Riddermark Bil storsatsar på inköp av Tesla kommande månad
Moderator: Redaktion
-
Testarmigfram
Re: Riddermark Bil storsatsar på inköp av Tesla kommande månad
Tror värdet på elbilar kommer öka efter valet och alla handlare räknar med att de rödgröna vinner.
-
Sportbilsentusiasten
Läser ifatt tråden på semestern…Leo skrev: ↑14 maj 2026 17:45Som motpol.
Sålde min Renault R5 electric i veckan. 2025, stora 52kWh batteri, 1 år gammal, 950mil, nyservad. Helt i nyskick. Blåmetallic med blå klädsel (mest neutrala kombon) Techno + Säkerhetspaket + V-hjul GoodYear friktion på original plåtfälg + snygga original hjulsidor från Evolution + gummimattor. Bilen finns i Stockholm. EJ momssmittad =leasebar.
Skickade all info ovan + flera bilder på nytvättad bil från olika håll. Bilder på inredning/fälgar osv till flera olika handlare.
Resultat:
Carla = inte intresserad ge bud
Autohero = inte intresserad ge bud
Vi köper din bil = inga bud efter 3 dagar
Niemi bil = inte intresserad ge bud
Ett par mindre handlare jag har kontakt med = ej intresserade ge bud.
Renault Stockholm där jag köpte = köper ej in, enbart vid inbyte mot annan bil.
BMW handlaren där jag ska hämta min BMW= ointressant byta in den. De tipsade om
Bilia/Volvo som är granne till BMW-handlare = ej intresserad lägga bud.
Sen hade jag Riddermark/Kamux/Mobergs bil som alla bjöd 300”. Lyckades till slut få 305” av Kamux som då fick köpa den.
Ja Renault EV är iskalla beg och därför skitbra beg-köp. Väldigt bra elbilar och moderna. Prisvärda!
Men trist för de som säljer.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Sportbilsentusiasten
För att OPD kan man enkelt själv googla fram?
Verkligen räckvidd däremot en helt annan sak då specen skiljer från verkligheten.
Frågan om räckvidd har för mig varit ett snabbt sätt att kolla om en bilhandlare är seriös eller inte.
Då svaret på frågan avslöjar det direkt!
-
Sportbilsentusiasten
Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.Dafro skrev: ↑17 maj 2026 12:42Håller med dig helt men jag tycker att BMWs adaptiva regenerering fungerar väldigt bra, frirullar när det inte är bilar framför men om man kommer ikapp bilar så motorbromsar den.bmwixxdrive50 skrev: ↑17 maj 2026 10:48På min BMW iX finns det två körlägen. B och D. B innebär One Pedal Driving och det blir alldeles för mycket motorbroms så jag föredrar med stor marginal D. Vet inte hur andra elbilar hanterar OPD men känns inte aktuellt att sätta upp det ens på en "nice to have"-lista.
Enligt min smak och hur jag kör bil är BMW’s elbilsfunktioner de bästa. Även displayer, navi och menyer och spakar på iX och i4 är bäst.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
All i vår familj föredrar att köra vår i5 i "B"-läget. Det är enormt fin mappning på effekt/regen på BMWs accelerationspedal (det är Tesla- och Volvo/Polestar-nivå på det). Väldigt nöjd med det.Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 09:51Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.Dafro skrev: ↑17 maj 2026 12:42Håller med dig helt men jag tycker att BMWs adaptiva regenerering fungerar väldigt bra, frirullar när det inte är bilar framför men om man kommer ikapp bilar så motorbromsar den.bmwixxdrive50 skrev: ↑17 maj 2026 10:48På min BMW iX finns det två körlägen. B och D. B innebär One Pedal Driving och det blir alldeles för mycket motorbroms så jag föredrar med stor marginal D. Vet inte hur andra elbilar hanterar OPD men känns inte aktuellt att sätta upp det ens på en "nice to have"-lista.
Enligt min smak och hur jag kör bil är BMW’s elbilsfunktioner de bästa. Även displayer, navi och menyer och spakar på iX och i4 är bäst.
Den enda nackdelen är ett bilen, dumt nog, inte "minns" tex. saker som "B-läge", och att man måste välja det manuellt varje gång man startar bilen. Det är något som BMW borde fixa med en mjukvaruuppdatering.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Jossi
- Teslaägare
Ja fruktansvärt irriterande att behöva välja B varje gång. Ibland glömmer jag och TROR att jag är i B men är egentligen i D = ingen "motorbroms". Farligt!martinot skrev: ↑06 jul 2026 13:20All i vår familj föredrar att köra vår i5 i "B"-läget. Det är enormt fin mappning på effekt/regen på BMWs accelerationspedal (det är Tesla- och Volvo/Polestar-nivå på det). Väldigt nöjd med det.Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 09:51Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.Dafro skrev: ↑17 maj 2026 12:42Håller med dig helt men jag tycker att BMWs adaptiva regenerering fungerar väldigt bra, frirullar när det inte är bilar framför men om man kommer ikapp bilar så motorbromsar den.bmwixxdrive50 skrev: ↑17 maj 2026 10:48På min BMW iX finns det två körlägen. B och D. B innebär One Pedal Driving och det blir alldeles för mycket motorbroms så jag föredrar med stor marginal D. Vet inte hur andra elbilar hanterar OPD men känns inte aktuellt att sätta upp det ens på en "nice to have"-lista.
Den enda nackdelen är ett bilen, dumt nog, inte "minns" tex. saker som "B-läge", och att man måste välja det manuellt varje gång man startar bilen. Det är något som BMW borde fixa med en mjukvaruuppdatering.
Senast redigerad av Jossi, redigerad totalt 1 gånger.
BMW IX3 2026
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det borde gå att lägga in det personliga förvalet.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 14:34Ja fruktansvärt irriterande att behöva välja B varje gång. Ibland glömmer jag och TROR att jag är i B men är egentligen i D = ingen motorbroms. Farligt!martinot skrev: ↑06 jul 2026 13:20All i vår familj föredrar att köra vår i5 i "B"-läget. Det är enormt fin mappning på effekt/regen på BMWs accelerationspedal (det är Tesla- och Volvo/Polestar-nivå på det). Väldigt nöjd med det.Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 09:51Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.Dafro skrev: ↑17 maj 2026 12:42Håller med dig helt men jag tycker att BMWs adaptiva regenerering fungerar väldigt bra, frirullar när det inte är bilar framför men om man kommer ikapp bilar så motorbromsar den.bmwixxdrive50 skrev: ↑17 maj 2026 10:48På min BMW iX finns det två körlägen. B och D. B innebär One Pedal Driving och det blir alldeles för mycket motorbroms så jag föredrar med stor marginal D. Vet inte hur andra elbilar hanterar OPD men känns inte aktuellt att sätta upp det ens på en "nice to have"-lista.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
martinot
- Teslaägare
Intressant! Är detta bara något som enbart finns på Neue Klasse, eller även på tidigare BMW som i5 (och i4)?mikebike skrev: ↑06 jul 2026 14:40Det borde gå att lägga in det personliga förvalet.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 14:34Ja fruktansvärt irriterande att behöva välja B varje gång. Ibland glömmer jag och TROR att jag är i B men är egentligen i D = ingen motorbroms. Farligt!martinot skrev: ↑06 jul 2026 13:20All i vår familj föredrar att köra vår i5 i "B"-läget. Det är enormt fin mappning på effekt/regen på BMWs accelerationspedal (det är Tesla- och Volvo/Polestar-nivå på det). Väldigt nöjd med det.Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 09:51Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.
Isf. skulle det ju kanske kunna lösa problemet för oss.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja det borde ligga i förarprofilen liksom "rulla/stanna/kryp" gör på Teslan.mikebike skrev: ↑06 jul 2026 14:40Det borde gå att lägga in det personliga förvalet.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 14:34Ja fruktansvärt irriterande att behöva välja B varje gång. Ibland glömmer jag och TROR att jag är i B men är egentligen i D = ingen motorbroms. Farligt!martinot skrev: ↑06 jul 2026 13:20All i vår familj föredrar att köra vår i5 i "B"-läget. Det är enormt fin mappning på effekt/regen på BMWs accelerationspedal (det är Tesla- och Volvo/Polestar-nivå på det). Väldigt nöjd med det.Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 09:51Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.
