Hur hade ni gjort?
Moderator: Redaktion
-
enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Hur hade ni gjort?
Ok, så jag provkörde en EQE 350 idag, och visst bra komfort men allt annat var sämre. Förvånansvärt plastig för att vara Mercedes. :/ I vilket fall som helst är det inte värt 200K skillnad. Fick dessutom bara 274K för min M3.
Så, jag har lugnat mina köpnerver nu lite. Blir nog att behålla min M3 ett tag till i alla fall.
Tack för all input!!
Så, jag har lugnat mina köpnerver nu lite. Blir nog att behålla min M3 ett tag till i alla fall.
Tack för all input!!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
-
manneson
Ja ibland måste man testa gräset på andra sidan lite.
Minns jag provade en drös andra bilar när jag hade min M3P.
Varje gång kändes det skönt att sätta sig i Teslan igen efteråt.
Jag hade ropat hem en Highland på kvd och sålt den gamla innan miltalet blir så högt att det blir svårsålt.
Minns jag provade en drös andra bilar när jag hade min M3P.
Varje gång kändes det skönt att sätta sig i Teslan igen efteråt.
Jag hade ropat hem en Highland på kvd och sålt den gamla innan miltalet blir så högt att det blir svårsålt.
-
Sportbilsentusiasten
Behöver vara fullutrustad inne, annars är elMercan ingen Merca.enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 15:03Ok, så jag provkörde en EQE 350 idag, och visst bra komfort men allt annat var sämre. Förvånansvärt plastig för att vara Mercedes. :/ I vilket fall som helst är det inte värt 200K skillnad. Fick dessutom bara 274K för min M3.
Tack för all input!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Tyvärr knakar det lite här och var i de exemplar jag åkt i och motsvarar inte de förväntningar på upplevd kvalite som jag har på en såpass dyr och exklusiv bil, dock fantastisk komfort 
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
enoch85
- Teslaägare
Jo men då sticker den i pris. Du kör väl en S dessutom?Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jul 2026 15:24IMG_2047.jpegIMG_2051.jpegIMG_2049.jpegBehöver vara fullutrustad inne, annars är elMercan ingen Merca.enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 15:03Ok, så jag provkörde en EQE 350 idag, och visst bra komfort men allt annat var sämre. Förvånansvärt plastig för att vara Mercedes. :/ I vilket fall som helst är det inte värt 200K skillnad. Fick dessutom bara 274K för min M3.
Tack för all input!!
EDIT: och den där skärmen får snabbt fläckar och är svårt att se i motljus. Spakarna för blinkers kändes som sugrör och dörrhandtagen från en Fiat, typ.
Det var på 30 min provkörning.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
Sportbilsentusiasten
Ja en EQS
-
enoch85
- Teslaägare
Så säkert stor skillnad mot den jag körde.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
Claes_B
- Teslaägare
Ok, måste vara rätt stor del hårdvara som kostar för det bör inte vara mer än 2-3 timmars arbete för de som är vana och i Stockholm är väl det 5-6000:-?enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 11:23Vet ej, det är Grufman som lämnat. Min bil skulle bli premiärbilen (Model 3). Dom hade redan gjort flertalet Model Y sa han.Claes_B skrev: ↑11 jul 2026 10:0850000:-?enoch85 skrev: ↑10 jul 2026 10:33Jag hämtade ut min Model 3 LR i Augusti 2022. Sedan dess har jag kört 11 000 mil, varit i både Norge och Italien, och det har funkat hur bra som helst. Degradering ligger på ca 7%, och bilen har kostat mig 0 kr i service då jag fick en del bytt under garantin.
Med andra ord, jag är nöjd.
Det finns dock en sak som stör mig, och stör mig väldigt mycket: komforten. Det var inget jag tänkte på som nyförälskad Tesla-ägare, men på senare tid med längre pendling till jobbet så har saken gjort sig påmind.Jag sneglar på Mercedes EQS och avundas.
