Eller som på Taycan. 15000kr i mjukvarukostnad för att låsa upp funktionen komfortöppning. Dvs man slipper trycka på keyfob för att öppna bilen. Snacka om att vissa av de gamla tillverkarna har tappat det.
Funderar på att lämna Tesla
Moderator: Redaktion
-
Magnus71
Re: Funderar på att lämna Tesla
-22 Porsche Taycan 4S
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG (såld)
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG (såld)
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Eller 22 000 kr för att bilen skall få den prestanda den är konstruerad för?Magnus71 skrev: ↑01 aug 2026 20:37Eller som på Taycan. 15000kr i mjukvarukostnad för att låsa upp funktionen komfortöppning. Dvs man slipper trycka på keyfob för att öppna bilen. Snacka om att vissa av de gamla tillverkarna har tappat det.
Hoppsan, det var visst Tesla.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
tesla newbie
Mycket intressant! Du kanske borde provkört VolvonPhotonic skrev: ↑01 aug 2026 17:09Har haft lite svårt för Juniper-designen jämfört med gamla MY som jag kör. Av denna anledning var jag/vi inställda på nytt märke.
Gillade EQS. Bekväm och superfin att köra, men dyr och antagligen svårsåld. GLC kändes billig invändigt och med tanke på priset gick den helt bort. Provkörde inte.
iX3 var en fantastisk körmaskin och gissningsvis triggades jag mycket av ”motorljudet”. Dock relativt plastig (med ett blinkersreglage som t.o.m. KÄNNS billigt. Har svårt för den exteriöra grisdesignen och huvudskärmens form. Riktigt bra panoramadisplay. Riktigt dåliga baksäten.
EX60 kändes för mycket Volvo. Frun blev väldigt avtänd direkt, så ingen provkörning. Textilsätena (eller var det ull?) drog ner känslan rejält. Tycker man satt bra bak. Lite mer kluven till framsätet. Dock bättre än i EX90.
Macan var överraskande trevlig och snygg. Satt riktigt bra överallt. Fick lite för mycket minibusskänsla när jag körde, men kan vara pga att Taycan provkördes innan. Tycker dock att Porsche är lite för mycket efter teknikmässigt. Känns som äldre bilar. Ej prisvärda.
Åkte förbi Tesla mest för att det verkade rimligt att ändå kolla på Juniper. Gillade det mesta direkt och vid provkörning visade det sig vara en i mångt och mycket helt annan bil än vår nuvarande. MYPs framsäten och look fällde avgörandet. Hela familjen var enig efter en kort stund. En bil med krydda som är riktigt prisvärd. Done deal.
Något jag verkligen gillar med Tesla är DIY-upplägget. Ingen påtvingad service. Billigt ägande.
-
Photonic
- Teslaägare
Ja, jag har sett många tester och var därför rejält nyfiken på Volvon med tanke på alla positiva utlåtanden. Hade dock redan innan svårt att förlika mig med att lägga mycket pengar på en bil av just det märket. Jag har helt enkelt en tråkig bild av Volvo i bagaget. Trots detta såg jag fram emot provkörningen, men frun ville bara därifrån.tesla newbie skrev: ↑01 aug 2026 22:27Mycket intressant! Du kanske borde provkört VolvonPhotonic skrev: ↑01 aug 2026 17:09Har haft lite svårt för Juniper-designen jämfört med gamla MY som jag kör. Av denna anledning var jag/vi inställda på nytt märke.
Gillade EQS. Bekväm och superfin att köra, men dyr och antagligen svårsåld. GLC kändes billig invändigt och med tanke på priset gick den helt bort. Provkörde inte.
iX3 var en fantastisk körmaskin och gissningsvis triggades jag mycket av ”motorljudet”. Dock relativt plastig (med ett blinkersreglage som t.o.m. KÄNNS billigt. Har svårt för den exteriöra grisdesignen och huvudskärmens form. Riktigt bra panoramadisplay. Riktigt dåliga baksäten.
