Följ SECC 2026 Ystad-Haparanda live!
Moderator: Redaktion
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Följ SECC 2026 Ystad-Haparanda live!
Jag körde över Umeälven kl04:26 och hade åasserat Skellefteälven 06:00 inne i Skellefteå kl:06:00, så det tog 1:36 att följa E4.
E4 är snabbare.
E4 är snabbare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
Kanske den tiden på dygnet ja, testa att köra samma sträcka vid 16-17 tiden
Tesla Model Y Performance
-
AAKEE
- Teslaägare
SECC passerar där på morgontimmarna (om det var det vi diskuterade
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
toppo
- elbilist
Ånäset ligger norr om Sikeå, och det finns inga grusvägar denna sträcka utan mestadels raka landsvägar.Arctic Drifter skrev: ↑03 jul 2026 09:15Ok, jag hittar bara "Ånäset" väl långt in, Sikeå ser bra ut att ta av. Det var också det som bilen föreslog men då hade jag redan bestämt mig för att köra E4an hem för att jämföra.toppo skrev: ↑03 jul 2026 08:59Jag körde själv sträckan samma dag som deltagarna, och jag valde E4 upp till Ånäset och därifrån in till Burträsk och ut igen. Enligt Google Maps är det 1h 49min då man får den nya E4an upp till Ånäset och sen slipper 80-sträckan därifrån. Det är min personliga favorit just nu!Arctic Drifter skrev: ↑03 jul 2026 08:52Jag var lite för morgontrött för att hinna se vilken route ni valde på segmentet Umeå - Skellefteå, vilken valdes?
Google Maps listar följande förslag:
- E4an, 136 km 1 h 48 min
- Bygdsiljum - Burträsk, 129 km 1 h 56 min (+ 8 min)
- Botsmark - Burträsk, 137 km 1 h 57 min (+ 9 min)
2026-07-03 Maps.jpg
Jag hade igår förmånen (?) att köra sträckan tur och retur igår. Alltid kört E4an hittills men hört av en del locals här uppe att man ska ta den inre vägen. Visste inte vilken så jag körde Burträsk - Botsmark ner och E4an hem.
Borde kört via Burträsk hem också, i princip inga vägarbeten alls på den inre vägen, väldigt lite trafik och mestadels 80 km/h.
Så för er som ska köra nästa år och vill slippa vägarbetena på E4an (de har ju hållt på några år nu så lär väl vara kvar nästa år också), överväg den inre vägen om ni inte redan gjort det![]()
Dackevall (BMW iX3 50) skriver att de "inlandsvägar mellan Umeå och Skellefteå" men hamnat på grusvägar. Är det grus på den sträckan du kör? Den jag tog ner var bara asfalt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Robin_j
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin14790
Liten sammanfattning av min resa till Haparanda
Etapp 1 Ystad- Arboga 530 km
Redan från start var planen att göra allt för att försöka komma ikapp någon framför så man skulle kunna få draghjälp på e4an för att få ner förbrukningen och efter en extremt lyckad första körning med en liten genväg på en mindre landsväg så hade jag kört om ett gäng bilar och hamnade precis bakom Ioniq 5 och tänkte detta blev hur bra som helst.
Så fort vi kommer ut på e4an vägrar dom lägga sig i vänster filen utan ligger i 90 på 110 vägen så blev tvungen att köra om... Då blev det jag som agera tåg hela e4an istället.... Så min plan om att komma riktigt långt gick åt skogen eftersom jag låg först och fick 0 draghjälp upp till Arboga.
Etapp 2 Arboga - Hudiksvall 310 km
Laddade extra länge i Arboga för att spara in ett stopp för att göra något annat än dom andra Tesla förarna.
Rullade på fint kände att detta kan faktiskt bli väldigt bra sen hade vi innan sett att det var ett vägbygge på väg 56 vi skulle tappa 5 min på men tänkte att det är inte katastrof. Den när jag passerar Heby och strax framme vid väg bygget säger bilen till mig att svänga vänster och tänkte direkt var det verkligen här
så svänger in där i panik och fråga mig inte varför bilen leder iväg mig rakt västerut i 4 km och sen norrut igen in på en grusväg... Ser dom andra på samma rutt åker rakt och fin väg medans jag kollar in hebys naturstigar så efter ha lekt lite Sebastian Loeb några km så är jag tillbaka ute på den ordinarie omledda vägen. Tappade någonstans 5-10 min vågar inte ens räkna.... Låg precis bakom Niklas innan och sen långt bakom.
Etapp 3 Hudiksvall-övik 230km
Regnande och blixtrade lite mysigt när vi laddade i Hudiksvall där jag kommit ikapp både Jojje och Åke så här började jakten på dom 2
Åke drog iväg först och lite senare Jojje men jag hängde på straxt bakom och efter tur med flera lastbilar kom jag ikapp Jojje så jag tog rygg på honom som det visade sig att vi skulle ligga ihop hela vägen in i Haparanda trevligt sällskap
.
Vi hade slagit vad om jag låg före till Övik skulle han bjuda på en glass men efter ett tapper dragracing med 2 och 0 % så lät jag han få ligga kvar först in i Övik
Jag hade monterat en splitter på kul inför loppet för att få folk något att tänka på men den fick bilen att dra lite för mycket så under hela loppet försökte jag få bort den men missade att höja bilen innan jag stoppade i laddkabel så då kan man inte det men här lyckades jag så blev en klassisk Robin meka bil under tävlingen Etapp 4 Övik- Skellefteå 240km
Denna etapp kan vi bara kalla här avgörs Hela tävlingen beroende på hur man träffa lots.
Den första fick vi vänta några minuter men nr2 hamnade jag först av alla så fick stå några minuter och där rök chansen till topp placeringen när man såg Åke fick grönt precis framför.
Vi kom fram till Skellefteå Supercharger och vi alla 3 teslor som laddade fick enbart 140 kw av 250 kw utlovade så här försvann många minuter för oss alla 3 tyvärr men men...
Etapp 5 Skellefteå- Haparanda 242km
En transport till mål med Jojje precis framför hela vägen och satt och höll koll på tiden och trodde Jag nästan skulle slå Åke iallafall till mål men misslyckades och blev sämsta pläääd
Redan från start var planen att göra allt för att försöka komma ikapp någon framför så man skulle kunna få draghjälp på e4an för att få ner förbrukningen och efter en extremt lyckad första körning med en liten genväg på en mindre landsväg så hade jag kört om ett gäng bilar och hamnade precis bakom Ioniq 5 och tänkte detta blev hur bra som helst.
Så fort vi kommer ut på e4an vägrar dom lägga sig i vänster filen utan ligger i 90 på 110 vägen så blev tvungen att köra om... Då blev det jag som agera tåg hela e4an istället.... Så min plan om att komma riktigt långt gick åt skogen eftersom jag låg först och fick 0 draghjälp upp till Arboga.
Laddade extra länge i Arboga för att spara in ett stopp för att göra något annat än dom andra Tesla förarna.
Rullade på fint kände att detta kan faktiskt bli väldigt bra sen hade vi innan sett att det var ett vägbygge på väg 56 vi skulle tappa 5 min på men tänkte att det är inte katastrof. Den när jag passerar Heby och strax framme vid väg bygget säger bilen till mig att svänga vänster och tänkte direkt var det verkligen här
Regnande och blixtrade lite mysigt när vi laddade i Hudiksvall där jag kommit ikapp både Jojje och Åke så här började jakten på dom 2
Åke drog iväg först och lite senare Jojje men jag hängde på straxt bakom och efter tur med flera lastbilar kom jag ikapp Jojje så jag tog rygg på honom som det visade sig att vi skulle ligga ihop hela vägen in i Haparanda trevligt sällskap
Vi hade slagit vad om jag låg före till Övik skulle han bjuda på en glass men efter ett tapper dragracing med 2 och 0 % så lät jag han få ligga kvar först in i Övik
Jag hade monterat en splitter på kul inför loppet för att få folk något att tänka på men den fick bilen att dra lite för mycket så under hela loppet försökte jag få bort den men missade att höja bilen innan jag stoppade i laddkabel så då kan man inte det men här lyckades jag så blev en klassisk Robin meka bil under tävlingen Etapp 4 Övik- Skellefteå 240km
Denna etapp kan vi bara kalla här avgörs Hela tävlingen beroende på hur man träffa lots.
Den första fick vi vänta några minuter men nr2 hamnade jag först av alla så fick stå några minuter och där rök chansen till topp placeringen när man såg Åke fick grönt precis framför.
Vi kom fram till Skellefteå Supercharger och vi alla 3 teslor som laddade fick enbart 140 kw av 250 kw utlovade så här försvann många minuter för oss alla 3 tyvärr men men...
En transport till mål med Jojje precis framför hela vägen och satt och höll koll på tiden och trodde Jag nästan skulle slå Åke iallafall till mål men misslyckades och blev sämsta pläääd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med dragkrok såld
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
-
Robin_j
- Teslaägare
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
-
Nogo
- Teslaägare
Robin_j skrev: ↑03 jul 2026 21:10Liten sammanfattning av min resa till Haparanda
Rullade på fint kände att detta kan faktiskt bli väldigt bra sen hade vi innan sett att det var ett vägbygge på väg 56 vi skulle tappa 5 min på men tänkte att det är inte katastrof. Den när jag passerar Heby och strax framme vid väg bygget säger bilen till mig att svänga vänster och tänkte direkt var det verkligen härså svänger in där i panik och fråga mig inte varför bilen leder iväg mig rakt västerut i 4 km och sen norrut igen in på en grusväg... Ser dom andra på samma rutt åker rakt och fin väg medans jag kollar in hebys naturstigar så efter ha lekt lite Sebastian Loeb några km så är jag tillbaka ute på den ordinarie omledda vägen. Tappade någonstans 5-10 min vågar inte ens räkna.... Låg precis bakom Niklas innan och sen långt bakom.
Åke drog iväg först och lite senare Jojje men jag hängde på straxt bakom och efter tur med flera lastbilar kom jag ikapp Jojje så jag tog rygg på honom som det visade sig att vi skulle ligga ihop hela vägen in i Haparanda trevligt sällskap.
Jag hade monterat en splitter på kul inför loppet för att få folk något att tänka på men den fick bilen att dra lite för mycket så under hela loppet försökte jag få bort den men missade att höja bilen innan jag stoppade i laddkabel så då kan man inte det men här lyckades jag så blev en klassisk Robin meka bil under tävlingen
IMG-20260703-WA0022.jpg
Etapp 4 Övik- Skellefteå 240km
Den första fick vi vänta några minuter men nr2 hamnade jag först av alla så fick stå några minuter och där rök chansen till topp placeringen när man såg Åke fick grönt precis framför.![]()
En transport till mål med Jojje precis framför hela vägen och satt och höll koll på tiden och trodde Jag nästan skulle slå Åke iallafall till mål men misslyckades och blev sämsta pläääd![]()
Vad körde du med för fälgar och däck?
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Model S Plaid -23
-
Robin_j
- Teslaägare
Tesla orginal model S aero 19" fälgar från 2014 med michelin e primacy
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
-
Nogo
- Teslaägare
Intressant att AAKEE hade lägre förbrukning med sina 20”. Hans aerodynamiska förändringar i nos och fälgar kompenserade mot dina splitters och 19”.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Model S Plaid -23
-
AAKEE
- Teslaägare
Det skiljer nog inte mätbart mellan 19 och 20” så. Mina fälgar är ganska lätta, och aero-insertsen väger nästan ingenting. De är printade för att vara särskilt lätta.
Jag vet inte, men Tesla verkar inte jobba på tekniken att göra lätta fälgar
Robin har 235mm breda Eprimacy tror jag, jag kör 245.
Det är faktiskt högre rullmotstånd i ett smalare däck vid samma tryck. Så har man ett 235 istället för 245 behöver man cirka 245/235 = 4.26% högre tryck för att kompensera.
Ett 235 har lite mindre luftmotstånd, så det är bra. Fälgarna är svårbedömda vilka som är bäst.
Aerodynamiksplittern var nog dyr i luftmotstånd är min gissning.
Jag har rätat bakdäckens Camber så de håller -0.9 grader i low (bilen sänkt 18mm) och cirka -1.1 i low med 10mm extra sänkning med S3XY commandern.
Med det som grund kunde jag ställa ganska lite toe in bak, nu är det 0.1 grad vilket borgar för lågt rullmotstånd.
Fram justerade jag exakt idealvärdet enligt Tesla, 0.025 grader toe ut per sida (hade aningen toe in innan.
Bilen gick märkbart snålare under nedresan till Ystad än tidigare, så konceptet fungerar riktigt bra.
Men eftersom mitt batteri laddar betydligt saktare i år än förra året så visste jag att det enda sättet att taktisera mot det är att ladda mindre: Alltså lägre förbrukning än förra året.
Taktikplanen:
- Ingen codriver skulle spara ~ 3Wh/km
- Försöka slipstreama så mycket det går.
- Använda AC så lite som möjligt.
- Köra en supercharging så sent som möjligt före start för att ha batteri och motorer så varma det gick.
Jag fick möjlighet att slipstreama ganska mycket efter en felkörning i en rondell. Jag fick nog ihop 50-60 mil där jag låg på farthållarens kortaste avstånd. Har antagligen sparat lite energi.
Jag körde mestadels med klima = off, och när det var möjligt hade jag den igång men AC urklickat. Totalt var nog kliman i off 2/3 av resan.
Jag tror det var en kombo där alla smågrejer bidrog litegrann för sig, vilket gjorde en märkbar skillnad tillsammans.
Nospluggen gissar jag att den inte gör märkbar skillnad. Den gjorde jag mest för att jag kunde, och lite psykning inför start förra året. Bedömt är den fock inte till nackdel i vart fall, och en liten-liten skillnad kanske den gör.
Robins förbrukning är bra, riktigt bra!
Det är 2.3 ton bil med tre motorer tusen hk och tre växellådor. Mycket att släpa på.
Jag är väldigt nöjd med att jag fick ned förbrukningen såpass mycket, åtgärderna tillsammans sparade cirka 16.5 kWh som jag inte behövde ladda vilket sparade runt 10 minuter laddtid. Trots det blev laddtiden 65 minuter mot 62 förra året vilket beror på att batteriet tappat väldigt mycket laddhastighet sedan det var nytt.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
Som jag förstod Robin så drog splittern upp förbrukningen. Och det är ju även AAKEE's åsikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Tesla's 19"-originalaerofälgar är väl relativt öppna längst ut närmast däcken. Antar att en 19"-fälg som är lite mer sluten där längst ut skulle vara bättre. Men frågan är väl om det finns någon sån 19" i samma bredd, och som klarar vikten, har rätt bultmönster och inte kostar massvis…AAKEE skrev: ↑03 jul 2026 23:16Det skiljer nog inte mätbart mellan 19 och 20” så. Mina fälgar är ganska lätta, och aero-insertsen väger nästan ingenting. De är printade för att vara särskilt lätta.
Jag vet inte, men Tesla verkar inte jobba på tekniken att göra lätta fälgargissningsvis väger Robins 2014 Aero ett ton per styck
Det är faktiskt högre rullmotstånd i ett smalare däck vid samma tryck. Så har man ett 235 istället för 245 behöver man cirka 245/235 = 4.26% högre tryck för att kompensera.
Ett 235 har lite mindre luftmotstånd, så det är bra. Fälgarna är svårbedömda vilka som är bäst. [Min u.] […
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
AAKEE
- Teslaägare
Kollade på fälgen på nätet, oklart om det är rätt jag kikade på.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:32Tesla's 19"-originalaerofälgar är väl relativt öppna längst ut närmast däcken. Antar att en 19"-fälg som är lite mer sluten där längst ut skulle vara bättre. Men frågan är väl om det finns någon sån 19" i samma bredd, och som klarar vikten, har rätt bultmönster och inte kostar massvis…AAKEE skrev: ↑03 jul 2026 23:16Det skiljer nog inte mätbart mellan 19 och 20” så. Mina fälgar är ganska lätta, och aero-insertsen väger nästan ingenting. De är printade för att vara särskilt lätta.
Jag vet inte, men Tesla verkar inte jobba på tekniken att göra lätta fälgargissningsvis väger Robins 2014 Aero ett ton per styck
Ett 235 har lite mindre luftmotstånd, så det är bra. Fälgarna är svårbedömda vilka som är bäst. [Min u.] […
Den forskning jag läst (Finns några riktigt bra rapporter från Chalmers) visar på att man vill ha öppningar för ventilation nära centrum, så har jag gjort.
En helt slät fälg utan öppningar var aningen sämre än en som ventilerar nära centrum.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Jojje167
- Teslaägare
Etapp 1
Ystad - Järna, 130,6 Wh/km, 568km
Jag startade som nr.15 och redan en knapp timme in i första delsträckan tog jag en avstickare som gjorde att jag hamnade före både Niklas (nr.14 Model 3) och Åke (nr.12 Model S Plaid) som båda startat före mig. Väl ute på E4 var jag ensam och hade ingen draghjälp. Mitt mål för sträckan var Teslas laddare i Södertälje men märkte tidigt att det inte skulle gå. Inte heller kunde jag nå Cirkle K Järna som var min plan b. Det var dock långt kvar dit och efter lite funderande insåg jag att min räddning låg knappt en minut bakom mig. Jag sänkte farten något och inväntade Niklas och Åke som redan låg på led och la mig sedan bakom dom. Detta var på 120-väg och min förbrukning sjönk från 150 Wh/km (när jag låg helt själv) till 130 Wh/km med draghjälp. Det sparade mig några procent vilket gjorde att jag kunde nå Järna trots allt. Dit ankom jag med -3,1% vilket kanske är lite i underkant, men i nödsituationer får det gå.
Laddstopp 1
Cirkle K Järna, 11min, -3% > 22%, Peak 228kW, Snitt 118kW
Med AutoCharge startade laddningen direkt och la sig på 228kW, men redan efter ett par minuter dök effekten till 0kW för att sedan gå upp till 180kW. Sedan ner igen och därefter upp, så fortsatte den så och laddkurvan såg mer eller mindre ut som en berg och dalbana. Jag tänkte byta stolpe när jag såg att Team Elbilen hade fullt upp med att byta stolpar med sin iX3 några meter bort. Valde då att stå kvar och då förmodligen alla stolpar var lika kass. Min plan var att ladda så jag tog mig till Cirkle K Gävlebro, men efter det här kassa laddstoppet så skrotade jag Cirkle K resten av resan. Ställde då in siktet på Tesla Uppsala istället. Totalt tappade jag ungefär 4-5min på denna laddning pga kass laddkurva.
Etapp 2
Järna - Uppsala, 127,5 Wh/km, 122km
En odramatisk sträcka. Navigatorn sa 2% vid ankomst till Uppsala vilket också stämde så det var bara att sitta lugnt i båten.
Laddstopp 2
Tesla Uppsala, 11min, 2% > 38%, Peak 228kW, snitt 150kW
Åke stod redan och laddade när jag pluggade in. Här blev jag lite lurad av ABRP som tyckte att 38% skulle räcka till Hudik med 0% vid ankomst vilket lät bra. När Åke pluggade ur kollade jag teslaappen och hade då exakt 38%. Pluggade ur snabbt, hoppade in i bilen och tog rygg på Åkes röda Plaid.
