Funderar på att lämna Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Funderar på att lämna Tesla

Inlägg av tesla newbie »

Har tidigare ofta tillhört dem som försvarat Teslas bilar jämfört med konkurrenterna. Har också varit inne på att min nästa bil skulle bli en MYP Juniper. Men efter att ha kört Volvo EX60 P10, så börjar det mer och mer luta åt att jag väljer en sådan istället för Tesla. Jag gillar egentligen fortfarande Teslas bilar men följande saker gör att jag börjar fundera på Volvo istället:

- Prova något nytt. En Model Y Juniper är i mångt och mycket samma bil som min 2021:a med vissa förbättringar. Är lite som att gå från en iPhone 14 till en iPhone 17.
- FSD. Jag är ganska irriterad på det faktum att det finns mjukvara som är så mycket bättre än den autopilot vi har i europa, men istället för att anpassa FSD så att den passar till rådande regelverk i europa så försöker Tesla istället lobba politiskt. Resultatet blir att om jag köper en ny Model Y idag så får jag ett av marknadens absolut sämsta system för filhållning när jag kunde få ett av de absolut bästa.
- FSD igen. Tycker inte om månadsabbonemangsmodellen och att man framöver sannolikt inte får någon autostyrning alls om man inte betalar 990 kr i månaden.
- Regnsensor. I min egen 2021 Model Y så funkar faktiskt torkarautomatiken hyfsat bra, men läser ständigt om Juniper-ägare som har problem.
- Brist på valmöjligheter. Jag gillar chassit i MYP med de adaptiva dämparna, men jag vill inte ha 21-tums hjul med gummisnoddsdäck. Men på Tesla så har jag inget val. Det går inte att välja mindre fälgar till MYP och det går inte att välja adaptivt chassi till MYLR. På de flesta andra märken kan man kombinera adaptivt chassi med mindre fälgar.
- Värmepump. Är tveksam till att Teslas lösning utan PTC-element verkligen är den bästa. Många värmepumpskompressor som rasar när det blir kall vinter (min egen gav upp i februari).
- Växelspak. Gillar växelspaken på Volvo EX60 mycket bättre än Teslas skärmswipande. Visst är autoshift coolt när det funkar, men det funkar inte alltid.....
- Appar. Ett google-baserat system som Volvons tillåter att man laddar ned användbara appar till bilen, medan hos Tesla så är man låst till det som Tesla behagar erbjuda i nästa uppdatering.
- Verkstadsnät. Även elbilar behöver service och varken Upplands Väsby eller Segeltorp är särskilt praktiskt att åka till för mig. För Volvo finns det betydligt fler alternativ. Dessutom blir det allt svårare att få verkstadstider hos Tesla.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Funderar på att lämna Tesla

Inlägg av holden »

Det som skulle avhålla mig är mjukvaran och smidighet vid laddning på långresor, det gäller alltså alla andra märken. Majoriteten av icke-Teslor har ett gränssnitt som en Tom-tom GPS från 2002.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

holden skrev: 28 jul 2026 14:25
Det som skulle avhålla mig är mjukvaran och smidighet vid laddning på långresor, det gäller alltså alla andra märken. Majoriteten av icke-Teslor har ett gränssnitt som en Tom-tom GPS från 2002.
Jo så har det varit hittills för mig också, men Volvon är faktiskt ganska bra på detta område. De kör google maps rakt av, så det är i stort sett som att köra Google maps på en iPad. När det gäller laddningens smidighet så är Tesla sannolikt fortfarande bättre, men Volvo erbjuder Plug and charge, vilket borde göra upplevelsen smidigare. Det jag saknar med Volvons mjukvara är väl:

- Pin2drive.
- Dödavinkel-kamera
- Trottoarkantsvy när man backar. Volvon har enbart 360 vy, vilken jag tycker blir ganska förvrängd och det blir svårt att bedöma avståndet till fordon bredvid.

