Värmepumpen skall vara en punkt. Det kan man också kontrollera själv. Finns info i tråden.Teslaaa skrev: ↑01 jun 2026 18:39Vad mer ingick i denna kontroll?slugger75 skrev: ↑01 jun 2026 18:30Jag gjorde en kontroll hos Grufman bil för några veckor sedan, inför att min Model Y närmade sig 4 år.
Kontrollen kostade 5.000 kr.
Grufman konstaterade litet glapp på båda camberbussningarna bak samt trasig dimljusjustering.
Jag kontaktade då Tesla och bokade in ett verkstadsbesök/garantireparation, där jag hänvisade till Grufmans findings.
Tesla verkade lita på Grufman, för jag blev uppringd några dagar före verkstadsbesöket där de berättade att de hade beställt hem delar till min bil.
Det visade sig sen att Tesla under verkstadsbesöket bekräftade glapp i bussningarna, pga slitage i de bakre spindlarna och bärarmarna. De bytte då bakre spindlarna på båda sidor, de främre nedre länkarmarna samt de övre bakre länkarna. Även en fyrhjulsjustering gjordes, samt byte av dimljus.
Jag har ingen aning om vad det hade kostat om det inte gått på garantin, nån som vet?
Känslan är i alla fall att det var bra att jag ändå gjorde kontrollen hos Grufman.
Jag fick också veta att jag har glapp i båda bakhjulen vid kontroll, dock för 269kr hos bilprovningen. Tesla åtgärdade på garanti med detta underlag.
Tips före garantin går ut som sparade mig 13kkr
Moderator: Redaktion
-
mussla
- Teslaägare
Re: Tips före garantin går ut som sparade mig 13kkr
Model Y LR AWD -24
-
Berguv
Grufman har gjort de här videorna av en anledning - marknadsföring av sin teslakompetens.
Om man inte orkar greja själv känns han som ett väldigt bra val.
Jag skruvade loss täckplåtar etc själv för att kolla värmepaketet. Hade bilprovningen att kolla upphängningen. Detta räckte för mig och sparade 4500 kronor mot att lämna in bilen för 5000 = 9000 oskattad lön. Tog mig två timmar. Bra betalt.
Om man inte orkar greja själv känns han som ett väldigt bra val.
Jag skruvade loss täckplåtar etc själv för att kolla värmepaketet. Hade bilprovningen att kolla upphängningen. Detta räckte för mig och sparade 4500 kronor mot att lämna in bilen för 5000 = 9000 oskattad lön. Tog mig två timmar. Bra betalt.
-
mussla
- Teslaägare
Någon som har tips på besiktningstation i Stockholm där man kan kolla hjulupphängningen och där de lyfter korrekt?
Bilprovningen Södertälje-Moraberg lyfter i länkarmarna i varje fall.
EDIT:
Jag svarar mig själv här att bilprovningen Högdalen lyfter korrekt på alla Teslor utom X.
Bilprovningen Södertälje-Moraberg lyfter i länkarmarna i varje fall.
EDIT:
Jag svarar mig själv här att bilprovningen Högdalen lyfter korrekt på alla Teslor utom X.
Model Y LR AWD -24
-
mussla
- Teslaägare
Jag fortsätter i tråden. Jag var i kontakt med Grufman och frågade vad deras garanticheck/service inkluderar. 4995 kr tar de för detta:
Med tanke på att en bromsservice ingår så är det kanske rätt prisvärt.
- Bromsprov i vår bromsprovningsmaskin
28 punkters säkerhetskontroll inuti och under bilen med digitalt serviceprotokoll
Kontroll och påfyllning spolarvätska, glykol och andra vätskor vid behov (ej drivmedel)
Uppsmörjning dörrar, gångjärn, lås och leder
Kontroll kupefilter, torkare, spolning
Kontroll av belysning
Särskild kontroll av för bilmodellen kända svaga punkter
Fri lånebil
Tesla-Service (Rekommenderas varje 50.000km), utöver ovan:
Kontroll av hjulupphängning och alla länkarmar
Lossgörning/smörjning av färdbroms fram & bak
Utökad kontroll av kylsystemet
Model Y LR AWD -24
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kontroll och påfyllning av glykol ingår står det.mussla skrev: ↑07 jul 2026 12:05Jag fortsätter i tråden. Jag var i kontakt med Grufman och frågade vad deras garanticheck/service inkluderar. 4995 kr tar de för detta:
- Bromsprov i vår bromsprovningsmaskin
28 punkters säkerhetskontroll inuti och under bilen med digitalt serviceprotokoll
Kontroll och påfyllning spolarvätska, glykol och andra vätskor vid behov (ej drivmedel)
Kontroll kupefilter, torkare, spolning
Kontroll av belysning
Särskild kontroll av för bilmodellen kända svaga punkter
Fri lånebil
Tesla-Service (Rekommenderas varje 50.000km), utöver ovan:
Kontroll av hjulupphängning och alla länkarmar
Lossgörning/smörjning av färdbroms fram & bak
Utökad kontroll av kylsystemet
Att fylla på glykol kan upphäva batterigarantin enligt Tesla, så det skulle jag vara väldigt försiktig med.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Min Plaid hade gått 7700 mil, planerade tripp till bl a skåne i juli. Insåg att garantin skulle gått ut när jag kommit hem. Hade börjat uppleva lätta vibrationer i ratten vid fullgas acceleration samt vid acc ur snäva kurvor. Dessutom klonk från bakvagnen när jag kör nerför trottoarkant som jag gör när jag kör ur garaget. La ett ärende i appen, fick tid nästa dag på SC Umeå. Tekniker provkörde, domen var drivaxlar fram och övre länkarmar bak vilket inte kunde fixas när jag var där men fick tid en vecka senare. Nu är allt bytt så jag sparade en rejäl slant 
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
-
mussla
- Teslaägare
Jaha. Jag åkte till Bilprovningen Högdalen som på förhand medelat att de lyfter på luftpunkterna. Bak gjorde det men fram sa de att de måste lyfta i lönkarmarna annars går det inte att inspektera spindellederna. Jag lät dem inte göra det. Besiktingsgubben sa att den inte kommer gå igenom besiktningen om de inte får göra det.
