Enhanced auto/the commander och nybilsgaranti

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maqaaan
Teslaägare

Enhanced auto/the commander och nybilsgaranti

Inlägg av Maqaaan »

Hej,
Sökte lite på forumet och hittade inget riktigt svar. Har någon erfarenhet av Enhanced auto och deras S2XY knob och om det påverkat någon nybilsgaranti? På papper ska väl garanti bara bli ogiltig specifikt om nått fel uppstått kopplat till eftermarknadsprodukten men en kollega till mig som äger 7 teslor och skruvar med dom nämnde att han åtminstone visste om 1 exempel där S2XY knob hade påverkat garantin.

Någon som använder produkterna och/eller har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Enhanced auto/the commander och nybilsgaranti

Inlägg av Autonom »

Det jag kan tänka mig som skulle kunna vara rimligt är sabbade plastdetaljer när man installerade Commandern, och då tänker jag på den bakre klammern för luckan på högersidan av instrumentbrädan vilken verkar rätt vanligt att man skadar - men det har normalt inga konsekvenser, luckan sitter i praktiken tillräckligt bra utan den klammern.

Men om man vill ha en ny sådan lucka på garantin så blir det nog problem.

Sedan kan det förstås vara fel eller inställningar i Commander som påverkar beteendet som ägaren tolkar som fel, eller att man helt enkelt gjort fel när man elektriskt kopplat in Commandern.

Själva S3XY knob installerad enligt medföljande instruktioner är bara ansluten som ett tillbehör USB (och trådlöst till Commandern), så det behövs mer detaljer för att förstå vad som hänt.

Somliga rekommenderar att man slår av automatiseringarna i Commandern när man lämnar in bilen till Tesla så den får standardbeteende.