I övrigt är Volvon ganska Tesla-lik. Man får upp en pop up om att spara inställning när man ställer in stolen. Speglar och ratt ställs in med rattknappar. Allt är påslaget från början när man öppnar bilen och det finns ingen "tändning" som i vissa elbilar. Det går att byta mellan D och R i farten utan att trampa på bromsen och one-pedal drive funkar när man backar. Vidare kan man ställa in styrning, regen, gaspedalsmappning och fjädring individuellt utan en massa tramsiga "modes" med coola namn.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Hade inte räntorna varit så höga hos andra handlare så hade jag lätt bytt till EX60 tex
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

3 veckor kvar till leverans. iX3.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

tesla newbie skrev: 28 jul 2026 13:40
- FSD. Jag är ganska irriterad på det faktum att det finns mjukvara som är så mycket bättre än den autopilot vi har i europa, men istället för att anpassa FSD så att den passar till rådande regelverk i europa så försöker Tesla istället lobba politiskt. Resultatet blir att om jag köper en ny Model Y idag så får jag ett av marknadens absolut sämsta system för filhållning när jag kunde få ett av de absolut bästa.
- FSD igen. Tycker inte om månadsabbonemangsmodellen och att man framöver sannolikt inte får någon autostyrning alls om man inte betalar 990 kr i månaden.
- Regnsensor. I min egen 2021 Model Y så funkar faktiskt torkarautomatiken hyfsat bra, men läser ständigt om Juniper-ägare som har problem.
När det gäller FSD så gör Tesla helt rätt, för regelverket är inkompatibelt med FSDs grundidé. Det går alltså inte att anpassa FSD till rådande regelverk i Europa, för FSD behöver kunna styra körningen så man inte hamnar i olycksbenägna situationer. Som jag ser det är alla system som följer rådande regelverk potentiellt farliga för de riskerar att invagga föraren i falsk trygghet eftersom det klarar de enkla uppgifterna men är förbjuden, på grund av regelverket, att vidta de åtgärder som behövs för att undvika olycksrisker i förebyggande syfte.

Jag gillar inte heller prenumerationsmodellen, men om det är värt pengarna får var och en avgöra, jag tror att prissättningen kommer att bli mer differentierad med tiden.

FSD säljer dock numera bilar i USA, det är en växande andel som köper Tesla bara för att komma åt FSD. Och det är också en stor anledning till att jag valde just Tesla (kommentarer om Elon time undanbedes, jag håller inte andan medan jag väntar).

Det som jag ser som Teslas styrka är att OTA-uppdateringarna fungerar utmärkt, och att snags tenderar att redas ut med tiden, detta till skillnad från i stort sett alla andra bilar. Och att de är så vanliga att det finns tillbehör för att lösa de flesta punkter som är irritationsmoment, och S3XY commander är guld värt och jag känner inte till något motsvarande 3:e-partstillbehör för någon annan elbil.

(När det gäller vindrutetorkarna har S3XY commander i senaste uppdateringen äntligen lyckats få ordning på torpet, så man kan köra dem manuellt utan oönskade slag. Det är också inte bara Tesla som har problem med torkarautomatik även om det är andra problem än Teslas, Teslas problem som jag ser det har mest varit svårigheten att stänga av automatiken eftersom man inte har en spak som kan döda den.)

Sedan har de flesta bilar någon snag som man retar sig på efter att ha kört dem ett tag, så jag brukar hyra potentiella bilar jag funderar på att köpa en vecka för att få en bild av vad jag ger mig in i. Sist jag gjorde det hyrde jag en Tesla via gomore, och kunde också prata en hel del med ägaren i samband med att jag hämtade och lämnade bilen, vid andra tillfällen har jag hyrt hos vanliga uthyrningsfirmor. Ibland så ger hyrbilen inte mersmak när man bekantar sig närmare med bilen.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Autonom skrev: 28 jul 2026 15:21
När det gäller FSD så gör Tesla helt rätt, för regelverket är inkompatibelt med FSDs grundidé. Det går alltså inte att anpassa FSD till rådande regelverk i Europa, för FSD behöver kunna styra körningen så man inte hamnar i olycksbenägna situationer. Som jag ser det är alla system som följer rådande regelverk potentiellt farliga för de riskerar att invagga föraren i falsk trygghet eftersom det klarar de enkla uppgifterna men är förbjuden, på grund av regelverket, att vidta de åtgärder som behövs för att undvika olycksrisker i förebyggande syfte.

