Kan de inte låta den vinna, om den ändå är den bästa bilen för alla?
Låter som de isf. snarare borde justera sitt poängsystem efter verkligheten, än att tvingas välja "fel bil" som vinnare.
Det här är inte bra.
Moderator: Redaktion
Kan de inte låta den vinna, om den ändå är den bästa bilen för alla?
Det säger ju mer om deras ”test” än om bilarna i stort. Oerhört subjektivt vad man föredrar och Alrik slår nya rekord i svammel.toppo skrev: ↑17 jul 2026 09:52Rekommenderar denna video som resonerar lite mer kring varför iX3 vann deras test. De landar ändå i att Volvon är den bästa bilen, den fick dock inte flest poäng. För oss som får rabatter på EX60 (dvs alla) verkar den vara den givna vinnaren i slutändan om man inte har ett väldigt specifikt räckviddsbehov.
Kan tycka det är befriande att höra hur de resonerar fram och tillbaka och till viss del mot sig sig själva.Fredrik j skrev: ↑17 jul 2026 12:24Har sett en del med Alrik på youtube och jag blir mer och mer övertygad om att karln inte kör med manus överhuvudtaget. Han freebasar och vet nog inte vad han ska säga när kameran startar. Ibland ser han ju lite förvånad ut själv.
Förr var ju AMS (papperstidningen som jag prenumererade på i många år) tydligt tyskt i sina åsikter. Många artiklar var översatta från tyska vilket märktes tydligt. Dom sista åren blev det bättre och även tyska bilar kunde få kritik.
Ska erkännas att jag varken läst eller tittat på det här testet men det låter ju märkligt.
Man kanske kan sammanfatta som att det är en smaksak vilken man väljer då?
Har också kört alla tre bilarna i videon och jag föredrar Volvon. Här kommer mina anledningar:toppo skrev: ↑17 jul 2026 09:52Rekommenderar denna video som resonerar lite mer kring varför iX3 vann deras test. De landar ändå i att Volvon är den bästa bilen, den fick dock inte flest poäng. För oss som får rabatter på EX60 (dvs alla) verkar den vara den givna vinnaren i slutändan om man inte har ett väldigt specifikt räckviddsbehov.
Håller med. Verkar vara riktigt bra bilar med få svaga punkter oavsett vad man jämför med.Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 jul 2026 13:28Kan tycka det är befriande att höra hur de resonerar fram och tillbaka och till viss del mot sig sig själva.Fredrik j skrev: ↑17 jul 2026 12:24Har sett en del med Alrik på youtube och jag blir mer och mer övertygad om att karln inte kör med manus överhuvudtaget. Han freebasar och vet nog inte vad han ska säga när kameran startar. Ibland ser han ju lite förvånad ut själv.
Förr var ju AMS (papperstidningen som jag prenumererade på i många år) tydligt tyskt i sina åsikter. Många artiklar var översatta från tyska vilket märktes tydligt. Dom sista åren blev det bättre och även tyska bilar kunde få kritik.
Ska erkännas att jag varken läst eller tittat på det här testet men det låter ju märkligt.
Man kanske kan sammanfatta som att det är en smaksak vilken man väljer då?
Att vi har tre jäkligt bra bilar är det viktigaste tycker jag.
Viktigt att Europa nu är tillbaka i toppen på bilar!
De kommer sälja oerhört bra.
Om de tre märkena nu kan göra lika bra små billiga elbilar är ingen gladare än jag.
Kod: Markera allt
Färg Forest Lake
Klädsel Rye skräddarsydd ullblandad klädsel i dawn interiör
Fälgar 21" 5-spoke glossy black/matt graphite diamond cut
Vinterdäck 20" 5-spoke glossy silver, friktionsdäck
Tillbehör
Pilot Assist-paket, Stänkskydd fram & bak, Elektriskt infällbar
dragkrok, Lastbågar, delbara, Exteriörtema Dark, Tonade
bakrutor, Skyddspaket
Leasingperiod 3 år
Årlig körsträcka 2 000 mil/årDet är väl rabatten på förmånsvärdet som gör den skillnaden.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 19:30Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
kosta ca 10200 kr/netto i månaden, vilket verkar vara ca 4000 kr/månad billigare än Care-By-Volvo för samma konfiguration. Det låter ju som en rätt ok deal, men jag tar gärna mot tips på ännu bättre villkorKod: Markera allt
Färg Forest Lake Klädsel Rye skräddarsydd ullblandad klädsel i dawn interiör Fälgar 21" 5-spoke glossy black/matt graphite diamond cut Vinterdäck 20" 5-spoke glossy silver, friktionsdäck Tillbehör Pilot Assist-paket, Stänkskydd fram & bak, Elektriskt infällbar dragkrok, Lastbågar, delbara, Exteriörtema Dark, Tonade bakrutor, Skyddspaket Leasingperiod 3 år Årlig körsträcka 2 000 mil/år(Sedan är det ju förstås upp till företaget jag jobbar på att godkänna detta, de kan ju ha andra villkor/samarbeten än Ziklo)
Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 19:31Det är väl rabatten på förmånsvärdet som gör den skillnaden.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 19:30Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
kosta ca 10200 kr/netto i månaden, vilket verkar vara ca 4000 kr/månad billigare än Care-By-Volvo för samma konfiguration. Det låter ju som en rätt ok deal, men jag tar gärna mot tips på ännu bättre villkorKod: Markera allt
Färg Forest Lake Klädsel Rye skräddarsydd ullblandad klädsel i dawn interiör Fälgar 21" 5-spoke glossy black/matt graphite diamond cut Vinterdäck 20" 5-spoke glossy silver, friktionsdäck Tillbehör Pilot Assist-paket, Stänkskydd fram & bak, Elektriskt infällbar dragkrok, Lastbågar, delbara, Exteriörtema Dark, Tonade bakrutor, Skyddspaket Leasingperiod 3 år Årlig körsträcka 2 000 mil/år(Sedan är det ju förstås upp till företaget jag jobbar på att godkänna detta, de kan ju ha andra villkor/samarbeten än Ziklo)
Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 19:31Det är väl rabatten på förmånsvärdet som gör den skillnaden.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 19:30Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
Skatteverket gör dock ingen skillnad på vad den kallas. Förutsättningarna i din kalkyl är att bilen nyttjas minst 100 mil i tjänsten varje år för att kunna lyfta halva momsen.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 21:34Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 19:31Det är väl rabatten på förmånsvärdet som gör den skillnaden.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 19:30Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
Vilket ju ofta inte är fallet på ”personalbilar”. Det brukar vara, för företaget, kostnadsneutrala förmånsbilar för anställda som inte kör i tjänsten.toppo skrev: ↑18 jul 2026 22:23Skatteverket gör dock ingen skillnad på vad den kallas. Förutsättningarna i din kalkyl är att bilen nyttjas minst 100 mil i tjänsten varje år för att kunna lyfta halva momsen.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 21:34Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 19:31Det är väl rabatten på förmånsvärdet som gör den skillnaden.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 19:30Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
Rabatten på förmånsvärdet gäller även på ”personalbilar” som ju också är en förmånsbil.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 21:34Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 19:31Det är väl rabatten på förmånsvärdet som gör den skillnaden.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 19:30Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 23:31Vilket ju ofta inte är fallet på ”personalbilar”. Det brukar vara, för företaget, kostnadsneutrala förmånsbilar för anställda som inte kör i tjänsten.toppo skrev: ↑18 jul 2026 22:23Skatteverket gör dock ingen skillnad på vad den kallas. Förutsättningarna i din kalkyl är att bilen nyttjas minst 100 mil i tjänsten varje år för att kunna lyfta halva momsen.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 21:34Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.