De hittade ett litet glapp i länkarmalagringen v bak.
Men hur sjutton gör ni andra på besiktningen? Tillåter ni dem att lyfta i länkarmar?
Men hur sjutton gör ni andra på besiktningen? Tillåter ni dem att lyfta i länkarmar?
Model Y LR AWD -24
-
Teslared
- Teslaägare
Jag har besiktigat en X 3 gånger med lyft både fram och bak i lyftpunkterna och inte varit några problem alls. Tycker att der är ett oskick att lyfta i länkarmarna, inte så bra för bussningar, mm, på sikt.mussla skrev: ↑09 jul 2026 10:02Jaha. Jag åkte till Bilprovningen Högdalen som på förhand medelat att de lyfter på luftpunkterna. Bak gjorde det men fram sa de att de måste lyfta i lönkarmarna annars går det inte att inspektera spindellederna. Jag lät dem inte göra det. Besiktingsgubben sa att den inte kommer gå igenom besiktningen om de inte får göra det.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Opus lyfter rätt är min erfarenhet, iaf min lokala Opus hade fått utrustning och utbildning speciellt för Tesla.
Model Y LR AWD 2022
-
mussla
- Teslaägare
Tack bra att veta. Då skall jag stå på mig vad det gäller detta.Teslared skrev: ↑09 jul 2026 11:18Jag har besiktigat en X 3 gånger med lyft både fram och bak i lyftpunkterna och inte varit några problem alls. Tycker att der är ett oskick att lyfta i länkarmarna, inte så bra för bussningar, mm, på sikt.mussla skrev: ↑09 jul 2026 10:02Jaha. Jag åkte till Bilprovningen Högdalen som på förhand medelat att de lyfter på luftpunkterna. Bak gjorde det men fram sa de att de måste lyfta i lönkarmarna annars går det inte att inspektera spindellederna. Jag lät dem inte göra det. Besiktingsgubben sa att den inte kommer gå igenom besiktningen om de inte får göra det.
Märkligt att det är ett sånt godtycke. På bilprovningen lyfter de nog mängder med Teslor i länkarmarna eftersom de säger till bilägarna att bilen blir underkänd om de inte får lyfta den så. Trist också att de säger per telefon att de lyfter på lytfpunkterna och så visar sig det inte stämma när man väl står där.
Model Y LR AWD -24
-
mussla
- Teslaägare
Tack! Jag testar Opus nästa gång.
Model Y LR AWD -24
-
Teslared
- Teslaägare
Även Carspect har lyft rätt, finns även en instruktion från Tesla i Tyskland om detta att besiktingen ska lyfta i de anvisade lyftpunkterna.
-
migato
- Teslaägare
Hade besiktning i januari där vänster bak länkarm hade något glapp. Det åtgärdades sen av Tesla under garantin.
Tog den förra veckan på en delkontroll bak/framvagn på Bilprovningen för att kontrollera länkarmarna igen. Tror inte de lyfte med lyftpuckar utan där fram så lyfte de nog under länkarmarna. Undersökningen gjordes typ ca 6 min så vet inte hur noggrann han var men återkom med inga problem.
Har kollat felkoder i serviceläget och ska byta kupefilter själv. Utöver detta + att kolla bakom värmepumpen efter grönt läckage så borde det inte finns något mer av större värde att kolla?
Har sedan tidigare haft en plåtskada bak där Ellte bil bytte ut backlucka och bakre stötfångare. Har uppfattat det som att min baklucka stängs ganska hårt och snabbt precis innan låsning nu. Har jag förstått det rätt att detta inte täcks av garanti då det var ett försäkringsärende?
Tog den förra veckan på en delkontroll bak/framvagn på Bilprovningen för att kontrollera länkarmarna igen. Tror inte de lyfte med lyftpuckar utan där fram så lyfte de nog under länkarmarna. Undersökningen gjordes typ ca 6 min så vet inte hur noggrann han var men återkom med inga problem.
Har kollat felkoder i serviceläget och ska byta kupefilter själv. Utöver detta + att kolla bakom värmepumpen efter grönt läckage så borde det inte finns något mer av större värde att kolla?
Har sedan tidigare haft en plåtskada bak där Ellte bil bytte ut backlucka och bakre stötfångare. Har uppfattat det som att min baklucka stängs ganska hårt och snabbt precis innan låsning nu. Har jag förstått det rätt att detta inte täcks av garanti då det var ett försäkringsärende?