För att de är snabbare. Teslas 400 volt är antik teknologi.
Tesla genom Europa är fenomenalt bra
Moderator: Redaktion
-
Iller
Re: Tesla genom Europa är fenomenalt bra
-
manneson
Inte med en Tesla. Då är SUC snabbast.
-
holden
- Teslaägare
Det viktigaste med ett laddnätverk är tillförlitligheten, några procents bättre laddhastighet har ingen betydelse om man inte är säker på att det ens kommer funka ladda, plus strul med olika betallösningar osv. Sen skadar det ju inte att SuC är billigast, en del andra är dubbelt så dyra.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror du har missat rubrikens innebörd.
Att ladda en Tesla på en 800V laddare från en annan laddoperatör är meningslöst. Det är bara bökigare, dyrare och går inte fortare än på Teslas Superchargers,
Att vissa andra bilar laddar snabbare med 800V är en helt annan tråd.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
jeppe_sthlm
- Teslaägare
Kom också just hem från en 600 mils resa till Italien, fast vi gjorde den i en ID7 i princip uteslutande på Ionity.
Ionity funkade generellt bra, men appen är rätt seg innan den hittar laddaren (var tyvärr för sent ut för att hinna få hem ett kort). Hade någon ledare som krånglade, men bara vid ett tillfälle var det kö vid laddaren - trots viss siter med 4 laddare.
Bilen i sig funkade klockrent. Även om laddeffekten inte är jättehög så är kurvan rätt platt så man förlorar inte så mycket på att ta ett stopp vid lite högre SoC. Någon behöver justera vätskebalansen åt det ena eller andra hållet, så man letar en laddare någorlunda nära och stannar.
Men - det här också här jag saknade Teslan som mest: Der är omständigt att få en överblick över vilka Ionity-laddare som finns tillgängliga i närheten längs rutten. Riktigt bökigt är när den visar två laddare väldigt nära varandra på varsin sida motorvägen. Namnet är så pass långt att det i listan inte går att utläsa om det är t.ex. i norr- eller södergående riktning. Då kvarstår att zoom-scrolla runt på kartan för att försöka förstå vilken som är rätt och sedan lyckas peka rätt för att välja att navigera dit.
Samtidigt laggar pilen på kartan och det är svårt att se vart man är på väg.
Nån gång valde jag bara den första i i listan och åkte på en rejäl omväg till andra sidan motorvägen.
I vardagen och på kända rutter är ju detta inga problem, men när man är på okänd mark är det lagom skoj. Minns att jag alltid hade full kontroll med Teslan.
Ionity funkade generellt bra, men appen är rätt seg innan den hittar laddaren (var tyvärr för sent ut för att hinna få hem ett kort). Hade någon ledare som krånglade, men bara vid ett tillfälle var det kö vid laddaren - trots viss siter med 4 laddare.
Bilen i sig funkade klockrent. Även om laddeffekten inte är jättehög så är kurvan rätt platt så man förlorar inte så mycket på att ta ett stopp vid lite högre SoC. Någon behöver justera vätskebalansen åt det ena eller andra hållet, så man letar en laddare någorlunda nära och stannar.
Men - det här också här jag saknade Teslan som mest: Der är omständigt att få en överblick över vilka Ionity-laddare som finns tillgängliga i närheten längs rutten. Riktigt bökigt är när den visar två laddare väldigt nära varandra på varsin sida motorvägen. Namnet är så pass långt att det i listan inte går att utläsa om det är t.ex. i norr- eller södergående riktning. Då kvarstår att zoom-scrolla runt på kartan för att försöka förstå vilken som är rätt och sedan lyckas peka rätt för att välja att navigera dit.
Samtidigt laggar pilen på kartan och det är svårt att se vart man är på väg.
Nån gång valde jag bara den första i i listan och åkte på en rejäl omväg till andra sidan motorvägen.