Just det momslyftet gör inte så stor skillnad vågar jag påstå, någon hundralapp i månaden om jag minns rätt. Jag har en personalbil utan 100 tjänstemil. Rabatten på förmånsvärdet för elbil och den ofta ganska bra rabatten på listpriset gör att det blir en vettig deal, men bara om man jämför med att köpa en ny privat. En 3 år gammal bil blir ju alltid billigare. Om rabatten på förmånsvärdet försvinner som det finns förslag på så är nog privatleasing böttre.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 23:31Vilket ju ofta inte är fallet på ”personalbilar”. Det brukar vara, för företaget, kostnadsneutrala förmånsbilar för anställda som inte kör i tjänsten.toppo skrev: ↑18 jul 2026 22:23Skatteverket gör dock ingen skillnad på vad den kallas. Förutsättningarna i din kalkyl är att bilen nyttjas minst 100 mil i tjänsten varje år för att kunna lyfta halva momsen.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 21:34Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24
Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.
Det rabatterade förmånsvärdet gör stor skillnad och orsaken till det smarve observerat. Det handlar 350000 vilket är ett betydande belopp.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2026 23:31Vilket ju ofta inte är fallet på ”personalbilar”. Det brukar vara, för företaget, kostnadsneutrala förmånsbilar för anställda som inte kör i tjänsten.toppo skrev: ↑18 jul 2026 22:23Skatteverket gör dock ingen skillnad på vad den kallas. Förutsättningarna i din kalkyl är att bilen nyttjas minst 100 mil i tjänsten varje år för att kunna lyfta halva momsen.Smarve skrev: ↑18 jul 2026 21:34Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte en förmånsbil.toppo skrev: ↑18 jul 2026 20:24
Samt att företaget har rätt att lyfta halva momsen under förutsättning att föraren uppfyller villkoren, vilket Ziklo såklart förutsätter. Är ju inte bara att klicka hem en bil via företaget om man inte har behov. Sen måste Ziklo förvänta sig väldigt bra restvärden då deras leasingavgifter ser låga ut. Care by Volvo Business verkar dock vara väldigt likvärdig kostnad på deras operationella leasing.
Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.Fredrik j skrev: ↑19 jul 2026 09:23Det rabatterade förmånsvärdet gör stor skillnad och orsaken till det smarve observerat. Det handlar 350000 vilket är ett betydande belopp.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.
Har du räknat med påverkan på ITP?toppo skrev: ↑19 jul 2026 09:34Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.Fredrik j skrev: ↑19 jul 2026 09:23Det rabatterade förmånsvärdet gör stor skillnad och orsaken till det smarve observerat. Det handlar 350000 vilket är ett betydande belopp.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.
Allt som allt räknar jag med att jag sparar ca 3000kr/månad att köpa en EX60 som kostnadsneutral personalbil jämfört med att köpa den privat. För mig som arbetar i Stockholms innerstad är inbesparing av parkeringsförmån också en stor besparing de dagarna jag behöver ta bilen till jobbet.
Det är inte säkert ITP påverkas. Om arbetsgivaren betalar in mindre pension är ju bilen inte längre kostnadsneutral.manneson skrev: ↑19 jul 2026 11:38Har du räknat med påverkan på ITP?toppo skrev: ↑19 jul 2026 09:34Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.Fredrik j skrev: ↑19 jul 2026 09:23Det rabatterade förmånsvärdet gör stor skillnad och orsaken till det smarve observerat. Det handlar 350000 vilket är ett betydande belopp.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.
Allt som allt räknar jag med att jag sparar ca 3000kr/månad att köpa en EX60 som kostnadsneutral personalbil jämfört med att köpa den privat. För mig som arbetar i Stockholms innerstad är inbesparing av parkeringsförmån också en stor besparing de dagarna jag behöver ta bilen till jobbet.
Jobbar du i Stockholm innerstad har du rimligen skaplig lön och därmed pension. Dvs det försvinner många tusenlappar i pension om bruttolönen sänks.
Den var bra!manneson skrev: ↑19 jul 2026 11:38Har du räknat med påverkan på ITP?toppo skrev: ↑19 jul 2026 09:34Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.Fredrik j skrev: ↑19 jul 2026 09:23Det rabatterade förmånsvärdet gör stor skillnad och orsaken till det smarve observerat. Det handlar 350000 vilket är ett betydande belopp.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.
Jobbar du i Stockholm innerstad har du rimligen skaplig lön och därmed pension. Dvs det försvinner många tusenlappar i pension om bruttolönen sänks.
Med ett nettolöneavdrag istället för brutto slipper man pensionsproblematiken.Emg skrev: ↑19 jul 2026 11:58Det är inte säkert ITP påverkas. Om arbetsgivaren betalar in mindre pension är ju bilen inte längre kostnadsneutral.manneson skrev: ↑19 jul 2026 11:38Har du räknat med påverkan på ITP?toppo skrev: ↑19 jul 2026 09:34Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.Fredrik j skrev: ↑19 jul 2026 09:23Det rabatterade förmånsvärdet gör stor skillnad och orsaken till det smarve observerat. Det handlar 350000 vilket är ett betydande belopp.toppo skrev: ↑19 jul 2026 07:59
På vårt företag måste man uppfylla minst 100 mil i tjänsten/år för att få ta ut en ”kostnadsneutral personalbil”. Det kan såklart vara olika på olika företag, men om inte företaget får lyfta halva momsen försvinner ju en del av fördelen och bilen blir dyrare än i exemplet ovan.
Jag hade tidigare personalbil (hos mega-konsult) som med då gällande regelverk ersätta min tjänstepension enligt avtalad lön. Ett år senare så hade de ändrat precis som du säger, att man tappade ITP ner till utbetalad bruttolön. Jag (och säkert andra) klagade en del på ändringen och det justerades vad jag fick höra tillbaka så att avtalad bruttolön styrde tjänstepensionen igen.
Nu driver jag istället firma med anställda. Ingen som velat ha personalbil ännu, men om så blir fallet så vill jag ju att bilen är neutral för företaget, även inberäknat pension.
Allmänna pensionen kan man ju såklart inte styra över, men förhoppningsvis tjänar man över brytgränsen för den om man ska beställa en helt ny bil.
Sant. Vi leasade på förra jobbet via autoplan, jag vet inte om det är möjligt vi dem. Jag lyckades då inte få gehör för det upplägget.Freez skrev: ↑19 jul 2026 13:57Med ett nettolöneavdrag istället för brutto slipper man pensionsproblematiken.Emg skrev: ↑19 jul 2026 11:58Det är inte säkert ITP påverkas. Om arbetsgivaren betalar in mindre pension är ju bilen inte längre kostnadsneutral.manneson skrev: ↑19 jul 2026 11:38Har du räknat med påverkan på ITP?toppo skrev: ↑19 jul 2026 09:34Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.
Jag hade tidigare personalbil (hos mega-konsult) som med då gällande regelverk ersätta min tjänstepension enligt avtalad lön. Ett år senare så hade de ändrat precis som du säger, att man tappade ITP ner till utbetalad bruttolön. Jag (och säkert andra) klagade en del på ändringen och det justerades vad jag fick höra tillbaka så att avtalad bruttolön styrde tjänstepensionen igen.
Nu driver jag istället firma med anställda. Ingen som velat ha personalbil ännu, men om så blir fallet så vill jag ju att bilen är neutral för företaget, även inberäknat pension.
Allmänna pensionen kan man ju såklart inte styra över, men förhoppningsvis tjänar man över brytgränsen för den om man ska beställa en helt ny bil.
Ja men då försvinner också kostnadsfördelen.Freez skrev: ↑19 jul 2026 13:57Med ett nettolöneavdrag istället för brutto slipper man pensionsproblematiken.Emg skrev: ↑19 jul 2026 11:58Det är inte säkert ITP påverkas. Om arbetsgivaren betalar in mindre pension är ju bilen inte längre kostnadsneutral.manneson skrev: ↑19 jul 2026 11:38Har du räknat med påverkan på ITP?toppo skrev: ↑19 jul 2026 09:34Ja, det klart att det gör. Det medför nästan hela inbesparingen mot att köpa bilen privat med skattade pengar. Men avlyftbar moms är också en del av förmånen, ca 1000kr/månad brutto för företaget på själva bilen.