Volvo EX60

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist

Re: Volvo EX60

Inlägg av roffe_s »

Nå, då så. Nu är EX60 synad i sömmarna och befinns hålla måttet. P10 plus är vad vår handlare har inne, körställning passade såväl mig (184 cm), HSB (154 cm) och grabben (175 cm). Inga problem att se hela förardisplayen och reglagen satt där de skulle (om än den enda bil jag tidigare haft med rattväxel var en Merca). Byggkvaliteten upplevdes väldigt hög med god finish och bra materialval. Stolarna upplevde vi alla som mycket bra och ett lyft även i f t vår 001. Tror att viss hårdhet underlättar vid långkörning, jämför då med vår P2 som funkat utmärkt under de förhållandena.

Sittställningen är högre, då jag upplever P10 mer som någon form av crossover-SUV. Markfrigången bedömer jag fullt tillräcklig för våra behov även utan luftfjädring. Det var en viktig notering då vi bor 50 meter från Bottenviken och är relativt utsatta för snödrev. Vi är heller inte främmande för knaggliga vägar när det ska letas svamp, bär eller motionera pälsklingen. Nästa bil lär användas för att transportera föräldrar och svärföräldrar till/från olika vårdbesök vilket får oss att denna gången överväga en högre bil.

Knäutrymmet bak är nog mindre än vår 001, men vinkeln på dynan är riktigt bra och ger nog med lårstöd för oss.

Skuffen är betydligt mer rektangulär än de bilar vi nu har. Blir bra med hundbur och ett stort plus i kanten för det delbara locket till nedre delen!

Estetiskt gör sig bilen i mitt tycke bättre i verkliga livet än på bild, om än det finns mer spännande designer. Plus har ju Bose-system vilket säkert är bra om man får ägna lite tid åt att tweaka inställningarna. Nu har ju Ultra B&W så jag ägnade inte stereon mer omsorg.

Kommande torsdag blir det provkörning, jag lånar en bil för en längre tur i arbetet. Då lär det ju finnas en chans att utvärdera komfort och hur röstassistenten funkar i praktiken.

Men än så länge har jag väldigt lite att klaga på. En fin bil som jag tycker profilerar sig bland andra bra alternativ. Vi sitter även nöjda med våra val av kulörer, klädslar och utrustning - även 21 tums fälgarna. 22-tummarna är riktigt snygga men nu har jag levt snart 3 år med sådana och tänker att en något högre däckprofil inte drar ifrån när det gäller förbrukning och komfort.

Nåja - så upplevde jag och de mina bilen i verkliga livet. Få se om provkörningen ger oss anledning att revidera åsikten. Hatten av för Volvo som verkar ha lyckats med denna modell!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Mickep

Re: Volvo EX60

Inlägg av Mickep »

Har provklämt på den nu.
Ui kändes rappt på vänstersidan, men en onödig animation gjorde att det kändes som det släpade efter.
Ratten kändes bra, även om den var liten. Stora ångbåtsrattar kändes plötsligt omoderna.
Ställde in sätet och ratt på ytterlägen och hade inget problem att se mittkonsolen hur jag än gjorde (medellängd). Liten ratt gör att den inte är ivägen.
Handtagen (både ytter och inre) var intuitiva och känns inte som det kommer orsaka problem när det blir nedisning. Gillar dock inte ramlösa fönster då det är som att be om problem på vintern.(men det är tydligen exklusivt och motiverat prislappen)
Bagageutrymmet var ok, passar de flesta men fler än 6 resväskor är tveksamt. Dragkrok åkte på plats med en myndigt ljud.
Sikten fram och bak genom bakrutan var riktigt bra.

Värdeminskning? Lite för stor för mig, men kommer vara eftertraktad i kombisverige. Kommer vara för dyr för mig även efter 3 år.