Funderar på att lämna Tesla

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Funderar på att lämna Tesla

Inlägg av mikebike »

TeslaLeo skrev: 29 jul 2026 08:10
mikebike skrev: 28 jul 2026 14:55
3 veckor kvar till leverans. iX3.
Grattis! Det blir skönt med en fungerande regnsensor äntligen. Och så slipper vi andra samma inlägg överallt ;)
Och fungerande/tyst farthållare/filhållning framförallt.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare

Inlägg av TeslaLeo »

martinot skrev: 28 jul 2026 20:45
Testarmigfram skrev: 28 jul 2026 17:39
Jag vet att man inte får prata om elefanten i rummet förutom i en speciell tråd. Men det han har utvecklats till är vämjeligt. Det borde faktiskt vara en faktor i de flestas bilval.
Ja, det finns egna trådar om Elons politiska åsikter.

Det sagt tycker jag personligen att det är 100x mer vämjeligt att stötta Putin i sitt krig emot Ukraina genom att köpa en bil inom Geely-koncernen, inklusive Volvo och Polestar, eller att köpa en bil som stöttar den blodsbrutala kommunistiska diktaturen med rena nazi-koncentrationsläger i Kina.

Det senare är verkligen en faktor i min familjs bilval. Volvo, Polestar, Geely och alla kinatillverkade bilar (även Tesla) gick totalt bort för oss. VAG var inte helt borta, men klart mer tveksamma än Tesla pga. Dieselgate där VW dödat 100-tusentals människor i förtid i Europa. Galet och vämjeligt bolag.
Jag kan bara hålla med i allt ovan.

Samt lägga till fossilbilar ⛽️ , där du stöttar Putin och andra petrodiktaturer när du köper en och tankar den.

För ett tag sedan talades det som Teslaskam, men hade jag ägt en fossilbil, BYD, Volvo, Polestar, Zeekr, annan Kinabil eller en VW hade jag skämts ögonen ur mig.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev: 28 jul 2026 14:47
holden skrev: 28 jul 2026 14:25
Det som skulle avhålla mig är mjukvaran och smidighet vid laddning på långresor, det gäller alltså alla andra märken. Majoriteten av icke-Teslor har ett gränssnitt som en Tom-tom GPS från 2002.
Jo så har det varit hittills för mig också, men Volvon är faktiskt ganska bra på detta område. De kör google maps rakt av, så det är i stort sett som att köra Google maps på en iPad. När det gäller laddningens smidighet så är Tesla sannolikt fortfarande bättre, men Volvo erbjuder Plug and charge, vilket borde göra upplevelsen smidigare. Det jag saknar med Volvons mjukvara är väl:

- Pin2drive.
- Dödavinkel-kamera
- Trottoarkantsvy när man backar. Volvon har enbart 360 vy, vilken jag tycker blir ganska förvrängd och det blir svårt att bedöma avståndet till fordon bredvid.

I övrigt är Volvon ganska Tesla-lik. Man får upp en pop up om att spara inställning när man ställer in stolen. Speglar och ratt ställs in med rattknappar. Allt är påslaget från början när man öppnar bilen och det finns ingen "tändning" som i vissa elbilar. Det går att byta mellan D och R i farten utan att trampa på bromsen och one-pedal drive funkar när man backar. Vidare kan man ställa in styrning, regen, gaspedalsmappning och fjädring individuellt utan en massa tramsiga "modes" med coola namn.
Vad tycker du att döda-vinkeln-kameran tillför för viktigt som inte en orange blinkande diod i backspegeln gör? Jag har inget behov av att tex se bilmärke på den som kör om.

Och gällande trottoarkantsvyn så vad gör en kamera bättre än nervinklad backspegel som sker automatiskt om man har valt inställning för vänster spegel?

Och pin2drive är jag också nyfiken på när du använder, för mig räcker det att ha mobilen i fickan.
För jag antar att det är att man slår in en kod för att köra.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 29 jul 2026 08:40
Det som skulle avhålla mig är mjukvaran och smidighet vid laddning på långresor, det gäller alltså alla andra märken. Majoriteten av icke-Teslor har ett gränssnitt som en Tom-tom GPS från 2002.
Jo så har det varit hittills för mig också, men Volvon är faktiskt ganska bra på detta område. De kör google maps rakt av, så det är i stort sett som att köra Google maps på en iPad. När det gäller laddningens smidighet så är Tesla sannolikt fortfarande bättre, men Volvo erbjuder Plug and charge, vilket borde göra upplevelsen smidigare. Det jag saknar med Volvons mjukvara är väl:

- Pin2drive.
- Dödavinkel-kamera
- Trottoarkantsvy när man backar. Volvon har enbart 360 vy, vilken jag tycker blir ganska förvrängd och det blir svårt att bedöma avståndet till fordon bredvid.