Etapp 3
Tesla Uppsala - Tesla Hudik, 142,1 Wh/km, 217km
Väl ute på E4 såg det dock inte lika lovande ut längre. Bilen beräknade ankomst Hudik till -4% och givetvis skulle inte det hindra mig. Med farthållaren på kort distans bakom Åke så justerades snart siffran till -2% och då var det lugnt.
Laddstopp 3
Tesla Hudik, 16min, -2% > 48%, Peak 226 kW, snitt 150 kW
Första stolpen jag provade var trasig trots att den inte var listad som trasig. Fick snabbt köra fram och byta.
Såg på radarbilden att det väntade kraftigt regn inför kommande etapp och efter samtal med Åke på plats så la jag på 5% till utöver de 43% jag hade tänkt.
Etapp 4
Tesla Hudik - Tesla Övik, 147,7 Wh/km, 237km
Regnet tilltog och förbrukningen ökade. Märkte även E-primacy däcken inte är de bästa regndäcken och fick några mindre vattenplaningar trots bra mönsterdjup (5mm. Som nya är de 6mm). Man kör givetvis inte i hjulspåren då men det var ändå mycket vatten på vägen. Bilen gled även något i rondellerna så ska man ha ett av de bästa lättrullande däcken bör man inte ha bråttom i regn. Vid normal körning är det dock inga problem. Regnet slukade de där 5% som jag laddat extra så Åke hade givetvis rätt.
Laddstopp 4
Tesla Övik, 15min, 1% > 48%, Peak 223kW, snitt 146kW.
Laddningen snurrade igång direkt. Robin (Vit Model S Plaid) tog fram mutterknacken och började meka med bilen sin. Tror han hade glömt justera hjulinställningen eller så.
Etapp 5
Tesla Övik - Tesla Skellefteå, 136,3 Wh/km, 249km
Efter jourverkstan försökte Robin finta mig med att sticka ensam från laddstationen. Min laddning var givetvis inte klar med efter ett 0,4 sekunder långt övervägande så ryckte jag också ur kabeln och stack iväg efter honom. Navigatorn klagade som vanligt på att jag borde planera laddningen men det har man inte tid med. Lotsar fanns det gott om här och de man kört ifrån tidigare under tävlingen stod plötsligt bakom en i lotskön.
Laddstopp 5
Tesla Skellefteå, 17min, -1% > 46%, Peak 141kW. Snitt 128 kW
Vid ankomst stod Åke redan vid laddaren och efter att jag och Robin pluggat in fick vi alla tre strypt effekt på 141kW vardera. Förmodligen begränsad matning till stationen så det var bara att gilla läget.
Etapp 6
Tesla Skellefteå - Haparanda, 137,9 Wh/km, 249km
När laddningen i Skellefteå var klar visade min bil 0% vid ankomst till Haparanda. Samtidigt visade Robins bil -6% så han behövde stå kvar, trodde jag. Jag ryckte ur kabeln snabbt och det gjorde även Robin. Han hade inga planer på att bli lämnad ensam men jag försökte ändå dra ifrån honom ut från stationen, men det lyckades inte mot en tusen hästars filt. Han hängde på bakom hela vägen in till Haparanda. Vid ankomst hade jag -1% vilket blev min fjärde minusankomsten under denna tävling.
Summering:
Ett förhållandevis smidigt lopp om man bortser från ett par långsamma laddningar och alldeles för många vägarbeten och lotsar. Min modifiering med täckta hjulhus var en av anledningarna till att jag faktiskt kunde ta mig till Järna 568km från Ystad. Jämfört med Niklas förbrukning (vi körde samma sträcka fram till Mjölby där han svängde av mot Örebro) så hade jag ungefär 22km längre räckvidd vilket gjorde att jag faktiskt tog mig fram (plus draghjälpen). Det motsvarar ungefär 4,5% lägre förbrukning, högst ovetenskapligt dock.
De långsamma laddningarna tappade jag runt 7 minuter på totalt. Min totala laddtid på 1h 10min bör alltså varit 1h 3min.
Bilderna är från laddningen i Järna. Den andra visar scanmytesla och laddnivån vid ankomst, 3,16% SOC.
Ystad - Järna, 130,6 Wh/km, 568km
Jag startade som nr.15 och redan en knapp timme in i första delsträckan tog jag en avstickare som gjorde att jag hamnade före både Niklas (nr.14 Model 3) och Åke (nr.12 Model S Plaid) som båda startat före mig. Väl ute på E4 var jag ensam och hade ingen draghjälp. Mitt mål för sträckan var Teslas laddare i Södertälje men märkte tidigt att det inte skulle gå. Inte heller kunde jag nå Cirkle K Järna som var min plan b. Det var dock långt kvar dit och efter lite funderande insåg jag att min räddning låg knappt en minut bakom mig. Jag sänkte farten något och inväntade Niklas och Åke som redan låg på led och la mig sedan bakom dom. Detta var på 120-väg och min förbrukning sjönk från 150 Wh/km (när jag låg helt själv) till 130 Wh/km med draghjälp. Det sparade mig några procent vilket gjorde att jag kunde nå Järna trots allt. Dit ankom jag med -3,1% vilket kanske är lite i underkant, men i nödsituationer får det gå.
Laddstopp 1
Cirkle K Järna, 11min, -3% > 22%, Peak 228kW, Snitt 118kW
Med AutoCharge startade laddningen direkt och la sig på 228kW, men redan efter ett par minuter dök effekten till 0kW för att sedan gå upp till 180kW. Sedan ner igen och därefter upp, så fortsatte den så och laddkurvan såg mer eller mindre ut som en berg och dalbana. Jag tänkte byta stolpe när jag såg att Team Elbilen hade fullt upp med att byta stolpar med sin iX3 några meter bort. Valde då att stå kvar och då förmodligen alla stolpar var lika kass. Min plan var att ladda så jag tog mig till Cirkle K Gävlebro, men efter det här kassa laddstoppet så skrotade jag Cirkle K resten av resan. Ställde då in siktet på Tesla Uppsala istället. Totalt tappade jag ungefär 4-5min på denna laddning pga kass laddkurva.
Etapp 2
Järna - Uppsala, 127,5 Wh/km, 122km
En odramatisk sträcka. Navigatorn sa 2% vid ankomst till Uppsala vilket också stämde så det var bara att sitta lugnt i båten.
Laddstopp 2
Tesla Uppsala, 11min, 2% > 38%, Peak 228kW, snitt 150kW
Åke stod redan och laddade när jag pluggade in. Här blev jag lite lurad av ABRP som tyckte att 38% skulle räcka till Hudik med 0% vid ankomst vilket lät bra. När Åke pluggade ur kollade jag teslaappen och hade då exakt 38%. Pluggade ur snabbt, hoppade in i bilen och tog rygg på Åkes röda Plaid.
Etapp 3
Tesla Uppsala - Tesla Hudik, 142,1 Wh/km, 217km
Väl ute på E4 såg det dock inte lika lovande ut längre. Bilen beräknade ankomst Hudik till -4% och givetvis skulle inte det hindra mig. Med farthållaren på kort distans bakom Åke så justerades snart siffran till -2% och då var det lugnt.
Laddstopp 3
Tesla Hudik, 16min, -2% > 48%, Peak 226 kW, snitt 150 kW
Första stolpen jag provade var trasig trots att den inte var listad som trasig. Fick snabbt köra fram och byta.
Såg på radarbilden att det väntade kraftigt regn inför kommande etapp och efter samtal med Åke på plats så la jag på 5% till utöver de 43% jag hade tänkt.
Etapp 4
Tesla Hudik - Tesla Övik, 147,7 Wh/km, 237km
Regnet tilltog och förbrukningen ökade. Märkte även E-primacy däcken inte är de bästa regndäcken och fick några mindre vattenplaningar trots bra mönsterdjup (5mm. Som nya är de 6mm). Man kör givetvis inte i hjulspåren då men det var ändå mycket vatten på vägen. Bilen gled även något i rondellerna så ska man ha ett av de bästa lättrullande däcken bör man inte ha bråttom i regn. Vid normal körning är det dock inga problem. Regnet slukade de där 5% som jag laddat extra så Åke hade givetvis rätt.
Laddstopp 4
Tesla Övik, 15min, 1% > 48%, Peak 223kW, snitt 146kW.
Laddningen snurrade igång direkt. Robin (Vit Model S Plaid) tog fram mutterknacken och började meka med bilen sin. Tror han hade glömt justera hjulinställningen eller så.
Etapp 5
Tesla Övik - Tesla Skellefteå, 136,3 Wh/km, 249km
Efter jourverkstan försökte Robin finta mig med att sticka ensam från laddstationen. Min laddning var givetvis inte klar med efter ett 0,4 sekunder långt övervägande så ryckte jag också ur kabeln och stack iväg efter honom. Navigatorn klagade som vanligt på att jag borde planera laddningen men det har man inte tid med. Lotsar fanns det gott om här och de man kört ifrån tidigare under tävlingen stod plötsligt bakom en i lotskön.
Laddstopp 5
Tesla Skellefteå, 17min, -1% > 46%, Peak 141kW. Snitt 128 kW
Vid ankomst stod Åke redan vid laddaren och efter att jag och Robin pluggat in fick vi alla tre strypt effekt på 141kW vardera. Förmodligen begränsad matning till stationen så det var bara att gilla läget.
Etapp 6
Tesla Skellefteå - Haparanda, 137,9 Wh/km, 249km
När laddningen i Skellefteå var klar visade min bil 0% vid ankomst till Haparanda. Samtidigt visade Robins bil -6% så han behövde stå kvar, trodde jag. Jag ryckte ur kabeln snabbt och det gjorde även Robin. Han hade inga planer på att bli lämnad ensam men jag försökte ändå dra ifrån honom ut från stationen, men det lyckades inte mot en tusen hästars filt. Han hängde på bakom hela vägen in till Haparanda. Vid ankomst hade jag -1% vilket blev min fjärde minusankomsten under denna tävling.
Summering:
Ett förhållandevis smidigt lopp om man bortser från ett par långsamma laddningar och alldeles för många vägarbeten och lotsar. Min modifiering med täckta hjulhus var en av anledningarna till att jag faktiskt kunde ta mig till Järna 568km från Ystad. Jämfört med Niklas förbrukning (vi körde samma sträcka fram till Mjölby där han svängde av mot Örebro) så hade jag ungefär 22km längre räckvidd vilket gjorde att jag faktiskt tog mig fram (plus draghjälpen). Det motsvarar ungefär 4,5% lägre förbrukning, högst ovetenskapligt dock.
De långsamma laddningarna tappade jag runt 7 minuter på totalt. Min totala laddtid på 1h 10min bör alltså varit 1h 3min.
Bilderna är från laddningen i Järna. Den andra visar scanmytesla och laddnivån vid ankomst, 3,16% SOC.
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
-
SwedishAdvocate
Fälgarna som Robin har:AAKEE skrev: ↑04 jul 2026 00:04Kollade på fälgen på nätet, oklart om det är rätt jag kikade på.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:32Tesla's 19"-originalaerofälgar är väl relativt öppna längst ut närmast däcken. Antar att en 19"-fälg som är lite mer sluten där längst ut skulle vara bättre. Men frågan är väl om det finns någon sån 19" i samma bredd, och som klarar vikten, har rätt bultmönster och inte kostar massvis…AAKEE skrev: ↑03 jul 2026 23:16Det skiljer nog inte mätbart mellan 19 och 20” så. Mina fälgar är ganska lätta, och aero-insertsen väger nästan ingenting. De är printade för att vara särskilt lätta.
Den forskning jag läst (Finns några riktigt bra rapporter från Chalmers) visar på att man vill ha öppningar för ventilation nära centrum, så har jag gjort.
En helt slät fälg utan öppningar var aningen sämre än en som ventilerar nära centrum.

EDIT:
Fast han verkar ha lackat om dom eller ngt. Fälgarna syns inte jättebra på bilden nedan, men dom är ju helt klart ~oändligt mycket snyggare i helsvart än i Teslas minst sagt mediokra originalutförande…
-
AAKEE
- Teslaägare
Ja, jag stod och kikade på dem i Ystad och när jag kollade den icke svartmålade sorten på nätet blev jag ändå osäker. Helt klart bättre i Schwartz!SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2026 00:26Fälgarna som Robin har:AAKEE skrev: ↑04 jul 2026 00:04Kollade på fälgen på nätet, oklart om det är rätt jag kikade på.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:32Tesla's 19"-originalaerofälgar är väl relativt öppna längst ut närmast däcken. Antar att en 19"-fälg som är lite mer sluten där längst ut skulle vara bättre. Men frågan är väl om det finns någon sån 19" i samma bredd, och som klarar vikten, har rätt bultmönster och inte kostar massvis…AAKEE skrev: ↑03 jul 2026 23:16Det skiljer nog inte mätbart mellan 19 och 20” så. Mina fälgar är ganska lätta, och aero-insertsen väger nästan ingenting. De är printade för att vara särskilt lätta.
