GPS
Moderator: Redaktion
-
RAS
- Teslaägare
GPS
Tesla Y Premium Long Range
Någon mer än jag som inte kan åka färja utan att GPS efteråt kör 50-75 meter utanför vägen , och pga detta går navigeringen inte att använda alls då bilen panikbromsar för att jag kör utanför vägen.
Tesla Göteborg vägrar hjälpa mig och säger att det är inget fel på bilen , utan att signalen från satelliterna är för svar i mitt område Orust där jag bor
Bifogar en bild med blå prick där bilen står i verkligheten , och röd pil som visar vad GPSen säger att bilen står
Tacksam för lite kommentarer/feedback
Mvh Roger
Någon mer än jag som inte kan åka färja utan att GPS efteråt kör 50-75 meter utanför vägen , och pga detta går navigeringen inte att använda alls då bilen panikbromsar för att jag kör utanför vägen.
Tesla Göteborg vägrar hjälpa mig och säger att det är inget fel på bilen , utan att signalen från satelliterna är för svar i mitt område Orust där jag bor
Bifogar en bild med blå prick där bilen står i verkligheten , och röd pil som visar vad GPSen säger att bilen står
Tacksam för lite kommentarer/feedback
Mvh Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Letalis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/roger897563
Re: GPS
Märkte idag när jag åkte över till Hemsö.
Och detta tog minst 10 minuter tills bilen "blev normal".
Samma sak hände på tillbaka vägen.
Navigeringen blir helt knäpp och fullständigt omöjligt att använda för att navigera, bilen panikbromsar mm.
Helt fri sikt till himmelen hela resan.
Och detta tog minst 10 minuter tills bilen "blev normal".
Samma sak hände på tillbaka vägen.
Navigeringen blir helt knäpp och fullständigt omöjligt att använda för att navigera, bilen panikbromsar mm.
Helt fri sikt till himmelen hela resan.
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
VW ID.4 GTX 2022
My GREY AWD 2026
-
Autonom
- Teslaägare
Sannolikt militär spoofing avsedd för Östersjön: https://gpsjam.org/?lat=58.12051&lon=19 ... 2026-07-30
-
Letalis
- Teslaägare
Inte så mycket störningar idagAutonom skrev: ↑31 jul 2026 19:49Sannolikt militär spoofing avsedd för Östersjön: https://gpsjam.org/?lat=58.12051&lon=19 ... 2026-07-30
Model Y LR 2024
VW ID.4 GTX 2022
My GREY AWD 2026
-
Autonom
- Teslaägare
Dagens stöningar syns först imorgon, men kartan ä ungefärlig baserat vad som rapporterats in. Hemsö kigger inte långt från vad som haft bekräftade störningar de senaste dagarna.Letalis skrev: ↑31 jul 2026 20:12Inte så mycket störningar idagAutonom skrev: ↑31 jul 2026 19:49Sannolikt militär spoofing avsedd för Östersjön: https://gpsjam.org/?lat=58.12051&lon=19 ... 2026-07-30
Jag har haft gott om störningar på en specifik GPS-utrustning när ryssarna kommer igång, även långt utanför de utritade störningsszonerna.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Det finns inget ställe där satelliterna är för svaga eller vad SC nu sade.
Detta är en ren Teslabugg.
(Det förekommer störningar vilket inkluderar jamming där man tappar signalen och spoofing där det skapas en falsk position. Den är dock aldrig bara 50-300m utan mer än flera mil fel.)
Pressa Tesla på det så att de fixar till felet.
Som Sagt, det finns inget ställe där signalen är svag utomhus. Signalen kan vara för svag i ett garage, men har du parkerat bilen på en plats så lär bilen minnas det om de programmerat det minsta rätt.
Det är dessutom så, 100 tusen procent säkert, att man antingen har en korrekt GPS-position eller om signalen är för svag; då har man ingen position.
Tesla svamlar.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Autonom skrev: ↑31 jul 2026 20:19
Dagens stöningar syns först imorgon, men kartan ä ungefärlig baserat vad som rapporterats in. Hemsö kigger inte långt från vad som haft bekräftade störningar de senaste dagarna.
Jag har haft gott om störningar på en specifik GPS-utrustning när ryssarna kommer igång, även långt utanför de utritade störningsszonerna.
Det finns inte en chans att man spoofas bara 100 m eller 200.
När det förekommer en falsk signal (spoofing) kommer man ”flyttas” flera tiopotenser mer än i detta exempel.
Jag jobbar i branschen som nyttjar GPS, i en position där precis det ovanstående är en del av mitt jobb.
De störningskartor vi ser på GPSJAM.ORG är trafikflygplan som rapporterat tillförlitligheten på GPS-signalen via ADS-B från oftast > 10.000 m höjd. Vi kikar faktiskt dagligen på jamming/spoofingkartor men vi har en ”bättre” än GPSJAM.ORG. (Det är inget fel på den ioffsg).
Jordens krökning gör att en störsändare (jamming) eller en falsksignal (spoofing) inte når då långt längs marken medan den kan påverka betydligt långre bort på höjd. Ryssen, som håller på med detta för att skydda tex Moskva och Kaliningrad har störsändarna på marknivå, eller i fartyg (också ”marknivå”)
Det är ytterst osannolikt att det skulle förekomma GPS-spoofing på västkusten.
Skulle det göra det, skulle positionen flyttas avsevärt längre än ett hundratal meter.
GPS-jamming som är vanligast tar bort GPS-positionen helt och hållet. Spoofing är väldigt avancerat och vanliga stöldligor klarar inte av att spoofa men de kan jamma.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Autonom
- Teslaägare
Blev antagligen lurad av google maps som pekade på Södertörn eftersom jag hade Stockholm inzoomat.
Jag har haft utrustning i min bil (ej Tesla) som blivit utstörd till nära Enköping några enstaka dagar, det är dock bara en utrustning jag har som är så känslig, andra GPS-mottagare jag använder, delvis samtidigt, slutade vara utstörda ungefär vid Barkarby. Men ofta störs bara den störkänsliga GPSen ut. I samband med denna typ av stöningar har jag vid något tillfälle sett felaktig position på kartan i Waze, men bara någon enstaka gång.
Störningarna verkar har dock ha blivit ovanligare på senare tid.
Jag har haft utrustning i min bil (ej Tesla) som blivit utstörd till nära Enköping några enstaka dagar, det är dock bara en utrustning jag har som är så känslig, andra GPS-mottagare jag använder, delvis samtidigt, slutade vara utstörda ungefär vid Barkarby. Men ofta störs bara den störkänsliga GPSen ut. I samband med denna typ av stöningar har jag vid något tillfälle sett felaktig position på kartan i Waze, men bara någon enstaka gång.
-
d3marcus
- Teslaägare
Har du åkt färja med en Tesla? Detta är en välkänd bugg sedan tio år tillbaka.Autonom skrev: ↑31 jul 2026 23:58Blev antagligen lurad av google maps som pekade på Södertörn eftersom jag hade Stockholm inzoomat.
-
AAKEE
- Teslaägare
En modern flygmaskin som är certifierad att använda GPS använder bara använda GPS-signalen.Det räcker mef att störa ut eller spoofa GPS så finns ingen position, eller så är positionen fel pga spoofing.Autonom skrev: ↑31 jul 2026 23:58Blev antagligen lurad av google maps som pekade på Södertörn eftersom jag hade Stockholm inzoomat.
Iphonen eller andra enkla system kan nyttja GPS, Glonass (rysk motsvarighet) och Galileo (EU-versionen).
Hur Teslan gör är oklart, men den borde kunna nyttja alla tre systemen. Stör man ut bara GPS finns de andra kvar. Spoofar man en fake position måste man spoofa den likadant på alla tre systemen.
Är positionen ”lite fel” är man inte utstörd. Man är med all säkerhet inte utsatt för en falsk position heller.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
RareEarth
- Teslaägare
Det finns inga störsändare som når någon del av fastlands-Sverige vid marknivå. Dina problem beror med 100% säkerhet på något annat.Autonom skrev: ↑31 jul 2026 23:58Blev antagligen lurad av google maps som pekade på Södertörn eftersom jag hade Stockholm inzoomat.
-
fnurra
- Teslaägare
Om man går in i Service mode för att kolla GPS signalen verkar det som att Tesla använder även Galileo och BeiDou...AAKEE skrev: ↑01 aug 2026 03:14En modern flygmaskin som är certifierad att använda GPS använder bara använda GPS-signalen.Det räcker mef att störa ut eller spoofa GPS så finns ingen position, eller så är positionen fel pga spoofing.Autonom skrev: ↑31 jul 2026 23:58Blev antagligen lurad av google maps som pekade på Södertörn eftersom jag hade Stockholm inzoomat.
Iphonen eller andra enkla system kan nyttja GPS, Glonass (rysk motsvarighet) och Galileo (EU-versionen).
Hur Teslan gör är oklart, men den borde kunna nyttja alla tre systemen. Stör man ut bara GPS finns de andra kvar. Spoofar man en fake position måste man spoofa den likadant på alla tre systemen.
Är positionen ”lite fel” är man inte utstörd. Man är med all säkerhet inte utsatt för en falsk position heller.
Model S 2023 MSM/svart
-
Autonom
- Teslaägare
Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/
Den utrustning som jag har som är känsligast för GPS-störningar är en ren GPS-mottagare, har inget stöd för varken Glonass, Galileo eller BeiDou. Jag har också sett positionen sväva iväg när den bara ser 3 satelliter, men eftersom jag bara ser indirekta effekter har jag svårt att avgöra hur mycket den avviker. De andra utrustningarna jag sett blivit utstörda har stöd för Glonass men inte Gallleo eller BeiDou.
Om man tittar på buggen med färjor så skulle jag då gissa att det har att göra med hur den hanterar position när den inte har täckning, som i tunnlar. För i tunnlar måste den spara sista kända positionen och sedan använda sidoinformation (som skulle kunna vara, i brist på tröghetsnavigering, accelerationsdetektorerna, hastighet, styrvinklar och, för långa tunnlar, kombinerat med databaser, finns begränsat med långa tunnlar att hålla reda på).
Man skulle lätt kunna tänka sig att när bilen efter färjeturen väcks eller återfår GNSS-kontakt (om den stått under däck) får en konflikt mellan den beräkningen och GNSS-information som inte hanteras bra.
-
Jossi
- Teslaägare
Jag talar alltså om en sånhär färja.Autonom skrev: ↑01 aug 2026 14:17Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/
Den utrustning som jag har som är känsligast för GPS-störningar är en ren GPS-mottagare, har inget stöd för varken Glonass, Galileo eller BeiDou. Jag har också sett positionen sväva iväg när den bara ser 3 satelliter, men eftersom jag bara ser indirekta effekter har jag svårt att avgöra hur mycket den avviker. De andra utrustningarna jag sett blivit utstörda har stöd för Glonass men inte Gallleo eller BeiDou.
Om man tittar på buggen med färjor så skulle jag då gissa att det har att göra med hur den hanterar position när den inte har täckning, som i tunnlar. För i tunnlar måste den spara sista kända positionen och sedan använda sidoinformation (som skulle kunna vara, i brist på tröghetsnavigering, accelerationsdetektorerna, hastighet, styrvinklar och, för långa tunnlar, kombinerat med databaser, finns begränsat med långa tunnlar att hålla reda på).
Man skulle lätt kunna tänka sig att när bilen efter färjeturen väcks eller återfår GNSS-kontakt (om den stått under däck) får en konflikt mellan den beräkningen och GNSS-information som inte hanteras bra.
Min BMW har inga problem med den. Min Tesla har problem varje gång. Har testat båda bilarna samtidigt för att utesluta störningar.
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
Letalis
- Teslaägare
Själv åkte jag en sådan här. Och som ni ser på bilen så är det fri sikt uppåt.Jossi skrev: ↑01 aug 2026 15:18Jag talar alltså om en sånhär färja.Autonom skrev: ↑01 aug 2026 14:17Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/
Min BMW har inga problem med den. Min Tesla har problem varje gång. Har testat båda bilarna samtidigt för att utesluta störningar.
IMG_1682.jpeg
Min MY2026 blev knäpp efter avgången.
Model Y LR 2024
VW ID.4 GTX 2022
My GREY AWD 2026
-
Autonom
- Teslaägare
Hur ser det ut om du sitter i bilen under överfarten och tittar på navigeringskärmen, och provar olika tillstånd av vaken bil? För att testa teorin att den räknar från en referenspunkt som är startpunkten för färjeturen.Jossi skrev: ↑01 aug 2026 15:18Jag talar alltså om en sånhär färja.Autonom skrev: ↑01 aug 2026 14:17Ok, då är det osannolikt att det rör sig om GPS-störningar i det här fallet. Ryssarnas störningar via satelliter ser bara ut att ha körts i på sekundnivå i testsyfte: https://www.gpsworld.com/todd-humphreys ... ss-europe/
IMG_1682.jpeg
Eventuellt sätta den i biltvättläge (eventuellt med frirullande hjul och stoppblock om man vågar).
-
Jossi
- Teslaägare
Kan testa nästa gång. Verkar vara väldigt vanligt problem iaf, enkel googlesökning ger massa träffar, många flera år gamla. Sjukt att Tesla inte tar det på allvar, rappat flera gånger.
I contacted Tesla emergency services in Germany, and they coordinated a conference call with the Amsterdam AVS IT team. It turns out this is a known issue: after driving 100 km, the GPS signal typically resets. I was advised to do a software update afterward.
Indeed, after 100 km, the GPS signal returned along with all functionalities.
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
mattsjo
- Teslaägare
Jag har åkt många gånger både Nynäshamn - Visby och vägfärjan mellan Fårösund och Fårö och detta har bara hänt mig en gång förra året, aldrig i år. Då var det efter vägfärjan och bilen var tillbaka på rätt väg ganska långt innan Visby, dvs det tog inte 10 mil. Undrar varför vissa drabbas hela tiden och andra inte.