Jag gillar inte heller prenumerationsmodellen, men om det är värt pengarna får var och en avgöra, jag tror att prissättningen kommer att bli mer differentierad med tiden.
Fast jag är egentligen inte intresserad av att bilen kör sig själv konstant. Vill mer ha avlastning vid monoton motorvägskörning och där känns det som att FSD är på gränsen till overkill. En stor anledning till att jag valde Model Y 2021 var köregenskaperna. Gillar att köra bil och behöver inte en bil som kör sig själv 99 procent av tiden. Däremot kan det vara monotont att sitta och stirra på en motorväg och hålla bilen i filen i timmar så därför gillar jag att ha aktiv filhållning. Hos Volvo och BMW kan jag för en ganska blygsam slant få detta, (15900 kr hos Volvo) men hos Tesla måste jag betala 990 kr/mån under hela tiden jag äger bilen, vilket kan bli ganska dyrt i längden.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Om du vill ha en MYP med andra hjul så är det nog inte så svårt att sälja 21tumshjulen och köpa de du vill ha. Lite meck är det ju förstås men ingen omöjlighet.

Värmepumparna. Vet du om andra bilar har mer hållbara pumpar? Tesla har kontinuerligt förbättrat sina så att din pump i en 21:a gick sönder säger kanske inte så mycket om hur 26:orna är.

FSD tycker jag är intressant. Att det är en prenumerationsmodell passar mig bra. Jag skulle inte kunna tänka mig att betala 80 000 kr upfront för det men att betala för några semestermånader då och då skulle jag tycka var värt det. Detta kräver ju dock att det finns någon rimlig filhållningsfunktion till ett lägre pris.

Ditt bästa argument för att byta från Tesla är i mina ögon för att prova på något nytt. Det är självklart kul.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

FSD säljer dock numera bilar i USA, det är en växande andel som köper Tesla bara för att komma åt FSD. Och det är också en stor anledning till att jag valde just Tesla (kommentarer om Elon time undanbedes, jag håller inte andan medan jag väntar).

Det som jag ser som Teslas styrka är att OTA-uppdateringarna fungerar utmärkt, och att snags tenderar att redas ut med tiden, detta till skillnad från i stort sett alla andra bilar. Och att de är så vanliga att det finns tillbehör för att lösa de flesta punkter som är irritationsmoment, och S3XY commander är guld värt och jag känner inte till något motsvarande 3:e-partstillbehör för någon annan elbil.

(När det gäller vindrutetorkarna har S3XY commander i senaste uppdateringen äntligen lyckats få ordning på torpet, så man kan köra dem manuellt utan oönskade slag. Det är också inte bara Tesla som har problem med torkarautomatik även om det är andra problem än Teslas, Teslas problem som jag ser det har mest varit svårigheten att stänga av automatiken eftersom man inte har en spak som kan döda den.)

Sedan har de flesta bilar någon snag som man retar sig på efter att ha kört dem ett tag, så jag brukar hyra potentiella bilar jag funderar på att köpa en vecka för att få en bild av vad jag ger mig in i. Sist jag gjorde det hyrde jag en Tesla via gomore, och kunde också prata en hel del med ägaren i samband med att jag hämtade och lämnade bilen, vid andra tillfällen har jag hyrt hos vanliga uthyrningsfirmor. Ibland så ger hyrbilen inte mersmak när man bekantar sig närmare med bilen.
Jag tycker att det blir en felaktig beskrivning av regelverket.

Europa har inte ”ett konstigt regelverk” som sticker ut internationellt. Tvärtom bygger större delen av världen på UNECE:s typgodkännandesystem. EU, Storbritannien, Norge, Schweiz, Japan, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland och många andra länder använder samma grundprincip: avancerade förarstöds- och automatiserade system ska visa att de är säkra innan de släpps brett.

Det är snarare USA, Kanada och Kina som har egna nationella regelverk utanför UNECE:s typgodkännandesystem.

Att säga att FSD ”inte går att anpassa” till europeiska regler blir därför ett starkt påstående. Om ett system kräver att reglerna ändras för att fungera är det inte självklart att reglerna är problemet. Syftet med reglerna är att säkerställa att automatiserade körfunktioner beter sig förutsägbart och säkert innan miljontals förare använder dem på allmän väg.

Det betyder inte att dagens europeiska regler är perfekta eller att de aldrig behöver moderniseras. Men att beskriva alla UNECE-baserade system som ”potentiellt farliga” samtidigt som FSD framställs som det enda säkra alternativet saknar stöd. Den typen av påstående kräver oberoende jämförande säkerhetsdata, inte bara resonemang om hur systemen är tänkta att fungera baserat på vad någon skriver på Twitter.

Om FSD visar sig vara säkrare än människor och andra förarstödsystem under oberoende peer-reviewad granskning finns det goda skäl att anpassa regelverket. Men det är rimligt att myndigheter vill se den evidensen innan de godkänner tekniken, inte efteråt
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

mussla skrev: 28 jul 2026 15:41
Om du vill ha en MYP med andra hjul så är det nog inte så svårt att sälja 21tumshjulen och köpa de du vill ha. Lite meck är det ju förstås men ingen omöjlighet.
Jo det är klart att det går att byta hjul, men jag föredrar att ha OEM hjul och fälgar på mina bilar.
Värmepumparna. Vet du om andra bilar har mer hållbara pumpar? Tesla har kontinuerligt förbättrat sina så att din pump i en 21:a gick sönder säger kanske inte så mycket om hur 26:orna är.
Nej det är ju svårt att veta tyvärr. Vet att även i4 och ID7 har haft problem. Dock tänker jag att om man har ett PTC-element som komplement till värmepumpen så borde det kunna avlasta kompressorn de dagar då det är som kallast.
FSD tycker jag är intressant. Att det är en prenumerationsmodell passar mig bra. Jag skulle inte kunna tänka mig att betala 80 000 kr upfront för det men att betala för några semestermånader då och då skulle jag tycka var värt det. Detta kräver ju dock att det finns någon rimlig filhållningsfunktion till ett lägre pris.
Precis. I de länder som infört FSD så verkar man helt ha avskaffat vanlig autopilot, så det är FSD eller farhållare.
Ditt bästa argument för att byta från Tesla är i mina ögon för att prova på något nytt. Det är självklart kul.
Jo det är det nog för mig också. En Juniper för mig känns som en bättre version av min bil där vissa irritationsmoment är åtgärdade (hög ljudnivå, högljudd hjulupphängning) och vissa andra tillkommit (växling på skärmen). Men innan jag provkörde Volvon (och även iX3) så kändes andra elbilar tunga och sävliga och oftast med dålig gaspedalsmappning. iX3:an har bra köregenskaper men jag blev inte riktigt vän med mjukvaran, samt att man för de pengarna borde ha fått adaptivt chassi. Men hos Volvon så stämmer faktiskt det mesta. Bra chassi, bra pedalmappning och bra mjukvara. Sedan hjälper det ju också till att den är extremt tyst och komfortabel samt har en fantastisk ljudanläggning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Har tidigare ofta tillhört dem som försvarat Teslas bilar jämfört med konkurrenterna. Har också varit inne på att min nästa bil skulle bli en MYP Juniper. Men efter att ha kört Volvo EX60 P10, så börjar det mer och mer luta åt att jag väljer en sådan istället för Tesla. Jag gillar egentligen fortfarande Teslas bilar men följande saker gör att jag börjar fundera på Volvo istället:

- Prova något nytt. En Model Y Juniper är i mångt och mycket samma bil som min 2021:a med vissa förbättringar. Är lite som att gå från en iPhone 14 till en iPhone 17.
- Brist på valmöjligheter. Jag gillar chassit i MYP med de adaptiva dämparna, men jag vill inte ha 21-tums hjul med gummisnoddsdäck. Men på Tesla så har jag inget val. Det går inte att välja mindre fälgar till MYP och det går inte att välja adaptivt chassi till MYLR. På de flesta andra märken kan man kombinera adaptivt chassi med mindre fälgar.
- Värmepump. Är tveksam till att Teslas lösning utan PTC-element verkligen är den bästa. Många värmepumpskompressor som rasar när det blir kall vinter (min egen gav upp i februari).
- Växelspak. Gillar växelspaken på Volvo EX60 mycket bättre än Teslas skärmswipande. Visst är autoshift coolt när det funkar, men det funkar inte alltid.....
- Appar. Ett google-baserat system som Volvons tillåter att man laddar ned användbara appar till bilen, medan hos Tesla så är man låst till det som Tesla behagar erbjuda i nästa uppdatering.
- Verkstadsnät. Även elbilar behöver service och varken Upplands Väsby eller Segeltorp är särskilt praktiskt att åka till för mig. För Volvo finns det betydligt fler alternativ. Dessutom blir det allt svårare att få verkstadstider hos Tesla.
Nu skulle jag själv aldrig köpa en Volvo/Polestar (eller annan Geely-bil som sponsrar Putin, och som ägs av en kinesisk brutal diktatur), men annars så tycker jag inte att du skall hålla dig kvar och "försvara" Tesla.

