Trodde jag hade, sedan lång tid tillbaka, ett utskrivet registreringsbevis i handsfacket inför bilresan på lördag. Men det hade jag såklart inte
Nu har jag beställt ett registreringsbevis. Problemet är bara att detta är en företagsbil och mitt bolag har en Kivra-inläsningscentral som postadress. Det betyder att registreringsbeviset kommer att skickas till inläsningscentralen och skannas in. Jag kan sedan begära originalet hemskickat till mig. Tyvärr är jag redan iväg på bilsemestern då så kommer inte hinna få med mig originalet.
Nu undrar jag över era erfarenheter, kommer ha Tyskland - Slovenien - Kroatien - Montenegro - Albanian - Italien - Österrike - Tyskland som rutt. Och det är när jag åker in mot Kroatien alternativt Montenegro eller Albanien som jag är orolig för att de ska vilja titta på registreringsbeviset i originalskick. Vad säger era erfarenheter? Har ni åkt igenom dessa länder utan att behöva uppvisa registreringsbevis?
Kommer ha med mig utskrivet utlandsintyg från DnB, grönt kort från försäkringsbolaget, utskrivet försäkringsbevis och förhoppningsvis ett inskannat registreringsbevis på telefonen digitalt (eller utskrivet men ej originalhandling).
Ett alternativ som eventuellt kan funka också är att jag ber någon i Sverige plocka upp mitt registreringsbevis i Sverige när det väl kommit fram och sedan skicka det till ett hotell i Kroatien eller Montenegro med DHL express.