Mercedes EQE Electric Sedan

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

juristen skrev: 24 jul 2026 09:41
Det gör 50 verkliga mil utan att behöva köra till 0%.

Hoppas på ännu lägre förbrukning med den bakhjulsdrivna 350+ vi byter till. Som har baksätesvärme, rattvärme, m.m. 🙂
Mycket bra körsträcka, grattis.
Så du har blivit smittad av Mercas premiumegenskaper, småsaker som ofta märks efter många mil. Upplever BMW's premiummodeller likadant.
Tesla (teknik, körglädje), Polestar (snygga och Öhlins/Brembo) och Volvo (stolar) har en del saker de gör bättre, men MB/BMW har högst snitt av de egenskaper jag sätter främst.
Ladduttag på FEL sida tex är kass!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Behövde justera en torkararm så jag öppnade huven.

Första besvikelsen med EQE. Jag ser framför mig hur mercedes ingenjörer kliade sig i huvudet och konstaterade att det var helt omöjligt att göra en frunk till EQE, men att de åtminstone gjort sitt bästa. *ironi*

Man tar sig för pannan. Så korkat. Varför lämna ett 100L stort sammanhängande tomrum lätt tillgängligt under huven, i en värld där Tesla redan visat det fantastiska med att ha en frunk?! Hoppas någon eftermarknad tar vid, även utan att optimera slangdragningar finns det typ 70L frunkutrymme att hämta med ett snabbt designat plastinlägg.
IMG_3456.jpeg
IMG_3458.jpeg
IMG_3450.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mercedes EQE 350+ sedan 2022
SÅLD: Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

juristen skrev: 31 jul 2026 08:28

Första besvikelsen med EQE. Jag ser framför mig hur mercedes ingenjörer kliade sig i huvudet och konstaterade att det var helt omöjligt att göra en frunk till EQE, men att de åtminstone gjort sitt bästa. *ironi*

Man tar sig för pannan. Så korkat. Varför lämna ett 100L stort sammanhängande tomrum lätt tillgängligt under huven, i en värld där Tesla redan visat det fantastiska med att ha en frunk?! Hoppas någon eftermarknad tar vid, även utan att optimera slangdragningar finns det typ 70L frunkutrymme att hämta med ett snabbt designat plastinlägg.

IMG_3456.jpeg

IMG_3458.jpeg

IMG_3450.jpeg
Är det lätt att öppna huven?
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Om jag fortsätter jämförelsen mellan EQE och den Ioniq 5 AWD 2023 jag hade tidigare kan jag även konstatera att det totalt sett inte är så stor skillnad i ekonomi och driftskostnader mellan bilarna. De stora skillnaderna ligger i inköpspris och servicekostnader. Försäkring och förbrukning ligger rätt lika.
- Pris för inköp ligger högre för EQE i motsvarande ålder och mil, särskilt för 4-matic som är rätt ovanliga. Skulle säga att det skiljer 50-80K.
- Försäkringen är likvärdig, skiljer någon tia för mig i månaden - till EQE'ns fördel.
- Service är klart billigare på EQE, under halva priset. Dubbelt så långa intervall och billigare per service.
- Förbrukning, ingen signifikant skillnad på totalen vad jag kan bedöma så här långt. Möjligen ligger Ioniq något lägre totalt i mitt körmönster, men å andra sidan gör EQE'ns längre räckvidd att jag behöver snabbladda mindre och mer sällan. Har nu en bakhjulsdriven 350+ som kanske slår Ioniq 5 AWD även på totalen, vilket jag inte tror EQE 350 4-matic gör för mig.

Den stora jokern blir nybilsgarantin, där Ioniq 5 (som är servad enligt program) har 5 år medan EQE har två år. Jag köpte till 2 års garanti till EQE'n. Vi får se om det var en god idé eller inte, men det kändes som en värdefull riskminimering. Det fina är dock batterigarantin, EQE (och EQS) har 10 år och 25 000 mil där vilket är svårslaget.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

mikebike skrev: 31 jul 2026 09:01
Är det lätt att öppna huven?
Ja, det är det. Det sitter en öppningsspak under en plastlucka ovanför pedalerna på förarplatsen. Sen funkar den som en vanlig motorhuv, förutom att den inte har någon egen låsning eller stång för att hålla sig öppen.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Vad kostar service på EQE ?
Helt orimligt man ska lämna in för det känns d som haha
En snubbe sa hans son hade en eqe o senaste service kostade 9000:-
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Efter ca två månader och nästan 500 mil i EQE är jag supernöjd och väldigt förbryllad över att dessa inte är mer populära.

Begagnat är de väldigt prisvärda, man får lågmilade exemplar för 400-450K. Då får man en superkomfortabel lyxbil som är relativt billig att försäkra (ca 750 kr/mån för helförsäkring på 2500 mil/år för mig). Service är nästan halva priset mot Ioniq 5! Fantastisk batterigaranti på 10 år eller 25 000 mil, det som kommer först. Och en generös räckvidd om ca 45-50 mil på 110-väg!

Jag har inte märkt av några mjukvaruproblem, förutom att appen ibland inte uppdaterar så den visar aktuell räckvidd. EQE har en sedanbaklucka, visst, men utrymmet är riktigt bra och rymmer mer än man tror. Vi åkte fem personer (två vuxna, tre barn) med full packning för att vara borta en vecka och hade plats över, trots att vi hade en extra väska med handdukar, lakan och ett par kuddar! Baksätet tycker jag också har fått orättvist dåliga recensioner, mittenplatsen är trist men inte sämre än i någon annan bil och ytterplatserna har gott om benutrymme och bekväma dynor. Ingen har uttryckt något missnöje på våra långresor och jag har själv suttit i baksätet längre sträckor flera gånger och trivts. Visst skulle golvet kunnat vara lägre och lutningen mer bakåtlutad, men när man väl sitter där över tid är det inget som upplevs obekvämt - inte för mig i alla fall. Snarare tvärt om, jag sitter bra och bekvämt i baksätet.

Laddningen ligger stabilt i 100-150 kW typ alltid mellan 5-80%, även med kort eller ingen förvärmning. Det är jag helt nöjd med då laddkurvan är så flack och jag behöver snabbladda så sällan eftersom räckvidden är så bra. Ioniq 5 låg ofta rätt länge i 50-75 kW innan den kom igång, även om den toppade högre så är den praktiska skillnaden minimal.

Den här bilen kommer jag vara nöjd med länge, känns det som! Den känns på många sätt som en återgång till den Model S jag hade som första elbil och som jag var sjukt nöjd med. EQE är ännu bättre och bekvämare, laddar snabbare, samt har dragkrok - på bekostnad av kombikupébagaget i model S. Den model 3 och Ioniq 5 jag haft däremellan har inget på EQE, de är i en helt annan liga.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dexter86 skrev: 31 jul 2026 10:29
9144:- betalade jag igår för "B Plus" på EQE. Samma på EQS var strax över 10k för nån månad sen.

A-servicen är billigare, vet inte hur mycket billigare dock. Varannan service är A respektive B.

Nu vet jag också av erfarenhet att Mercedes sätter in fabriksnytt HV-batteri vid garantiärende till skillnad från Tesla.

Så är någon sugen på en nyservad EQE 350+ med sprillans nytt HV-batteri så är det bara att slå till :D

https://evexperten.se/products/depositi ... rag-2022-2
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Legato skrev: 11 aug 2026 18:45
Dexter86 skrev: 31 jul 2026 10:29
9144:- betalade jag igår för "B Plus" på EQE. Samma på EQS var strax över 10k för nån månad sen.

A-servicen är billigare, vet inte hur mycket billigare dock. Varannan service är A respektive B.

Nu vet jag också av erfarenhet att Mercedes sätter in fabriksnytt HV-batteri vid garantiärende till skillnad från Tesla.

Så är någon sugen på en nyservad EQE 350+ med sprillans nytt HV-batteri så är det bara att slå till :D

https://evexperten.se/products/depositi ... rag-2022-2
Tack för återkoppling! :)

Fan man är bra sugen på EQE, gillar dom skarpt
macky

Inlägg av macky »

juristen skrev: 11 aug 2026 16:13
Efter ca två månader och nästan 500 mil i EQE är jag supernöjd och väldigt förbryllad över att dessa inte är mer populära.

Begagnat är de väldigt prisvärda, man får lågmilade exemplar för 400-450K. Då får man en superkomfortabel lyxbil som är relativt billig att försäkra (ca 750 kr/mån för helförsäkring på 2500 mil/år för mig). Service är nästan halva priset mot Ioniq 5! Fantastisk batterigaranti på 10 år eller 25 000 mil, det som kommer först. Och en generös räckvidd om ca 45-50 mil på 110-väg!

Jag har inte märkt av några mjukvaruproblem, förutom att appen ibland inte uppdaterar så den visar aktuell räckvidd. EQE har en sedanbaklucka, visst, men utrymmet är riktigt bra och rymmer mer än man tror. Vi åkte fem personer (två vuxna, tre barn) med full packning för att vara borta en vecka och hade plats över, trots att vi hade en extra väska med handdukar, lakan och ett par kuddar! Baksätet tycker jag också har fått orättvist dåliga recensioner, mittenplatsen är trist men inte sämre än i någon annan bil och ytterplatserna har gott om benutrymme och bekväma dynor. Ingen har uttryckt något missnöje på våra långresor och jag har själv suttit i baksätet längre sträckor flera gånger och trivts. Visst skulle golvet kunnat vara lägre och lutningen mer bakåtlutad, men när man väl sitter där över tid är det inget som upplevs obekvämt - inte för mig i alla fall. Snarare tvärt om, jag sitter bra och bekvämt i baksätet.

Laddningen ligger stabilt i 100-150 kW typ alltid mellan 5-80%, även med kort eller ingen förvärmning. Det är jag helt nöjd med då laddkurvan är så flack och jag behöver snabbladda så sällan eftersom räckvidden är så bra. Ioniq 5 låg ofta rätt länge i 50-75 kW innan den kom igång, även om den toppade högre så är den praktiska skillnaden minimal.

Den här bilen kommer jag vara nöjd med länge, känns det som! Den känns på många sätt som en återgång till den Model S jag hade som första elbil och som jag var sjukt nöjd med. EQE är ännu bättre och bekvämare, laddar snabbare, samt har dragkrok - på bekostnad av kombikupébagaget i model S. Den model 3 och Ioniq 5 jag haft däremellan har inget på EQE, de är i en helt annan liga.
Det är verkligen fynd man gör om man tittar på de bästa elbilarna från typ 2022-23. Helt slaktade i pris men levererar fortfarande så bra. Men det är som ett gift att hitta 5 min till på snabbladdningen 10-80 eller 6 mils bättre räckvidd. Men jag tror anekdotiskt att det nu sker en flytt över till elbilar från de som tidigare varit emot. De som sagt att man måste kunna sträckköra 60-70 mil osv. Men det krävdes 80 mil WLTP fast det inte egentligen är särskilt ofta man har nytta av det för att övertyga. Förhoppningsvis leder det också till bättre andrahandsvärde för dessa bilar framåt. Men utvecklingen lär ju fortsätta.

Att EQE och EQS inte blev succé tror jag främst beror på ”elbilsdesignen”. Konservativa kunder som kör en e-klass och då underlättar man inte genom att ha en så för mercedes avvikande design.
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

macky skrev: 11 aug 2026 19:18
juristen skrev: 11 aug 2026 16:13

Det är verkligen fynd man gör om man tittar på de bästa elbilarna från typ 2022-23. Helt slaktade i pris men levererar fortfarande så bra. Men det är som ett gift att hitta 5 min till på snabbladdningen 10-80 eller 6 mils bättre räckvidd. Men jag tror anekdotiskt att det nu sker en flytt över till elbilar från de som tidigare varit emot. De som sagt att man måste kunna sträckköra 60-70 mil osv. Men det krävdes 80 mil WLTP fast det inte egentligen är särskilt ofta man har nytta av det för att övertyga. Förhoppningsvis leder det också till bättre andrahandsvärde för dessa bilar framåt. Men utvecklingen lär ju fortsätta.

Att EQE och EQS inte blev succé tror jag främst beror på ”elbilsdesignen”. Konservativa kunder som kör en e-klass och då underlättar man inte genom att ha en så för mercedes avvikande design.
EQE sedan har ett värdelöst bagageutrymme. EQS var fruktansvärt dyr.

Jag har även för mig att jag läst om att de hade en del barnsjukdomar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Väldigt synd att EQE inte kommit i en kombiversion!

Ägt många E-klass kombi, och älskade att köra de bilarna på långfärd. Dessutom väldigt praktiska att packa in mycket för familjen, tex. på resor till fjällen.