EX60 kändes för mycket Volvo. Frun blev väldigt avtänd direkt, så ingen provkörning. Textilsätena (eller var det ull?) drog ner känslan rejält. Tycker man satt bra bak. Lite mer kluven till framsätet. Dock bättre än i EX90.
Macan var överraskande trevlig och snygg. Satt riktigt bra överallt. Fick lite för mycket minibusskänsla när jag körde, men kan vara pga att Taycan provkördes innan. Tycker dock att Porsche är lite för mycket efter teknikmässigt. Känns som äldre bilar. Ej prisvärda.
Åkte förbi Tesla mest för att det verkade rimligt att ändå kolla på Juniper. Gillade det mesta direkt och vid provkörning visade det sig vara en i mångt och mycket helt annan bil än vår nuvarande. MYPs framsäten och look fällde avgörandet. Hela familjen var enig efter en kort stund. En bil med krydda som är riktigt prisvärd. Done deal.
Något jag verkligen gillar med Tesla är DIY-upplägget. Ingen påtvingad service. Billigt ägande.Jag var helt inställd på MYP efter att ha provkört den och iX3 efter varann på samma dag. Blev inte jätteimponerad av Volvon efter att ha provsuttit den. Men när jag körde den så ändrade jag uppfattning totalt. Chassi och ljudkomfort i absolut toppklass!
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
Beställd: Model Y Performance 2026
-
mussla
- Teslaägare
Acceleration boost och FSD tar de betalt för. Men det är väldigt väldigt mycket som de har bjussat på.mikebike skrev: ↑01 aug 2026 21:45Eller 22 000 kr för att bilen skall få den prestanda den är konstruerad för?Magnus71 skrev: ↑01 aug 2026 20:37Eller som på Taycan. 15000kr i mjukvarukostnad för att låsa upp funktionen komfortöppning. Dvs man slipper trycka på keyfob för att öppna bilen. Snacka om att vissa av de gamla tillverkarna har tappat det.
Hoppsan, det var visst Tesla.![]()
Model Y LR AWD -24
-
Fredrik j
- elbilist
Kanske om jag är ensam i bilen. Men det är jag mycket sällan i situationer där jag snabbladdartesla newbie skrev: ↑01 aug 2026 12:16Jag tittar på bilens skärm. Teslans skärm är betydligt större än den på min iPhone.
-
Autonom
- Teslaägare
Oavsett innehållet i OTA-uppdateringarna, så skulle jag vilja säga att det är få andra som har lika bra ordning på dem, det är ingen enkel uppgift att få OTA att fungera så att man klarar att hela bilparken uppdaterar en gång i månaden utan att det blir kaos med brickade bilar. Somliga märken vill ju att man kommer till verkstad för att uppdatera för säkerhets skull, vilket naturligtvis inte är en fungerande metod i längden. och kommer inte att fungera när bilarna blivit 10 år gamla.roffe_s skrev: ↑01 aug 2026 16:34Andra tillverkare levererar också funktionella förbättringar via OTA men ett par av de exempel Du nämner i form av t ex Matrix kräver ju att hårdvaran redan finns där. Tesla blev ju rätt sen med LED Matrix i bilarna, vilket sannolikt berodde på att mjukvaran inte hunnit uppdateras. DET tror jag är unikt för Tesla, en motsats till kritiken om inbesparandet av spakar, fysiska knappar och reglage. Här kostar de tvärt om på modellerna dyrare hårdvara i lyktinsatserna för att senare, om kunderna så önskar, lägga till resurserna på mjukvaruarbetet och aktivera funktionen.mussla skrev: ↑01 aug 2026 15:46Ja, du har ju varit Tesla-ägare längre än mig så du vet ju.tesla newbie skrev: ↑01 aug 2026 15:38Återstår väl att se hur mycket funktioner som kommer tillkomma på Volvon och BMW:n. Jag köpte min Model Y 2021 så har fått väldig många funktioner gratis:mussla skrev: ↑01 aug 2026 14:32Jag skulle lägga till på plussidan på Tesla: OTA mjukvaruuppdateringar.tesla newbie skrev: ↑31 jul 2026 16:57Tänkte föra tillbaka tråden till ämnet med en lite jämförelse mellan EX60, iX3 och MYP, vilka är de tre bilar jag väljer mellan inför kommande bilköp. Har dock inte så bråttom så vi får väl se om det dyker upp någon annat kandidat (Rivian R2?). + är de saker som en bil gör bättre än de båda andra och - vice versa
Tesla MYP:
+ Låg krängning i kurvor.
