Volvo EX90

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Teslasemitruck

Re: Volvo EX90

Inlägg av Teslasemitruck »

Inte sett någon tidigare. Såg idag två stycken. Rätt stor är den.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Volvo EX90 och ES90 blir utan lidar-sensor

Inlägg av Off Grid Byggaren »

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... dar-sensor

Volvo gjorde en stor sak av den så kallade lidar-sensorn i flaggskeppsmodellen EX90. Den skulle på sikt göra bilen helt självkörande.

– Lidar är en fantastisk sensor och nästa steg i utvecklingen. Vi tror att lidar behövs för att kunna göra autonom körning på ett säkert sätt, sa Martin Magnusson, ansvarig för aktiv säkerhet på Volvo Cars, till Vi Bilägare i samband med lanseringen av EX90.

Men nu tvingas biltillverkaren göra helt om. Lidar-sensorn tas bort från både EX90 och ES90 vilket även innebär att den lilla ”sensorbubblan” ovanför vindrutan tas bort.

”Vi tror att lidar behövs för att kunna göra autonom körning på ett säkert sätt”

Enligt ett uttalande från Volvo Cars tas lidarn bort för att kunna ”möta kundernas efterfrågan och erbjuda bilarna till fler kunder”, men också på grund av ”störningar i leveranskedjan”.

Volvo uppger att det uppstått en oväntad brist i tillverkningen av lidarsensorer.

Samtidigt kommer beskedet att amerikanska företaget Luminar, som levererat sensorn, stämmer Volvo för avtalsbrott. Leveranserna av nya sensorer har pausats tills konflikten är löst.

Luminar har stora ekonomiska problem och befinner sig under hård ekonomisk press.
Audi Q8 E-tron 55 Quattro 115 kWh MY24
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
manneson

Inlägg av manneson »

Gött, då slipper man se den fula pjäsen framöver.

De som försvarar LIDAR brukar också försvara Volvo. Undra hur de tänker nu. Kortslutning? Får nog inte reda på det då de är på ignore. 😅
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Intressant spekulation om leveranstid för modell år 2026.
Har i Facebook gruppen Volvo ex90 ställt frågan om någon fått bekräftad leveranstid EFTER en av Volvo återförsäljare bekräftad order.
Administratören släpper har inte igenom mitt tråd jag skrev för tre dagar sen.
Kan gruppen skapat av någon med knytning till Volvo cars som vill ha koll innan frågan släpps.
Administratör har skapat nya inlägg om nya medlemmar så där är han inne i gruppen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Funderar på en EX90 2025 års modell. Klädslarna som står till buds är Nordico eller den grå tygklädseln. Är osäker på vilket val som är bäst. Är det någon som äger en EX90 som delge sina erfarenheter av hur klädseln upplevs i praktiken vore jag tacksam.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Luma skrev: 22 jul 2026 13:56
Funderar på en EX90 2025 års modell. Klädslarna som står till buds är Nordico eller den grå tygklädseln. Är osäker på vilket val som är bäst. Är det någon som äger en EX90 som delge sina erfarenheter av hur klädseln upplevs i praktiken vore jag tacksam.
Är ett trevligt val! Finns ganska många till salu nu, många demobilar som ska bytas ut till nästa årsmodell, frågan är om priserna kommer sjunka? Nu äger jag ingen EX90 men ullsätena är väldigt sköna, de hade jag valt om det gick.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Tellus skrev: 23 jul 2025 20:56
Satt idag på viiby krog och hörde vid grannbordet att alla Volvo bilar kan stängas av med ett knapptryck från Kinesiska staten :P
Någon i detta forum skrivit att Volvo ägs av samma företag som äger ryska Volga. Nej tack säger jag bara. Kört Volvo hela mitt liv. 2008 var den sista jag kan tänka mig köra 😂
lawe

Inlägg av lawe »

Walken skrev: 22 jul 2026 14:53
Tellus skrev: 23 jul 2025 20:56
Satt idag på viiby krog och hörde vid grannbordet att alla Volvo bilar kan stängas av med ett knapptryck från Kinesiska staten :P
Någon i detta forum skrivit att Volvo ägs av samma företag som äger ryska Volga. Nej tack säger jag bara. Kört Volvo hela mitt liv. 2008 var den sista jag kan tänka mig köra 😂
Den just nu aktuella frågan handlar om ullklädsel...
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Hade inte dessa massor med fel? Har allt blivit åtgärdat?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Ventilerad Nordico fungerar i mitt tycke bra om än ullklädseln är väldigt bekväm. Nu tror jag innehållet av ull är måttligt (ca 20%), tror inte den är ventilerad dock. När jag körde EX60 med ullklädsel för några veckor sedan tyckte jag det fungerade mycket bra.

I slutänden är det nog mer en fråga om tycke och smak, skulle rekommendera en provtur med ullklädsel en varm dag. Funkar det då är det en mycket stark kandidat.

Lycka till med Ditt val🙂
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
-AG-

Inlägg av -AG- »

Nån som vet hur lätt/svårt det är att hålla ullklädseln ren?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

-AG- skrev: 22 jul 2026 23:03
Övervägde stark klädseln då vi köpte C40 till hustrun 2025, och frågade flera olika Volvo-ÅF.
Fick inget övertygande svar, men sprack på att hustrun inte ville ha den. Hade valt Ull annars.
Lätt snyggaste och trevligaste klädseln ÄR det :!:

GO for it :D
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

roffe_s skrev: 22 jul 2026 22:03
Ventilerad Nordico fungerar i mitt tycke bra om än ullklädseln är väldigt bekväm. Nu tror jag innehållet av ull är måttligt (ca 20%), tror inte den är ventilerad dock. När jag körde EX60 med ullklädsel för några veckor sedan tyckte jag det fungerade mycket bra.

I slutänden är det nog mer en fråga om tycke och smak, skulle rekommendera en provtur med ullklädsel en varm dag. Funkar det då är det en mycket stark kandidat.

Lycka till med Ditt val🙂

Ull är väl bra eftersom det är svalt när det är varmt och varmt när det är kallt? Dessutom naturligt smutsavvisande. Jag skulle gärna ha en riktig ullklädsel på mer än 20%. Har en ullfåtölj här hemma. Ytterst välanvänd under 11 år nu och den är helt otrolig.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Ser att "ullklädseln" (med nästan ingen ull i) har sina förespråkare. Men känns den lyxig? Det är trots allt en bil där nypriset är över en miljon. Tycker den påminner om klädseln på stolarna i väntrummet på Folktandvården. Och hur är det med fläckar?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Luma skrev: 23 jul 2026 11:03
Ser att "ullklädseln" (med nästan ingen ull i) har sina förespråkare. Men känns den lyxig?
Tveklöst lyxig!
Haft en DUX soffgrupp inkl fåtölj i grå ull, underbart stilfull.
Om det håller beror på om man är försiktig med grejerna eller inte, men du lever bara en gång
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Testarmigfram skrev: 23 jul 2026 10:58
roffe_s skrev: 22 jul 2026 22:03

Lycka till med Ditt val🙂

Ull är väl bra eftersom det är svalt när det är varmt och varmt när det är kallt? Dessutom naturligt smutsavvisande. Jag skulle gärna ha en riktig ullklädsel på mer än 20%. Har en ullfåtölj här hemma. Ytterst välanvänd under 11 år nu och den är helt otrolig.
Jag kan bara hålla med. Och materialet i sig är svalt vilket i viss mån eliminerar behovet av ventilation under den varma årstiden. Jag korrigerar mig själv - tyget i EX60 innehåller 30% ull och 70% polyester, mixen är säkert en avvägning mellan slitstyrka och komfort. Och det verkar vara samma mix i EX90.

Dessutom - i Volvon är det i mina ögon riktigt snyggt och med en ”lyxig” feeling. Lyxigare än Nordico (konstläder) IMHO.
-AG- skrev: 22 jul 2026 23:03
Som all annan tygklädsel, pH-neutrala rengöringsmedel för tyg i vatten, badda i stället för gnugga eller skrapa. Volvos anvisning: https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 870d1a409/
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Tack för inspel om ullklädseln. Vet att Teslas vita klädsel är tämligen enkel att hålla fräsch. Hur är det med Volvos ljusa Nordicoklädsel. Är den också lätt att hålla snygg?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Luma skrev: 23 jul 2026 15:17
Tack för inspel om ullklädseln. Vet att Teslas vita klädsel är tämligen enkel att hålla fräsch. Hur är det med Volvos ljusa Nordicoklädsel. Är den också lätt att hålla snygg?
Japp. Har haft den i tidigare bilar, senast grå och i vår Polestar. Den ljusa är enkel att hålla fräsch men som alltid med ljus klädsel syns allt lite mer.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021