Erfarenhet av budget däck?
Moderator: Redaktion
-
Egon112
Erfarenhet av budget däck?
Funderat på köpa lite billigare däck än Continental, Nokian eller Michelin denna gång.
Nån som har erfarenhet av lite billigare märken som Landsail, Nexen, Triangle eller Linglong på sin Tesla?
Detta gäller sommardäck.
Nån som har erfarenhet av lite billigare märken som Landsail, Nexen, Triangle eller Linglong på sin Tesla?
Detta gäller sommardäck.
-
Autonom
- Teslaägare
Re: Erfarenhet av budget däck?
Inte på Tesla, men på andra bilar. Det som brukar vara huvudsakliga haken med lågprisdäck är dåligt våtgrepp och/eller slitstyrka (båda beroende på för billig gummiblandning). Det kan också skilja också i hur robusta stommarna är, men svårare att utvärdera.
Min strategi är att välj kandidater bland märkesdäck först, och sedan leta lägre pris på dem, det kan skilja väldigt mycket mellan olika inköpskällor.
-
Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Jag har kört med både landsail och linglong. Funkat bra för mig.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
-
SwedishAdvocate
Har inte Tesla själv utan mellanklassare av annat märke. Jag har de senaste ~11 åren köpt lösa 16-tums-däck (eller däck monterade på alu-fälg) via Däckonline* på nätet. Sen har jag åkt till en välrenommerad däckverkstad i omnejden och fått dessa monterade och balanserade. Har för mig att både sommardäck från Michelin och europeiska friktionsdäck från Nokian legat på ~1K styck. Var dock länge sedan jag bytte däckpar på en axel senast. I en tidigare inte så gammal däcktråd på forumet har det dock förekommit uppgifter om att välrenommerade däckverkstäder inte längre monterar lösa däck, utan endast däck dom själva säljer. Vet dock inte i vilken utsträckning det stämmer.Autonom skrev: ↑06 jul 2026 21:50Inte på Tesla, men på andra bilar. Det som brukar vara huvudsakliga haken med lågprisdäck är dåligt våtgrepp och/eller slitstyrka (båda beroende på för billig gummiblandning). Det kan också skilja också i hur robusta stommarna är, men svårare att utvärdera.
Min strategi är att välj kandidater bland märkesdäck först, och sedan leta lägre pris på dem, det kan skilja väldigt mycket mellan olika inköpskällor.
*Upptäckte i samband med ovan nämnda tråd på samma ämne att andra däcknäthandlare kan vara billigare än Däckonline på 'legacykvalitetsdäck'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
TobbeW
- Teslaägare
Våtgrepp kan vara riktigt kasst och totalt livsfarligt på vissa budgetdäck som någon tidigare redan nämnt.
Jag har haft Triangle på en bil för många år sedan, jag trodde inte ens det var möjligt med så fruktansvärt dåligt grepp på våt asfalt om sommaren som dessa hade...
Måste jag välja mellan dessa däcktillverkare: Landsail eller Nexen isf.
Kika annars på mer mellan segmentet prismässigt, typ Hankook eller Kumho.
Jag har haft Triangle på en bil för många år sedan, jag trodde inte ens det var möjligt med så fruktansvärt dåligt grepp på våt asfalt om sommaren som dessa hade...
Kika annars på mer mellan segmentet prismässigt, typ Hankook eller Kumho.
Model 3 Performance Highland
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är nog mer än 'legacykvalitetsdäck' man hittar billigare hos andra nätbutiker.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jul 2026 22:02
*Upptäckte i samband med ovan nämnda tråd på samma ämne att andra däcknäthandlare kan vara billigare än Däckonline på 'legacykvalitetsdäck'.
Har inte köpt några däck på Däckonline de senaste 10-12 åren pga deras priser. Har alltid hittat bättre pris hos någon av de svenska näthandlarna istället.
Senast jag köpte däck var Svenska gummihuset 400:- billigare per däck än Däckonline.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
TeslaLeo
- Teslaägare
Hankook tillhör toppsegmentet idag. Dessutom originalmonterat.TobbeW skrev: ↑06 jul 2026 22:18Våtgrepp kan vara riktigt kasst och totalt livsfarligt på vissa budgetdäck som någon tidigare redan nämnt.
Kika annars på mer mellan segmentet prismässigt, typ Hankook eller Kumho.![]()
Personligen ser jag bra däck som en billig livförsäkring för mig och familjen. På en bil med 400hk ner i backen chansar man inte med däcken.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
-
SwedishAdvocate
Ok. Ska kolla runt lite mer när det är dags nästa gång.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jul 2026 23:04Det är nog mer än 'legacykvalitetsdäck' man hittar billigare hos andra nätbutiker.SwedishAdvocate skrev: ↑06 jul 2026 22:02
Har inte köpt några däck på Däckonline de senaste 10-12 åren pga deras priser. Har alltid hittat bättre pris hos någon av de svenska näthandlarna istället.
Senast jag köpte däck var Svenska gummihuset 400:- billigare per däck än Däckonline.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Vi har kört på Landsail LS588 ett par år nu och är väldigt nöjda med både pris och prestanda; vi har kört igenom en del vatten/snö/sten och skämtat om att det hade ju varit tråkigt att köra av vägen nu / däcken går sönder bara för att man varit snål
Dom har hållt bra hittills flera tusen mil på (bland annat) väldigt dåliga vägar nere i Albanien med husvagn efter
Jag läste mycket positivt om dom (bland annat på detta forum) innan jag vågade prova första gången... Han som bytte däcken undrade "Jaha, hur känns det där då?" i och med bytet från Michelin PS till Landsail
Just nu känns det bra
Dom har hållt bra hittills flera tusen mil på (bland annat) väldigt dåliga vägar nere i Albanien med husvagn efter
Jag läste mycket positivt om dom (bland annat på detta forum) innan jag vågade prova första gången... Han som bytte däcken undrade "Jaha, hur känns det där då?" i och med bytet från Michelin PS till Landsail
Just nu känns det bra
-
TobbeW
- Teslaägare
Kollar man prisbilden (som jag skrev) ligger inte Hankook där högst upp (ännu). Därmed inte sagt att det är något dåligt däck, det har varit ett bra val kontra pris i säkert 20-25 år idag.TeslaLeo skrev: ↑06 jul 2026 23:08Hankook tillhör toppsegmentet idag. Dessutom originalmonterat.TobbeW skrev: ↑06 jul 2026 22:18Våtgrepp kan vara riktigt kasst och totalt livsfarligt på vissa budgetdäck som någon tidigare redan nämnt.
Kika annars på mer mellan segmentet prismässigt, typ Hankook eller Kumho.![]()
Personligen ser jag bra däck som en billig livförsäkring för mig och familjen. På en bil med 400hk ner i backen chansar man inte med däcken.
Det är väl fantastiskt om Hankook, trots ett lägre pris, kan vara i toppen gällande egenskaper/prestanda utan att för den delen prata om en specifik däckmodell utan mer generellt.
Jag vet att dom orginalmonteras (även på andra märken än Tesla), likaså gör Kumho det
Senast redigerad av TobbeW, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance Highland
-
T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Inte på Teslan men på Saaben har vi Nexe.
Åkte till känd däckverkstad på parkering dagen innan dom skulle stänga och prutade rejält.
Åkte till känd däckverkstad på parkering dagen innan dom skulle stänga och prutade rejält.
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
I vilket prissegment Hankook hör hemma låter jag vara osagt, men deras EV-däck Ion Evo utmärker sig med låg ljudnivå. Om det är en prioriterad egenskap bör Hankook Ion Evo finnas med på listan över alternativ.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nexen sitter ju också original på många bilar numera, borde inte vara helt urkasst även om jag är skeptisk.
Model Y LR AWD 2022
-
DolbyAtmos
Köpte 4 st Rapid P609 till en tidigare Toyota. Monterades på våren, och på hösten samma år hade samtliga 4 däck separerat (trots lugn körning, korrekt hjulinställning & rätt lufttryck). Borde ha reklamerat dom men sket i det. Sämsta däck jag haft & då har jag även testat Sunny i yngre dagar. Kört Continental & Hakka dom senaste åren.
-
Autonom
- Teslaägare
Jag har köpt omväxlande Nokian och Michelin senaste 20 åren, och Michelin har mest problemfria och hållit bättre än andra däck precis som deras rykte gör gällande, så för min del tolererar jag 20% högre pris på Michelin vid jämförelser, men jag vet inte säkert om slitstyrkan fortfarande finns.
Kuhmos slitstyrka har jag haft väldigt dåliga erfarenheter av (fick en uppsättning nya sådana med en bil), men det var dock 20 år sedan.
Kuhmos slitstyrka har jag haft väldigt dåliga erfarenheter av (fick en uppsättning nya sådana med en bil), men det var dock 20 år sedan.
-
manneson
Köpte ”firemax” vinterdäck till Teslan.
De var väldigt poppis i Norge och fick bra i tester.
Hade inga problem med dem.
Nu senast köpte jag Kumho åretruntdäck.
Fick skapligt i diverse tester och ska ha bra slitstyrka samt bara lite dyrare än de billigaste.
Till en motorcykel skulle jag aldrig köpa de billigaste däcken eller ”touring”-däck. Där vill jag ha riktigt bra grepp eftersom det är så begränsad kontaktyta och tappar man greppet kan det gå riktigt illa.
I en bil har man betydligt mer marginaler på alla håll och kanter så där kan jag kompromissa mkt mer.
De var väldigt poppis i Norge och fick bra i tester.
Hade inga problem med dem.
Nu senast köpte jag Kumho åretruntdäck.
Fick skapligt i diverse tester och ska ha bra slitstyrka samt bara lite dyrare än de billigaste.
Till en motorcykel skulle jag aldrig köpa de billigaste däcken eller ”touring”-däck. Där vill jag ha riktigt bra grepp eftersom det är så begränsad kontaktyta och tappar man greppet kan det gå riktigt illa.
I en bil har man betydligt mer marginaler på alla håll och kanter så där kan jag kompromissa mkt mer.
-
Bera_n
Det finns ju fler segment än topp resp. jättebilligt. Mellansegmentet är stort och där finns ju gott om däck som levererar bra prestanda. De klappar inte heller igenom på tex våtgrepp som de billigaste.
Läser man lite däcktest så går det stt hitta alternativ som "överpresterar" gentemot priset.
Man behöver ju inte heller speciella EV-däck. Jag köpte tex Hankook Prime4 som hade fått bra betyg i flera däcktest.
Läser man lite däcktest så går det stt hitta alternativ som "överpresterar" gentemot priset.
Man behöver ju inte heller speciella EV-däck. Jag köpte tex Hankook Prime4 som hade fått bra betyg i flera däcktest.
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har kört Landsail LS588 SUV i många år och många (många!) tusen mil med min X, inga problem och låg förbrukning.
/fth
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver