Kanske kan hjälpa någon. Är i Balkan 10 dygn och aldrig lämnat bilen så länge utan laddsladd i Sverige. Vet om att inte koppla upp appen för ofta, för då drar den mer ström en stund.
Tänkte koppla upp bilen 2 ggr. Efter 5 dgr och den 9:de dagen. Försökte efter 5 dgr, väntade kanske 15-30 sekunder, ingen uppkoppling. Försökte nog 5ggr.
Nu dag 9 började jag läsa en massa inlägg om detta och förstod att detta tar mycket längre tid att väcka en S i djupsömn.
Så jag startade appen och la telefonen åt sidan och kollade varje minut och "Hurra!" 3:e minuten jag kollade var jag uppkopplad. Bilen har 205 km kvar i batteriet. Dvs: har bara dragit några få km sedan avstängning. Underbart! Har 140km hem.
Svårt att connecta via appen när man är i Balkan och bilen står i P-hus i Sverige
Moderator: Redaktion
-
El-Anders
- Teslaägare
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Svårt att connecta via appen när man är i Balkan och bilen står i P-hus i Sverige
Det drar inte speciellt mycket ström att kontakta bilen...
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
xms67
- Teslaägare
Re: Svårt att connecta via appen när man är i Balkan och bilen står i P-hus i Sverige
Frågan är ju vad du skulle göra med informationen? 
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
-
El-Anders
- Teslaägare
Om nu bilen vore strömlös så blir det att ringa mitt stackars barnbarn som är hemma hos oss som hundvakt och be honom hämta oss.
Vad göra efter detta ?????Troligen bärgare.
Hur som helst han blev väldigt glad när jag berättade att jag hade ett halvfullt batteri!
Hur som helst han blev väldigt glad när jag berättade att jag hade ett halvfullt batteri!
Senast redigerad av El-Anders, redigerad totalt 1 gånger.
-
Legato
- Teslaägare
Vampire drain är faktiskt ganska unikt för gamla S/X.
De allra flesta elbilar kan man lämna i månader och antagligen år utan att se märkbar minskning av SoC.
Problem med 12-volts är dock vanligt förekommande för "icke-Teslor".
Nyare Teslor samt exempelvis Polestar har dock lyckats med den fina kombinationen att både ha obefintlig drain av högvoltsbatteriet och hålla 12 volts laddat.
De allra flesta elbilar kan man lämna i månader och antagligen år utan att se märkbar minskning av SoC.
Problem med 12-volts är dock vanligt förekommande för "icke-Teslor".
Nyare Teslor samt exempelvis Polestar har dock lyckats med den fina kombinationen att både ha obefintlig drain av högvoltsbatteriet och hålla 12 volts laddat.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
En Tesla drar ungefär 4W / 0.1kWh/dygn. Det blir lite knappt en procent i veckan (beror såklart på batteristorlek etc.
Största delen av förbrukningen är när bilen väcker sig för att ladda 12V/16V med HV-batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Tesla ändrade funktionen i appen för ett par år sedan. Att bara kolla i appen drar ingen ström från bilen, för det väcker inte bilen.
Väcker man bilen genom att exempelvis låsa upp/låsa eller slå av/på kliman så är bilen vaken ungefär 10 (-15) minuter. Förbrukningen ligger ungefär på 250W när bilen är vaken så total förbrukning blir ungefär 1/5 av en timme = 1/5 x 250=50 Wh —> 0.05 kWh eller mindre än 0.1% SOC.
Man ska alltså hålla på och väcka bilen ett obscent antal gånger för att det ska spela någon dom helst roll.
Det är väldigt mycket myter runt elbilar. Vanligaste rådet i Teslagrupperna på Facebook är att inte titta i appen trots att det både är bortprogrammerat i Teslas system sedan några år och dessutom aldrig har spelat någon mätbar roll på moderna Teslor.
Det är säkert en kvarleva från gamla S/X från 10 år tillbaka, precis som Legato säger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
- Jag öppnade appen kl 09:07 Bilen fortsatte sova. Appen som jag inte haft igång sedan igår uppdaterade SOC från 17% till de 50% som bilen har efter laddningen utan att bilen behövde väckas. Eftersom bilen inte väcktes gick det exakt 0.00% ström p.ga det.
- Jag öppnade appen och låste upp/låste kl 09:46.
Bilen somnade igen mellan 09:56 och 09:58.
Då hade det gått 0.05% SOC.
Det var BTW ganskla exakt 2 år sedan som Tesla ändrade så att appen inte väcker bilen när man bara öppnar appen.
- Jag öppnade appen och låste upp/låste kl 09:46.
Bilen somnade igen mellan 09:56 och 09:58.
Då hade det gått 0.05% SOC.
Det var BTW ganskla exakt 2 år sedan som Tesla ändrade så att appen inte väcker bilen när man bara öppnar appen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5