Trilskande scrollhjul M3LR 2025
Moderator: Redaktion
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Trilskande scrollhjul M3LR 2025
Höger scrollhjul på min Highland 2025 (som inte har blinkersspak, om det spelar någon roll) är lite knepig. Hjulets rullfunktion är bra, men det är när jag trycker på hjulet för att aktivera farthållare eller autopilot som problem uppstår. Kruxet är att man måste trycka "på rätt sätt" för att aktivera funktionerna. Det är ofta som jag trycker på det utan att något händer. Det har varit så från leveransen i maj förra året, men möjligen har det blivit värre i samband med någon mjukvaruuppdatering i början av sommaren detta år.
Jag kan givetvis lägga ett ärende i appen, men Tesla kanske bara säger att det är "within spec" och då orkar jag inte hålla på med det.
Därför undrar jag om det är liknade för er andra Highland-ägare, eller om det bara är min bil som trilskas.
Jag kan givetvis lägga ett ärende i appen, men Tesla kanske bara säger att det är "within spec" och då orkar jag inte hålla på med det.
Därför undrar jag om det är liknade för er andra Highland-ägare, eller om det bara är min bil som trilskas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Trilskande scrollhjul M3LR 2025
Det måste ju vara scrollhjulet som inte fungerar riktigt som det ska. Ärende borde…Niklas Z skrev: ↑27 jul 2026 17:09Höger scrollhjul på min Highland 2025 (som inte har blinkersspak, om det spelar någon roll) är lite knepig. Hjulets rullfunktion är bra, men det är när jag trycker på hjulet för att aktivera farthållare eller autopilot som problem uppstår. Kruxet är att man måste trycka "på rätt sätt" för att aktivera funktionerna. Det är ofta som jag trycker på det utan att något händer. Det har varit så från leveransen i maj förra året, men möjligen har det blivit värre i samband med någon mjukvaruuppdatering i början av sommaren detta år.
Hade ju en Highland M3P som lånebil i våras, inga problem.
Höger scrollhjul är det som används mest av mig iallafall ovh inga problem på min S heller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
leolulz
- Teslaägare
Jag behöver trycka betydligt hårdare på Highland lånebilen utan blinkersspak jag har jämfört med min egna Highland med blinkersspak, som förvisso är helt ny men det är väl ända skillnaden jag märker av
Undra om det bara är slitage eller att det kanske är någon annan hårdvara iom att de även gjorde om knapp-layouten. Men samma "knapp/hjul" sitter väl i rätt många modeller nu och är säkert detsamma överallt.
Undra om det bara är slitage eller att det kanske är någon annan hårdvara iom att de även gjorde om knapp-layouten. Men samma "knapp/hjul" sitter väl i rätt många modeller nu och är säkert detsamma överallt.
M3P -26
-
ReNewAble
- Teslaägare
Jag hade samma problem med min Model Y Juniper när jag fick den i Juni förra året. Fick lagt ett ärende hos Tesla och de kom hem och bytte hela ratten. De kan testa och se i systemet om knappfunktionen tar varje gång de trycker på den eller inte.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
-
Front242
- Teslaägare
På min Highland så måste man trycka bestämt. Det är precis samma på min andra ratt som den första (bytte för det gnekade) inbillade mig länge att man måsta långtrycka till jag kom på man måste trycka till rejält
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag upplever samma (Highland från 2024), på senare tid kopplar inte alltid farthållaren ur när jag trycker på höger scrollhjul längre så jag får bromsa istället. Däremot slå på den och dubbeltrycka upplever jag fungerar som vanligt. Kanske borde lägga ett serviceärende.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
Niklas Z
- Teslaägare
Långtryck fungerar dåligt för mig också. Ett kortare men bestämt tryck fungerar bättre. Man behöver också trycka rakt ner, så att säga.
Din erfarenhet att det är samma med den nya ratten tyder på att det inte skulle hjälpa att lägga ett serviceärende, tyvärr.
-
manneson
Upplever ni problem så lägg ett serviceärende.
Om ni inte gör det kommer ju Tesla aldrig fatta att det faktiskt är ett problem.
Om ni inte gör det kommer ju Tesla aldrig fatta att det faktiskt är ett problem.
-
Niklas Z
- Teslaägare
Det ligger ju något i det du skriver, men att Tesla fattar att ett problem föreligger betyder inte nödvändigtvis att de bryr sig om att lösa det.
-
manneson
Nej men vissa får det ju uppenbarligen fixat när de klagar. Samt gör många det så behöver de ju förbättra kvaliteten för att undvika servicekostnader.
-
Niklas Z
- Teslaägare
Jag är långt ifrån säker på att den här typen av fel fixas av Tesla. Skrollhjulet fungerar ju. Det är bara det att det är osmidigt att använda. Med andra ord stor risk att det betraktas som "within spec" av Tesla.manneson skrev: ↑28 jul 2026 09:07Nej men vissa får det ju uppenbarligen fixat när de klagar. Samt gör många det så behöver de ju förbättra kvaliteten för att undvika servicekostnader.
-
Jojo
- Teslaägare
Du har absolut rätt, dock skulle jag uppmärksamma Tesla om Din upplevelse. Så har jag också gjort. Sannolikheten att de struntar i saken är överhängande, dock om flera upplever samma sak (och meddelar Tesla om det), det kanske händer något framöver. Vem vet? Många bäckar små...
Jag har inte upplevt några problem på min bil (2024).