Välj den bil som du tror att du trivs bäst med. :D

Är ju inte ett val på liv och död (om man bortser från kriget), och finns ingen anledning att känna sig låst vid ett varumärke. Har själv aldrig varit någon person som är speciellt varumärkeslojal (även om man har fördelar av att vara i vissa ekosystem), utan väljer alltid det bästa som jag trivs med till den budget jag har. Är inte svårare än så.

Gällande regnsensor så kommer nog aldrig Tesla att införa en IR-baserad sådan, så kan man inte acceptera den sämre lösningen som Tesla har så får man välja en annan bil.

Det sagt så märker jag ingen som helst skillnad på torkarautomatiken mellan vår 2021 M3 (pre Highland/Juniper) eller vår 2026 MY. Är precis lika bra, eller precis lika dåligt (beroende på ens åsikt). Ingen som helst skillnad. Det är nog mest känslor och åsikter för de som påstår både att det är fantastiskt dåligt (är inte sant IMO) eller fantastiskt bra (är inte heller sant IMO).

Gällande AP så har Tesla i dag bland de sämsta förarassistansfunktioner på marknaden, och där kan jag verkligen rekommendera BMW (Volvo är inte så fantastiskt mycket bättre än Tesla, även om lite färre spökbromsningar så är den i övrigt rätt medioker precis som Teslas AP), men den kommer inte att plockas bort.

Är förarassistansfunktioner viktiga för dig så provkör en BMW är mitt tips (där är som sagt Tesla och Volvo väldigt mediokra bägge två). Riktigt bra sådan! 👍

Att Tesla både saknar möjlighet att installera egna appar, och inte ens kan ha telefonens appar via Apple Carplay tycker jag själv är ett stort minus, och en klar nackdel för Teslor.

Ett annat stort minus med Tesla IMO är att de inte stöttar V2L (iaf. inte officiellt), vilket nästan alla andra nya bilar gör.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev: 28 jul 2026 16:07
Gällande AP så har Tesla i dag bland de sämsta förarassistansfunktioner på marknaden, och där kan jag verkligen rekommendera BMW (Volvo är inte så fantastiskt mycket bättre än Tesla, även om lite färre spökbromsningar så är den i övrigt rätt medioker precis som Teslas AP), men den kommer inte att plockas bort.

Är förarassistansfunktioner viktiga för dig så provkör en BMW är mitt tips (där är som sagt Tesla och Volvo väldigt mediokra bägge två). Riktigt bra sådan! 👍
Har provkört iX3 vid flera tillfällen, men även om förarassistansen är bra så är allt annat bättre på Volvon (för mig).
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

holden skrev: 28 jul 2026 14:25
Jag upplever tvärtom långresor som betydligt smidigare med BMW än med Tesla eftersom den ger alla laddare som förslag och det finns sjukt många laddare nuförtiden. Ofta med betydligt lägre beläggning än på SuC. Skulle inte säga att gränssnittet är dåligt heller. Ja det var lite bättre på Teslan men du får egentligen samma information. Bara några fler tryck. Hur många stolpar som är lediga, vad som finns i närheten osv.