Hade varit en klar vinnare med en E-klass kombi på hel-el (även om de gärna fått sätta en liten plastbalja för 100.- fram så man också får en frunk).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vad är det för dragvikt på EQE?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev: 11 aug 2026 21:24

750 kg.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Legato skrev:

750 kg.
Tack!

Det var klent minsann, inte ett seriöst alternativ till bruksbil alltså.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Testarmigfram skrev: 11 aug 2026 19:37

Håller inte med om att EQE har ett ”värdelöst bagageutrymme”. Som sagt, det begränsas av sedanluckan men utrymmet är bra, tycker jag. Klart tillräckligt för behoven i min familj. De gånger vi behöver lasta något större hyr vi ett släp eller tar andrabilen (mindre suv). Den utfällbara dragkroken är supersmidig.

Både EQE och EQS var dyra som nya.

Om de hade barnsjukdomar tidigare verkar de vara åtgärdade nu. Peppar, peppar! 🙂
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev: 12 aug 2026 00:20
Legato skrev:

750 kg.
Tack!

Ja, om det istället hade varit runt 1 500 kg så hade det varit bra mycket mer användbart. Klar miss.

Förhoppningsvis så kan de förbättra detta i framtida uppdateringar av modellerna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

martinot skrev: 12 aug 2026 01:45
Legato skrev:

750 kg.
Tack!

Ja, om det istället hade varit runt 1 500 kg så hade det varit bra mycket mer användbart. Klar miss.

Förhoppningsvis så kan de förbättra detta i framtida uppdateringar av modellerna.
Ökat till 1700kg från 2025
https://alltomelbil.se/uppgraderad-merc ... -dragvikt/
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

juristen skrev: 12 aug 2026 01:20

Håller inte med om att EQE har ett ”värdelöst bagageutrymme”. Som sagt, det begränsas av sedanluckan men utrymmet är bra, tycker jag. Klart tillräckligt för behoven i min familj. De gånger vi behöver lasta något större hyr vi ett släp eller tar andrabilen (mindre suv). Den utfällbara dragkroken är supersmidig.

Om de hade barnsjukdomar tidigare verkar de vara åtgärdade nu. Peppar, peppar! 🙂
2000mil med min sedan april, inget strul alls. Kanonbra bil.

PS
Jag hade föredragit sedanbaklucka på min EQS. Snyggare utan.
Lyxbilar har inte halvkombi av det skälet.
Praktiskt är det givetvis…
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

juristen skrev: 12 aug 2026 01:20

Värdelöst var kansle ett starkt ord men de flesta i Sverige föredrar kombi eller åtminstone halvkombi. Det påverkade definitivt försäljningen.

EQE var kanske dyr men EQS var DYR.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Legato skrev:

750 kg.
Tack!

Det beror ju helt på hur man använder sin bil. Personligen skulle jag aldrig ens överväga att använda dragkrok. För mig finns bättre alternativ.

Skulle tro att svenskar är tvåa i världen av att vara besatta av dragkrok. Efter Norge :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

750kg bör väl vara typ hälften av alla ”hobbysläp” (ren killgissning från min sida) så inte är det sååå dåligt tycker jag.
Dessutom brukar många elbilar va så tunga så man hamnar på ett 750kg släp oavsett högre dragvikt om man inte ska börja ta extra körkortstillägg.
Bättre med 750kg än inget helt enkelt :)

//Benke
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

juristen skrev: 31 jul 2026 08:28

IMG_3456.jpeg

IMG_3458.jpeg

IMG_3450.jpeg
Ja detta är verkligen helt galet. Ännu mer dött utrymme i EQS.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

För 559K skulle jag personligen hellre köpt en lite äldre EQS.
2025 fick bakhjulsdrivna 350 lite mer tillgängligt batteri, tror det blev 96kwh istället för 89-90.
2024 kom värmepumpen.

Den från 2025 har mycket mer och bättre utrustning (luftfjädring, Burmester, pano, bättre instrumentpanel, 21", större batterikapacitet enligt ovan), tycker den är mer prisvärd. Den blanka instrumentpanelen i pianolack på den billigare reflekterar sol och bländar väldigt illa i vissa vinklar, men det går att lösa med wrap i tyg eller fuskmocka. Ingen av bilarna har dragkrok om det är en grej för dig.