+ Snabbast acceleration
+ Högst toppfart (inte så relevant utanför Tyskland)
+ Skärm i baksätet
+ Eluppfällbara baksäten (Volvo har ellfälbara men uppfällning är manuell, BMW är helt manuell)
+ Eldrivet lårstöd
+ Stor balja under bagagegolvet (Volvos också ganska stor, BMWs minimal)
+ Stor frunk som går att öppna utifrån bilen (Både Volvo och BMW:s öppnas med motorhuvsspak)
+ Pin2drive
+ Sentry mode (BMW har någon sorts collision detection, Volvo ingenting)
+ Döda-vinkel kamera
+ Tydlig backkamera-bild utan distortion, samt tydlig bild av bakhjulen.
+ Tystast hjulupphägningar (Upplever i alla fall att BMW:n låter mer när man kör över ojämnheter och kanske även Volvon)
+ Bäst förvaringsmöjligheter i kupén
+ Multifuktionsrattknapp via vänster scrollhjul
+ Kameraknapp på ratten
+ Smidigast profilsystem. Går blixtsnabbt att skapa en ny profil, samt att växla mellan profiler.
+ Lägst tjänstevikt. MYP väger 2,1 ton och både Volvon och BMW:n väger cirka 300 kg mer.
- Hårdast fjädring trots adaptiva dämpare
- Påtvingade lågprofildäck. 255/35 är absurt låg profil för en crossover. En Lamborghini Urus har högre profil på däcken
- Sämst filhållning på marknaden
- Sämst regnsensor
- Ingen PTC-backup för värmepumpen
- Kortast räckvidd
- Ingen växelspak
- Ingen möjlighet att ladda ned appar till bilen
- Ingen fysisk knapp för att lossa laddkabel
- Ingen förardisplay.
- Ingen separat klimatzon för baksätet
- Ingen eldriven dragkrok.
- Inga parkeringssensorer. Blir backkameran igensnatt av snö så får man backa på känsla
- Ingen V2L
Volvo EX60:
+ Överlägset bäst kombination av sportiga köregenskaper och skön fjädringskomfort
+ Bäst säten, både fram och bak
+ Riktigt insynsskydd. Både BMW:ns och Teslas insynsskydd känns ganska billiga och pappiga
+ Lägst ljudnivå i kupén
+ Bäst ljudanläggning
+ Överlag trevligast interiör (min subjektiva åsikt).
+ Bäst kvalitetskänsla
+ Mycket smart lösning där EU-hastighetsvarningen går att ställa in som ökat pedalmotstånd istället så att man slipper plinget.
+ Smart dörrhandtagslösning som känns mer intuitiv än både Teslas och BMW:s. (Teslas handtag är ju som de är och varje gång jag kört BMW:n så står jag desparat och trycker för att få handtaget att poppa ut).
+ Dimbart panoramatak
+ Bäst benutrymme i baksätet.
+ Överlag smidigaste rattreglage. Gillar Volvons "joystick"-knappar bättre än Teslans scrollhjul och BMW:ns knappar är en "hot mess"
- Konstig mittkonsol med ganska dåliga förvaringsmöjligheter
- Inget riktigt handskfack
- Trådlös laddning av mobilen utan att kunna se skärmen
- Pekskärmen upplevs ibland ha lite seg reaktion på vissa tryck
- Kanske lite tråkig exteriördesign
- Ingen rattknapp för att svara på telefonsamtal.
