Ioniq 9
Moderator: Redaktion
-
Macki
- elbilist
Re: Ioniq 9
Ja man kan ju inte annat än att vara väldigt nöjd med den laddkurvan, inte så hög maxeffekt men vääääldigt platt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Electron
-
Macki
- elbilist
Om du inte provkört så rekommenderar jag starkt att du gör det, väldigt bekväm och tyst!
Där är fortfarande bra affärer att göra på bilen dock inga 20% men där finns handlare som har 12% och 0,99% ränta bla.
Jag ångar inte en sekund bytet, och som jag skrivit innan så är Ioniq9 bättre på alla punkter än ev9.
Appen och infotainment har även de förbättringar tex man kan få en ögonblicksbild från kamerorna runt bilen i appen
-
eldbollen
Kritade precis på för en Calligraphy Performance Black (edition? Line? Vet ej men med svarta lister etc) i Abyss Black. Ser fram emot den, kliver upp från en ID4 GTX -23, tror och hoppas på en stor förändring.
Är det någon skillnad mellan MY26 och 27 i Europa/Sverige? I USA var det en hel del men vet inte om det blir likadant i Sverige/Europa? Har för mig att även tredje raden får ventilerade säten exempelvis?
Är det någon skillnad mellan MY26 och 27 i Europa/Sverige? I USA var det en hel del men vet inte om det blir likadant i Sverige/Europa? Har för mig att även tredje raden får ventilerade säten exempelvis?
-
Macki
- elbilist
Härligt du kommer inte bli besviken! Har själv haft en enyaq coupe rs och det är stor skillnad på alla sätt!eldbollen skrev: ↑30 jun 2026 19:05Kritade precis på för en Calligraphy Performance Black (edition? Line? Vet ej men med svarta lister etc) i Abyss Black. Ser fram emot den, kliver upp från en ID4 GTX -23, tror och hoppas på en stor förändring.
Black line är väldigt cool då även allt invändigt är svart också
Vad jag vill minnas så är det att det är värme på tredje raden som tillkommer, annars vet jag inte om där är några fler förändringar.
Jag ladda från 13-80% idag och den höll sig över 200kw i snitt även under den sessionen, den gick under 200kw först vid 70% så vill man ha snabbast laddning så bör man köra vidare då kring 70%
-
Macki
- elbilist
Nu har man varit ute och semesterat med bilen och lyckan är komplet då jag kommer till sommarhuset utan att ladda! Ev9 gjorde inte det.
Vi åkte 5st i bilen, full lastad och bakbox.
En del regn och vind så rätt nöjd med förbrukningen, ca 1/3 motorväg resten 2+1 väg.
Förbrukning motorväg
Laddningen är riktigt stabil
Detta stop ger ca 35mil motorväg.
Vi åkte 5st i bilen, full lastad och bakbox.
En del regn och vind så rätt nöjd med förbrukningen, ca 1/3 motorväg resten 2+1 väg.
Förbrukning motorväg
Laddningen är riktigt stabil
Detta stop ger ca 35mil motorväg.
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Det är en otroligt fin och fet bil. Supersnygga fälgar. Rullar den bekvämt eller kan det kännas stötigt?
-
wheels
Hur tungt får man lasta? Finns ju historier om att man inte får lämna stället pga för tung bil
-
Macki
- elbilist
Trots stora 21" så är den väldigt mjuk, skulle säga så bra det går att komma utan luftfjädring, mycket bekväm!vrid_i_skogen skrev: ↑20 jul 2026 13:59Det är en otroligt fin och fet bil. Supersnygga fälgar. Rullar den bekvämt eller kan det kännas stötigt?
-
Macki
- elbilist
Just min bil får lasta 523kg, dock så finns det nivåreglering bak så man inte ser hur tungt den går
-
wheels
Faktiskt undrat lite över det. Tjänstevikten räknas ju som bilens vikt + 75kg förare. Om man nu inte är en lättviktare, tror ni att man kan gå ur bilen när dom väger den och sen lägger till 75kg. Jag menar man kan ju anklaga polisen för diskriminering typ på flygplan om dom säger att man skall sitta kvar
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Man fick ut mellan 108.5-109.4kWh i EPA testet på ioniq 9, då körs tills bilen stannar.
Jag vet inte vilket värde Carscannern tar, men vi ser att i princip all energi går få ut ur batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Macki
- elbilist
Tror nog att carscanner tar till display 0% då, verkar stämma överens med de jag får ut. Idag så visade carscanner 107,8kwh så ca 1,5-1,6 kWh över det.
-
Macki
- elbilist
Enligt erfarenhet så brukar de se mellan fingrarna om man har ett trevligt och ärligt bemötande och om det inte är för stora grejer det handlar om.wheels skrev: ↑20 jul 2026 20:00Faktiskt undrat lite över det. Tjänstevikten räknas ju som bilens vikt + 75kg förare. Om man nu inte är en lättviktare, tror ni att man kan gå ur bilen när dom väger den och sen lägger till 75kg. Jag menar man kan ju anklaga polisen för diskriminering typ på flygplan om dom säger att man skall sitta kvar![]()
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Macki skrev: ↑21 jul 2026 16:02
Tror nog att carscanner tar till display 0% då, verkar stämma överens med de jag får ut. Idag så visade carscanner 107,8kwh så ca 1,5-1,6 kWh över det.
Hyundai anger bara totalkapacitet såvitt jag vet, som är 110.3 kWh. Någon ”usable” finns inte angiven av Hyundai. Andra verkar ha gissat eller testat fram ~ 106.3kWh. Gissningsvis är det en bedömning någon gjort och sedan har halva EV-media börjat skriva 106.3.
EPA-testet visade att man fick ut 109.4kWh vilket ligger ungefär som förväntat på det testet.
Hyundai själva behöver lära sig att skilja på kW och kWh. Inte så smickrande på deras hemsida:
(Det är motoreffekten de avser, som dessutom är pp bakre motorn och en awd ger mer förståss. Jag törs gissa att man råkar lura någon stackare som köper för att han tror det är ett 160 kWh batteri…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Macki
- elbilist
Oj ja det där ser ju inte så professionellt ut, dock så ser det inte ut så på svenska hemsidan.AAKEE skrev: ↑21 jul 2026 17:20Macki skrev: ↑21 jul 2026 16:02
Hyundai anger bara totalkapacitet såvitt jag vet, som är 110.3 kWh. Någon ”usable” finns inte angiven av Hyundai. Andra verkar ha gissat eller testat fram ~ 106.3kWh. Gissningsvis är det en bedömning någon gjort och sedan har halva EV-media börjat skriva 106.3.
EPA-testet visade att man fick ut 109.4kWh vilket ligger ungefär som förväntat på det testet.
Hyundai själva behöver lära sig att skilja på kW och kWh. Inte så smickrande på deras hemsida:
(Det är motoreffekten de avser, som dessutom är pp bakre motorn och en awd ger mer förståss. Jag törs gissa att man råkar lura någon stackare som köper för att han tror det är ett 160 kWh batteri…)
IMG_3816.jpeg