Nyss hemkommen efter tripp till Italien

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Nyss hemkommen efter tripp till Italien

Inlägg av tor-ake »

On topic - jag är också precis hemkommen efter en tripp till italien. När och hur tänker de ställa om till batterielektriska bilar?

Jag var i Florens, Pisa, Rom och Bologna - publika AC-laddare kostade oftast runt 8-9kr/kWh, samma som snabbladdarna (exkl tesla) och på ett hotell i Bologna (JR Hotels Amadeus) där jag bokat parkering, vilket behövs, var en skylt "Inga EV i parkeringshuset!" och överkorsad symbol för elektrisk bil :o Jag orkade inte bråka utan parkerade bara, och åkte dagen därpå.

På en återförsäljares bilhall några hundra meter därifrån var dock en föraning om framtiden, förutom Lancia och Fiats logotyper stod, front and center "Leapmotor".
20260706_080945.jpg
Men tror det är laddhybrider de säljer, de flesta nyare bilar jag såg i garaget (hotellets garage) var laddhybrider av olika märken. Fast ingen laddar så klart, bara bensin, eftersom det är billigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
maangee

Inlägg av maangee »

tor-ake skrev: 10 jul 2026 14:23
On topic - jag är också precis hemkommen efter en tripp till italien. När och hur tänker de ställa om till batterielektriska bilar?

Jag var i Florens, Pisa, Rom och Bologna - publika AC-laddare kostade oftast runt 8-9kr/kWh, samma som snabbladdarna (exkl tesla) och på ett hotell i Bologna (JR Hotels Amadeus) där jag bokat parkering, vilket behövs, var en skylt "Inga EV i parkeringshuset!" och överkorsad symbol för elektrisk bil :o Jag orkade inte bråka utan parkerade bara, och åkte dagen därpå.

På en återförsäljares bilhall några hundra meter därifrån var dock en föraning om framtiden, förutom Lancia och Fiats logotyper stod, front and center "Leapmotor".
20260706_080945.jpg
Men tror det är laddhybrider de säljer, de flesta nyare bilar jag såg i garaget (hotellets garage) var laddhybrider av olika märken. Fast ingen laddar så klart, bara bensin, eftersom det är billigare.
Jag som nyss varit i Italien blev faktiskt förvånad över att jag knappt såg några Teslor alls. Knappt andra elbils fabrikat heller.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Kollade på statistiken, de har de dyraste elpriserna i hela europa, troligen tack vare två tredjedelar naturgas och annan fossil kraftgenerering, och publika laddbolagen har applicerat samma marginal som på andra ställen vilket gör att det inte på något sätt går att räkna hem elbil. Vilket visas av att 8% av sålda bilar i första kvartalet 2026 var batterielektriska, och ingen av personbilarna på topp-10 var batterielektrisk. (Källa autovista24) Bäst säljande bilen är Fiat Panda "Hybrid" - som är en mildaste av mildhybrid, en remdriven 3,6kW kombinerad startmotor/elmotor/generator och ett batteri på 0,1kWh :!:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jag var i Florens, Pisa, Rom och Bologna - publika AC-laddare kostade oftast runt 8-9kr/kWh, samma som snabbladdarna (exkl tesla)
Skitdyrt!
Varit några veckor i Nice, Antibes och Cannes.
Även där ytterst få elbilar, men hos Tesla kostar det mellan 0,38 och 0,42 € (Tesla abonnemang)
Prisvärt i jämförelse
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Jag har inte haft problem på min resa med spökbromsningar, är iväg i Danmark, Tyskland och Österrike.
Det har fungerat fantastiskt bra i år!
Tidigare år har det varit problem vid påfarter, möte med lastbilar osv.
Trorkarna varit stilla 99% av tiden, bara problem vid en solnedgång då flugrester på vindrutan spökade en stund.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

maangee skrev: 10 jul 2026 16:37

20260706_080945.jpg
Jag som nyss varit i Italien blev faktiskt förvånad över att jag knappt såg några Teslor alls. Knappt andra elbils fabrikat heller.
Jag såg massor runt Gardasjön och Venedig för två år sedan. Fick köa på en laddstation också nära Garda. Även på utflykten till Maranello var det fullt på en Tesla SuC.