- Baksäten måste fällas tllbaka manuellt och de är ganska tunga.
- Sämst aerodynamik (Cd 0,26 mot BMW:ns 0,24 och Teslans 0,22)
- Motorerna för rattinställningen och inställningen av baksätetslutningen låter lite ansträngda. Undrar hur länge de kommer hålla?
BMW iX3:
+ Bra styrning, både respons vid kurvtagning och känsla överlag.
+ Panoramic iDrive
+ Längst räckvidd (tills EX60 P12 kommer)
+ Bäst ADAS
+ Flest fysiska knappar.
+ Snyggast exteriördesign (dock lite kluven, tycker fronten är snygg men gillar inte riktigt den jättehöga huven).
- Plottriga rattknappar som är svårt att hitta ibland när man kör.
- Ingen möjlighet att pausa musiken från ratten. Istället måste man trycka på volymreglaget på mittkonsolen.
- Ingen "keep climate on"
- Ingen möjlighet att låsa bilen utifrån med någon i den med skärm/klimatanläggning på.
- Vissa funktioner är inte tillgängliga om inte bilen är i "drive ready"
- När man parkerat och öppnar dörren så släcks alla skärmar i bilen ned och för att få igång den igen måste man trampa på bromsen.
- Ingen pop-up för att spara stolsinställning utan istället "virtuella" minnesknappar i huvudskärmen. Om man ändrar lite på stolsinställning på t.ex motorvägen så blir det många klick för att spara den.
- Svankstödsinställning enbart via skärmen.
- Manuell rattinställning
- Inga ventilerade säten
- Ingen adaptiv dämpning, vilket gör att fjädringen blir onödigt hård när man inte vill köra aktivt.
- Otydligt navigationsgränssnitt. Inställt mål syns inte jättetydligt och även avfartsnummer visas inte så tydligt.
- Assist view har dålig grafik och reagerar jättesent på förändringar i omgivningen vilket gör den ganska meningslös. Både Teslas och Volvos motsvarigheter är mycket bättre.
- Ingen one-pedal drive när man backar.
- Dyrast med likvärdig utrustning.
- Inställningar för gaspedalsmappning, styrning med mera är samlade i "modes" och det är onödigt krångligt att justera dem individuellt.
Jag vet inte hur de andra märkena du jämför med är på denna punkt men Tesla har levererat rejäla förbättringar gratis sedan jag köpte min bil i början av 2024. Det är en lång lista av saker och jag kommer inte ihåg allt men i vart fall matrix-strålkastare, rear collision alert, snabbare aktivering av airbags genom innan krock. Grok ser jag fram emot att få nu. Timingmässigt så är det spännande att se vd FSD kommer att ge också nu när det förhoppningsvis kan bli godkänt i hela EU snart.
- Fullkomlig omdesign av UI:t i första juluppdateringen
- Döda-vinkelkameran (senare även med röd varningsfärg när en bil är i döda vinkeln)
- Spela upp sentry-mode klipp inifrån bilen
- Hastighet, blinkersaktivering och pedalapplikation i dashcam-klipp
- Auto-blinkers vid filbyte.
- Bakluckehöjd utifrån GPS position.
- Matrix-ljus
- Föräldrakontroll
- Fullkomlig omdesign av låssystemet. I början så måste man ha ett nyckelkort för att lägga till telefonnyckel, nu räcker det att stå nära bilen.
- Molnprofiler
- Kontrollera passagerarsätet från skärmen
- Light-show
- Apple podcasts
- Låsa upp laddkabeln genom att dra i bakre dörrhandtaget (Tesla snodde detta från Sexy-buttons)
- Alternativa låsljud
- m.m.Jag tycker att Tesla är väldigt generösa med uppdateringarna. De hade lätt kunnat ta betalt för t.ex. matrix men tvärtom verkar de leverera så mycket det går med rimligt insats, även till äldre bilar. Tiden får väl utvisa hur konkurrenterna är framöver men historiskt tror jag ingen annan tillverkare har varit så generös som Tesla med detta. Jag uppskattar detta eftersom bilen åldras mindre när den får tillgång till de nya funktionerna.