Jag har kollat runt lite och hittat denna video:
Man byter alltså 2021 års upphängning mot 2026, och det verkar som att det passar 100%. Jag har bett om offert och det skulle gå loss på ca 50 000 SEK.
Så, nu är valet; hitta någon bra EQS eller annan komfortbil, eller investera 50K i en 4 år gammal bil med garanti (batteri) som löper ut inom kort.
Är nyfiken på hur andra tänker?
Låter riktigt mycket tycker jag, vad ligger hårdvaran på i den offerten?
Hur jag hade gjort i vilket fall, om jag hade velat byta. Hade varit att hålla koll på begagnatmarknaden och köpt originaldelar frän nån lågmilad smälld Highland och bytt själv. Hade aldrig nånsin lagt 50000:- för det på en begagnad bil, så mycket är det inte värt för mig att åka bekvämare. Eller så hade jag bytt till en Highland, har snart haft min 2021 i 3 år nu så det börjar ju suga i bilbytartarmen.
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Som någon var inne på så testa en i4. Själv så tycker jag att den var lite dålig för oss (för mjuk för att vara en sportig bil, och blev alldeles för osportig, men ändå opraktisk som en packåsna som Model Y). Men jag tror det skulle nog kunna vara en perfekt bil för din smak och dina behov som pendlarbil. Skulle inte bli förvånad om de finns beg. till hyfsade priser.enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 15:03Ok, så jag provkörde en EQE 350 idag, och visst bra komfort men allt annat var sämre. Förvånansvärt plastig för att vara Mercedes. :/ I vilket fall som helst är det inte värt 200K skillnad. Fick dessutom bara 274K för min M3.
Tack för all input!!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Ja, TS bör absolut testa en beg. Highland M3 eller en beg. Juniper MY. Stor skillnad emot föregående generationer i komfort och känsla (tycker nästan de blivit för mjuka personligen).Claes_B skrev: ↑11 jul 2026 16:09Ok, måste vara rätt stor del hårdvara som kostar för det bör inte vara mer än 2-3 timmars arbete för de som är vana och i Stockholm är väl det 5-6000:-?
Hur jag hade gjort i vilket fall, om jag hade velat byta. Hade varit att hålla koll på begagnatmarknaden och köpt originaldelar frän nån lågmilad smälld Highland och bytt själv. Hade aldrig nånsin lagt 50000:- för det på en begagnad bil, så mycket är det inte värt för mig att åka bekvämare. Eller så hade jag bytt till en Highland, har snart haft min 2021 i 3 år nu så det börjar ju suga i bilbytartarmen.
Även en ny MY Juniper i basmodell är nog ett alternativ för många med ett såpass lågt nypris (halva priset emot en motsvarande utrustad Mercedes EQE, och en MY som IMO känns mer premium interiört med mindre blankplast/hårdplast och mindre billig silverfejkad plast än nya Mercedes i basversioner) och 0% ränta på fem år.
Träffade en annan trevlig forummedlem på fika i dag, och han var inne på att byta dämpare/fjädringar på liknande sätt på sin MY -21 till de mjukare/smidigare från MY Juniper. Skulle nog inte kosta mer än 10 000 om man hittade till vettiga beg. priser och skulle vara hyfsat enkelt att göra själv på en 4-5 timmar en helg.enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 15:03Ok, så jag provkörde en EQE 350 idag, och visst bra komfort men allt annat var sämre. Förvånansvärt plastig för att vara Mercedes. :/ I vilket fall som helst är det inte värt 200K skillnad. Fick dessutom bara 274K för min M3.
Tack för all input!!
Så då blir det ju en helt annan ekonomi, och mycket mer värt även för en lite äldre bil som din, om du kan göra det för 10 papp istället för 50 papp. En väldigt stort skillnad i uppgraderingspris. 10 papp kan ju lätt vara värt det även fast bilen (numera) inte är värd mer än 250-290 papp, och du verkar ju vara väldigt nöjd med din bil i övrigt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
TobbeW
- Teslaägare
Även en annan aspekt att väga in på din nuvarande bil är ju att denna är utanför nybilsgarantin i dagsläget.
