PTC 2018 model S

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

PTC 2018 model S

Inlägg av Gustafsson »

Min kupévärmare gav upp i vintras, ett inte ovanligt fel på dessa. Tänkte byta själv och köpte delarna, PTC elementet och 40 A säkring.
Efter ett omfattande ingrepp i bilen gick det utan större svårigheter att byta PTC. Kortis i en IGBT på elementet visade det sig.
Då var det säkringens tur. På dual motor som jag har sitter den mellan torpedväggen och främre motorn typ i en ”forward junction box” där div högspänning hanteras.
Ett antal studier av filmer på tuben senare var det dags. Ett par timmar för att riva bort allt som är i vägen, ner med händer och hitta skruvar och ner med diverse verktyg för att lossa fjb’n.
Efter ha ha fyllt månadskvoten av svordomar fick jag ge upp. Kom inte fram till de nedre skruvarna. Fick montera ihop sk_ten och köra utan värme, går ju bra än så länge.
Men är inte främmande för ett nytt försök om någon på forumet kan förklara hur man bär sig åt?
Annars får det bli att besöka nån som kan ta bort batteriet, vilket lär vara rätt medicin för att komma åt.
Tips?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16