BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: BMW i4

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 14 jul 2026 11:43
Så då tycker jag AI är behändigt eftersom det ändå ger en viss auktoritet åt svaret när det som AI'n knåpar ihop faktist stämmer och är korrekt.
Jag tycker tvärtom.
AI ger påfallande ofta förenklade och ofta felaktiga svar, som vilseleder.
Minskad egen hastighet och stora avstånd torde ge mycket större effekt för minskad risk för stenskott.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
manneson

Inlägg av manneson »

SwedishAdvocate skrev: 14 jul 2026 00:50
manneson skrev: 13 jul 2026 09:47
SwedishAdvocate skrev: 12 jul 2026 23:50
Jfs75 skrev: 12 jul 2026 12:28
…] Åker just nu M3P med strax under 5000 mil på mätaren och visst det är en rolig bil men många saker som irriterar: […] sjukt klen lack och vindrutan är en stenskottsmagnet. Inne på tredje framrutan :shock: […
Har skrivits en del om det här i andra trådar på forumet. Även av andra än mig… ;)

Och dom trådarna brukar typ handla om lacken och stenskott.

Som jag förstått det verkar Teslas intåg på den svenska bilmarknaden i mycket sammanfallit med att man börjat använda annat grus/småsten som halkbekämpning. Dels är det en ny storlek på dom här småbitarna som tydligen passar perfekt i vinterdäckens finare däckspår. Och därifrån kan dom i sin tur slungas iväg. Dels är det tydligen någon/några slags nya stensorter, billigare, men tyvärr även hårdare och med skarpare/vassare kanter som har större benägenhet att skada lack och rutor/orsaka värre skador. Ytterligare en faktor är att andelen SUVar/Crossovers växt i andel av den svenska samlade bilflottan. En av deras nackdelar (i det här fallet åtm.), är deras högre markfrigång. Det finns därför större vinkel för bakdäcken att 'skjuta' i. Således kan de skjuta småsten/grus högre, vilket sannolikt kan nå längre bakom dessa fordon.

Har ingen Tesla (eller i4) själv, men har börjat hålla dryga 3 sekunders avstånd alltid (och anstränger mig verkligen för att minimera alla sorters undantag). Då är man säker för alla stenskott som skjuts bakåt. Kör dock i princip aldrig runt Gbg och Sthlm, så där är det kanske svårare…

Sen kan man även få ett från sidan, men åt dom finns det nog tyvärr inget att göra.
Det är många saker som samverkar.
1) mer aerodynamiska bilar som ”suger” åt sig sten.

[…
Q: Do aerodynamically efficient cars like the Tesla Model 3 create some kind of suction that increases the risk of getting stone chips in the cars paint or wind screen?

Google AI:
Yes, highly aerodynamic cars like the Tesla Model 3 experience increased stone chip damage due to their aerodynamic engineering. However, it is not caused by a "vacuum suction" pulling rocks off the ground. Instead, it is caused by streamlined high-velocity airflow channeling debris directly onto the car's body and a low-slung, grille-less front end that acts as a physical ramp.

[…]

1. The "Aerodynamic Paradox" (Funnels vs. Curtains)Debris Channeling:

• Traditional blocky cars act like snowplows, creating a high-pressure "air cushion" at the front bumper that pushes smaller, airborne stones away and over the vehicle.

• The Funnel Effect: Highly streamlined vehicles like the Tesla Model 3 (drag coefficient of ~0.219) are sculpted to smoothly attach airflow to the body. This design choice means that as the car slices through the air, it pulls the surrounding air envelope closely along its hood, fenders, and windshield. Any rock kicked up by a vehicle ahead gets trapped in this high-speed air stream and is guided directly into the vehicle's paint and glass

2. Physical Design and Low Ride Height

• No Grille Protection: Combustion cars feature large plastic grilles and radiators that safely absorb rock impacts. The Model 3 features a completely solid, smooth, and flat front bumper. This creates a massive, solid surface area positioned low to the ground, taking the full force of every impact.

• Low Nose Concept: The front end of the Model 3 acts like a physical wedge. Because the hood sits lower to the road than an average sedan, it lives in the primary "splash zone" where pebbles thrown by tires fly.

3. Glass Angle and Surface Area

• The Windshield Ramp: To reduce drag, the windshield is tilted at a very steep, raked angle. Furthermore, the glass surface area is physically much larger than traditional sedans. This massive, low-angled glass panel makes an ideal target for stones swept up by the hood's airflow

4. Secondary Factors (Paint & EV Torque) […] 

• EV Road Environment: The massive adoption of heavy electric vehicles—which feature instant high torque—means cars on modern highways are actively throwing more high-velocity road debris into the air than in previous decades. […

https://www.google.com/search?q=do+aero ... PAPquzrqQc
Så… Som jag förstår det, så går det alltså att undvika stenskott från framförvarande fordon även i t.ex en Tesla Model 3 genom att hålla tillräckligt avstånd till nämnda framförvarande fordon.
Notera att ”suger” var inom citationstecken då jag inte menade det bokstavligen.

Problemet handlar om hur aerodynamiska bilar är utformade. Många har tex utstickande bakre hjulhus, vilket gör att de blir bombarderade med stenar.
Samma med låga huvar, stora låga vindrutor. Osv.
Dvs mer eller mindre precis vad AI också gav dig som svar.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

manneson skrev: 15 jul 2026 09:11
utstickande bakre hjulhus, vilket gör att de blir bombarderade med stenar
Ja, plus framhjul utan stänkskydd eller design som blottlägger framhjulen.
Samma med låga huvar, stora låga vindrutor.
Korrekt.
Sedär... ett skäl att köpa en SUV med hög front. Tänker iX3 ;)
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Sportbilsentusiasten skrev: 15 jul 2026 10:44
utstickande bakre hjulhus, vilket gör att de blir bombarderade med stenar
Ja, plus framhjul utan stänkskydd eller design som blottlägger framhjulen.
Samma med låga huvar, stora låga vindrutor.
Korrekt.
Sedär... ett skäl att köpa en SUV med hög front. Tänker iX3 ;)
De gjorde ju reklam för att grillen på iX var "självläkande". 8-)
Spana in videon: Nya tekniken ”självläker” repor https://share.google/ieSKfiUAKGT6PIFQE
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 15 jul 2026 08:40
SwedishAdvocate skrev: 14 jul 2026 11:43
Så då tycker jag AI är behändigt eftersom det ändå ger en viss auktoritet åt svaret när det som AI'n knåpar ihop faktist stämmer och är korrekt.
Jag tycker tvärtom.
AI ger påfallande ofta förenklade och ofta felaktiga svar, som vilseleder.
Minskad egen hastighet och stora avstånd torde ge mycket större effekt för minskad risk för stenskott. [Min u.]
Och det var ju precis det som var andemeningen i det som AI'n skrev… :)

Tillräckligt stora avstånd dvs…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 14 jul 2026 00:50
manneson skrev: 13 jul 2026 09:47
SwedishAdvocate skrev: 12 jul 2026 23:50
Jfs75 skrev: 12 jul 2026 12:28
…] Åker just nu M3P med strax under 5000 mil på mätaren och visst det är en rolig bil men många saker som irriterar: […] sjukt klen lack och vindrutan är en stenskottsmagnet. Inne på tredje framrutan :shock: […
Har skrivits en del om det här i andra trådar på forumet. Även av andra än mig… ;)

Och dom trådarna brukar typ handla om lacken och stenskott.

Som jag förstått det verkar Teslas intåg på den svenska bilmarknaden i mycket sammanfallit med att man börjat använda annat grus/småsten som halkbekämpning. Dels är det en ny storlek på dom här småbitarna som tydligen passar perfekt i vinterdäckens finare däckspår. Och därifrån kan dom i sin tur slungas iväg. Dels är det tydligen någon/några slags nya stensorter, billigare, men tyvärr även hårdare och med skarpare/vassare kanter som har större benägenhet att skada lack och rutor/orsaka värre skador. Ytterligare en faktor är att andelen SUVar/Crossovers växt i andel av den svenska samlade bilflottan. En av deras nackdelar (i det här fallet åtm.), är deras högre markfrigång. Det finns därför större vinkel för bakdäcken att 'skjuta' i. Således kan de skjuta småsten/grus högre, vilket sannolikt kan nå längre bakom dessa fordon.

