Första bilsemestern med Tesla. Alla som har rest i Tyskland vet att varannan Autobahnmil är "vägarbete" med trånga filer och fillinjer överallt. Teslan reagerar, tjuter och rycker till. Jag ogillar det starkt och vill ta bort funktionen för gott! Har kört bil hela mitt liv utan den funktionen och det har gått bra.
Hur gör man om man vill ta bort varningen för filbyte för gott!!??
Hur stänger man av filbytesvarning för gott??
Moderator: Redaktion
-
Grubreem63
-
Iller
-
tor-ake
- Teslaägare
Re: Hur stänger man av filbytesvarning för gott??
Det finns ett EU regelpaket som heter GSR2, det föreskriver att fordon efter 2022 måste ha det påslaget vid varje start.
Jag åkte 200 mil autobahn förra och förrförra veckan och drabbades av exakt samma sak, stängde av "styrassistans vid körfältsavvikelse" flera gånger för det var hopplöst att köra. Samt - vid det enda tillfället där jag råkade driva ut på vägrenen av misstag sa systemet inte ens "pip"
Jag åkte 200 mil autobahn förra och förrförra veckan och drabbades av exakt samma sak, stängde av "styrassistans vid körfältsavvikelse" flera gånger för det var hopplöst att köra. Samt - vid det enda tillfället där jag råkade driva ut på vägrenen av misstag sa systemet inte ens "pip"
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
wheels
Man letar upp var den där shimen (eller vad den heter) sitter och tar en stor hammare med sig, och ger den ett par stora feta smällar.
Sen har du botat den för gott
Sen har du botat den för gott
-
Jossi
- Teslaägare
Tillverkaren kan ju dock välja att göra det smidigt att stänga av. Både BMW och Mercedes har en dedikerad knapp (utan att behöva fippla i menyer). BMW har även "rutiner" där man kan koppla en massa inställningar så dom togglas vid start genom att bara trycka OK eller säga "Ja" vid start.
BMW IX3 2026