Hej.
Dottern förväntas ta körkort våren 2027 och då är det dags att (äntligen) sälja moppebilen och skaffa en vettig andra-(tredje-)bil. Jag ser det också som ett tillfälle för mig att testa en ny "billig" elbil som ändå funkar till vardags (som alternativ till nuvarande TM3 standard range ("premium") highland).
Tips? Både nya/kommande bilmodeller (tex Leapmotor B05 och Xpeng L03) och vettiga begagnade är aktuellt beroende på pris, finansieringslösning, m.m. Pristaket kan vi sätta till 400.000 föratt begränsa men ändå täcka in nämnda bilar. Inga direkta krav men önskemål på "riktig" räckvidd på 30mil (ca 40 mil WLTP), mycket utrustning (HUD, stolsvärme/kyla...), möjlighet till drag, trevligt ljud... begagnade "fynd" är också intressant.
Moppebil till riktig bil H1 2027
Moderator: Redaktion
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Moppebil till riktig bil H1 2027
Beror på hur du räknar, men köpte själv en extra elbil till familjen för 2-3 veckor sedan för ca din budget.Eldsig skrev: ↑19 jul 2026 01:02Hej.
Dottern förväntas ta körkort våren 2027 och då är det dags att (äntligen) sälja moppebilen och skaffa en vettig andra-(tredje-)bil. Jag ser det också som ett tillfälle för mig att testa en ny "billig" elbil som ändå funkar till vardags (som alternativ till nuvarande TM3 standard range ("premium") highland).
Tips? Både nya/kommande bilmodeller (tex Leapmotor B05 och Xpeng L03) och vettiga begagnade är aktuellt beroende på pris, finansieringslösning, m.m. Pristaket kan vi sätta till 400.000 föratt begränsa men ändå täcka in nämnda bilar. Inga direkta krav men önskemål på "riktig" räckvidd på 30mil (ca 40 mil WLTP), mycket utrustning (HUD, stolsvärme/kyla...), möjlighet till drag, trevligt ljud... begagnade "fynd" är också intressant.
Det landade för vår familj till slut på en helt ny MY RWD, med full vagnskadeförsäkring i 3 år, och alla garantier för i praktiken 400 000 (500 ordinarie pris - 50 000 i Tesla-rabatt på bilen - ca 50 000 ytterligare finansieringsrabatt tack vare 0% restvärdeslån på fem år hos DNB).
Drag ingick utan extra kostnad (dock tyvärr ej elektriskt, men OK med tanke på 0.- för det).
Imponerande att man kan få så mycket elbil för så lite pengar. Dessutom helt fabriksny.
För det priset såg vi i vår familj ingen som helst vinst med att köpa någon beg. elbil.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Eldsig
Re: Moppebil till riktig bil H1 2027
Bra köp! Och det var ungefär så jag resonerade vid köpet av min M3, men/och nya MY standard är ju ju helt klart prisvärd(ast?). Som du säger så är ju finansieringen en kärnfråga, och jag tänkte nog spetsa till det och försöka toppa på 400' inklusive 0% räntamartinot skrev: ↑19 jul 2026 01:12Beror på hur du räknar, men köpte själv en extra elbil till familjen för 2-3 veckor sedan för ca din budget.Eldsig skrev: ↑19 jul 2026 01:02Hej.
Det landade för vår familj till slut på en helt ny MY RWD, med full vagnskadeförsäkring i 3 år, och alla garantier för i praktiken 400 000 (500 ordinarie pris - 50 000 i Tesla-rabatt på bilen - ca 50 000 ytterligare finansieringsrabatt tack vare 0% restvärdeslån på fem år hos DNB).
Drag ingick utan extra kostnad (dock tyvärr ej elektriskt, men OK med tanke på 0.- för det).
Imponerande att man kan få så mycket elbil för så lite pengar. Dessutom helt fabriksny.
För det priset såg vi i vår familj ingen som helst vinst med att köpa någon beg. elbil.
Tänk pris-kontantinsats/96 månader+ev räntekostnad
360.000 till 0% ränta = 3000kr/månad. Men inte strikt ekonomiskt utan känsla (utrustning, ny bil, m.m.) värderas ju också relativt uppskattad risk (värdminskning, service/support m.m.).