Junipers autopilot-farthållare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Junipers autopilot-farthållare

Inlägg av fth »

Pelle skrev: 13 okt 2025 18:39
Eller som på övriga Tesla-modeller utom Juniper.
Enkeltryck/drag - farthållare.
Dubbeltryck/drag - autopilot.
Och framför allt, när man kör med autosteer och vrider på ratten så att AP kopplas ur så fortsätter farthållaren vara inkopplad, på alla andra modeller utom Juniper, inklusive Highland (väl?).

Jag lutar iaf åt att detta helt enkelt är ett misstag av Tesla och hoppas på att det åtgärdas inom kort.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

fth skrev: 13 okt 2025 22:17
Och framför allt, när man kör med autosteer och vrider på ratten så att AP kopplas ur så fortsätter farthållaren vara inkopplad, på alla andra modeller utom Juniper, inklusive Highland (väl?).

Jag lutar iaf åt att detta helt enkelt är ett misstag av Tesla och hoppas på att det åtgärdas inom kort.

/fth
Tweeta Elon! 😂
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare

Inlägg av Pelle »

fth skrev: 13 okt 2025 22:17

/fth
Ja, det också.
Och Highland fungerar som övriga. Jag provade inte ens AP på Juniper utan förutsatte att den fungerar på samma sätt som Highland - men det gjorde den inte.
För övrigt är Juniper väldigt trevlig, så vi får hoppas på en åtgärd.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

ReNewAble skrev: 13 okt 2025 21:44
vrid_i_skogen skrev: 13 okt 2025 20:27
En annan grej jag reagerade på är att man enbart kan sätta farthållare på 129 km/h max. Varför är det så? Helt sjukt så liten makt man har trots att man har som kund...
Nej den går att ställa upp till 150 km/h. Måste ha varit någon inställning i bilen du körde som begränsade det.
Enligt den senaste versionen av användarhandboken så klarar autopilot max 140 km/h. Lite lågt kan man tycka.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_se/
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

vrid_i_skogen skrev: 14 okt 2025 08:09
ReNewAble skrev: 13 okt 2025 21:44
vrid_i_skogen skrev: 13 okt 2025 20:27
En annan grej jag reagerade på är att man enbart kan sätta farthållare på 129 km/h max. Varför är det så? Helt sjukt så liten makt man har trots att man har som kund...
Nej den går att ställa upp till 150 km/h. Måste ha varit någon inställning i bilen du körde som begränsade det.
Enligt den senaste versionen av användarhandboken så klarar autopilot max 140 km/h. Lite lågt kan man tycka.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_se/
Ja det är skillnad på autopiloten och farthållaren. AP=140km/h, farthållare=150km/h
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Aha okej! Tack för klargörande svar.
Reheat3731

Inlägg av Reheat3731 »

Tack för tips om "Joe mode", magiskt bra!

Och ett köp av S3XY känns som ett klart mer rimligt alternativ än att pynta (enligt dags gällande förutsättningar) 990 kr i månaden till Tesla för att få filbyten..
MY RWD SR beställd 30/3
27/5 VIN i Boring, levfönster 7/6 - 12/6
5/6 Avräkningsfaktura och VIN i app
8/6 Levfönster 10/6 - 14/6
8/6 Bokning av upphämtning till 17/6
8/6 Slutfaktura
9/6 Regnummer i app
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare

Inlägg av togr82 »

Reheat3731 skrev: 29 jun 2026 15:11

Och ett köp av S3XY känns som ett klart mer rimligt alternativ än att pynta (enligt dags gällande förutsättningar) 990 kr i månaden till Tesla för att få filbyten..
Märk väl. Har S3xy commander installerad. När man har autopiloten igång, och vill genomföra et filbyte, så blinkar man, då stängs autopiloten automatiskt av och du måste själv gasa och byta fil. Sedan har jag ställ in 0,5s för att trigga igång autopiloten igen efter filbyte. Sedan gör du samma procedure igen efter att du kört om och villl tillbaka in i högerfilen igen.
Men det är ett stort men här. Trots att man kör JOE mode så är det 4 gånger som det ska plinga till i systemet för att göra EN omkörning.
1) Du börjar blinka (autopiloten stängs av)
2) Du har kommit in vänsterfilen (autopiloten sätts på)
3) Du blinkar för att ta dig tillbaka till högerfilen (autopiloten stängs av)
4) Du är tillbaka i höger filen (autopiloten sätts på).

På motorvägar med lastbilar blir det många sådana här om man kör länge. Passagerarna i bilen bli svagt irriterade på alla pling.

Jag tror att om man betalar 990kr i månaden slipper man dessa pling. Dock personligen får mina passagerare leva med det :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

togr82 skrev: 02 jul 2026 08:50
Reheat3731 skrev: 29 jun 2026 15:11

Märk väl. Har S3xy commander installerad. När man har autopiloten igång, och vill genomföra et filbyte, så blinkar man, då stängs autopiloten automatiskt av och du måste själv gasa och byta fil. Sedan har jag ställ in 0,5s för att trigga igång autopiloten igen efter filbyte. Sedan gör du samma procedure igen efter att du kört om och villl tillbaka in i högerfilen igen.
Men det är ett stort men här. Trots att man kör JOE mode så är det 4 gånger som det ska plinga till i systemet för att göra EN omkörning.
1) Du börjar blinka (autopiloten stängs av)
2) Du har kommit in vänsterfilen (autopiloten sätts på)
3) Du blinkar för att ta dig tillbaka till högerfilen (autopiloten stängs av)
4) Du är tillbaka i höger filen (autopiloten sätts på).

På motorvägar med lastbilar blir det många sådana här om man kör länge. Passagerarna i bilen bli svagt irriterade på alla pling.

Jag tror att om man betalar 990kr i månaden slipper man dessa pling. Dock personligen får mina passagerare leva med det :)
Dessutom är det dubbelpling varje gång, så 8 gånger plingar det! :lol:
Nä, min passagerare/fru accepterar inte det, jag får ratta själv.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

fth skrev:

/fth
Gäller även S Plaid 2026, märkte jag efter leverans. Den är ju reggad som en ny modell och har även det EU tvingade plinget om man kör över skyltad (enligt bilen) hastighet.

Otroligt korkad setup jämfört med tidigare.
Att tvinga på AP istället för TACC är så värdelöst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare

Inlägg av togr82 »

jpetters skrev: 02 jul 2026 13:27
fth skrev:

/fth
Gäller även S Plaid 2026, märkte jag efter leverans. Den är ju reggad som en ny modell och har även det EU tvingade plinget om man kör över skyltad (enligt bilen) hastighet.

Otroligt korkad setup jämfört med tidigare.
Att tvinga på AP istället för TACC är så värdelöst.
Kan inte säga emot direkt... Trist att man försämrar mellan modeller bara för att försöka pressa fram en kostnad på 1000kr i månaden. Oavsett när vi får FSD godkänt eller ej, tror jag få är beredd på att betala för detta. För min del, om jag hade kunnat jobba med laptop, eller sova samtidigt, då hade jag lätt kunnat betala det. Men att alltid sitta bredvid och bara vara beredd. Det tror jag inte jag betalar 1000kr i månaden för...