I övrigt är Volvon ganska Tesla-lik. Man får upp en pop up om att spara inställning när man ställer in stolen. Speglar och ratt ställs in med rattknappar. Allt är påslaget från början när man öppnar bilen och det finns ingen "tändning" som i vissa elbilar. Det går att byta mellan D och R i farten utan att trampa på bromsen och one-pedal drive funkar när man backar. Vidare kan man ställa in styrning, regen, gaspedalsmappning och fjädring individuellt utan en massa tramsiga "modes" med coola namn.
Vad tycker du att döda-vinkeln-kameran tillför för viktigt som inte en orange blinkande diod i backspegeln gör? Jag har inget behov av att tex se bilmärke på den som kör om.

Och gällande trottoarkantsvyn så vad gör en kamera bättre än nervinklad backspegel som sker automatiskt om man har valt inställning för vänster spegel?

Och pin2drive är jag också nyfiken på när du använder, för mig räcker det att ha mobilen i fickan.
Ja, det räcker att ha mobilen i fickan. Även en stulen eller tappad mobil funkar...
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag tycker det ger en bättre överblick över döda vinkeln. Jag kan se exakt vad som händer där när jag byter fil, hur nära bilen bredvid är till exempel. Dock är det väl ingen dealbreaker. Teslan hade det inte när jag köpte den utan det kom senare OTA.
I Teslan så ser jag betydligt mer av trottarkanten via kameran än vad jag gör i den nedvinklade spegeln. Gör det mycket lättare att backa intill kanten.
Även i Tesla räcker det att ha mobilen i fickan om man vill. Slår man på pin2drive så måste man dessutom slå in en fyrsiffrig pinkod innan man kan lägga i Drive.
Pin2drive ger ett extra lager säkerhet om man skulle råka ut för "relay-attack" till exempel. Typ som en digital rattkrycka :-).
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Letalis skrev: 29 jul 2026 06:32
Tror dock att en P10 kommer slå Teslan på fingrarna i komfort och tystnad.
Jag vet att den kommer göra det :-). Dessutom är ljudanläggningen från Bowers and Wilkins helt magisk.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

martinot skrev: 28 jul 2026 23:08
Testarmigfram skrev: 28 jul 2026 21:52
mussla skrev: 28 jul 2026 21:50
Testarmigfram skrev: 28 jul 2026 21:49
mussla skrev: 28 jul 2026 21:45

Trump är en idiot som kontrolleras av Putin som stöds av Kina. Slutar man handla kinesiskt så slutar man stödja den kedjan. Så ser jag på det.

Möjligen. Men att handla direkt av amerikanerna kan ju aldrig vara bra.
Mindre dåligt än att handla kinesiskt tycker jag. Men helst skulle jag handla europeiskt om det vore dags för bilbyte.

Ser man till världsfreden så är det bättre att handla kinesiskt. Men nu finns det ju faktiskt fullgoda europeiska alternativ.
Köper du kinesiskt så stöttar du kriget väldigt direkt. Dessutom stöttar du en brutal diktatur. Man kan rösta bort Trump, men man kan inte rösta bort Xi. En enormt stor skillnad.

Dessutom är Kina en regim som har andra kulturer och grupper i brutala koncentrationsläger.

Att ens jämföra USA med Kina, är som att jämföra Sverige med Nordkorea. Galet.
På sina ställen är Sverige sämre än Nordkorea men det tar vi i ett annat forum.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

