Jag har ju sedan snart 3 år en MG4 Standard. Först hade jag den på leasing 2 år och sen köpte jag loss den. MG har serviceintervall 1 år/2400 km. De första två åren körde jag runt 1500 km/år och var inne på årsservice i slutet av sept. Inga konstigheter.
Men nu larmade bilen om service mitt i sommaren Jag hade alltså kört mer än 2400 km sen senaste service. Jag har haft en diskussion med serviceverkstaden om detta eftersom jag inte uppnått 7200 km utan bara 5800. Så varför ska jag tvingas in på service tidigare bara för att det gått 2400 sen senaste service?
Jag förstår det om man har en fossil som det ska bytas motorolja och filter på, men detta servicetillfälle innehåller inte några punkter som är kritiska ur motsvarande aspekter. Men regler är regler och de är till för att följas! Ingen diskussion. Serviceverkstaden håller med om att mitt sätt att resonera, att det hade räckt med att komma in igen efter ett år trots att intervallet 2400 km hade överskridits egentligen är rätt, så hjälper det inte om man vill behålla sin garanti, och enda anledning är att MG inte orkar anpassa servicereglerna efter elbilar faktiska behov.
Teslas hållning i frågan måste ju sticka i ögonen på andra biltillverkare. Hörde av verkstaden att t.ex. BMW tillämpar samma princip. Är det så med alla andra bilmärken också när det kommer till elbilar? Har ni några erfarenheter?
Jovisst, MG är en skitbillig bil och jag har mycket lägre månadskostnad för den och sparar in massor av pengar i jämförelse med vad jag hade för TCO på den Tesla 3 som jag körde i 4 år, men det irriterar ändå!
Jaja, serviceverkstäderna ska ju leva på nåt de också...
Ologiska serviceintervall - nån mer som råkat ut för det?
Moderator: Redaktion
-
Jerker
- elbilist
-
manneson
Re: Ologiska serviceintervall - nån mer som råkat ut för det?
Enligt lag är man, AFAIK, fri att utföra service själv, och behålla garantierna, så länge man gör det fackmannamässigt.
Så rota fram protokollet för vad de gör och dokumentera att du utfört det samt spara kvitton. Skulle det senare bli nått garantiproblem så har du alla papper redo.
Så rota fram protokollet för vad de gör och dokumentera att du utfört det samt spara kvitton. Skulle det senare bli nått garantiproblem så har du alla papper redo.
-
Mrl
- Teslaägare
Re: Ologiska serviceintervall - nån mer som råkat ut för det?
Ja, typ alla tillverkare har mil/tidsintervall även på elbilar och måste skötas för att garantin ska kvarstå, vissa mer flexibla än andra.
Men som mannesson skrev behöver den bara gjorts enl. tillverkarens direktiv så du kan låta valfri allbiilsverkstad göra den istället för orginal.
Dock kan vissa tillverkare vara generösa med goodwill istället för garanti som de har rätt att neka om man inte varit trogen.
Men som mannesson skrev behöver den bara gjorts enl. tillverkarens direktiv så du kan låta valfri allbiilsverkstad göra den istället för orginal.
Dock kan vissa tillverkare vara generösa med goodwill istället för garanti som de har rätt att neka om man inte varit trogen.