Har ingen Tesla (eller i4) själv, men har börjat hålla dryga 3 sekunders avstånd alltid (och anstränger mig verkligen för att minimera alla sorters undantag). Då är man säker för alla stenskott som skjuts bakåt. Kör dock i princip aldrig runt Gbg och Sthlm, så där är det kanske svårare…

Sen kan man även få ett från sidan, men åt dom finns det nog tyvärr inget att göra.
Det är många saker som samverkar.
1) mer aerodynamiska bilar som ”suger” åt sig sten.

[…
Q: Do aerodynamically efficient cars like the Tesla Model 3 create some kind of suction that increases the risk of getting stone chips in the cars paint or wind screen?

Google AI:
Yes, highly aerodynamic cars like the Tesla Model 3 experience increased stone chip damage due to their aerodynamic engineering. However, it is not caused by a "vacuum suction" pulling rocks off the ground. Instead, it is caused by streamlined high-velocity airflow channeling debris directly onto the car's body and a low-slung, grille-less front end that acts as a physical ramp.

[…]

1. The "Aerodynamic Paradox" (Funnels vs. Curtains)Debris Channeling:

• Traditional blocky cars act like snowplows, creating a high-pressure "air cushion" at the front bumper that pushes smaller, airborne stones away and over the vehicle.

• The Funnel Effect: Highly streamlined vehicles like the Tesla Model 3 (drag coefficient of ~0.219) are sculpted to smoothly attach airflow to the body. This design choice means that as the car slices through the air, it pulls the surrounding air envelope closely along its hood, fenders, and windshield. Any rock kicked up by a vehicle ahead gets trapped in this high-speed air stream and is guided directly into the vehicle's paint and glass

2. Physical Design and Low Ride Height

• No Grille Protection: Combustion cars feature large plastic grilles and radiators that safely absorb rock impacts. The Model 3 features a completely solid, smooth, and flat front bumper. This creates a massive, solid surface area positioned low to the ground, taking the full force of every impact.

• Low Nose Concept: The front end of the Model 3 acts like a physical wedge. Because the hood sits lower to the road than an average sedan, it lives in the primary "splash zone" where pebbles thrown by tires fly.

3. Glass Angle and Surface Area

• The Windshield Ramp: To reduce drag, the windshield is tilted at a very steep, raked angle. Furthermore, the glass surface area is physically much larger than traditional sedans. This massive, low-angled glass panel makes an ideal target for stones swept up by the hood's airflow

4. Secondary Factors (Paint & EV Torque) […] 

• EV Road Environment: The massive adoption of heavy electric vehicles—which feature instant high torque—means cars on modern highways are actively throwing more high-velocity road debris into the air than in previous decades. […

https://www.google.com/search?q=do+aero ... PAPquzrqQc
Så… Som jag förstår det, så går det alltså att undvika stenskott från framförvarande fordon även i t.ex en Tesla Model 3 genom att hålla tillräckligt avstånd till nämnda framförvarande fordon.
Notera att ”suger” var inom citationstecken då jag inte menade det bokstavligen.

Problemet handlar om hur aerodynamiska bilar är utformade. Många har tex utstickande bakre hjulhus, vilket gör att de blir bombarderade med stenar.
Samma med låga huvar, stora låga vindrutor. Osv.
Dvs mer eller mindre precis vad AI också gav dig som svar.
Mitt 'problem' var att jag inte riktigt förstod vad det var du menade med "suger" …vilket jag också noterade var inom citationstecken. Därför valde jag att ta hjälp av en AI för att bena ut det.

Ang. det understrukna:
Utstickande bakre hjulhus är inget som hjälper för att hålla nere luftmotståndet. Enda anledningen till det designvalet stavas estetik. :)

Är ju heller inget nytt när det gäller bildesign. Finns ju även på Porsche 911 från 80-talet. Och Porsche monterade väl dit skyddsfolie/PPF på de här bilarna för att skydda de här bakre hjulhusen mot stenskott.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

lawe skrev: 15 jul 2026 07:59
Jag tänkte mer på slutsatsen det gav att det blir mer stenskott om man ligger närmre framförvarande bil 😊
Och den slutsatsen formulerade jag ju även själv utan AI i mitt första inlägg om ämnet i tråden… ;)