Möjligt att man kan säga åt Teslan att räkna rutten med alla tillgängliga laddare också? För även om SuC är bra utbyggt så kan det ju vara 5-10 mil mellan varje.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Är ju inte ett val på liv och död (om man bortser från kriget), och finns ingen anledning att känna sig låst vid ett varumärke. Har själv aldrig varit någon person som är speciellt varumärkeslojal (även om man har fördelar av att vara i vissa ekosystem), utan väljer alltid det bästa som jag trivs med till den budget jag har. Är inte svårare än så.
Jo det håller jag med om, att trivas med bilen är det absolut viktigaste. Jag försöker provköra många olika bilar och inte låsa fast mig vid ett märke. Mina föräldrar brukade åka till BMW-handlaren var fjärde år och hämta ut en ny bil. Jag försöker variera mig lite mer :-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev: 28 jul 2026 16:27

Jo det håller jag med om, att trivas med bilen är det absolut viktigaste. Jag försöker provköra många olika bilar och inte låsa fast mig vid ett märke. Mina föräldrar brukade åka till BMW-handlaren var fjärde år och hämta ut en ny bil. Jag försöker variera mig lite mer :-)
Är lite mer som dig. Finns två, på totalen lika bra alternativ när man balanserar allt, så väljer jag oftast hellre det som är nytt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

tesla newbie skrev: 28 jul 2026 15:40

Fast jag är egentligen inte intresserad av att bilen kör sig själv konstant. Vill mer ha avlastning vid monoton motorvägskörning och där känns det som att FSD är på gränsen till overkill. En stor anledning till att jag valde Model Y 2021 var köregenskaperna. Gillar att köra bil och behöver inte en bil som kör sig själv 99 procent av tiden. Däremot kan det vara monotont att sitta och stirra på en motorväg och hålla bilen i filen i timmar så därför gillar jag att ha aktiv filhållning. Hos Volvo och BMW kan jag för en ganska blygsam slant få detta, (15900 kr hos Volvo) men hos Tesla måste jag betala 990 kr/mån under hela tiden jag äger bilen, vilket kan bli ganska dyrt i längden.
Som jag ser det är det tvärtom vid motorvägskörning, det är typiskt så väldigt enkelt och monotont att man tappar uppmärksamhet, så risken för att det blir en allvarlig olycka på motorväg är just för en oväntad händelse är som högst där. Som en bil som kör åt fel håll utan tända ljus, vilket jag råkat ut för en gång, och reaktionstiden i de fallen är väldigt lång, eftersom man först inte tror på vad man ser.

Sedan så kan indirekt se effekten av FSD i USA, de som börjat använda den regelbundet ändrar inställningen till det inom några månader. Anledningen till det är att man tänker på FSD som en funktion för avlastning på motorväg är för att man inte greppar detaljerna i vad den kan göra i andra körsituationer innan man upplevt det själv, för det ligger det utanför de flestas referensramar.

Sedan är den version av FSD som finns nu inte någon slutgiltig version, den utvecklas hela tiden. Det stora problemet är dock att vi inte har den här än.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Autonom skrev: 28 jul 2026 16:36

Som jag ser det är det tvärtom vid motorvägskörning, det är typiskt så väldigt enkelt och monotont att man tappar uppmärksamhet, så risken för att det blir en allvarlig olycka på motorväg är just för en oväntad händelse är som högst där. Som en bil som kör åt fel håll utan tända ljus, vilket jag råkat ut för en gång, och reaktionstiden i de fallen är väldigt lång, eftersom man först inte tror på vad man ser.

Sedan så kan indirekt se effekten av FSD i USA, de som börjat använda den regelbundet ändrar inställningen till det inom några månader. Anledningen till det är att man tänker på FSD som en funktion för avlastning på motorväg är för att man inte greppar detaljerna i vad den kan göra i andra körsituationer innan man upplevt det själv, för det ligger det utanför de flestas referensramar.

Sedan är den version av FSD som finns nu inte någon slutgiltig version, den utvecklas hela tiden. Det stora problemet är dock att vi inte har den här än.
Har följt FSD-utvecklingen ganska länge via youtube-videos så är fullt medveten om att det är mycket mer än ett assistanssystem för motorvägskörning. Dock skulle jag personligen inte vilja betala 990 kr i månaden för att bli körd av FSD till jobbet eller mataffären. Det är mest på långresa som jag upplever behovet av någon form av självkörning.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Autonom skrev: 28 jul 2026 16:36

Allt du skriver om FSD är okritiskt tyckande som inte går att verifiera av oberoende part.

Men att ”risken för att det blir en allvarlig olycka på motorväg är just för en oväntad händelse är som högst där” är ju helt fel, motorvägar är den överlägset säkraste vägtypen.

PO-kvoten för motorvägar är 0,057 jämfört med 1,93 för mötande 70-väg, alltså 239% högre risk att bli skadad på en 70-väg jämfört med motorväg.

DSS-kvot för motorväg är 0,0155 och för 70-väg 0,0649, alltså 319% högre risk att dö eller bli allvarligt skadad än på en motorväg.

Källa: https://vti.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jag funderar på att kliva in i en Tesla igen efter två år.
jag gillar faktiskt en hel del med snik-junipern som är bombsänkt till 449 tillsammans med 0% (bokade i april)
jämfört med mina äldre model 3 och model Y LR och P

Jag har inte bestämt mig helt.
-jag håller med om att filassistanssystemet suger, det är lite för ryckigt och en delorsak tycker jag är att man ligger för nära på 7-an samt som någon nämnde att det känns som den ligger 2dm för långt till vänster ofta.

jag tycker Volvos pilot assist är mkt bättre, eller Kias, gillar särskilt kias dödavinkelskärmar direkt bakom ratten

- Interiören känns gammal, jag klev in i min första model 3 för 7,5 år sen och den känns likadan

Men det jag gillar ( jag är en snål jävel) det är att 449 känns extremt billigt, jag vill ha den max 2 år och kan inte tänka mig att den tappar så mkt i värde alls. Det säljs fortfarande 3 år gamla RWD för nästan 350.000 som idag är helt utan garanti och vagnskada. Då borde en juniper vara värd mkt mer än så om TVÅ år kan man tycka.

Men vem vet - framtiden kan man inte sia om.
Känner bara att jag måste ut och testköra den lite till, Accelerationen är ju som en 15 år gammal diesel och har inte provat ordentligt.

Men det känns väldigt billigt, och väldigt lite problem utan vare sig service, besiktning eller reparationer.
Finns det någon annan elbil som lastar så mkt såhär billigt? jag har inte sett någon.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Jag vet att man inte får prata om elefanten i rummet förutom i en speciell tråd. Men det han har utvecklats till är vämjeligt. Det borde faktiskt vara en faktor i de flestas bilval.
Krasche

Inlägg av Krasche »

pejvic skrev: 28 jul 2026 17:12
Jag funderar på att kliva in i en Tesla igen efter två år.
jag gillar faktiskt en hel del med snik-junipern som är bombsänkt till 449 tillsammans med 0% (bokade i april)
jämfört med mina äldre model 3 och model Y LR och P

Jag har inte bestämt mig helt.
-jag håller med om att filassistanssystemet suger, det är lite för ryckigt och en delorsak tycker jag är att man ligger för nära på 7-an samt som någon nämnde att det känns som den ligger 2dm för långt till vänster ofta.

jag tycker Volvos pilot assist är mkt bättre, eller Kias, gillar särskilt kias dödavinkelskärmar direkt bakom ratten

- Interiören känns gammal, jag klev in i min första model 3 för 7,5 år sen och den känns likadan

Men det jag gillar ( jag är en snål jävel) det är att 449 känns extremt billigt, jag vill ha den max 2 år och kan inte tänka mig att den tappar så mkt i värde alls. Det säljs fortfarande 3 år gamla RWD för nästan 350.000 som idag är helt utan garanti och vagnskada. Då borde en juniper vara värd mkt mer än så om TVÅ år kan man tycka.

Men vem vet - framtiden kan man inte sia om.
Känner bara att jag måste ut och testköra den lite till, Accelerationen är ju som en 15 år gammal diesel och har inte provat ordentligt.

Men det känns väldigt billigt, och väldigt lite problem utan vare sig service, besiktning eller reparationer.
Finns det någon annan elbil som lastar så mkt såhär billigt? jag har inte sett någon.
Läste att Tesla strypt accet 0-80, sedan är det inte samma dämpning. Prova att köra 80 och stampa ner gasen, tycker den svarar bättre då än från 0.