckstvättar vilket är ett måste på vintern om man ska få bilen riktigt ren. Borde finnas även i Jönköping.bo100nka skrev: ↑26 jun 2026 11:01vilket självtvätt rekomenderar du som du vet att de tillåter ta med sig egna produkter? Jag bor i Jönköping och såg Kärcher självtvätt där det står tydligt om att de inte gör det.Freez skrev: ↑26 jun 2026 09:56Vill man tvätta med egna produkter får man boka en tvätthall som tillåter det vilket jag tycker ger bästa resultatet. Jag brukar använda självtvätt som tillhanda håller medel när bilen är lätt smutsig.bo100nka skrev: ↑25 jun 2026 17:55vad är era erfarenheter med självtvätt? Jag såg att det tillåter inte använda sin egen sprayflaska med kemi man köpte någonstans förutom deras egen produkt som ingår i deras högtryckssprutan. Jag tror att det är vettigt att de som inte har fin trädgård med gräset kan inte spola bilen på gatan, dessutom vill folk gärna spara pengar och bara besöka själv- eller snabbtvätt och ta med sig nerbrytbart kemi hemifrån och bara använda deras högtryckstvätt och tvättplatsen.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
TobbeW
- Teslaägare
Kan bara instämma med tidigare talare, inga problem att använda vilka medel man vill hos OKQ8 tvätthallar.
Även om jag oftast tvättar på jobbets tvätthall.
Värt att tänka på om man står på grusplan/gräsmatta är ju att oavsett hur miljövänligt tvättmedel/avfettning man använder så kommer ju skiten på bilen som rinner av inte att vara miljövänlig....
Även om jag oftast tvättar på jobbets tvätthall.
Värt att tänka på om man står på grusplan/gräsmatta är ju att oavsett hur miljövänligt tvättmedel/avfettning man använder så kommer ju skiten på bilen som rinner av inte att vara miljövänlig....
Model 3 Performance Highland
-
Teslaaa
- Teslaägare
Dessutom har de bra månads abonnemang, jag betalar 199kr/månaden och kan tvätta en gång per dag i 15min+5min paustid+dammsugare.Twarkie skrev: ↑26 jun 2026 11:33Bor man nära en Glimra så tillåter de vissa produkter: https://glimra.se/godkandaprodukter/
Ska sägas att jag aldrig sett någon personal så tvivlar på att något händer om man råkar använda produkter från andra tillverkare. Själv kör jag för säkherhets skull på Tershine som jag ändå gillar![]()
-
PSMKA
- Teslaägare
Vänta nu... detta låter ju nästan bra. Kan man pausa hur många gånger man vill men till en totaltid på fem minuter?Teslaaa skrev: ↑26 jun 2026 16:15Dessutom har de bra månads abonnemang, jag betalar 199kr/månaden och kan tvätta en gång per dag i 15min+5min paustid+dammsugare.Twarkie skrev: ↑26 jun 2026 11:33Bor man nära en Glimra så tillåter de vissa produkter: https://glimra.se/godkandaprodukter/
Ska sägas att jag aldrig sett någon personal så tvivlar på att något händer om man råkar använda produkter från andra tillverkare. Själv kör jag för säkherhets skull på Tershine som jag ändå gillar![]()
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
-
Teslaaa
- Teslaägare
PrecisPSMKA skrev: ↑26 jun 2026 19:05Vänta nu... detta låter ju nästan bra. Kan man pausa hur många gånger man vill men till en totaltid på fem minuter?Teslaaa skrev: ↑26 jun 2026 16:15Dessutom har de bra månads abonnemang, jag betalar 199kr/månaden och kan tvätta en gång per dag i 15min+5min paustid+dammsugare.Twarkie skrev: ↑26 jun 2026 11:33Bor man nära en Glimra så tillåter de vissa produkter: https://glimra.se/godkandaprodukter/