BMW har kategoriserat B-läget som något man bara ska använda tillfälligt ibland. Mycket märklig filosofi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"borde" som att BMW borde ordna så att det går.martinot skrev: ↑06 jul 2026 14:45Intressant! Är detta bara något som enbart finns på Neue Klasse, eller även på tidigare BMW som i5 (och i4)?mikebike skrev: ↑06 jul 2026 14:40Det borde gå att lägga in det personliga förvalet.Jossi skrev: ↑06 jul 2026 14:34Ja fruktansvärt irriterande att behöva välja B varje gång. Ibland glömmer jag och TROR att jag är i B men är egentligen i D = ingen motorbroms. Farligt!martinot skrev: ↑06 jul 2026 13:20All i vår familj föredrar att köra vår i5 i "B"-läget. Det är enormt fin mappning på effekt/regen på BMWs accelerationspedal (det är Tesla- och Volvo/Polestar-nivå på det). Väldigt nöjd med det.Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 09:51
Tycker även automatiken hanterar tvära kurvor och rondeller väldigt bra.
Isf. skulle det ju kanske kunna lösa problemet för oss.
Beställd: BMW iX3 50
-
Dafro
- elbilist
Nu gillar jag ju absolut inte B läget och som passagerare vågar jag påstå att det oftast upplevs lite gungigt, men det märker ju inte den som kör men det går nog få till bra om man vänjer sig men jag frirullar hellre.
Jag använder det adaptiva läget i min IX men var tvungen att gå ut i bilen och kolla på inställningar och jag kan välja adaptiv, hög, medel eller låg och vågar påstå att hög är det samma som B och detta sparas mellan körningarna och troligen också på de olika profilerna om alla har varsitt konto vill säga.
I IX finns detta under körinställningar/ drivlina chassi/ energiåtervinning i läge D.
Jag använder det adaptiva läget i min IX men var tvungen att gå ut i bilen och kolla på inställningar och jag kan välja adaptiv, hög, medel eller låg och vågar påstå att hög är det samma som B och detta sparas mellan körningarna och troligen också på de olika profilerna om alla har varsitt konto vill säga.
I IX finns detta under körinställningar/ drivlina chassi/ energiåtervinning i läge D.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
-
martinot
- Teslaägare
Det hänger inte på bilen utan 100% på föraren. När jag åkte med min pappa första gången en längre sträcka med hans då nya elektriska XC40 så blev jag åksjuk på nolltid. Han hade en extrem jojo-åkning på motorväg så att både jag och dottern blev alldeles åksjuka och kräkfärdiga.
Trodde det först var något tekniskt fel på bilen, men när jag fick testköra så var det inga som helst fel eller problem på Volvon. Var min pappa som inte fattat hur man skall köra en bil i OPD-läge. När jag tog över så blev ingen enda åksjuk, i exakt samma bil. Fungerade precis lika bra med Volvon som med vilken normal Tesla som helst.
Så gör man passagerare (eller sig själv) åksjuk så beror det, ivf. på Tesla, Volvo, Polestar, Mini och BMW (de bilar jag kört mest, och som alla har klassledande bra mappning av acceleration och regen) helt och hållet på att man inte lärt sig tekniken som förare.
Du gjorde mig väldigt hoppfull, så sprang nästan ut till bilen alldeles ny när jag läste detta och testade direkt. Men det löste tyvärr inte problemet som jag hoppades på. Jag kunde ställa om att bilen skulle ha hög regen i läge D, men gick inte att ställa in att den skulle starta i läge B. Iaf. inte vad jag kunde hitta (se foto).Dafro skrev: ↑06 jul 2026 16:58Jag använder det adaptiva läget i min IX men var tvungen att gå ut i bilen och kolla på inställningar och jag kan välja adaptiv, hög, medel eller låg och vågar påstå att hög är det samma som B och detta sparas mellan körningarna och troligen också på de olika profilerna om alla har varsitt konto vill säga.