I vardagen och på kända rutter är ju detta inga problem, men när man är på okänd mark är det lagom skoj. Minns att jag alltid hade full kontroll med Teslan.
VW ID.7 GTX Tourer
-
Sportbilsentusiasten
Medhåll.holden skrev: ↑17 jul 2026 16:06Det viktigaste med ett laddnätverk är tillförlitligheten, några procents bättre laddhastighet har ingen betydelse om man inte är säker på att det ens kommer funka ladda, plus strul med olika betallösningar osv. Sen skadar det ju inte att SuC är billigast, en del andra är dubbelt så dyra.
Prövat några Ionity på långresor, ofta strul på något sätt. Betalning, slutar ladda, köer, skitigt med grusunderlag, trångt.
SC upplevs premium
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är absolut så att laddinfrastrukturen nu är så utbyggd att man inte måste använda Tesla SuC, det finns massor av alternativ.
Med det sagt, jag har nu kört >30000 mil över hela Europa med mina Teslor, nästan uteslutande via SuC, och jag har aldrig råkat ut för strul, icke fungerande station, trasiga kontakter etc.
Antalet gånger jag behövt vänta på laddning kan räknas på ena handens fingrar, och det har då handlat om fåtal minuter.
När dessutom priset (iaf vad jag kunnat avgöra) alltid är det lägsta, ofta med rejäl marginal, så har jag mycket svårt att se varför jag skulle vilja byta till någon annan operatör?
Jag blev också påmind om hur det kan se ut när man vågar sig utan för SuC, jag var i Värmlands mörka skogar häromdagen och hittade en "ChargeNode" snabbladdare som låg bekvämt till vid Ransäter rastplats där jag råkade befinna mig.
Priset var rätt hutlöst, typ 7:-/kWh, men jag tänkte "jag testar, hur illa kan det vara"....?
Mycket, visade det sig.
På laddstolpen fick man först välja vilken effekt man ville ha, upp till 300kW, och operatören reserverade högre och högre belopp innan laddning för varje nivå, valde man att ladda med 300kW så reserverades 2000:- för sessionen.
Sen funkade förstås inte laddningen ändå, efter handskakning och typ en sekund laddning avbröts allting och stolpen skyllde på "kommunikation med bilen" el dyl.
Jag förstår att Ionity och andra stora operatörer funkar bra för dom flesta, och har hyfsade priser om man har abonnemang, men är det verkligen fortfarande så bedrövligt när man vågar sig på mindre aktörer?
Jag har iaf fått mina fördomar rejält bekräftade igen, det lär nog dröja innan jag vågar mig utanför SuC igen
/fth
Med det sagt, jag har nu kört >30000 mil över hela Europa med mina Teslor, nästan uteslutande via SuC, och jag har aldrig råkat ut för strul, icke fungerande station, trasiga kontakter etc.
Antalet gånger jag behövt vänta på laddning kan räknas på ena handens fingrar, och det har då handlat om fåtal minuter.
När dessutom priset (iaf vad jag kunnat avgöra) alltid är det lägsta, ofta med rejäl marginal, så har jag mycket svårt att se varför jag skulle vilja byta till någon annan operatör?
Jag blev också påmind om hur det kan se ut när man vågar sig utan för SuC, jag var i Värmlands mörka skogar häromdagen och hittade en "ChargeNode" snabbladdare som låg bekvämt till vid Ransäter rastplats där jag råkade befinna mig.
Priset var rätt hutlöst, typ 7:-/kWh, men jag tänkte "jag testar, hur illa kan det vara"....?
Mycket, visade det sig.
På laddstolpen fick man först välja vilken effekt man ville ha, upp till 300kW, och operatören reserverade högre och högre belopp innan laddning för varje nivå, valde man att ladda med 300kW så reserverades 2000:- för sessionen.
Sen funkade förstås inte laddningen ändå, efter handskakning och typ en sekund laddning avbröts allting och stolpen skyllde på "kommunikation med bilen" el dyl.
