Jo men det verkar som att vi valt en väldigt dålig kombo för leverans. Svenskar som valde 7-sitsig awd som exempel kunde beställa flera veckor efter oss och har redan haft sin bil sen slutet av juni. Något skumt är drt ju dock med 5sitsig awd då det går riktigt trögt med tillverkning av dessavikingtir skrev: ↑17 jul 2026 07:46Fattar att Performance annan modell men tycker att den ligger närmare Premium modellen än Standard eller RWD, så borde tillverkas typ samtidigt eller om varandraGizmo6 skrev: ↑16 jul 2026 18:44Performance är ju dock en annan modell än det vi har beställt. Många andra länder som prioriteras före sverige gällande det vi har valt och ibland är det helt bisarrt hur vissa som beställt sent i juni går före i kön. Men så är det helt enkelt och många är i samma sits
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
-
Gizmo6
Re: Väntrum model Y Juniper
Model Y Premium AWD ultra red. Order: 10/4
-
vikingtir
- Teslaägare
Det som jag kan se folk som beställde Premium med Bakhjulsdrift har gått före oss. I Borin visar klar att hämtas beställning från 29/6 i SthmGizmo6 skrev: ↑18 jul 2026 07:30Jo men det verkar som att vi valt en väldigt dålig kombo för leverans. Svenskar som valde 7-sitsig awd som exempel kunde beställa flera veckor efter oss och har redan haft sin bil sen slutet av juni. Något skumt är drt ju dock med 5sitsig awd då det går riktigt trögt med tillverkning av dessavikingtir skrev: ↑17 jul 2026 07:46Fattar att Performance annan modell men tycker att den ligger närmare Premium modellen än Standard eller RWD, så borde tillverkas typ samtidigt eller om varandraGizmo6 skrev: ↑16 jul 2026 18:44Performance är ju dock en annan modell än det vi har beställt. Många andra länder som prioriteras före sverige gällande det vi har valt och ibland är det helt bisarrt hur vissa som beställt sent i juni går före i kön. Men så är det helt enkelt och många är i samma sits
Senast redigerad av vikingtir, redigerad totalt 1 gånger.
Model X silver såld 2026
Model Y Premium AWD Ultra Red beställt 19/4
-
manneson
”Problemet” är nog färgen. Tillverkas nog inte så många röda.
Bilarna byggs ju inte på beställning utan det är en tidigare fastställd mängd som byggs. Dvs beställer fler än vanligt den kombo du/ni valt så är det alltid några som blir utan.
Bilarna byggs ju inte på beställning utan det är en tidigare fastställd mängd som byggs. Dvs beställer fler än vanligt den kombo du/ni valt så är det alltid några som blir utan.
-
vikingtir
- Teslaägare
Vet ej hur de prioriterar men väntat i 91 dagar nu och vissa har fått efter 22 dagar, låter sjukt löjligt
Model X silver såld 2026
-
Gizmo6
Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam
-
Dexter86
- Teslaägare
D fan oroväckande för oss som väntar på annat också, fan vet om man får i sept-okt eller inteGizmo6 skrev: ↑19 jul 2026 19:29Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam![]()
-
Gizmo6
Nu har premium rwd flyttats till januari-februari om man beställer nuDexter86 skrev: ↑19 jul 2026 19:42D fan oroväckande för oss som väntar på annat också, fan vet om man får i sept-okt eller inteGizmo6 skrev: ↑19 jul 2026 19:29Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam![]()
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Ja, ganska vänta pga. den enormt höga efterfrågan. Nu kommer säkert fler Teslamodeller, men även fler bilar från BMW, Volvo och Mercedes, att flytta fram sina prognoser till leverans först under 2027.
Så vill man ha en ny Model Y, eller en annan ny populär modell från BMW, Volvo och Mercedes, med leverans inom ett års tid, så bör man nog inte dra fötterna efter sig och vänta allt för länge med att reservera en.
Det är 2021 igen (mycket tack vare Trump, han gör under för elbilar).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
vikingtir
- Teslaägare
Jag bryr mig inte om RWD, jag vill att beställning på AWD ska produceras. Tycker att vi har väntat tillräckligt nog!Gizmo6 skrev: ↑20 jul 2026 15:12Nu har premium rwd flyttats till januari-februari om man beställer nuDexter86 skrev: ↑19 jul 2026 19:42D fan oroväckande för oss som väntar på annat också, fan vet om man får i sept-okt eller inteGizmo6 skrev: ↑19 jul 2026 19:29Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam![]()
Model X silver såld 2026
-
Gizmo6
Det gör inte jag hellervikingtir skrev: ↑20 jul 2026 16:21Jag bryr mig inte om RWD, jag vill att beställning på AWD ska produceras. Tycker att vi har väntat tillräckligt nog!Gizmo6 skrev: ↑20 jul 2026 15:12Nu har premium rwd flyttats till januari-februari om man beställer nuDexter86 skrev: ↑19 jul 2026 19:42D fan oroväckande för oss som väntar på annat också, fan vet om man får i sept-okt eller inteGizmo6 skrev: ↑19 jul 2026 19:29Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam![]()
-
Kajsthlm
Nu blir jag fundersam, ingår laddkabel när man får bilen eller är det något man måste köpa separat? Min leverans är bokad till 5/8.
-
martinot
- Teslaägare
En Typ 2 laddkabel följer med alla Teslor (dock ej någon portabel EVSE, som för några år sedan).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Gizmo6
Fick svar från Tesla att jag kan förvänta mig VIN slutet av augusti och leverans i september.vikingtir skrev: ↑20 jul 2026 16:21Jag bryr mig inte om RWD, jag vill att beställning på AWD ska produceras. Tycker att vi har väntat tillräckligt nog!Gizmo6 skrev: ↑20 jul 2026 15:12Nu har premium rwd flyttats till januari-februari om man beställer nuDexter86 skrev: ↑19 jul 2026 19:42D fan oroväckande för oss som väntar på annat också, fan vet om man får i sept-okt eller inteGizmo6 skrev: ↑19 jul 2026 19:29Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam![]()
-
vikingtir
- Teslaägare
Låter ändå oseriöst! De kan ej ge konkret svar.Gizmo6 skrev: ↑22 jul 2026 10:15Fick svar från Tesla att jag kan förvänta mig VIN slutet av augusti och leverans i september.vikingtir skrev: ↑20 jul 2026 16:21Jag bryr mig inte om RWD, jag vill att beställning på AWD ska produceras. Tycker att vi har väntat tillräckligt nog!Gizmo6 skrev: ↑20 jul 2026 15:12Nu har premium rwd flyttats till januari-februari om man beställer nuDexter86 skrev: ↑19 jul 2026 19:42D fan oroväckande för oss som väntar på annat också, fan vet om man får i sept-okt eller inteGizmo6 skrev: ↑19 jul 2026 19:29
Väldigt frustrerande ja.tillverkats lite röda rwd det senaste. Även röda performance. Några beställningar i juni som får VIN. När man ser historiken till sverige senaste halvåret är det extremt få. I Juli har man ökat produktionen till 6000 och det står ännu mer still. Bittert inlägg men skönt man inte är ensam![]()
Model X silver såld 2026
-
Dexter86
- Teslaägare
Dom vet lika mycket som du och jagvikingtir skrev: ↑22 jul 2026 10:56Låter ändå oseriöst! De kan ej ge konkret svar.![]()
Hur ska dom veta när bilen tillverkas ? Tesla gör la inte på samma sätt som legacy nissarna
Du får ett produktionsdatum sen leverans x antal v efter
-
martinot
- Teslaägare
Även många av "legacy-tillverkarna", som Hyundai/Kia, BMW, Volvo, som ofta inte vet när bilarna man beställt kommer att tillverkas, och när de kan levereras. Inget unikt för Tesla.Dexter86 skrev: ↑22 jul 2026 11:06Dom vet lika mycket som du och jag
Hur ska dom veta när bilen tillverkas ? Tesla gör la inte på samma sätt som legacy nissarna
Du får ett produktionsdatum sen leverans x antal v efter
Speciellt i tider med antingen komponentbrister och andra supplychain-problem, eller med ovanligt hög snabbt ökad efterfrågan från kunder, (eller ännu värre en kombination av båda), så ställs ofta all tidigare fabriks/produktionsplanering och prgonoser på ända för biltillverkarna.