När jag testade så hade bilen inte heller alls samma regen i "höga" läge D, som den har i läge B. Upplever, tyvärr, en stor skillnad mellan "höga D" och vanliga "B".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Dafro
- elbilist
Absolut så beror det på föraren men öven på hur känslig passageraren är. Är såklart en vanesak men jag tror nog att det kan bli en viss riskökning om man kör mycket opd i elbil och ibland växlar till en fossilbil. Gjorde även en tankevurpa och tänkte att det blir ju ryckigt om man behöver bromsa snabbt men då ör det ju redan bra att den redan har börjat retardera.martinot skrev: ↑06 jul 2026 21:00Det hänger inte på bilen utan 100% på föraren. När jag åkte med min pappa första gången en längre sträcka med hans då nya elektriska XC40 så blev jag åksjuk på nolltid. Han hade en extrem jojo-åkning på motorväg så att både jag och dottern blev alldeles åksjuka och kräkfärdiga.
Trodde det först var något tekniskt fel på bilen, men när jag fick testköra så var det inga som helst fel eller problem på Volvon. Var min pappa som inte fattat hur man skall köra en bil i OPD-läge. När jag tog över så blev ingen enda åksjuk, i exakt samma bil. Fungerade precis lika bra med Volvon som med vilken normal Tesla som helst.
Så gör man passagerare (eller sig själv) åksjuk så beror det, ivf. på Tesla, Volvo, Polestar, Mini och BMW (de bilar jag kört mest, och som alla har klassledande bra mappning av acceleration och regen) helt och hållet på att man inte lärt sig tekniken som förare.
Du gjorde mig väldigt hoppfull, så sprang nästan ut till bilen alldeles ny när jag läste detta och testade direkt. Men det löste tyvärr inte problemet som jag hoppades på. Jag kunde ställa om att bilen skulle ha hög regen i läge D, men gick inte att ställa in att den skulle starta i läge B. Iaf. inte vad jag kunde hitta (se foto).Dafro skrev: ↑06 jul 2026 16:58Jag använder det adaptiva läget i min IX men var tvungen att gå ut i bilen och kolla på inställningar och jag kan välja adaptiv, hög, medel eller låg och vågar påstå att hög är det samma som B och detta sparas mellan körningarna och troligen också på de olika profilerna om alla har varsitt konto vill säga.
i5 inställning regen.png
När jag testade så hade bilen inte heller alls samma regen i "höga" läge D, som den har i läge B. Upplever, tyvärr, en stor skillnad mellan "höga D" och vanliga "B".
Att man inte kan välja starta i b visste jag nog men hade förhoppningen för din skull att den höga skulle vara i nivå med B. Ska ut och pröva med min.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Pixii Home 20 kWh/20 kW
-
charliehifi
- Teslaägare
Varför handlar den här tråden om OPD nu? Det är ganska tråkigt att många trådar ofta spårar ur och bytt fokus.
-
Dafro
- elbilist
Har nu prövat i min IX och jag upplever absolut att det var samma regel i höga d som b. Prövade genom att ha höga d inställd och släppte pedalen och bytte strax därefter till b och upplevde ingen ökad regen. Prövade sen att köra med b läget och jag kan väl se varför endel tycker det är bra, åtminstone i stan men måste säga att ändå uppskattar den adaptiva mer som frirullar nör den kan. Men var imponerande hur den stannade till stopp helt utan ryck i slutet som det har talats så varmt om i ix3.martinot skrev: ↑06 jul 2026 21:00Det hänger inte på bilen utan 100% på föraren. När jag åkte med min pappa första gången en längre sträcka med hans då nya elektriska XC40 så blev jag åksjuk på nolltid. Han hade en extrem jojo-åkning på motorväg så att både jag och dottern blev alldeles åksjuka och kräkfärdiga.
i5 inställning regen.png
Och om väljer hög regen på d så blir det ju inte lika illa de gånger du glömmer ändra till b iallafall även om du upplever den som klenare än B.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Pixii Home 20 kWh/20 kW
-
Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
Riddermark har 381 st Teslor i lager nu, det motsvarar 6,6% av alla bilar de har.
Någon som vet vad de brukar ligga på?
Någon som vet vad de brukar ligga på?
Tesla Model Y Performance