Jag förstår att Ionity och andra stora operatörer funkar bra för dom flesta, och har hyfsade priser om man har abonnemang, men är det verkligen fortfarande så bedrövligt när man vågar sig på mindre aktörer?
Jag har iaf fått mina fördomar rejält bekräftade igen, det lär nog dröja innan jag vågar mig utanför SuC igen
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Det beror på. För Teslas egna bilar så är SuC snabbast (ger högre strömstyrka än standard nominell CCS).
Hur mycket du påverkas, och var du bäst stoppar på för laddare beror på bilen. Du har inte svarat på vad du kör med?
Sedan tycker jag att det är utmärkt att det numera finns alternativ till Tesla. Kan absolut tänka mig att ladda på alternativ om de har bra med många laddpunkter (vill inte köa), fungerar väl (hatar strulande laddoperatörer, även på semstern) och har vettiga priser (har en stor kostnadspåverkan på resan). Har du tips på bra sådana så får du gärna komma med det (är intresserad).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
lujoman
Kom precis hem efter en tripp i Europa med min MYP 2026. Så otroligt nöjd. Fantastisk komfort. Har varit ute och kört med en massa olika bilar, detta första elbilen. Range- och laddningsångest är icke-existerande. Superchargers överallt och det bara funkar, hela tiden. Jag har alltid velat maxa körningen med så få stopp som möjligt (in och snabbtanka och dundra ut på vägen igen) och det går ju inte nu men att tvingas till några stopp var faktiskt bara skönt.
På vissa hotell ingick till och med laddning i parkeringsavgiften. Kom undan bra mycket billigare än tidigare år.
Dock så är Teslas navigering i bilen ganska kass på att lägga upp en vettig rutt. Appen i mobilen gör det bättre. Men när man skickar till bilen ändras rutten. Fick flera gånger lägga en rutt "till nästa laddare" (som jag ville till) istället för hela rutten. Dessutom ville den ta Helsingborg-Helsingör både på nerväg och hemväg istället för bron. Till och med efter att jag passerat Helsingborg på nervägen ville den att jag skulle svänga om tillbaka långt ner på E6 innan den äntligen fattade att bron fanns som alternativ. Extremt störande.
(ja jag vet att jag kan välja bort färjor med mera)
På vissa hotell ingick till och med laddning i parkeringsavgiften. Kom undan bra mycket billigare än tidigare år.
Dock så är Teslas navigering i bilen ganska kass på att lägga upp en vettig rutt. Appen i mobilen gör det bättre. Men när man skickar till bilen ändras rutten. Fick flera gånger lägga en rutt "till nästa laddare" (som jag ville till) istället för hela rutten. Dessutom ville den ta Helsingborg-Helsingör både på nerväg och hemväg istället för bron. Till och med efter att jag passerat Helsingborg på nervägen ville den att jag skulle svänga om tillbaka långt ner på E6 innan den äntligen fattade att bron fanns som alternativ. Extremt störande.
-
Photonic
- Teslaägare
Gjorde en Polen-resa på sommaren 2024 med MYLR. Det var faktiskt lite utmanande med antal och placering av SuC. Fick även uppleva en timmeskö. Allt som allt var det ändå en härlig upplevelse.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
-
martinot
- Teslaägare
Synd att Östeuropa verkar vara lite sämre utbyggt. Vi har nämligen funderat på att just åka till Krakow och södra Polen, antingen med vår i5 eller vår MY (vi har inte längre kvar någon ICE- eller hybridbil).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Iller
Det är precis tvärtom. Tesla är budget rakt igenom. Vill man ha billigaste möjliga elbilen köper man en Tesla. Kolla Teslabjörns tester. Väljer alltid ionity i stort sett. Aldrig Teslas laddare.Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 jul 2026 08:17Medhåll.holden skrev: ↑17 jul 2026 16:06Det viktigaste med ett laddnätverk är tillförlitligheten, några procents bättre laddhastighet har ingen betydelse om man inte är säker på att det ens kommer funka ladda, plus strul med olika betallösningar osv. Sen skadar det ju inte att SuC är billigast, en del andra är dubbelt så dyra.
Prövat några Ionity på långresor, ofta strul på något sätt. Betalning, slutar ladda, köer, skitigt med grusunderlag, trångt.
SC upplevs premium
-
Tomp1337
- Teslaägare
Hehe var samma för mig, jag "lura" den genom att välja Köpenhamn på vägen ner och Malmö på vägen hemlujoman skrev: ↑18 jul 2026 18:56Kom precis hem efter en tripp i Europa med min MYP 2026. Så otroligt nöjd. Fantastisk komfort. Har varit ute och kört med en massa olika bilar, detta första elbilen. Range- och laddningsångest är icke-existerande. Superchargers överallt och det bara funkar, hela tiden. Jag har alltid velat maxa körningen med så få stopp som möjligt (in och snabbtanka och dundra ut på vägen igen) och det går ju inte nu men att tvingas till några stopp var faktiskt bara skönt.
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
-
Photonic
- Teslaägare
Det var en bra resa, så kör på det! Wroclaw var överraskande fint.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
-
d3marcus
- Teslaägare
Detta stämmer inte, vid automatisk ruttplanering klarar Tesla bara ett av massa olika laddnätverk. Finns ingen annan konkurrent som ligger så långt efter som Tesla gör i denna fråga.
-
martinot
- Teslaägare
Köpte nu senast en budget Tesla. Faktiskt deras billigaste elbil någonsin; en Model Y RWD /standard/. 450 papp med 0% ränta restvärdeslån (bara det värt ytterligare 40-50 papp).
Otroligt mycket elbil för extremt lite pengar. Är dessutom imponerad över hur premium och fin byggkvalitet de nya bilarna som tillverkas i Tyskland har.
Så ja, absolut budget, men är helt fantastiskt och imponerande ett få en sådan premiumprodukt (även om det officiellt är en sk. icke-premium-bil) till ett sådant rent budgetpris.
-
holden
- Teslaägare
I denna icke-fråga för oss Teslaägare menar du? Vill jag ha dåligt integrerad mjukvara och opålitliga laddare med diverse strulande betallösningar är det ju bara att välja random annat märke.d3marcus skrev: ↑19 jul 2026 00:30Detta stämmer inte, vid automatisk ruttplanering klarar Tesla bara ett av massa olika laddnätverk. Finns ingen annan konkurrent som ligger så långt efter som Tesla gör i denna fråga.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Iller
Dåligt integrerad? Mjukvaran i min Tavascan är felfri och stödjer Apple Carplay vilket gör allt som Teslas mjukvara gör och 18 saker till. Vad skulle det vara som en Tesla gör bättre?holden skrev: ↑19 jul 2026 02:00I denna icke-fråga för oss Teslaägare menar du? Vill jag ha dåligt integrerad mjukvara och opålitliga laddare med diverse strulande betallösningar är det ju bara att välja random annat märke.d3marcus skrev: ↑19 jul 2026 00:30Detta stämmer inte, vid automatisk ruttplanering klarar Tesla bara ett av massa olika laddnätverk. Finns ingen annan konkurrent som ligger så långt efter som Tesla gör i denna fråga.
-
Iller
Ja precis, det är teslas nisch. Billiga elbilar som inte är bäst på något men gör allt helt ok. Väldigt prisvärt köpmartinot skrev: ↑19 jul 2026 01:05Köpte nu senast en budget Tesla. Faktiskt deras billigaste elbil någonsin; en Model Y RWD /standard/. 450 papp med 0% ränta restvärdeslån (bara det värt ytterligare 40-50 papp).
Otroligt mycket elbil för extremt lite pengar. Är dessutom imponerad över hur premium och fin byggkvalitet de nya bilarna som tillverkas i Tyskland har.
Så ja, absolut budget, men är helt fantastiskt och imponerande ett få en sådan premiumprodukt (även om det officiellt är en sk. icke-premium-bil) till ett sådant rent budgetpris.
själv vill jag ha mer.
-
Freez
- Teslaägare
TavascanIller skrev: ↑19 jul 2026 19:40Dåligt integrerad? Mjukvaran i min Tavascan är felfri och stödjer Apple Carplay vilket gör allt som Teslas mjukvara gör och 18 saker till. Vad skulle det vara som en Tesla gör bättre?holden skrev: ↑19 jul 2026 02:00I denna icke-fråga för oss Teslaägare menar du? Vill jag ha dåligt integrerad mjukvara och opålitliga laddare med diverse strulande betallösningar är det ju bara att välja random annat märke.d3marcus skrev: ↑19 jul 2026 00:30Detta stämmer inte, vid automatisk ruttplanering klarar Tesla bara ett av massa olika laddnätverk. Finns ingen annan konkurrent som ligger så långt efter som Tesla gör i denna fråga.
En förklädd ID4/5 är inget att skryta med.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Och när blev den mjukvaran helt felfri?Freez skrev: ↑19 jul 2026 19:50TavascanIller skrev: ↑19 jul 2026 19:40Dåligt integrerad? Mjukvaran i min Tavascan är felfri och stödjer Apple Carplay vilket gör allt som Teslas mjukvara gör och 18 saker till. Vad skulle det vara som en Tesla gör bättre?holden skrev: ↑19 jul 2026 02:00I denna icke-fråga för oss Teslaägare menar du? Vill jag ha dåligt integrerad mjukvara och opålitliga laddare med diverse strulande betallösningar är det ju bara att välja random annat märke.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Iller
Jämfört med en Tesla är den det.Freez skrev: ↑19 jul 2026 19:50TavascanIller skrev: ↑19 jul 2026 19:40Dåligt integrerad? Mjukvaran i min Tavascan är felfri och stödjer Apple Carplay vilket gör allt som Teslas mjukvara gör och 18 saker till. Vad skulle det vara som en Tesla gör bättre?holden skrev: ↑19 jul 2026 02:00I denna icke-fråga för oss Teslaägare menar du? Vill jag ha dåligt integrerad mjukvara och opålitliga laddare med diverse strulande betallösningar är det ju bara att välja random annat märke.
-
Iller
Haft min i 1,5 år ca. Aldrig haft ett enda problem. Allt flyter på perfekt, appen likaså. Carplay är fantastiskt.Nicke Nyfiken skrev: ↑19 jul 2026 20:27Och när blev den mjukvaran helt felfri?Freez skrev: ↑19 jul 2026 19:50TavascanIller skrev: ↑19 jul 2026 19:40Dåligt integrerad? Mjukvaran i min Tavascan är felfri och stödjer Apple Carplay vilket gör allt som Teslas mjukvara gör och 18 saker till. Vad skulle det vara som en Tesla gör bättre?
-
Fredrik j
- elbilist
Undrar också vad en tesla gör så mycket bättre än min polestar2 när det gäller att planera laddning? Visst jag behöver starta laddningen i tesla-appen men det är väl det enda?
Jag vet att polestar hade problem när bilarna lanserades men nu fungerar den felfritt.
Jag vet att polestar hade problem när bilarna lanserades men nu fungerar den felfritt.
-
TobbeW
- Teslaägare
I Polen är det halvdant utbyggt med SuC, eller ja, laddare överlag är dåligt utbyggt. Motorvägarna är dock riktigt stora och fina, betydligt bättre än många andra länder i Europa...
Laddade själv på Ionity där, bara positivt att säga om det, rent prydligt, inga köer, bra effekt.
Model 3 Performance Highland