Mm de äldre bilarna saknar helt enkelt de säkerhetssystem som i många fall numera är lagkrav.ducce916m skrev: ↑07 jul 2026 13:00Bara en sista sak: Hur bär sig de 10-15 år äldre bilarna åt med körning med autopilot? Många gnäller om Teslas inbromsningar som mestadels inträffar när t ex cyklist eller gående befinner sig på sidan i körbanekanten, hur fungerar de äldre systemen? Och måste också tillägga att man definitivt inte måste hjälpa torkarna hela tiden, det sker någon gång då och då. Ha det bra, vi syns utmed vägarna!TobbeW skrev: ↑06 jul 2026 22:06Bra att du är nöjd med dessa funktioner, däremot faller ju syftet med torkarautomatiken och AP/farthållare om man hela tiden måste "hjälpa" systemet för att det skall fungera bra under körning. Tanken med dessa system är ju att det skall avlasta föraren... Om det finns bilar som är 10-15 år äldre i konstruktionen, där dessa funktioner fungerar betydligt bättre, ja då har inte Tesla alls lyckats med detta tyvärr.ducce916m skrev: ↑06 jul 2026 19:06Kör till ca 90% med farthållare och autostyrning och upplever inte inbromsningar som något problem. Har lärt mig att vid passage av t ex cyklister o gående kan lättare inbromsning ske. Därför slår jag av farthållaren vid passage och slår på den igen efter passagen, har inga som helst problem med att vara lite aktiv själv. Samma sak med torkarna, skulle de dröja några sekunder för länge med att starta har jag inga problem med att med vänster tumme toucha knappen på ratten, några slag på torr ruta har jag inte alls (Highland -26). Teslan har så många andra fördelar jämfört med andra bilar så dessa bagateller betyder inget alls för mig. Enkelheten med att bara ta i handtaget på en låst bil, öppna dörren och med fingret ange färdriktning och sedan köra. Sentry-, behåll- och dog mode är ytterligare några saker jag uppskattar. En ranger som kommer hem och gör ev smärre reparationer är inte heller någon nackdel (har bara bytt en backkamera under sju år med tre Teslor.TobbeW skrev: ↑05 jul 2026 10:25Gällande dessa funktioner du beskriver är EQS en betydligt stabilare och bättre upplevelse, håller med till 100% (trots att jag kör en HighlandSportbilsentusiasten skrev: ↑05 jul 2026 10:01
Å andra sidan… Mercan har jättebra funktion för en cykel eller bil som kommer i högre fart när man backar ut. Det hanterar den perfekt.
Var intresserad av Highlander men efter en provtur där alla dessa skumma saker uppträdde, inbromsningar, farthållare som agerar märkligt och vindrutetorkare som går igång mitt i solskensväder försvann den bilen från listan.
Gillar annars den jättemycket körmässigt och man kan sitta långt ner och lite tillbakalutat med ratten nära. Exakt som jag föredrar.).
Jag gillar också min M3P och dess många,många positiva egenskaper, så totalen överväger absolut men jag kan samtidigt erkänna dess brister.
Förslagsvis avhandlas detta vidare i redan befintliga trådar vid intresse![]()
Äldre bilar har ingen nödbroms för fotgängare eller cyklister, de blir överkörda.
De har heller ingen filhållare eller påtvingad hastighetsvarnare. Osv osv.
Utvecklingen går helt enkelt framåt. Vägarna blir säkrare, även om systemen ibland är irriterande.