Det är generöst och tillför god kundnytta och renommé
Det finns många saker som kan få det att gå snett, strömavbrott eller kommunikationsfel i fel ögonblick, fulla lagringsmedia (och tillhörande rensningsstrategi), överhoppade uppdateringar eller användarinställningar/användardata som blivit ogiltiga eller som blivit korrupta.
Och då har man inte ens tagit upp hur man hanterar en dålig uppdatering, eller versionsinkompatibiliteter när man har en stor mängd av slavprocessorer från olika underleverantörer som behövt uppdatera sin mjukvara utan att i detalj dokumentera vad de gjort.
Det är ingen slump att nästan alla andra har mycket lägre takt på sina uppdateringar.
-
mikebike
- Teslaägare
Och EAP....mussla skrev: ↑01 aug 2026 23:56Acceleration boost och FSD tar de betalt för. Men det är väldigt väldigt mycket som de har bjussat på.mikebike skrev: ↑01 aug 2026 21:45Eller 22 000 kr för att bilen skall få den prestanda den är konstruerad för?Magnus71 skrev: ↑01 aug 2026 20:37Eller som på Taycan. 15000kr i mjukvarukostnad för att låsa upp funktionen komfortöppning. Dvs man slipper trycka på keyfob för att öppna bilen. Snacka om att vissa av de gamla tillverkarna har tappat det.
-
mussla
- Teslaägare
Även om Tesla har tagit betalt för vissa saker (som är tillval hos konkurrenterna eller inte ens finns, läs FSD) så kan vi nog konstatera att de har varit väsentligt mycket mer generösa än konkurrenterna med uppdateringar. BMW tog ju till och med betalt för sätesvärme via prenumeration om 180(?)kr / månad. Detta fick de dock backa på efter massiv kritik. Exemplet ovan med Taycan är också hårresande och långt från hur Tesla hur agerat.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 07:21Och EAP....mussla skrev: ↑01 aug 2026 23:56Acceleration boost och FSD tar de betalt för. Men det är väldigt väldigt mycket som de har bjussat på.mikebike skrev: ↑01 aug 2026 21:45Eller 22 000 kr för att bilen skall få den prestanda den är konstruerad för?
Det är möjligt att konkurrenterna nuförtiden och framåt är lika generösa som Tesla med ny funktionalitet via OTA. Historiskt har det inte varit så. När man sammanställer en plus/minus-lista som TS gjorde mellan olika märken så tycker jag att detta är en sak att begrunda.
Model Y LR AWD -24
-
mikebike
- Teslaägare
Att de försämrade farthållaren kompenseras inte av det de "bjussat på".mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:02Även om Tesla har tagit betalt för vissa saker (som är tillval hos konkurrenterna eller inte ens finns, läs FSD) så kan vi nog konstatera att de har varit väsentligt mycket mer generösa än konkurrenterna med uppdateringar. BMW tog ju till och med betalt för sätesvärme via prenumeration om 180(?)kr / månad. Detta fick de dock backa på efter massiv kritik. Exemplet ovan med Taycan är också hårresande och långt från hur Tesla hur agerat.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 07:21
Det är möjligt att konkurrenterna nuförtiden och framåt är lika generösa som Tesla med ny funktionalitet via OTA. Historiskt har det inte varit så. När man sammanställer en plus/minus-lista som TS gjorde mellan olika märken så tycker jag att detta är en sak att begrunda.
-
mussla
- Teslaägare
Min farthållare har inte blivit försämrad. Jag vet att du surar över din radar. Det har du berättat om tusentals gånger. Jag har fått en lång lång lista med förbättringar på min bil utan att betala en krona.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:13Att de försämrade farthållaren kompenseras inte av det de "bjussat på".mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:02Även om Tesla har tagit betalt för vissa saker (som är tillval hos konkurrenterna eller inte ens finns, läs FSD) så kan vi nog konstatera att de har varit väsentligt mycket mer generösa än konkurrenterna med uppdateringar. BMW tog ju till och med betalt för sätesvärme via prenumeration om 180(?)kr / månad. Detta fick de dock backa på efter massiv kritik. Exemplet ovan med Taycan är också hårresande och långt från hur Tesla hur agerat.
Hur har BMW eller Volvo agerat historiskt vad det gäller OTA?
Model Y LR AWD -24
-
mikebike
- Teslaägare
Jag har inte hört talas om att någon annan tillverkare som försämrat sina bilar OTA.mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:26Min farthållare har inte blivit försämrad. Jag vet att du surar över din radar. Det har du berättat om tusentals gånger. Jag har fått en lång lång lista med förbättringar på min bil utan att betala en krona.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:13Att de försämrade farthållaren kompenseras inte av det de "bjussat på".mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:02Även om Tesla har tagit betalt för vissa saker (som är tillval hos konkurrenterna eller inte ens finns, läs FSD) så kan vi nog konstatera att de har varit väsentligt mycket mer generösa än konkurrenterna med uppdateringar. BMW tog ju till och med betalt för sätesvärme via prenumeration om 180(?)kr / månad. Detta fick de dock backa på efter massiv kritik. Exemplet ovan med Taycan är också hårresande och långt från hur Tesla hur agerat.
Förutom radarn så har det tillkommit pling, och Spotify Premium har tagits bort.
12V uttagen kopplades ur, och ersattes senare av att de skall aktiveras och avaktiveras manuellt.
Den enda förbättringen är väl adaptivt helljus, men det är ju inte aktivt förrän det är kolsvart ute.
-
mussla
- Teslaägare
Matrixljus är en stor förbättring men det är långt ifrån den enda förbättringen. Även i denna tråd finns en lång men inkomplett lista på förbättringar som Tesla har bjudit på via OTA.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:33Jag har inte hört talas om att någon annan tillverkare försämrat sina bilar OTA.mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:26Min farthållare har inte blivit försämrad. Jag vet att du surar över din radar. Det har du berättat om tusentals gånger. Jag har fått en lång lång lista med förbättringar på min bil utan att betala en krona.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:13Att de försämrade farthållaren kompenseras inte av det de "bjussat på".mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:02Även om Tesla har tagit betalt för vissa saker (som är tillval hos konkurrenterna eller inte ens finns, läs FSD) så kan vi nog konstatera att de har varit väsentligt mycket mer generösa än konkurrenterna med uppdateringar. BMW tog ju till och med betalt för sätesvärme via prenumeration om 180(?)kr / månad. Detta fick de dock backa på efter massiv kritik. Exemplet ovan med Taycan är också hårresande och långt från hur Tesla hur agerat.
Förutom radarn så har det tillkommit pling, och Spotify Premium har tagits bort.
Den enda förbättringen är väl adaptivt helljus, men det är ju inte aktivt förrän det är kolsvart ute.
Jag noterar att du undvek att svara på min fråga.
Model Y LR AWD -24
-
mikebike
- Teslaägare
Jag har kört Tesla sedan 2020, jag har ingen aning hur andra hanterat OTA uppdateringar, förutom att de uppenbarligen är färre, liksom klagomålen, om jag skall döma av inlägg i de olika grupper jag är medlem i.mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:40Matrixljus är en stor förbättring men det är långt ifrån den enda förbättringen. Även i denna tråd finns en lång men inkomplett lista på förbättringar som Tesla har bjudit på via OTA.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:33Jag har inte hört talas om att någon annan tillverkare försämrat sina bilar OTA.mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:26Min farthållare har inte blivit försämrad. Jag vet att du surar över din radar. Det har du berättat om tusentals gånger. Jag har fått en lång lång lista med förbättringar på min bil utan att betala en krona.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:13Att de försämrade farthållaren kompenseras inte av det de "bjussat på".mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:02
Även om Tesla har tagit betalt för vissa saker (som är tillval hos konkurrenterna eller inte ens finns, läs FSD) så kan vi nog konstatera att de har varit väsentligt mycket mer generösa än konkurrenterna med uppdateringar. BMW tog ju till och med betalt för sätesvärme via prenumeration om 180(?)kr / månad. Detta fick de dock backa på efter massiv kritik. Exemplet ovan med Taycan är också hårresande och långt från hur Tesla hur agerat.
-
mussla
- Teslaägare
Fair enough.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:48Jag har kört Tesla sedan 2020, jag har ingen aning hur andra hanterat OTA uppdateringar, förutom att de uppenbarligen är färre, liksom klagomålen, om jag skall döma av inlägg i de olika grupper jag är medlem i.mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:40Matrixljus är en stor förbättring men det är långt ifrån den enda förbättringen. Även i denna tråd finns en lång men inkomplett lista på förbättringar som Tesla har bjudit på via OTA.mikebike skrev: ↑02 aug 2026 08:33Jag har inte hört talas om att någon annan tillverkare försämrat sina bilar OTA.mussla skrev: ↑02 aug 2026 08:26Min farthållare har inte blivit försämrad. Jag vet att du surar över din radar. Det har du berättat om tusentals gånger. Jag har fått en lång lång lista med förbättringar på min bil utan att betala en krona.
Model Y LR AWD -24
-
-AG-
Apropå OTA. Volvo XC40 2024. Tre OTA i år varav den första i februari med nya Volvo Car UX, vilket är en stor förändring och förbättring jämfört med tidigare UX. Alla OTA uppdateringar (kanske tre per år?) har inneburit förbättringar av olika slag. Ofta mindre som man inte märker mycket av. Tex förbättringar i styrning av drivlinan och buggfix. Kanske jinxar fram nåt skit nu men bilen har varit i stort sett problemfri förutom en parkeringssensor som bytts ut på garanti. Behövde ett par gånger första året (4-5) starta om UI’t men inte numera.
-
Dexter86
- Teslaägare
Hur har det varit med service osv, en gång om året eller varannat år? Pris?-AG- skrev: ↑02 aug 2026 14:31Apropå OTA. Volvo XC40 2024. Tre OTA i år varav den första i februari med nya Volvo Car UX, vilket är en stor förändring och förbättring jämfört med tidigare UX. Alla OTA uppdateringar (kanske tre per år?) har inneburit förbättringar av olika slag. Ofta mindre som man inte märker mycket av. Tex förbättringar i styrning av drivlinan och buggfix. Kanske jinxar fram nåt skit nu men bilen har varit i stort sett problemfri förutom en parkeringssensor som bytts ut på garanti. Behövde ett par gånger första året (4-5) starta om UI’t men inte numera.
-
-AG-
Service varannat år, första gratis (vet ej om det gäller alla). Kostnad ca 2500kr här i Västerbotten har jag för mig. Har ej betalat någon ännu.Dexter86 skrev: ↑02 aug 2026 14:36Hur har det varit med service osv, en gång om året eller varannat år? Pris?-AG- skrev: ↑02 aug 2026 14:31Apropå OTA. Volvo XC40 2024. Tre OTA i år varav den första i februari med nya Volvo Car UX, vilket är en stor förändring och förbättring jämfört med tidigare UX. Alla OTA uppdateringar (kanske tre per år?) har inneburit förbättringar av olika slag. Ofta mindre som man inte märker mycket av. Tex förbättringar i styrning av drivlinan och buggfix. Kanske jinxar fram nåt skit nu men bilen har varit i stort sett problemfri förutom en parkeringssensor som bytts ut på garanti. Behövde ett par gånger första året (4-5) starta om UI’t men inte numera.