martinot skrev: ↑20 jul 2026 23:23
d3marcus skrev: ↑20 jul 2026 23:02
* Att FSD (Supervised) är “rent tekniskt rätt nära” unsupervised är inte något Tesla har visat. Skillnaden mellan ett system där föraren ständigt måste övervaka och ett där tillverkaren tar hela det juridiska ansvaret är enorm, inte en liten versionsuppdatering.
Håller med. Jag är enormt spänd på att testa FSDs, och hoppas på godkännande så snart som möjligt!
Men samtidigt så är steget upp till FSD (not supervised) och L4/L5
enormt stort. Även så för Tesla, precis som för alla andra. Troligen många år och många, många ytterligare utvecklingsmiljarder bort. Ovan på det, en massa ännu mycket strängare tester (av väldigt goda skäl), och ny juridik (på en helt annan extremt mycket komplexare nivå) som måste till.
Tror industrin absolut kommer dit, tillsammans med regleringar och juridik, men det kommer verkligen att ta sin tid. Det är ganska långt bort dit, även om det någon gång garanterat även kommer hit till Europa. Jag skulle gissa, även om det är extremt svårt att förutsäga, på ca. 10 år.
Juridiskt är det mycket stor skillnad på FSD (Supervised) och FSD (unsupervised), även om amerikanska rättsprocesser har visat att skillnaden inte är så knivskarp som man skulle kunna tro, och baseras inte på ISO-nivåerna utan om systemet klarar vad det utges för att klara.
Men den underliggande tekniken för själva körmotorn i FSD(Supervised) och Robotaxi/CyberCab samt framtida FSD (Unsupervised) är densamma.
Alla förutsägelser om framtiden är spekulation, och min var baserad på min tolkning av för mig tillgänglig information. Det står var och en fritt fram att dra andra slutsatser.
Men som jag ser det så är det inga 10 år innan icke övervakad generell självkörning når Europa. För i USA finns redan regelverket i åtminstone Texas, som tillåter CyberCab att släppas ut på vägarna. De regulatoriska tester som behövs för detta är redan avklarade. Det som Tesla verkar vänta på är körmotorn i FSD V15 med sina 10x större modeller innan CyberCab släpps i volym, mycket möjligt att detta sker under hösten. Så om ett år har sannolikt de flesta amerikaner åtminstone sett någon CyberCab köra omkring någonstans.
Men min egentliga poäng här var att det är väldigt kortsiktigt att bara se på hastighetsbegränsningsproblematiken som något som kan lösas genom att föraren överrider FSD (Supervised).
När det gäller Robotaxi i USA så tillåter myndigheterna (indirekt genom att de inte slagit ner på det) att den kan överskrida hastighetsgränsen för att hastighetsanpassa. Vilket är naturligt eftersom om man slaviskt skulle följa alla hastighetsgränser vid exakt alla tillfällen så skulle det försämra trafiksäkerheten.