vrid_i_skogen skrev: 29 jul 2026 06:44
Volvo levererade min EC40 för 725' med bruten framaxel ny. Jag fick inte häva köpet så jag fick köra runt med en trasig bil i 9 månader innan Volvo kunde laga felet. Bilen lät som en hyrbil från "Rent a wreck" trots att den kostade 725' och jag väntat på den i 11 månader. Massvis med folk som köpt nya V90, V90X eller S90 har bilar vars blinkersljus och blinkersljud inte syncar. Fatta så störingt att betala 700' och köra runt med en bil där blinket och ljudet inte är i sync. Volvo kan inte laga detta och kunderna får ingen kompensation. Det skräpet kommer inte jag köpa i mitt liv mer. Att stoppa in ett 120 Kwh batteri i en bil och få lång räckvidd är INTE ingenjörskonst. Det är spec-nörderi.
Får hoppas EX60:s framaxel håller bättre då :-). Jag räknar inte med att bilen kommer vara felfri. Det är ingen bil. Hoppas dock att Volvo löst de värsta buggarna från Ex90. Man vill ju helst kunna komma in i bilen när man ska iväg och jag vill inte att heljuset ska lägga av i mörkret :-).
Sedan håller jag med om batteriet. Önskar att Volvo hade satsat mer på effektivitet istället för att klämma in en massa kwh. Strykan i deras ingenjörskonst ligger i stället hur de stämt av chassit. Där skulle jag säga att de ligger före Tesla. EX60 är både komfortabel och sportig på ett sätt som Model Y inte riktigt klarar av. MYLR Juniper är för mjuk när man kör aktivt och MYP är lite väl hård i fjädringen när man bara vill glida runt.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 29 jul 2026 09:26

- Pin2drive.
- Dödavinkel-kamera

Ja, det räcker att ha mobilen i fickan. Även en stulen eller tappad mobil funkar...
Eller kvarglömd mobil. Om man nu missar att bilen varnar för att mobilen ligger kvar när man har lämnat bilen.

Jag uppskattar den funktionen eftersom det ger ett extra lager av säkerhet. Det är enkelt att slå in koden också.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

tesla newbie skrev: 29 jul 2026 09:48
Volvo levererade min EC40 för 725' med bruten framaxel ny. Jag fick inte häva köpet så jag fick köra runt med en trasig bil i 9 månader innan Volvo kunde laga felet. Bilen lät som en hyrbil från "Rent a wreck" trots att den kostade 725' och jag väntat på den i 11 månader. Massvis med folk som köpt nya V90, V90X eller S90 har bilar vars blinkersljus och blinkersljud inte syncar. Fatta så störingt att betala 700' och köra runt med en bil där blinket och ljudet inte är i sync. Volvo kan inte laga detta och kunderna får ingen kompensation. Det skräpet kommer inte jag köpa i mitt liv mer. Att stoppa in ett 120 Kwh batteri i en bil och få lång räckvidd är INTE ingenjörskonst. Det är spec-nörderi.
Får hoppas EX60:s framaxel håller bättre då :-). Jag räknar inte med att bilen kommer vara felfri. Det är ingen bil. Hoppas dock att Volvo löst de värsta buggarna från Ex90. Man vill ju helst kunna komma in i bilen när man ska iväg och jag vill inte att heljuset ska lägga av i mörkret :-).
Sedan håller jag med om batteriet. Önskar att Volvo hade satsat mer på effektivitet istället för att klämma in en massa kwh. Strykan i deras ingenjörskonst ligger i stället hur de stämt av chassit. Där skulle jag säga att de ligger före Tesla. EX60 är både komfortabel och sportig på ett sätt som Model Y inte riktigt klarar av. MYLR Juniper är för mjuk när man kör aktivt och MYP är lite väl hård i fjädringen när man bara vill glida runt.
Kul att vi ser likadant på effektivitet i alla fall. Tro mig som inflyttad och numera "svensk" så skulle jag allra helst önska att jag körde runt med en bil byggd av svenskar i Sverige. Det vore det som man skulle önska och vara mest stolt över. Men när jag inte får det bästa för mina pengar av dem är det svårt att motivera. Men jag kan tala om en annan sak som före detta anställd på försäkringsbolag.

Ponera att alla säkerhetssystem i bilen inte fanns. Inga antisladd eller autobroms mm. Då finns det inget annat bilmärke i världen oavsett pris jag hellre skulle sitta i i en kollision. Jag har sett allehanda bilmärken på handlarnas bakgård efter kollisioner och jag tror ingen av dem skyddar människorna i bilen som Volvo gör. Det kan jag ge dem även om jag aldrig mer kommer köpa en bil av dem.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Hade pengar och allt färdigt, skulle köpa en MYP. Den nya. Provkörde och det var så mycket vägljud i bilen så det gick inte att motivera. En vecka senare blev provkörde jag en model 3 med 18" och blev kär i den upplevelsen. Köpte den pga körkänslan och tystheten när man kör.
manneson