EDIT:
Fast han verkar ha lackat om dom eller ngt. Fälgarna syns inte jättebra på bilden, men dom är ju helt klart ~oändligt mycket snyggare i helsvart än Teslas minst sagt mediokra originalutförande…
![]()
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Robin_j
- Teslaägare
Misstänker att jag tappade rätt mycket att mina däck enbart hade gått 150 mil eftersom det blev lite sent i planeringen som jag bytte hjul..AAKEE skrev: ↑04 jul 2026 00:36Ja, jag stod och kikade på dem i Ystad och när jag kollade den icke svartmålade sorten på nätet blev jag ändå osäker. Helt klart bättre i Schwartz!SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2026 00:26Fälgarna som Robin har:AAKEE skrev: ↑04 jul 2026 00:04Kollade på fälgen på nätet, oklart om det är rätt jag kikade på.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:32Tesla's 19"-originalaerofälgar är väl relativt öppna längst ut närmast däcken. Antar att en 19"-fälg som är lite mer sluten där längst ut skulle vara bättre. Men frågan är väl om det finns någon sån 19" i samma bredd, och som klarar vikten, har rätt bultmönster och inte kostar massvis…AAKEE skrev: ↑03 jul 2026 23:16
Det skiljer nog inte mätbart mellan 19 och 20” så. Mina fälgar är ganska lätta, och aero-insertsen väger nästan ingenting. De är printade för att vara särskilt lätta.
EDIT:
Fast han verkar ha lackat om dom eller ngt. Fälgarna syns inte jättebra på bilden, men dom är ju helt klart ~oändligt mycket snyggare i helsvart än Teslas minst sagt mediokra originalutförande…
![]()
Det svarta tar verkligen bort den klassiska "snygga" looken
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
-
manneson
Min gissning är dom bakre stänkskydden.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:24Som jag förstod Robin så drog splittern upp förbrukningen. Och det är ju även AAKEE's åsikt.
Där fastnar nog en hel del luft.
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag hade också stänkskydd. Fast i ett skåp i garagetmanneson skrev: ↑04 jul 2026 09:07Min gissning är dom bakre stänkskydden.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:24Som jag förstod Robin så drog splittern upp förbrukningen. Och det är ju även AAKEE's åsikt.
Robin hade med en del grejer, jag hade slängt ut allt som jag kunde undvara
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Robin_j
- Teslaägare
Jo dom skulle bort egentligen men hann inte klart med bilenmanneson skrev: ↑04 jul 2026 09:07Min gissning är dom bakre stänkskydden.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2026 23:24Som jag förstod Robin så drog splittern upp förbrukningen. Och det är ju även AAKEE's åsikt.
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
Model X long range 2019
Model S Plaid 2023
-
Gustafsson
- Teslaägare
Verkar ha varit en kul resa! Kul reflektioner och analys!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
AAKEE
- Teslaägare
SECC 2026, #12 Åke Englund
Året 2026 började med att jag inte hade tänkt ställa upp eftersom bilen tappat så mycket laddhastighet. Jag skulle inte ha en chans att slå min tid från 2025, och när man räknar på det skulle jag behöva >10 minuter extra laddtid jämfört med 2025. Men det var så pass kul året innan, med en massa trevliga medtävlanden så det blev att köra i alla fall. I en period hoppades jag att batteriet skulle haverera och att jag skulle få ett helt nytt utan degradering (14kWh mer kapacitet) och laddhastighet som när bilen var ny. Det skedde såklart inte
Eftersom laddhastigheten inte går påverka så blev min plan att minimera förbrukningen så långt det bara var möjligt:
- En co-driver påverkar ~3Wh/km enligt ABRP vilket blir 5kWh totalt dvs några minuters laddning, det var därmed uteslutet.
- Hjulinställningen justerades extremt noga, hjul som pekar rakt mot Haparanda rullar lätt!
- Slipstreama när det var möjligt.
- Använda AC/klima så litet som möjligt.
- Inget hjulspinn. 2025 körde jag väldigt aktivt på speciellt delsträcka 1 med en hel del omkörningar i Plaid mode som lämnade bevismaterial på marken. I år ställde jag in Chill mode och bestämde att det skulle bli Chill under resan. Inte fullt lika kul, men nödvändigt för att försöka kompensera batteriets tapp.
Delsträcka 1 Ystad till Nyköping:
Eftersom batteriet hade tappat 6kWh sedan förra året var jag inte alls säker på att nå Nyköping som jag nådde med 1% året innan. Jag såg till att ladda på Supercharger så sent innan det gick för att ha full värme i batteriet och motorerna. Varmt batteri levererar lite mer energi (mindre förluster) och varma motorer innebär att oljan i de tre växellådorna har lägre viskositet. Det spelar bara roll första timmarna eftersom temperaturen till slut når ett ungefär fast värde, men alla Wattimmar som överhuvudtaget fanns skulle flytta min bil.
Resan inleddes med en fadäs där jag körde fel i en rondell i Sjöbo. Hade lyckats markera bort min position från kartan på live.secc.se och trodde att man GPS-position hade slutat skickas så jag satt och fokuserade på fel sak när jag kom in i rondellen. Kostade ungefär 4 minuter, då det var mitträcke på vägen jag tog och jag behövde köra en bit för att vända. Missen satte dock mig bakom Niklas Zetterling och ganska snart kunde jag slipstreama hela vägen till ~ Ödeshög.
Förbrukningen blev lägre och bilen prognosticerade att nå Nyköping med 8%. Det gjorde att jag även skulle kunna nå Järna med minus1-2% SOC, vilket definitivt är tryggt. Men efter lite fundering valde jag Nyköping ändå eftersom jag inte hade kikat något i detalj på Circle K i Järna i år.
Laddning nummer 1 Circle K Nyköping strulade med appen (Circle K har tagit bort Autocharge för Model S av någon anledning) så det blev ca 1 minut tidsförlust p.ga det. Laddhastigheten var inte stabil, men jag bedömer att det knappt påverkade märkbart.
100-8% Förbrukning 146,6Wh/km.
Laddning#1: 8-34% Tid: 8 minuter.
Delsträcka 2 Nyköping till Uppsala/Fullerö Supercharger:
Resan flöt bra hela vägen, Inget direkt att rapportera och ingen slipstreaming.
34-4% Förbrukning 142.7Wh/km.
Laddning#2: 4-43% Tid: 11 minuter.
Delsträcka 3 Uppsala Supercharger till Hudiksvall Supercharger:
Här visste jag att det skulle kunna förekomma regn, jag hade lagt en hel del tid på att kolla väderprognoser före körningen och jag kikade kontinuerligt på väderradarbilder på väg upp för att försöka kunna bedöma regnmängden. Det skulle inte förekomma någon mängd som det såg ut. Jag beslöt att inte lägga på någon extra energi för det utan att nalla på marginalen om det skulle behövas. Det kom några stänk innan Hudik, men inte något som hann påverka förbrukningen speciellt. Den allra sista biten började det regna rejält, men då var jag framme.