Gäller i princip alla som har orderbaserad produktion/försäljning (vilket är standard i Europa, till skillnad ifrån tex. Nordamerika med USA och Kanada, som har mer huvudfokus på lagerbaserad försäljning).
-
Dexter86
- Teslaägare
Kanske är så nuförtidenmartinot skrev: ↑22 jul 2026 20:41Även många av "legacy-tillverkarna", som Hyundai/Kia, BMW, Volvo, som ofta inte vet när bilarna man beställt kommer att tillverkas, och när de kan levereras. Inget unikt för Tesla.Dexter86 skrev: ↑22 jul 2026 11:06
Speciellt i tider med antingen komponentbrister och andra supplychain-problem, eller med ovanligt hög snabbt ökad efterfrågan från kunder, (eller ännu värre en kombination av båda), så ställs ofta all tidigare fabriks/produktionsplanering och prgonoser på ända för biltillverkarna.
Gäller i princip alla som har orderbaserad produktion/försäljning (vilket är standard i Europa, till skillnad ifrån tex. Nordamerika med USA och Kanada, som har mer huvudfokus på lagerbaserad försäljning).
Innan fick jag alltid typ tillverkningsvecka
Efter det var det godnatt med ändringar
-
martinot
- Teslaägare
Mycket logistiska utmaningar med osäkra leveranser av komponenter, kemikalier och andra nödvändiga material för biltillverkningen pga. kriget/geopolitiska skäl, och dessutom har osäkerheten kring volatila priser och framtida tillgänglighet (ransoneringsrädsla) på fossila drivmedel producerade i arabiska diktaturer, ökat framtidstron på elektrifiering av personbilar, och därmed kraftigt ökad efterfrågan på rena elbilar (både efter nya och beg.).Dexter86 skrev: ↑22 jul 2026 21:04Kanske är så nuförtidenmartinot skrev: ↑22 jul 2026 20:41Även många av "legacy-tillverkarna", som Hyundai/Kia, BMW, Volvo, som ofta inte vet när bilarna man beställt kommer att tillverkas, och när de kan levereras. Inget unikt för Tesla.
Så lite av en dubbelfaktor (problem med supply-chain, och samtidigt oförutsedd ökad kundefterfrågan) som påverkar här.
Inte helt olikt som under virusperioden 2021/22 (då var det både ökad efterfrågan pga. penga-tryck-politik som startade 2021, men även supply-chain-problem med det andra kriget som startade 2022).
-
vikingtir
- Teslaägare
I vanlig fall skulle hålla med men nu är det inte fallet, tycker jag. I så fall skulle hela produktionen stått stilla då och då, men det produceras massa bilar som är RWD samt Performance. Så där spricker din teori. Senaste beställning från 29/6 som är redan levererad i Sthm!!martinot skrev: ↑22 jul 2026 21:16Mycket logistiska utmaningar med osäkra leveranser av komponenter, kemikalier och andra nödvändiga material för biltillverkningen pga. kriget/geopolitiska skäl, och dessutom har osäkerheten kring volatila priser och framtida tillgänglighet (ransoneringsrädsla) på fossila drivmedel producerade i arabiska diktaturer, ökat framtidstron på elektrifiering av personbilar, och därmed kraftigt ökad efterfrågan på rena elbilar (både efter nya och beg.).Dexter86 skrev: ↑22 jul 2026 21:04Kanske är så nuförtidenmartinot skrev: ↑22 jul 2026 20:41Även många av "legacy-tillverkarna", som Hyundai/Kia, BMW, Volvo, som ofta inte vet när bilarna man beställt kommer att tillverkas, och när de kan levereras. Inget unikt för Tesla.
Så lite av en dubbelfaktor (problem med supply-chain, och samtidigt oförutsedd ökad kundefterfrågan) som påverkar här.
Inte helt olikt som under virusperioden 2021/22 (då var det både ökad efterfrågan pga. penga-tryck-politik som startade 2021, men även supply-chain-problem med det andra kriget som startade 2022).
Jag tror mest att de saknar riktigt ordning på beställningar och tillverkar de bilar som är mest ordrar kommer in.
Model X silver såld 2026
-
DolbyAtmos
Ingen geopolitisk kris i världen stoppar RWD-bandet i Berlin tydligen! Vi får hoppas att världsfreden utropas i eftermiddag så de kan börja skruva ihop min AWD.
-
vikingtir
- Teslaägare
När beställde du?DolbyAtmos skrev: ↑23 jul 2026 11:29Ingen geopolitisk kris i världen stoppar RWD-bandet i Berlin tydligen! Vi får hoppas att världsfreden utropas i eftermiddag så de kan börja skruva ihop min AWD.![]()
Model X silver såld 2026
-
DolbyAtmos
16 junivikingtir skrev:När beställde du?DolbyAtmos skrev: ↑23 jul 2026 11:29Ingen geopolitisk kris i världen stoppar RWD-bandet i Berlin tydligen! Vi får hoppas att världsfreden utropas i eftermiddag så de kan börja skruva ihop min AWD.![]()
-
vikingtir
- Teslaägare
Enligt en tysk snubbe på Borin chatt alla AWD ska tillverkas under augusti!!?DolbyAtmos skrev: ↑23 jul 2026 14:0516 junivikingtir skrev:När beställde du?DolbyAtmos skrev: ↑23 jul 2026 11:29Ingen geopolitisk kris i världen stoppar RWD-bandet i Berlin tydligen! Vi får hoppas att världsfreden utropas i eftermiddag så de kan börja skruva ihop min AWD.![]()
![]()
Jag och Gizmo väntar sedan april, 19/4 och 10/4 respektive. Hoppas infon stämmer och vi alla kommer att få bilen snart
Model X silver såld 2026
-
DolbyAtmos
Grünheide ser ut att ha haft ett underhållsstopp I delar juli, därav tystnaden antar jag. De bygger väl i batcher & när awd drar igång nu vid månadsskiftet förhoppningsvis lär VIN-numren trilla in snabbt. Eftersom transporten från Tyskland bara tar några dagar bör det blir det full rulle på leveranserna i augusti och september inför kvartalsslutet.vikingtir skrev:Enligt en tysk snubbe på Borin chatt alla AWD ska tillverkas under augusti!!?DolbyAtmos skrev: ↑23 jul 2026 14:0516 junivikingtir skrev:När beställde du?DolbyAtmos skrev: ↑23 jul 2026 11:29Ingen geopolitisk kris i världen stoppar RWD-bandet i Berlin tydligen! Vi får hoppas att världsfreden utropas i eftermiddag så de kan börja skruva ihop min AWD.![]()
![]()
(obekräftad källa)
Jag och Gizmo väntar sedan april, 19/4 och 10/4 respektive. Hoppas infon stämmer och vi alla kommer att få bilen snart
-
lego
- Teslaägare
Till statistiken ovan kan tilläggas att även undertecknad inväntar en AWD 5-sits, beställd 10 april men varken VIN eller annan uppdatering ännu.
(obekräftad källa)