Laddstation i garaget

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Laddstation i garaget

Inlägg av mahulkp »

Börjar så smått planera för vilken utrustning jag ska ha för att ladda min Model S hemma.

Bor i villa med eget garage och 3 fas 16A så det är inga problem.

Då jag vill slippa plocka i och ur laddkabel i bilen tänker jag investera i en separat utrusning i garaget och ser två olika alternativ:

Alt 1. Installera en laddbox Typ 2 - 3 fas 16A ex. från KEBA tillsammans med en Typ 2 kabel
http://www.keba.com/en/energy-automatio ... ntact-p20/

Alt 2. Skaffa ytterligare en uppsättning laddkabel från Tesla och sätta i ett vanligt 3 fas uttag

Vet inte vad en extra kabel från Tesla kostar, laddboxarna kostar runt 10-12.000 kr

Hur har ni andra gjort med detta? Andra tips på laddboxar som ni tycker funkar bra?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Re: Laddstation i garaget

Inlägg av Idesta »

Jag har en V60 laddhybrid som jag byter ut i april när jag skall få leverans av Tesla:n. Volvo jobbade tillsammans med Vattenfall och man kunde få en Keba box uppsatt som ett paketpris, 15 000 kr om jag minns rätt. Volvon går på 1 fas men boxen kan uppgraderas till 3fas av elektriker utan bekymmer.

Jag har tyckt att det varit smidigt att ha en box och en fast typ2 kabel (och ha ytterligare en typ 2 kabel och en "vanlig" laddare liggande i bilen jämt), med Volvon får man ju försöka ladda här och var när man är ute och kör då batteriet är så litet.

Huruvida det är värt extra pengarna eller inte är svårt att svara på, jag hade nog gått på 3fas uttag och två laddkablar om jag inte haft boxen redan.
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare

Inlägg av Mikael Karlberg »

mahulkp skrev:
Börjar så smått planera för vilken utrustning jag ska ha för att ladda min Model S hemma.

Då jag vill slippa plocka i och ur laddkabel i bilen tänker jag investera i en separat utrusning i garaget och ser två olika alternativ:

Alt 1. Installera en laddbox Typ 2 - 3 fas 16A ex. från KEBA tillsammans med en Typ 2 kabel

Alt 2. Skaffa ytterligare en uppsättning laddkabel från Tesla och sätta i ett vanligt 3 fas uttag

Vet inte vad en extra kabel från Tesla kostar, laddboxarna kostar runt 10-12.000 kr

Hur har ni andra gjort med detta? Andra tips på laddboxar som ni tycker funkar bra?
Jag har köpt en original laddkabel (samma som följer med bilen) och den kostade 4435 kr inkl. moms men utan adaptern för trefas som jag tror kostade ca 600 kr.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Köp en extra kabel eller lämna den i garaget. Enkelt. Inte värt det med laddstation...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Mikael Karlberg skrev:
mahulkp skrev:

Jag har köpt en original laddkabel (samma som följer med bilen) och den kostade 4435 kr inkl. moms men utan adaptern för trefas som jag tror kostade ca 600 kr.
ok tack för informationen. Nån som vet hur vädertålig Teslas laddkabel är. Kan man lämna den kvar i väggen om man använder den utomhus?
Model YP 2024
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Jag har trefas i garaget, köpte en extra originalkabel så slipper jag ta fram den ordinarie ur bakluckan varje gång. Som bonus har jag då en reservkabel ifall en går sönder.

Har haft bilen parkerad utomhus i över ett halvår, kabeln hänger ute jämt. Hittills inga problem. Har dock funderat på att låsa eller montera fast den i väggen, så den inte får fötter, den kostar ju ändå en slant.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

ironjack skrev:
Jag har trefas i garaget, köpte en extra originalkabel så slipper jag ta fram den ordinarie ur bakluckan varje gång. Som bonus har jag då en reservkabel ifall en går sönder.
Samma här. Har en likadan kabel i garaget där jag laddar med 3-fas. Använder den andra till att ladda på jobbet.
Detta fungerar utmärkt, och jag ville även ha en extrakabel om den andra går sönder ;)
Vill inte gärna bli utan bil om detta skulle hända.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

OK, tack för bra input. Det får bli en extra Teslakabel helt enkelt :)
Model YP 2024
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Även om du redan har bestämt dig kan jag lägga till att om man som jag har typ-2-laddbox innebär det att kabeln saknar knapp för att öppna laddningluckan. Det är smidigt att trycka på knappen på kabeln för att öppna luckan när man ska koppla in den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Du får silvertejpa på den en sån där lucköppnare som f0x kränger :D
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=22&t=802
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

bylund skrev:
Även om du redan har bestämt dig kan jag lägga till att om man som jag har typ-2-laddbox innebär det att kabeln saknar knapp för att öppna laddningluckan. Det är smidigt att trycka på knappen på kabeln för att öppna luckan när man ska koppla in den.
De "Nya" model S kan man öppna laddluckan på bara genom att lätt trycka på den (givetvis måste man ha nyckeln i närheten) så det är ju inget problem längre.

Själv har jag bara en laddare som konstant ligger ute kopplat till ett 3-fas uttag. Funkar kanon. Har aldrig känt att jag behöver ha en extra laddare eller någon annan lösning hemma. Om/när tesla släpper sin hemma laddstation för Europa så tänker jag dock köpa den men enbart för att den e cool.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mahulkp skrev:
Har du egen matning till garaget, eller sitter det uttaget på husets huvudmatning - isåfall, hur mycket är det och vad är din belastning vintertid?

Jag har relativt nyss uppgraderat från 20A till 25A på huvudsäkringarna, för att 20A inte räckte till vintertid. Även om jag har 3x16A i mitt garage så kommer jag inte kunna kräma på i närheten så mycket som jag skulle vilja. :(
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har bara 16 amp huvudsäkring men fungerar utan problem, laddar 16 amp på natten och inga problem, skulle jag vilja ladda dagtid får jag ställa ned till 12 amp så inte säkringen går men laddar faktiskt aldrig dagtid... Dvs inga problem. Keep it simple and stupid...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Full tank varje morgon, varför skulle du behöva mer än 16 amp hemma? Det greppar jag inte... Kör du mer än 40 mil om dagen dör det inte finns SC? Har du en Tesla eller är du mest ute och filosoferar?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

hybris skrev:
Full tank varje morgon, varför skulle du behöva mer än 16 amp hemma? Det greppar jag inte... Kör du mer än 40 mil om dagen dör det inte finns SC? Har du en Tesla eller är du mest ute och filosoferar?
det finns ju fler tunga förbrukare i en villa, t.ex värmepump, spis/ugn, bastu etc. Så en kall vinterkväll när du lagar mat så kan det bli trångt om du ska ladda bilen 3x16A samtidigt. Jag har 25A huvudsäkringar samt strömbegränsare på min värmepump så det ska nog inte vara några problem för min del.
Model YP 2024
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
Slarvigt räknat: med en panna på 6kw, varmvattenberedare på 3kw, 3kw direktverkande värme i garaget, 1-2kw i förbrukning på lampor, datorer, tv osv, induktionshäll på 4kw när man drar på ett par plattor ger 75A, dvs 3*25A. Eftersom världen varken är rättvis eller perfekt så är min fördelning rätt sned. Är det kallt ute så går någon säkring varm... "På pappret" har jag inte ström nog att ladda öht.

Så jag kommer behöva byta värmesystem i både hus och fristående garage innan jag kan ladda i 3-fas. Som tur är så kommer väl inte bilen förrän i mars, så jag har hela sommaren 2015 på mig att lösa problemet.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag laddar bara på natten då mitt hus drar väldigt lite el. Kan köra fulla 16 amp utan problem. Kan även ställa ned till 10-12 amp dåmjag aldrig behöver ladda speciellt många timmar då,bilen sällan är helt tom. Jag stoppar i kabeln nör jag parkerar och tar ur den på morgonen. Alltid full tank (eller 70-80% som jag laddar för pendling. Kör bara 100% vid långfärder vilket är sällan men öven då full tank varje morgon). Jag laddar aldrig dagtid så kök, tvätt och annat spelar ingen roll. Har fjärrvärme hemma så det spelar givetvis roll. All belysning är LED och nya vitvaror så huset drar väldigt lite el. Men som sagt man kan ladda på 10-12 amp och ha full tank varje morgon utan problem.

Har man elvärme etc kommer det givetvis behöva säkras upp. Speciellt på vintern. Men man laddar i princip aldrig dagtid... I vilket fall inte jag...
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Jag har ställt in tiden på att laddningen skall starta kl 00.00. Och då lagar vi oftast inte mat eller tvättar kläder etc.
Inga problem alls. Har två st luftvärmepumpar och har 25 A huvudsäkring, 16 A i garaget. Har dock ställt ner laddningen i Teslan till 13A, men har ändå 90% i "tanken" varje morgon. Har ställt in den på det.
Förutom luftvärmepumparna har jag direktverkande el i resten av huset.
Funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min röda trefas sitter på en brytare som är kopplad till huvudcentralen. Dvs går på samma 16 amps huvudsäkring som resten av huset. Kör jag köket och laddar samtidigt går huvudsäkringen. Funderade på att säkra upp lite först men insåg att jag faktiskt aldrig laddar dagtid hemma eller behöver föra det så med nattladdning fungerar det klanderfritt för mig. Kört så sedan Mars utan problem.

Men för tydlighet så är mitt hus eleffektivt och har fjärrvärme. Normalt ligger jag på 300-800W inte räknat när kök, diskmaskiner, tvätt körs för då drar det iväg. Min normalförbrukning är alltså under 1000W (dvs instant). Har en Eliq som mäter åt mig och har elavtal med timmätning. att ladda på natten blir billigast med den typen av avtal. När bilen laddar drar det iväg till runt 10000W. Dvs huset drar runt 10% av det bilen drar när den laddar. Iofs laddar den 1-4h max.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

En lustig grej är att om jag kör induktion, båda ugnarna, diskmaskin och tvätt så drar de tillsammans mer än det drar att ladda bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, dra ner laddströmmen och ladda nattetid så borde det inte vara några problem. Har en 6kW elpatron (som komplemet till ved) och skulle den köra så har jag ändå 5kW över till laddning på mina 16A. Det gör att om du laddar 8 timmar, när du sover (?), så kommer du få 40kWh. Det bör räcka i de flesta fall.

Tänker man till lite och räknar så behöver man inte slänga pengar på extra säkringar.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

"Så jag kommer behöva byta värmesystem i både hus och fristående garage innan jag kan ladda i 3-fas. Som tur är så kommer väl inte bilen förrän i mars, så jag har hela sommaren 2015 på mig att lösa problemet."
Ja med en uppvärmningeffekt på upp till 12 kW torde byte av uppvärmningssystem snabbt löna sig ekonomiskt men bortsett från det så torde det ändå fungera med Teslaladdnng; sätt laddstart till kl 23 så är batteriet fulladdat senast kl 07. Oftast är ju inte batteriet helt urladdat och man kan ju ställa ner laddningen till 3x6 A.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skriv svar