43-2% Förbrukning 160.1 Wh/km
Laddning#3: 2-50% Tid: 15 minuter.
Delsträcka 4 Hudiksvall Supercharger till Ö-vik Supercharger:
Här visste jag att det skulle regna på en större del av sträckan, och väderradarbilden visade på Åska och kraftigt regn delar av sträckan. Man kunde se att man skulle köra ifrån regnet innan Övik, men frågan om ökad förbrukning var inte superlätt. Jag slog på 10% på förbrukningen på hela sträckan vilket blev 4.5% mer än bilen räknade med. Drog ut laddsladden när bilen prognosticerade 5%.
Eftersom det blixtrade och ösregnade och samtidigt var rätt mörkt gick i princip hela koncentrationen ut på att köra med hjulen där det var så lite vatten som möjligt.
Regnet lättade upp och cirka 5 mil före Ö-vik kunde man börja se ljus genom molnen. Det visade sig att laddningsnivån i Hudik hade blivit väl avvägd, kom fram med 3% vilket egentligen gav 5% till i marginal jag kunnat nyttja utan att behöva oroa mig.
50-3% Förbrukning: 160,3 Wh/km. (Helt sjukt låg förbrukning m.ht mestadels 110 och ösregn stor del av sträckan).
Laddning#4% 3-49% Tid: 14 minuter.
Delsträcka 5 Ö-vik Supercharger till Skellefteå Supercharger:
Här fanns alla vägarbeten och lotsar mm. I år hade jag betydligt mindre otur med väntetider vid vägarbeten. Jag kom fram till den första lotsen precis när det blev rött och stod full tid, samtidigt körde ungefär hälften av alla tävlande i kapp och stod precis bakom mig i kön. Vid resterande vägarbeten flöt det fint med turen på min sida.
Här hamnade jag bakom #20 BMW iX3:n som konstant låg i cirka 104-106 km/h på 110-väg enligt live.secc.se. Låg kvar ett tag bakom och fungerade på våra regler. Man får inte köra om en annan tävlande som håller exakt hastighetsgräns, just för att det inte ska bli dragrace av tävlingen. Men jag kunde inte kosta på mig att snitta 5km/h lägre än tillåtet.
49-3% Förbrukning 155,4 Wh/km
Laddning#5 3-47% Tid: 17 minuter.
Skellefteå Supercharger är uppgraderad till V4 och jag hade cirka 5 laddningar som gett full effekt innan SECC2026. Laddningen började som planerat, bilen nådde precis 254kW när #15 Joacim och #13 Robin rullade in, då sjönk effekten till 141kW vilket alla tre fick. Tidstappet blev cirka 3 minuter p.ga neddragen effekt. Förra året laddade jag på Circle K i Skellefteå och min tanke var att det var mindre risk för strul och tidstapp med Teslas Supercharger. Circle K har lite kortare overheadtid när det gäller att köra till laddaren. En flopp alltså, men svår att veta innan.
Delsträcka 6 Skellefteå Supercharger till Haparanda:
Det fanns en del vägarbeten som kostade tid p.ga 50/70-sträckor men inga stopp som jag minns, förutom ett rödljus i Sangis där jag såklart kom fram precis när det blev rött. #15 Joacim som innan låg cirka 5s efter mig tidsmässigt hade sin sedvanliga tur (
)och stod nästan inte alls stilla, vilket gjorde att jag tappade en minut och fjärdeplatsen.
47-1% Förbrukning: 149,5 Wh/km
Total förbrukning: 151.7 Wh/km Laddtid: 65 minuter
Supertack till Jens och Christer som arrangerat det mycket bra!
Och Grattis Jens till segern, bra kört
Året 2026 började med att jag inte hade tänkt ställa upp eftersom bilen tappat så mycket laddhastighet. Jag skulle inte ha en chans att slå min tid från 2025, och när man räknar på det skulle jag behöva >10 minuter extra laddtid jämfört med 2025. Men det var så pass kul året innan, med en massa trevliga medtävlanden så det blev att köra i alla fall. I en period hoppades jag att batteriet skulle haverera och att jag skulle få ett helt nytt utan degradering (14kWh mer kapacitet) och laddhastighet som när bilen var ny. Det skedde såklart inte
Eftersom laddhastigheten inte går påverka så blev min plan att minimera förbrukningen så långt det bara var möjligt:
- En co-driver påverkar ~3Wh/km enligt ABRP vilket blir 5kWh totalt dvs några minuters laddning, det var därmed uteslutet.
- Hjulinställningen justerades extremt noga, hjul som pekar rakt mot Haparanda rullar lätt!
- Slipstreama när det var möjligt.
- Använda AC/klima så litet som möjligt.
- Inget hjulspinn. 2025 körde jag väldigt aktivt på speciellt delsträcka 1 med en hel del omkörningar i Plaid mode som lämnade bevismaterial på marken. I år ställde jag in Chill mode och bestämde att det skulle bli Chill under resan. Inte fullt lika kul, men nödvändigt för att försöka kompensera batteriets tapp.
Delsträcka 1 Ystad till Nyköping:
Eftersom batteriet hade tappat 6kWh sedan förra året var jag inte alls säker på att nå Nyköping som jag nådde med 1% året innan. Jag såg till att ladda på Supercharger så sent innan det gick för att ha full värme i batteriet och motorerna. Varmt batteri levererar lite mer energi (mindre förluster) och varma motorer innebär att oljan i de tre växellådorna har lägre viskositet. Det spelar bara roll första timmarna eftersom temperaturen till slut når ett ungefär fast värde, men alla Wattimmar som överhuvudtaget fanns skulle flytta min bil.
Resan inleddes med en fadäs där jag körde fel i en rondell i Sjöbo. Hade lyckats markera bort min position från kartan på live.secc.se och trodde att man GPS-position hade slutat skickas så jag satt och fokuserade på fel sak när jag kom in i rondellen. Kostade ungefär 4 minuter, då det var mitträcke på vägen jag tog och jag behövde köra en bit för att vända. Missen satte dock mig bakom Niklas Zetterling och ganska snart kunde jag slipstreama hela vägen till ~ Ödeshög.
Förbrukningen blev lägre och bilen prognosticerade att nå Nyköping med 8%. Det gjorde att jag även skulle kunna nå Järna med minus1-2% SOC, vilket definitivt är tryggt. Men efter lite fundering valde jag Nyköping ändå eftersom jag inte hade kikat något i detalj på Circle K i Järna i år.
Laddning nummer 1 Circle K Nyköping strulade med appen (Circle K har tagit bort Autocharge för Model S av någon anledning) så det blev ca 1 minut tidsförlust p.ga det. Laddhastigheten var inte stabil, men jag bedömer att det knappt påverkade märkbart.
100-8% Förbrukning 146,6Wh/km.
Laddning#1: 8-34% Tid: 8 minuter.
Delsträcka 2 Nyköping till Uppsala/Fullerö Supercharger:
Resan flöt bra hela vägen, Inget direkt att rapportera och ingen slipstreaming.
34-4% Förbrukning 142.7Wh/km.
Laddning#2: 4-43% Tid: 11 minuter.
Delsträcka 3 Uppsala Supercharger till Hudiksvall Supercharger:
Här visste jag att det skulle kunna förekomma regn, jag hade lagt en hel del tid på att kolla väderprognoser före körningen och jag kikade kontinuerligt på väderradarbilder på väg upp för att försöka kunna bedöma regnmängden. Det skulle inte förekomma någon mängd som det såg ut. Jag beslöt att inte lägga på någon extra energi för det utan att nalla på marginalen om det skulle behövas. Det kom några stänk innan Hudik, men inte något som hann påverka förbrukningen speciellt. Den allra sista biten började det regna rejält, men då var jag framme.
43-2% Förbrukning 160.1 Wh/km
Laddning#3: 2-50% Tid: 15 minuter.
Delsträcka 4 Hudiksvall Supercharger till Ö-vik Supercharger:
Här visste jag att det skulle regna på en större del av sträckan, och väderradarbilden visade på Åska och kraftigt regn delar av sträckan. Man kunde se att man skulle köra ifrån regnet innan Övik, men frågan om ökad förbrukning var inte superlätt. Jag slog på 10% på förbrukningen på hela sträckan vilket blev 4.5% mer än bilen räknade med. Drog ut laddsladden när bilen prognosticerade 5%.
Eftersom det blixtrade och ösregnade och samtidigt var rätt mörkt gick i princip hela koncentrationen ut på att köra med hjulen där det var så lite vatten som möjligt.
Regnet lättade upp och cirka 5 mil före Ö-vik kunde man börja se ljus genom molnen. Det visade sig att laddningsnivån i Hudik hade blivit väl avvägd, kom fram med 3% vilket egentligen gav 5% till i marginal jag kunnat nyttja utan att behöva oroa mig.
50-3% Förbrukning: 160,3 Wh/km. (Helt sjukt låg förbrukning m.ht mestadels 110 och ösregn stor del av sträckan).
Laddning#4% 3-49% Tid: 14 minuter.
Delsträcka 5 Ö-vik Supercharger till Skellefteå Supercharger:
Här fanns alla vägarbeten och lotsar mm. I år hade jag betydligt mindre otur med väntetider vid vägarbeten. Jag kom fram till den första lotsen precis när det blev rött och stod full tid, samtidigt körde ungefär hälften av alla tävlande i kapp och stod precis bakom mig i kön. Vid resterande vägarbeten flöt det fint med turen på min sida.
Här hamnade jag bakom #20 BMW iX3:n som konstant låg i cirka 104-106 km/h på 110-väg enligt live.secc.se. Låg kvar ett tag bakom och fungerade på våra regler. Man får inte köra om en annan tävlande som håller exakt hastighetsgräns, just för att det inte ska bli dragrace av tävlingen. Men jag kunde inte kosta på mig att snitta 5km/h lägre än tillåtet.
49-3% Förbrukning 155,4 Wh/km
Laddning#5 3-47% Tid: 17 minuter.
Skellefteå Supercharger är uppgraderad till V4 och jag hade cirka 5 laddningar som gett full effekt innan SECC2026. Laddningen började som planerat, bilen nådde precis 254kW när #15 Joacim och #13 Robin rullade in, då sjönk effekten till 141kW vilket alla tre fick. Tidstappet blev cirka 3 minuter p.ga neddragen effekt. Förra året laddade jag på Circle K i Skellefteå och min tanke var att det var mindre risk för strul och tidstapp med Teslas Supercharger. Circle K har lite kortare overheadtid när det gäller att köra till laddaren. En flopp alltså, men svår att veta innan.
Delsträcka 6 Skellefteå Supercharger till Haparanda:
Det fanns en del vägarbeten som kostade tid p.ga 50/70-sträckor men inga stopp som jag minns, förutom ett rödljus i Sangis där jag såklart kom fram precis när det blev rött. #15 Joacim som innan låg cirka 5s efter mig tidsmässigt hade sin sedvanliga tur (
47-1% Förbrukning: 149,5 Wh/km
Total förbrukning: 151.7 Wh/km Laddtid: 65 minuter
Supertack till Jens och Christer som arrangerat det mycket bra!
Och Grattis Jens till segern, bra kört
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Electron
Ni har helt rätt att 800V spelar ingen roll. Det krävs bara ingen medpassagerare, forskningsbaserad fälgventilation, avstängd AC, millimeterjusterad hjulinställning och tre sidors mikrooptimering för att komma inom sex minuter av en bil som “spelar ingen roll”.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Ett mycket märkligt inlägg från din sida Electron. Jag vet inte om du omedvetet eller medvetet missförstod Åkes inlägg, men jag är ganska övertygad om att han menar att en Tesla inte skulle vinna i stort sett någonting på 800 V. Det beror på att Teslas celler begränsar och det kommer man inte runt med 800 V.
Att arbeta med 800 V gynnar bara laddningen om även några andra villkor är uppfyllda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Electron
Bra poäng faktiskt, och du har helt rätt att det är cellerna som sätter taket, inte spänningen i sig och 800V hjälper bara om resten av kedjan hänger med.Niklas Z skrev: ↑04 jul 2026 18:46Ett mycket märkligt inlägg från din sida Electron. Jag vet inte om du omedvetet eller medvetet missförstod Åkes inlägg, men jag är ganska övertygad om att han menar att en Tesla inte skulle vinna i stort sett någonting på 800 V. Det beror på att Teslas celler begränsar och det kommer man inte runt med 800 V.
Att arbeta med 800 V gynnar bara laddningen om även några andra villkor är uppfyllda.
Jag retades mest med att myten verkade hålla ganska bra i efterhand ändå, med tre 800V-bilar på pallen.
Men okej, jag ska erkänna: Men beskrivning av millimeterjusterad hjulinställning och avstängd AC var nog mer imponerande än något jag har att komma med härifrån soffan.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21