Inlägg av manneson »

Själv är jag sugen på en sån här:
Bild

Kostar bara lite över 100k här. Lagom.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev: 29 jul 2026 09:34
Jag tycker det ger en bättre överblick över döda vinkeln. Jag kan se exakt vad som händer där när jag byter fil, hur nära bilen bredvid är till exempel. Dock är det väl ingen dealbreaker. Teslan hade det inte när jag köpte den utan det kom senare OTA.
I Teslan så ser jag betydligt mer av trottarkanten via kameran än vad jag gör i den nedvinklade spegeln. Gör det mycket lättare att backa intill kanten.
Även i Tesla räcker det att ha mobilen i fickan om man vill. Slår man på pin2drive så måste man dessutom slå in en fyrsiffrig pinkod innan man kan lägga i Drive.
Pin2drive ger ett extra lager säkerhet om man skulle råka ut för "relay-attack" till exempel. Typ som en digital rattkrycka :-).
Tack för svar och då förstår jag, har aldrig haft en kamera i en bil för trottoaren. Jag hade nog inte orkat med att fylla i en kod också nör jag kör iväg. Jag glömmer dock mobilen rätt ofta har jag insett för jag har den i facket och inte på laddaren men min bil låser sig öndå så inget problem, har nyckeln även i Apple Watch.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Dafro skrev: 29 jul 2026 10:21
Tack för svar och då förstår jag, har aldrig haft en kamera i en bil för trottoaren.
Även iX3 har trottoarkantsvy som går att välja i backkameran så det är inget unikt för Tesla.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Dafro skrev: 29 jul 2026 10:21
tesla newbie skrev: 29 jul 2026 09:34
Tack för svar och då förstår jag, har aldrig haft en kamera i en bil för trottoaren. Jag hade nog inte orkat med att fylla i en kod också nör jag kör iväg. Jag glömmer dock mobilen rätt ofta har jag insett för jag har den i facket och inte på laddaren men min bil låser sig öndå så inget problem, har nyckeln även i Apple Watch.
Låser sig bilen om mobilen ligger kvar i den? Blir man inte utelåst då, om man inte som du har en till nyckel i klockan? Vad är det för bil?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

tesla newbie skrev: 29 jul 2026 09:48
Läser man DNs test av ex60 verkar den vara ganska snål, 1,52kwh/mil om jag läste rätt, samt extremt tyst enligt testaren.
Model Y LR.
Model S70D
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

martinot skrev: 28 jul 2026 23:08
mussla skrev: 28 jul 2026 21:50
Testarmigfram skrev: 28 jul 2026 21:49
mussla skrev: 28 jul 2026 21:45

Trump är en idiot som kontrolleras av Putin som stöds av Kina. Slutar man handla kinesiskt så slutar man stödja den kedjan. Så ser jag på det.

Möjligen. Men att handla direkt av amerikanerna kan ju aldrig vara bra.
Mindre dåligt än att handla kinesiskt tycker jag. Men helst skulle jag handla europeiskt om det vore dags för bilbyte.

Ser man till världsfreden så är det bättre att handla kinesiskt. Men nu finns det ju faktiskt fullgoda europeiska alternativ.
Köper du kinesiskt så stöttar du kriget väldigt direkt. Dessutom stöttar du en brutal diktatur. Man kan rösta bort Trump, men man kan inte rösta bort Xi. En enormt stor skillnad.

Dessutom är Kina en regim som har andra kulturer och grupper i brutala koncentrationsläger.

Att ens jämföra USA med Kina, är som att jämföra Sverige med Nordkorea. Galet.

Att amerikanska folket faktiskt har röstat fram Trump gör ju att jag avskyr amerikaner. Har dock inget otalt med den vanliga kinesen.
Testarmigfram

Sportbilsentusiasten skrev: 28 jul 2026 23:01
Ser man till världsfreden så är det bättre att handla kinesiskt.
Som uttryckligen sagt att de vill erövra Taiwan?
Men nu finns det ju faktiskt fullgoda europeiska alternativ.
Som enl mig är klart bättre än kinesiska och amerikanska bilar.

De har inte gjort något. Det har Trump gjort. Venezuela och Iran...

Sen har du militära hot mot Danmark och dels alla löjliga tullar... Karln är det största hotet mot världsfreden sen Hitler. Under kalla kriget styrdes världen iaf av vuxna.
-AG-

Inlägg av -AG- »

Har kört EX60. Tystaste bilen jag kört. Med marginal. Väldigt bra chassi. Google infotainment som jag tycker är bäst på marknaden. Underbart ljud ur B&W. Lite dyr kanske men bästa bil jag kört. Tackar våra svenska ingenjörer för det ✨
Testarmigfram

holden skrev: 29 jul 2026 00:28
Testarmigfram skrev: 28 jul 2026 19:50
holden skrev: 28 jul 2026 18:39
Jag vet att man inte får prata om elefanten i rummet förutom i en speciell tråd. Men det han har utvecklats till är vämjeligt. Det borde faktiskt vara en faktor i de flestas bilval.
Varför borde det? Köp inget från Kina om du är idealist, lycka till.
Dålig ursäkt. Whataboutism...
Det är ingen ursäkt, när någon talar om för mig vad jag borde ta ställning till i mitt val av bil utifrån slutsatser baserade på egna antaganden förbehåller jag mig rätten att påpeka att det är helt omöjligt att öht konsumera någonting om man vill hålla sig kvar på sin höga moraliska häst.

Så bara för att man mer eller mindre tvingas att köpa elektronik från Kina så är det ok att köpa en bil för en halv miljon eller mer från Elon/Trump?

Det här påminner lite om det gamla argumentet från fossilbilister att vi som köpte elbilar var hycklare eftersom vi flög ibland. Svaret då var "ingen kan göra allt men alla kan göra något". Tycker det får duga här också. Ingen är perfekt men man kan ändå göra bra val utefter sina förutsättningar.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Vilka elbilar är egentligen etiskt rätt att köpa? BMW? Franska märken kanske?
Model Y LR AWD -24
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

-AG- skrev: 29 jul 2026 12:34
Har kört EX60. Tystaste bilen jag kört. Med marginal. Väldigt bra chassi. Google infotainment som jag tycker är bäst på marknaden. Underbart ljud ur B&W. Lite dyr kanske men bästa bil jag kört. Tackar våra svenska ingenjörer för det ✨
Håller med om allt. Chassit var den störta överraskningen för mig. Volvo är ju inte känt för att göra sportiga bilar, men chassit på EX60 är verkligen lysande. Tycker det är bättre som helhet än iX3, även om iX3:an kanske har lite snabbare styrrespons när man kör riktigt aktivt. Har svårt att se vad en Polestar 7 på samma platform som EX60 skulle kunna tillföra.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Testarmigfram skrev: 29 jul 2026 12:37
holden skrev: 29 jul 2026 00:28
Testarmigfram skrev: 28 jul 2026 19:50
holden skrev: 28 jul 2026 18:39
Varför borde det? Köp inget från Kina om du är idealist, lycka till.
Dålig ursäkt. Whataboutism...
Det är ingen ursäkt, när någon talar om för mig vad jag borde ta ställning till i mitt val av bil utifrån slutsatser baserade på egna antaganden förbehåller jag mig rätten att påpeka att det är helt omöjligt att öht konsumera någonting om man vill hålla sig kvar på sin höga moraliska häst.

Det här påminner lite om det gamla argumentet från fossilbilister att vi som köpte elbilar var hycklare eftersom vi flög ibland. Svaret då var "ingen kan göra allt men alla kan göra något". Tycker det får duga här också. Ingen är perfekt men man kan ändå göra bra val utefter sina förutsättningar.
Det är ju ett helt giltigt argument. Själv kör jag elbil för det i alla väsentliga avseenden är en bättre produkt än en fossilbil, inte för att rädda världen - då hade det vart bättre att flytta ut i skogen och leva på tallskott.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

mussla skrev: 29 jul 2026 12:50
Kia, Hyundai, Mercedes, BMW, Renault, Peugeot?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

d3marcus skrev: 29 jul 2026 14:08
mussla skrev: 29 jul 2026 12:50
Kia, Hyundai, Mercedes, BMW, Renault, Peugeot?
Mercedes, BMW är hyfsat oberoende av Kina, minst BMW som jag tolkar jag det som.
Renault försöker utveckla/bygga bilarna i Frankrike och EU i andra hand. Batterier har de som mål att fixa inom EU på sikt.

Köper enbart de bilar jag gillar och som tur är, gillar jag MB och BMW.
Kia, Hyundai och Peugeot design inne/ute och funktion är inget för mig.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte