Teslas europeiska bilfabrik utanför Berlin sprutar ur sig allt fler bilar. Knappt hade fabrikschefen André Thierig berättat om att de ska öka produktionen från 5 000 till 6 200 bilar i veckan från och med sommaren vilket skulle resultera i tusen nya jobb – nu meddelar han att produktionen ska upp i 7 500 bilar i veckan från och med oktober och de ska anställa ytterligare tusen anställda!
Samtidigt körs produktionen i den nybyggda batterifabriken bredvid i gång, även där ska företaget anställa 1 500. Videon till platsannonserna låter oss få en skymt av fabriken inifrån:
Jämför med för 20 år sedan när roadstern presenterades. När tillverkningen sen kom igång tillverkade Tesla 2500 Roadsters - på 4 år!
Bara i Berlin kommer man att skruva ihop lika många bilar på mindre än 2 dagar...Snacka om att skala upp!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Byggde tesla ~11% mer bilar H1 i år jämfört med H1 förra året? Vet inte om jag tycker det är så mycket "skala upp" med tanke på att produktionen '25 var lägre än '24…
Ett modellprogram bestående av två bilmodeller tycker jag inte heller är så mycket "skala"…
(Inte ett helt klockrent linjediagram, men tycker det verkar stämma fram till '25.)
Byggde tesla ~11% mer bilar H1 i år jämfört med H1 förra året? Vet inte om jag tycker det är så mycket "skala upp" med tanke på att produktionen '25 var lägre än '24…
Ett modellprogram bestående av två bilmodeller tycker jag inte heller är så mycket "skala"…
(Inte ett helt klockrent linjediagram, men tycker det verkar stämma fram till '25.)
Eftersom det var Giga Berlin Tibors artikel gällde, så tycker jag att det är det diagrammet som skall visas.
Inte 100% men tillräckligt nära
GigaBerlin.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vet inte om jag tycker det är så mycket "skala upp" med tanke på att produktionen '25 var lägre än '24…
Diagrammet visar producerade bilar. 2026 Q1+Q2 = ~ 860K bilar. Dubblerar man det blir det 1.7M på året.
Ditt diagram ser inte alls rätt ut med numerärerna år per år.
2021 levererade man ~ 1 miljon, inte 500K
2022 - ” - ~ 1.3 miljoner
2013 - ” - ~ 1.75 miljoner eller så.
IMG_3822.jpeg
Ska du ha åsikter om storheterna borde du ha det på ett korrekt underlag. Jag är ingen grav Teslafanatiker men jag kunde se att grafen inte alls var rätt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
…] Ska du ha åsikter om storheterna borde du ha det på ett korrekt underlag. Jag är ingen grav Teslafanatiker men jag kunde se att grafen inte alls var rätt
Det köper jag så klart. Men även ditt diagram illustrerar ju det jag var ute efter gällande '24 och '25, så då kan vi ta det istället.
…] Ska du ha åsikter om storheterna borde du ha det på ett korrekt underlag. Jag är ingen grav Teslafanatiker men jag kunde se att grafen inte alls var rätt
Det köper jag så klart. Men även ditt diagram illustrerar ju det jag var ute efter gällande '24 och '25, så då kan vi ta det istället.
Under Q1 2025 så ställde man om fabriken till nya produktionslinor för den nya Juniper-versionen av Model Y. Det blev självklart en påverkan på produktionskapaciteten, utslaget under hela 2025, när man tappade den produktionstiden under den ombyggnadsperioden. Jag tror att vi kommer se att 2026 kommer produktionskapaciteten för helåret vara tillbaka på 2024 års nivå, och kanske tom. troligen något lite högre (med de ökningar man nu förbereder för).
Detta samtidigt som VAG lägger ner tyska bilfabriker, minskar sin tyska produktionskapacitet för personbilar och dessutom förbereder avskedanden av 100-tusentals arbetare i Tyskland.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Tesla rampar upp i Berlin för att möta det ökande behovet. Worldwide hade Teslas sitt bästa Q2 någonsin:
"The number blew past expectations. Analysts had set the consensus at 406,024 deliveries, with the most bullish estimates from Goldman Sachs and Barclays topping out around 418,000 to 420,000. Tesla beat even the highest forecasts by more than 60,000 units. At 480,126, the quarter ranks as Tesla’s best-ever Q2, surpassing the 466,140 vehicles it delivered in Q2 2023."