Agendasättande journalistik (TV4 om Grok)

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristianG123
Teslaägare

Agendasättande journalistik (TV4 om Grok)

Inlägg av ChristianG123 »

Jag har inte sett Tv4:s Kalla fakta "vilseledd av Grok" och anledningen är just min poäng. Uppenbar agendasättande journalistik skadar kraftigt förtroendet för medieföretag som Tv4 och ökar polarisering i samhället.

Jag tittar gärna på nyhetsmorgon på TV4 men blev lite fundersam efter nyhetsinslaget om att Grok skapar självmordsbrev. Öppnade chatgpt och lade 30 sekunder på prompt, sedan hade jag två exempel på självmordsbrev som chatgpt skapat åt mig.

Det blir inte en trovärdig nyhetsbevakning när en kanal inte ens ställer grundläggande frågor som "hur agerar andra AI-tjänster" före de slår på stora trumman. Resultatet blir att några tappar förtroendet för massmedia, andra tror blint på informationen och likställer till slut Elon med Hitler (bokstavligt talat - ta några sekunder och tänk på det, rimligheten/konsekvensen).

Det är jättebra att ny teknik granskas och att debatt finns om gränser, ska det exempelvis vara förbjudet eller censurerat att diskutera eller resonera om olika ämnen i större utsträckning? Eller leder mer information till mer demokrati och utveckling? Finns det saker som vi "vet" med säkerhet idag så att alla andra tankar eller resonemang kring de sakerna ska förbjudas? Varför? Vad gör det med ett samhälle?

Min förhoppning är att TV4 och andra medier försöker titta på sina publiceringar något kritiskt före publicering så att det inte blir sensations- eller agendasättande journalistik från en eller flera personer på redaktionen som tränger igenom.

--------

Disclaimer för de som vill feltolka, och som troligtvis inte läser hela inlägget: Jag tycker att självmord är fruktansvärt och ett felaktigt val baserat på psykisk obalans/sjukdom i de flesta fall och vill att alla som kan få hjälp ska få det. Jag har samtidigt inga problem med att extrema sjukdomsfall kan se det som ett alternativ. (Läs gärna Björn Natthiko Lindeblad). Mitt inlägg handlar inte om självmord utan om trovärdig journalistik och yttrandefrihet.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Re: Agendasättande journalistik (TV4 om Grok)

Inlägg av d3marcus »

Det är en icke-fråga eftersom Grok ligger så långt efter konkurrenterna och knappt används professionellt (iaf inte inom it/professional services).

Vidare är all journalistik om AI redan daterad när den publiceras.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Vem skulle vilja använda en AI som är tränad att vara alt right?
Användarvisningsbild
muaddib
Teslaägare

Inlägg av muaddib »

d3marcus skrev: 29 jun 2026 23:44
Det är en icke-fråga eftersom Grok ligger så långt efter konkurrenterna och knappt används professionellt (iaf inte inom it/professional services).

Vidare är all journalistik om AI redan daterad när den publiceras.
Det går fort i hockey. xAi förvärvar Cursor. Redan nu kan man använda Composer 2.5 i Grok Build.