Detta plingande som alla snackar om, kan ni utveckla det?
Jag inbillar mig att det är den här EU-grejen? På BMW så kan man stänga av allt detta med ett knapptryck. Man kan också ställa in en genväg som gör detta automatiskt vid start av bilen (man behöver säga JA eller trycka OK).
Visst har även Tesla möjlighet att stänga av ljudet? Men det som klagas på är att man måste göra det varje gång man startar bilen, right?
Fruktansvärt med alla dessa ljud som trycks ner i halsen på en av EU.
Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Moderator: Redaktion
-
Jossi
- Teslaägare
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Nej, det har inget med EU att göra, det är en Tesla-grej, och det går inte att stänga av.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 10:40Detta plingande som alla snackar om, kan ni utveckla det?
Jag inbillar mig att det är den här EU-grejen? På BMW så kan man stänga av allt detta med ett knapptryck. Man kan också ställa in en genväg som gör detta automatiskt vid start av bilen (man behöver säga JA eller trycka OK).
Visst har även Tesla möjlighet att stänga av ljudet? Men det som klagas på är att man måste göra det varje gång man startar bilen, right?
Varje gång AP aktiveras eller avaktiveras, till exempel när man byter körfält, låter det plingplong. Min fru har förbjudit mig att använda AP när hon är med av den anledningen.
Sedan en tid tillbaka låter det pling när man aktiverar eller avaktiverar farthållaren, men det behöver man ju inte göra lika ofta.
Det handlar alltså inte om varningen för överskriden hastighetsgräns, som min bil f.ö. saknar.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 2 gång.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är ju flera olika plingande ljud. Ett av dem, som kom med en EU-förordning 2024 (tror jag) är att det ska plinga vid hastighetsöverträdelse. På Tesla kan man klicka på den symbolen på skärmen, så tystnar det under resten av färden. Tyvärr måste man klicka igen, nästa gång man kör bilen. Ett sätt att permanent få bort det är att installera S3XY commander, som man kan ställa in så att plinget för hastighet aldrig hörs. En mycket trevlig funktion och det finns flera andra i S3XY commander.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 10:40Detta plingande som alla snackar om, kan ni utveckla det?
Däremot är t ex plingandet när autopilot aktiveras eller avaktiveras en annan sak.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
[quote=linkanson
Senast redigerad av Oscar11, redigerad totalt 2 gång.
Tesla MYLR -23
-
Jossi
- Teslaägare
Och inget som löses av "Joe Mode", antar jag?Niklas Z skrev: ↑06 jul 2026 10:49Det är ju flera olika plingande ljud. Ett av dem, som kom med en EU-förordning 2024 (tror jag) är att det ska plinga vid hastighetsöverträdelse. På Tesla kan man klicka på den symbolen på skärmen, så tystnar det under resten av färden. Tyvärr måste man klicka igen, nästa gång man kör bilen. Ett sätt att permanent få bort det är att installera S3XY commander, som man kan ställa in så att plinget för hastighet aldrig hörs. En mycket trevlig funktion och det finns flera andra i S3XY commander.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 10:40Detta plingande som alla snackar om, kan ni utveckla det?
Däremot är t ex plingandet när autopilot aktiveras eller avaktiveras en annan sak.
BMW IX3 2026
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det låter lite mindre, men fortfarande "sjukt irriterande".Jossi skrev: ↑06 jul 2026 10:57Och inget som löses av "Joe Mode", antar jag?Niklas Z skrev: ↑06 jul 2026 10:49Det är ju flera olika plingande ljud. Ett av dem, som kom med en EU-förordning 2024 (tror jag) är att det ska plinga vid hastighetsöverträdelse. På Tesla kan man klicka på den symbolen på skärmen, så tystnar det under resten av färden. Tyvärr måste man klicka igen, nästa gång man kör bilen. Ett sätt att permanent få bort det är att installera S3XY commander, som man kan ställa in så att plinget för hastighet aldrig hörs. En mycket trevlig funktion och det finns flera andra i S3XY commander.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 10:40Detta plingande som alla snackar om, kan ni utveckla det?
Däremot blir blinkersen nästan tyst.
Beställd: BMW iX3 50
-
Sportbilsentusiasten
Den som jag gillar bäst finns i iX, med i4 strax efter.
BMW’s infotainmentsystem passar min smak bäst.
Merca är ok.
Tesla har skitbra o skitdåliga sidor. Mer dynamiskt kan man säga, där tyskarna är lite lagom bra/dåligt
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Sportbilsentusiasten
Ja pling är exempel på en skitdålig sak.Niklas Z skrev: ↑06 jul 2026 10:49Det är ju flera olika plingande ljud. Ett av dem, som kom med en EU-förordning 2024 (tror jag) är att det ska plinga vid hastighetsöverträdelse. På Tesla kan man klicka på den symbolen på skärmen, så tystnar det under resten av färden. Tyvärr måste man klicka igen, nästa gång man kör bilen. Ett sätt att permanent få bort det är att installera S3XY commander, som man kan ställa in så att plinget för hastighet aldrig hörs. En mycket trevlig funktion och det finns flera andra i S3XY commander.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 10:40Detta plingande som alla snackar om, kan ni utveckla det?
Dealbreaker
Ett av skälen till att det blev en Merca. Helt tyst!
Den hälsar mig däremot välkommen, störande. Ja jag VET vad jag heter och att jag ska köra bilen…
Bilnjutare som köpt andra elbilen
-
mussla
- Teslaägare
Om du har en Tesla med kupékamera så behöver man inte dra i ratten. I vart fall om man håller i ratten med vänster hand så att kameran ser det.linkanson skrev: ↑26 jul 2024 17:20Jag har nu ägt en Tesla Model Y i lite mer än ett år. Det är första Teslan och jag hade stora förväntningar på Autopiloten, mycket på grund av hur omtalad och hypad FSD är. Även om FSD inte fungerar i Sverige eller ens fungerat pålitligt överhuvudtaget under de 10(?) åren de funnits. Trots det har de sålt denna funktionalitet, där man inte får något mer än en feature som kommer ”snart”.
Men åter till Autopilot. Jag har tidigare kört Volvo, Kia och Nissan och testat deras motsvarande adaptiv farthållare + lane assist. Min upplevelse är att de är mycket bättre. De kräver inte att man ska svänga med ratten var 10e sekund, vilket är oerhört irriterande och får mig att inte vilja använda AP alls. Volvo och Kia nöjer sig med att man håller händerna på ratten.
Volvo och Kia har heller inte det vanligt förekommande spökbromsningarna som inträffar med jämna mellanrum med Teslan. Det är i alla fall min upplevelse.
En tredje sak som är irriterande är att man inte kan byta fil utan att autopiloten stängs av om man får aktivt starta den igen. Jag vet att man kan göra det om man spenderar ännu mer pengar och ”uppgraderar” autopiloten. Men ändå, det funkade fint hos både Volvo och Kia utan att köpa något specifikt paket för det.
Utöver detta så är Teslan den bästa bil jag haft. Resten av all teknik är bäst, körglädjen stor och jag skulle inte byta bilen mot någon annan.
Vad tycker ni?
Model Y LR AWD -24
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jo, då. Du har ju ägt (eller äger) en Tesla själv.
Blir såpass lågt med Joe Mode att jag verkligen inte störs av ljudet (även om det är irriterande att AP stänger av), och inte heller några i familjen eller någon enda passagerare som någonsin haft problem med det.
Så Joe Mode kan jag rekommendera dig att aktivera när du kör Tesla (om du har din kvar, eller lånar någon annans). Har själv alltid Joe Mode på som standard. Mycket behagligt och lugnare på alla sätt och vis, oavsett om man använder AP eller inte.
Men tycker absolut att dagens AP hos Tesla är klart mycket sämre än assistansfunktionerna hos många konkurrenter, som tex. BMW. Fungerar klart mycket bättre på vår i5 än på vår M3 (HW3) eller MY (HW4). Det är stor skillnad till BMWs fördel.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP