Dags snart att byta ut min nuvarande MY23. Funderar på Juniper men blir lite förvirrad av de olika finansieringsalternativen som Tesla visar. Visst, finansiell leasing vet jag ju vad det är. Men vad är Business lease? Eftersom DNB är finanspartner antar jag att det är deras fullserviceleasing = operationell leasing? DnB är ju som vanligt mästare i minimal information så det framgår inte alls vilka villkor deras operationell leasing innebär. Ingår försäkring? Varför måste jag betala en kontaktinsats på minst 2500 kr för operationell leasing?
Någon som vet?
Finansieringsalternativ
Moderator: Redaktion
-
max001
- Teslaägare
Re: Finansieringsalternativ
Ingen som har valt alternativet?
Jag har fått lite kryptiska svar från Tesla och ett svar från DnB som bara hänvisar till Tesla. Teslas representant säger att man själv för ansvara för att försäkra bilen. Ingen servicekostnad verkar heller ingå utan man står för den servicekostnad som behövs. I och med att Tesla inte har några serviceintervaller kan det ju då vara 0:- om nu inget behöver åtgärdas under leasingsperioden. Jag utgår ifrån att restvärdet är garanterat.
Så det verkar vara en form av barebone operationell leasing. Konstigt att de inte skriver ut fullständiga villkor på hemsidan.
Jag har fått lite kryptiska svar från Tesla och ett svar från DnB som bara hänvisar till Tesla. Teslas representant säger att man själv för ansvara för att försäkra bilen. Ingen servicekostnad verkar heller ingå utan man står för den servicekostnad som behövs. I och med att Tesla inte har några serviceintervaller kan det ju då vara 0:- om nu inget behöver åtgärdas under leasingsperioden. Jag utgår ifrån att restvärdet är garanterat.
Så det verkar vara en form av barebone operationell leasing. Konstigt att de inte skriver ut fullständiga villkor på hemsidan.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag har själv alltid valt finansiell leasing (som är i princip bilägande med lån) för mina Tesla förmånsbilar på mitt egna AB, även om jag nu senaste valde att köpa den senaste bilen helt privat med restvärdeslån (det var mer lönsamt när jag räknade på helheten).
Business Lease är som du säger en enkel avskalad form av operationell leasing med fast restvärde (som är i praktiken som en hyrbil under en fast period).
Servicekostnader och försäkring ingår inte (se nedan bildexempel) i denna enklare form av operationell leasing hos Tesla/DNB.
Business Lease är som du säger en enkel avskalad form av operationell leasing med fast restvärde (som är i praktiken som en hyrbil under en fast period).
Servicekostnader och försäkring ingår inte (se nedan bildexempel) i denna enklare form av operationell leasing hos Tesla/DNB.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Richie
- Teslaägare
Yao!martinot skrev: ↑19 jul 2026 01:42Jag har själv alltid valt finansiell leasing (som är i princip bilägande med lån) för mina Tesla förmånsbilar på mitt egna AB, även om jag nu senaste valde att köpa den senaste bilen helt privat med restvärdeslån (det var mer lönsamt när jag räknade på helheten).
Skärmbild 2026-07-19 013608.png
Jag sitter o räknar på hur vi ska göra med ny bil. Driver eget och har funderat på att ta bil på bolaget. Vill du dela med dig lite kring privat ägande vs att ha på bolaget ?
-
pejvic
- Teslaägare
det är omöjligt att säga vad som är bäst. Det är så många faktorer som styr. jag har testat båda också.
Först o främst måste man ta hänsyn både till företagets ekonomi och sin egna.
Har ditt företag extremt bra likviditet, pengaflöden in osv?
Och privat, maxar du lönen innan statlig skatt och ändå inte har pengar kvar varje månad?
Då kanske det är bättre på företaget. Men du har också lite nackdelar, tex är försäkringen normalt dyrare för företaget, du får en inlåsning, kan inte överlåta bilen i början osv.
Så det är så mkt att ta hänsyn till vilket gör att det är svårt att rekommendera. Sen är det ju också beroende på upplägg på finansen både privat och företaget. Vilken ränta får du osv på de olika alternativen.
Har du eget bolag så bränner man ju pengar där som man istället kan leva för senare i livet via utdelningar, lön mm senare. Det beror som sagt på så mkt parametrar att man inte kan råda någon. Man behöver åtminstone ha lite mer inblick för att kunna råda.
Generellt så ser man ju helt enkelt för mkt folk som egentligen inte har råd med en ny bil alls som köper ny bil. Och det gäller även företag.
Vissa galningar lägger ju lika mkt på sin bil som sitt boende, det är ju ett helt stört beteende såklart.
Först o främst måste man ta hänsyn både till företagets ekonomi och sin egna.
Har ditt företag extremt bra likviditet, pengaflöden in osv?
Och privat, maxar du lönen innan statlig skatt och ändå inte har pengar kvar varje månad?
Då kanske det är bättre på företaget. Men du har också lite nackdelar, tex är försäkringen normalt dyrare för företaget, du får en inlåsning, kan inte överlåta bilen i början osv.
Så det är så mkt att ta hänsyn till vilket gör att det är svårt att rekommendera. Sen är det ju också beroende på upplägg på finansen både privat och företaget. Vilken ränta får du osv på de olika alternativen.
Har du eget bolag så bränner man ju pengar där som man istället kan leva för senare i livet via utdelningar, lön mm senare. Det beror som sagt på så mkt parametrar att man inte kan råda någon. Man behöver åtminstone ha lite mer inblick för att kunna råda.
Generellt så ser man ju helt enkelt för mkt folk som egentligen inte har råd med en ny bil alls som köper ny bil. Och det gäller även företag.
Vissa galningar lägger ju lika mkt på sin bil som sitt boende, det är ju ett helt stört beteende såklart.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag använde AI för att hjälpa mig att räkna på det exakt. Det är självklart många parametrar som spelar in (så bra att låta AI räkna på det i detalj för just din situation), men i stort kan man säga att de två största parametrarna som står emot varandra är värdeminskningen vs förmånsbeskattningen.Richie skrev: ↑19 jul 2026 09:33Yao!martinot skrev: ↑19 jul 2026 01:42Jag har själv alltid valt finansiell leasing (som är i princip bilägande med lån) för mina Tesla förmånsbilar på mitt egna AB, även om jag nu senaste valde att köpa den senaste bilen helt privat med restvärdeslån (det var mer lönsamt när jag räknade på helheten).
Skärmbild 2026-07-19 013608.png
Jag sitter o räknar på hur vi ska göra med ny bil. Driver eget och har funderat på att ta bil på bolaget. Vill du dela med dig lite kring privat ägande vs att ha på bolaget ?
Låg värdeminskning (oftast lägre prissatta bilar) → ofta bättre att äga privat
Hög värdeminskning (oftast dyrare premiumbilar) → ofta bättre att lägga i AB (för att “skjuta över” kostnaden på företaget)
Har man också mycket höga avdragsgilla kostnader för bilen (försäkringar, reparationer, service, prenumerationer) så lönar det sig mer att ha den på AB, (och har man omvänt dito låga sådana så lönar det sig oftast mer att ta den privat).
Vi köpte en Tesla Model Y RWD som har relativt låg värdeminskning, samt extremt låga service- och försäkringskostnader, vilket gör privat ägande mer attraktivt än för många andra dyrare biltyper.
Får 8,50 skattefritt/mil och laddar mest hemma (till låg kostnad) även för majoriteten av den största delen mina tjänsteresor (sällan behöver snabbladda, och de få gånger så blir det väldigt lite).
Hade jag istället köpt en tex. Model Y Performance, BMW iX3 eller en Mercedes GLC så hade jag mycket troligast tagit den på mitt AB. Hög värdeminskning för dyra premiumbilar, höga försäkringskostnader, högre kostnader för däck och annat med mer motorstarka elbilar (och oftast större dyrare däck).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely