Tyska Daimler lanserar Tesla-utmanare i oktober

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tyska Daimler lanserar Tesla-utmanare i oktober

Inlägg av TiborBlomhall »

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/T ... 1001249590

Fast lansera är tydligen= visa upp "prototyp" (troligen= konceptbil). Enligt Mercedes börjar produktion"någon gång detta decennium" :roll:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Tyska Daimler lanserar Tesla-utmanare i oktober

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:

Fast lansera är tydligen= visa upp "prototyp" (troligen= konceptbil). Enligt Mercedes börjar produktion"någon gång detta decennium" :roll:
Den här båten borde vi sitta ner i. Det låter ju precis som Tesla.

Tesla lanserade autopilot*), summon the car**) och självstängande laddlucka för "snart" två år sedan... Någon gång detta decennium kanske vi får det.

*) - det som visades upp var en bil som läste skyltar och anpassade farten. Det har inte kommit ännu. Automatisk framkörning synkat mot kalendern saknar jag också.

**) - "you will actually be able to summon the car. It will find it's way to you" - rätt långt ifrån att kunna köra bilen rakt någon billängd med app+fob nära bilen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev:
Du har en poäng där :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
dstr skrev:
Du har en poäng där :lol:
Nja, fast inte riktigt ändå. Tesla brukar ha lite mer på fötterna när de "lanserar" nånting. Visserligen räknar de i Elon-tid, men man vet ändå att det kommer inom några år. Mer eller mindre.
Men samtliga så kallade Tesla utmanare som diverse biltillverkare har "lanserat" har vi hittills inte sett röken av. Däremot så är alla rörande överens om att bilen ska få en räckvidd på 50 mil. Jag är som vanligt väldigt skeptisk fram tills jag ser det med egna ögon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Nja, fast inte riktigt ändå. Tesla brukar ha lite mer på fötterna när de "lanserar" nånting. Visserligen räknar de i Elon-tid, men man vet ändå att det kommer inom några år. Mer eller mindre.
Men samtliga så kallade Tesla utmanare som diverse biltillverkare har "lanserat" har vi hittills inte sett röken av. Däremot så är alla rörande överens om att bilen ska få en räckvidd på 50 mil. Jag är som vanligt väldigt skeptisk fram tills jag ser det med egna ögon.
"några år. Mer eller mindre" - det är ju precis det Mercedes säger, inom 3,5 år.

50 mil räckvidd vore smutt. Min bil ligger 20% under det som lovades.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
TiborBlomhall skrev:

Tesla lanserade autopilot*), summon the car**) och självstängande laddlucka för "snart" två år sedan... Någon gång detta decennium kanske vi får det.

*) - det som visades upp var en bil som läste skyltar och anpassade farten. Det har inte kommit ännu. Automatisk framkörning synkat mot kalendern saknar jag också.

**) - "you will actually be able to summon the car. It will find it's way to you" - rätt långt ifrån att kunna köra bilen rakt någon billängd med app+fob nära bilen.
+1
Jag är helt på din linje att när vi hösten 2014 la våra beställningar hade fått en helt annan bild av vad bilarna skulle klara av. Dock att bilen skulle klara av att köra fram till dörren synkat med kalendern kändes redan då som att det skulle ta lite längre tid, men ändå att det skulle vara klart nu.
Det känns faktiskt som vi inte fått det vi blev lovade då. :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dstr skrev:

"några år. Mer eller mindre" - det är ju precis det Mercedes säger, inom 3,5 år.

50 mil räckvidd vore smutt. Min bil ligger 20% under det som lovades.
Jag tror inte ett dugg på vad mercedes lovar. Varken 3,5 år eller 500 km. Visst, Tesla överdriver en hel del med det de lovar, och det är jäkligt irriterande. Men vi får inte glömma att det handlar många gånger om nya features till befintliga bilar som redan rullar på gatorna. Jag vet, Model X är jätteförsenad, men det beror väl mest på tekniskt krångel osv, inte att man avsiktligt lovade nånting som man inte kunde hålla.
Mercedes (och i princip alla andra) däremot kan i dagsläget inte ens visa upp en elbil som är värd namnet. De kommer hela tiden med högljudda uttalanden såsom jaaa minsann, om såochsåmånga år kommer vi men en elbil som tar död på Tesla. Det är mycket snack och lite verkstad. De gör det för att de är tvungna. Inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Såg bara för ett par dagar sedan TG när dom körde en Mercedes elbil, en SLS med reflexväst :)
Allt var väl imponerande på Clarkson förutom räckvidd och laddtiderna.
Så någon erfarenhet borde dom ju ha att gräva fram. Sedan tror jag lite som alla andra att man ska lita på uppgifterna innan bilen finns i verkligheten. Men dom kan nog bara dom verkligen satsar på det ordentligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