Har du maskinskada via försäkringen (vilket jag utgår från att du har
) så är du ju ganska "safe" så länge den och batteri/drivmotorgarantin gäller.
NÄR nybilsgarantin, batteri/drivmotorgarantin samt även maskinskadeförsäkringen slutat att gälla kan det bli kostsamt OM man råkar ut för något större problem.
Det är också en aspekt att fundera på och som ofta glöms bort.
Nu verkar ju iof dessa bilar vara tämligen driftsäkra men iaf
Har du maskinskada via försäkringen (vilket jag utgår från att du har
NÄR nybilsgarantin, batteri/drivmotorgarantin samt även maskinskadeförsäkringen slutat att gälla kan det bli kostsamt OM man råkar ut för något större problem.
Nu verkar ju iof dessa bilar vara tämligen driftsäkra men iaf
Model 3 Performance Highland
-
enoch85
- Teslaägare
Pirelli P Zero E. Standard mått, tror det är 235/45 R18. Är väldigt tysta faktiskt. På nylagd asfalt hör jag enbart vindbrus.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
enoch85
- Teslaägare
Ja bra poänger. Vi får väl se hur det blir. Men det absolut mest ekonomiska är ju att bara sitta lugnt i båten. Meeen, är sugenmartinot skrev: ↑11 jul 2026 19:12Ja, TS bör absolut testa en beg. Highland M3 eller en beg. Juniper MY. Stor skillnad emot föregående generationer i komfort och känsla (tycker nästan de blivit för mjuka personligen).Claes_B skrev: ↑11 jul 2026 16:09Ok, måste vara rätt stor del hårdvara som kostar för det bör inte vara mer än 2-3 timmars arbete för de som är vana och i Stockholm är väl det 5-6000:-?
Även en ny MY Juniper i basmodell är nog ett alternativ för många med ett såpass lågt nypris (halva priset emot en motsvarande utrustad Mercedes EQE, och en MY som IMO känns mer premium interiört med mindre blankplast/hårdplast och mindre billig silverfejkad plast än nya Mercedes i basversioner) och 0% ränta på fem år.
Träffade en annan trevlig forummedlem på fika i dag, och han var inne på att byta dämpare/fjädringar på liknande sätt på sin MY -21 till de mjukare/smidigare från MY Juniper. Skulle nog inte kosta mer än 10 000 om man hittade till vettiga beg. priser och skulle vara hyfsat enkelt att göra själv på en 4-5 timmar en helg.enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 15:03Ok, så jag provkörde en EQE 350 idag, och visst bra komfort men allt annat var sämre. Förvånansvärt plastig för att vara Mercedes. :/ I vilket fall som helst är det inte värt 200K skillnad. Fick dessutom bara 274K för min M3.
Tack för all input!!
Så då blir det ju en helt annan ekonomi, och mycket mer värt även för en lite äldre bil som din, om du kan göra det för 10 papp istället för 50 papp. En väldigt stort skillnad i uppgraderingspris. 10 papp kan ju lätt vara värt det även fast bilen (numera) inte är värd mer än 250-290 papp, och du verkar ju vara väldigt nöjd med din bil i övrigt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
enoch85
- Teslaägare
Yep, helförsäkrad i TH.TobbeW skrev: ↑11 jul 2026 19:56Även en annan aspekt att väga in på din nuvarande bil är ju att denna är utanför nybilsgarantin i dagsläget.
Har du maskinskada via försäkringen (vilket jag utgår från att du har) så är du ju ganska "safe" så länge den och batteri/drivmotorgarantin gäller.
Nu verkar ju iof dessa bilar vara tämligen driftsäkra men iaf![]()
Min initiala plan var att behålla den i 8 år, och sen spana. Men det är ju så tråkigt!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
TobbeW
- Teslaägare
Fortsätter du att köra som du gjort hitills så kommer du ju även att vara utan maskinskadeförsäkring samt garanti på batteri/drivmotor innan 8 år baserat på körsträckan istället då.enoch85 skrev: ↑11 jul 2026 20:27Yep, helförsäkrad i TH.TobbeW skrev: ↑11 jul 2026 19:56Även en annan aspekt att väga in på din nuvarande bil är ju att denna är utanför nybilsgarantin i dagsläget.
Har du maskinskada via försäkringen (vilket jag utgår från att du har) så är du ju ganska "safe" så länge den och batteri/drivmotorgarantin gäller.
Nu verkar ju iof dessa bilar vara tämligen driftsäkra men iaf![]()
Min initiala plan var att behålla den i 8 år, och sen spana. Men det är ju så tråkigt!
Model 3 Performance Highland
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Har du provat en Highland och vet att du blir helt nöjd med bytet fungerar det att göra så.enoch85 skrev: ↑10 jul 2026 10:33
Det finns dock en sak som stör mig, och stör mig väldigt mycket: komforten. Det var inget jag tänkte på som nyförälskad Tesla-ägare, men på senare tid med längre pendling till jobbet så har saken gjort sig påmind.Jag sneglar på Mercedes EQS och avundas.
Jag har kollat runt lite och hittat denna video:
Man byter alltså 2021 års upphängning mot 2026, och det verkar som att det passar 100%. Jag har bett om offert och det skulle gå loss på ca 50 000 SEK.
Så, nu är valet; hitta någon bra EQS eller annan komfortbil, eller investera 50K i en 4 år gammal bil med garanti (batteri) som löper ut inom kort.
Du får dock bara fjädringskomforten, och inget annat.
Kostnadsmässigt får du räkna med att du inte får igen ett öre av modden så om du inte blir nöjd blir det nog dyrt kortsiktigt.
Men blir du nöjd är 50K minst första årets värdeminskning på en ny bil så det blir fort billigare att modda nuvarande bil än att byta.
Kärnpunkten ligger nog i om du blir nöjd med fjädringsmodden.
Behåll originalprylarna om du har plats så går det återställa bilen och sälja Highland-grejerna som ett moddkit för någon som vill uppnå samma som du efter att du är klar med 2021:an.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Niklas Z
- Teslaägare
Det däcket har jag aldrig provat, så jag kan inte uttala mig om det. Av de däck jag provat är Hankook Ion Evo tystast, men hur det står sig mot Pirellidäcket vet jag inte.
Jag hade tidigare en M3LR 2020 och på den blev komforten märkbart bättre med lite lägre lufttryck i däcken än det som Tesla rekommenderar, precis som någon var inne på ovan. Jag körde med 2,6 bar, men ska man hålla det krävs ganska frekvent koll på lufttrycket.
Stötdämparbytet borde göra bilens fjädringskomfort klart bättre, men gör nog inte några underverk för ljudnivån. Det är en hel del mer ljudisolering i Highland än i den Model 3 jag hade tidigare. Jag har bl a lyft klädseln i bagageutrymmet på båda bilarna och det är lätt att se att det är mer ljuddämpning i Highland.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Sportbilsentusiasten
Bättre att köpa verkligt premiumdäck, jag kör bara med Michelin. Däck är bland det viktigaste på en bil.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
På en 3 LR fungerar med all sannolikhet ion Evo bra. De originalmonteras på Tesla.
Jag kör också i princip enbart premiumdäck (nästan bara Michelin), men alla kanske inte uppskattar prisbilden.
Sen tror jag att många andra däckmärken börjar vara ikapp, men som märkesb*g blir det oftast Michelin ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Niklas Z
- Teslaägare
Jag har kört mycket på Michelin på mina BMW och det har jag varit mycket nöjd med, men då främst för grepp och köregenskaper. Men Hankook är inget skräpdäck. Jämfört med Michelin E-Primacy, som många Teslor rullar på, är Hankookdäcket bättre på allt utom förbrukning. Det handlar i stor utsträckning om vilka egenskaper man prioriterar, eftersom däck är kompromisser mellan delvis motstridiga egenskaper.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.