jobbigt läge

månadskiftet mars-april:
Tesla lanserar model 3 får en massa förbokningarr, mb et al helvitte --> krismöte

månadskiftet april-maj:
Tesla berättar att leveranser i mängd av m3 ska börja 2 år tidigare än tidigare sagt, bmw et al helvitte --> krismöte

månadskiftet maj-juni:
Tesla lanserar model s 60 och skickar med 15kwh batteri "gratis", audi et al helvitte --> krismöte
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

TiborBlomhall skrev:

Det är kanske jag som har fördomar och inte vågar lita på folk i den gamla bilindustrin. Men jag blir lite skeptisk när någon som heter Weber ska utveckla en elbil...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nästa gång nån biltillverkare ger sig in i elbilsindustrin med samma entusiasm och fokus som Tesla Motors gjorde kommer jag att ropa Hurra! Inte förr.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har alltid älskat elon men hatat hans tomma löften
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Ja, det är i många fall mycket snack och lite hockey för att hålla humöret uppe, men jag tror inte man ska underskatta de gamla tillverkarna helt. Kikar man på Mercedes så är det en stor och krånglig organisation som kan tyckas ha omöjligt att få fram en vettig elbil med allt vad det innebär, men de har ändå sålt el-Smartar ett bra tag, har sålt el-B-klassar (som kunde blivit bra dessutom!), osv. De har ändå pysslat med utveckling av bilar i en bra bit över 100 år.
Bilbranschen verkar mer och mer inse att det inte finns något alternativ till att så fort som möjligt ställa om till elbilstillverkning och när de väl vänder skutan och inte bara snurrar på ratten (tänk skickar in avtalsförslag, förhandlar med fackförbund, ansöker om tillstånd, osv.), så kan det nog ändå gå ganska fort. Ja, de pratar, men det är nog inte i alla fall bara prat.

Jag ser i alla fall fram emot ordentlig konkurrens på elbilssidan.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kan det vara så att många av de större biltillverkarna redan testat och forskat en hel del på elbilar men detta kanske gjordes för 30-40 år sedan och de kom då fram till att det inte skulle funka så bra. Denna tro kanske delvis lever kvar i husen på huvudkontoren utan en tanke på att litiumbatterier väger mycket mindre än äldre bly- eller nikel-järnbatterier och kostar mycket mindre per kWh idag mot för 30-40 år sedan? Biltillverkarna har lagt ner miljarder på fossilmotorer och vet att dessa fungerar. De försök på elbilar som de har historiskt har gjort har bevisligen inte fungerat.

På 70-talet i samband med oljekrisen gjordes en del forskning. BMW har flera prototyper på bilar som det inte blivit något av som t.ex. BMW 1602e (E10) och senare BMW Z11 (E1). GM hade sin Urban ES-512. Mercedes hade LE 306 och senare 307 E.

Vi har ju SLS AMG Electric Drive och Fiat 500e som senare exempel på bilar som antingen kostade på tok för mycket för kund eller som kostade för mycket för tillverkare.

De stora tillverkarna har hela tiden testat och tagit fram prototyper för elbilar men de verkar aldrig ha tänk till hur en elbil skall paketeras för att bli framgångsrik. Den måste vara attraktivt designad, minst lika bra, helst bättre än motsvarande fossilbil vad gäller prestanda och köregenskaper, måste ha tillräcklig räckvidd för längre resor och fungerande laddnätverk med snabbladdare måste finnas för att den ska kunna bli mainstream. Driftskostnad och miljö är nog mer bonus för elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Problemet är nog också att så länge man på kort sikt kan generera bra vinster på fossilbilar så finns det många bromsklossar som väljer att satsa halvhjärtat på elbilar. Det är bara det att det inte räcker med en halvhjärtad satsning för att konkurrera och komma ifatt med dom som satsar 100%.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

TiborBlomhall skrev:

Kul! (Även om det tar ett tag etc etc ...)
Ska dom konkurrera med en Tesla-modell kanske det är just X?

Tesla har ju gjort en del extrema designval. Kan inte annat än gynna oss konsumenter med lite fler alternativ att välja på?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar