Håller med men hade nöjt mig med batteristorleken, kan få ladda i 150 kw för mig, är så sällan man behöver snabbladda om man har så stort batteri så då behöver man öndå oftast äta. Har 195 i min IX och räcker absolut mer än tillräckligt, om man inte är resande säljare typ.macky skrev: ↑11 aug 2026 14:09Blir så när plattformen ska rymma en V8 bakom framaxeln. Svårt att få till jätteutrymme när halva bilen är motorhuv trots 5+ meter. Jag är dock fortfarande svag för en tysk storkombi med lång huv. Hade de fått in 100-110 kWh nettobatteri i denna och 10-80 på dryga 20 min så hade jag nog tagit den framför min beställda iX3. Dvs om priset var ngt liknande.elbilly skrev: ↑11 aug 2026 00:31Kan säga att vår 5-serie var i stort sett 3-sitsig, gick inte att sitta bakom mig om man hade ben.Arctic Drifter skrev: ↑10 aug 2026 10:46Det beror väl lite på vad man har för behov också, ska 3 st sitta bak så brukar 5-serien ha ok gällande axelbredd men kardantunneln tar ju rejält med plats.elbilly skrev: ↑09 aug 2026 22:14Hade en 5 serie tidigare med sportstolar, dock inte i5, men för sin längd var det väldigt dåligt med plats i baksätet.Testarmigfram skrev: ↑09 aug 2026 20:45
Det beror lite på vad man väljer för framstolar. Historiskt så har baksätet tagit skada av de dyraste komfortstolarna. BMW erbjuder åtminstone standardstolar, sportstolar och komfortstolar i 5-serien. Komfortstolarna brukar vara rejäla grejer...
Om i3 skulle ha mer plats i bak än i5 så faller väldigt mycket av orsak att välja en 5 serie.
Även om vår Y har bra benutrymme och plant golv så är det ju axelbredden som är problemet om 3 st fullvuxna ska sitta bak.
För vår del är det just kardantunneln i i5 som gör att den inte är ett alternativ, jag tror i3 Touring kommer vara bättre bak för 3 st passagerare (om man bortser från axelbredden). För 2 st är nog i5 fullt tillräcklig!![]()
Jag har iaf svårt att se vem dom väljer denna alte klasse i5 i nuläget.
BMW i5 Touring
Moderator: Redaktion
-
Dafro
- elbilist
Re: BMW i5 Touring
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
macky
Re: BMW i5 Touring
Det har du egentligen rätt i. Kollade tidigare idag tidsskillnaden mellan min ”gamla” e-tron GT mot kommande iX3 på sträckan från landet utanför Nyköping till Lund vilket kommer bli en av få långresor jag gör och det skiljde 5 min tror jag i laddtid (8 mot 13 min) och sträckan är 52 mil. Kanske går det att köra utan stopp med iX3 men det pallar jag ändå inte. Det blir ett matstopp och gamla platta kurvan från e-tron 55 hade räckt bra.Dafro skrev: ↑11 aug 2026 16:12Håller med men hade nöjt mig med batteristorleken, kan få ladda i 150 kw för mig, är så sällan man behöver snabbladda om man har så stort batteri så då behöver man öndå oftast äta. Har 195 i min IX och räcker absolut mer än tillräckligt, om man inte är resande säljare typ.macky skrev: ↑11 aug 2026 14:09Blir så när plattformen ska rymma en V8 bakom framaxeln. Svårt att få till jätteutrymme när halva bilen är motorhuv trots 5+ meter. Jag är dock fortfarande svag för en tysk storkombi med lång huv. Hade de fått in 100-110 kWh nettobatteri i denna och 10-80 på dryga 20 min så hade jag nog tagit den framför min beställda iX3. Dvs om priset var ngt liknande.elbilly skrev: ↑11 aug 2026 00:31Kan säga att vår 5-serie var i stort sett 3-sitsig, gick inte att sitta bakom mig om man hade ben.Arctic Drifter skrev: ↑10 aug 2026 10:46Det beror väl lite på vad man har för behov också, ska 3 st sitta bak så brukar 5-serien ha ok gällande axelbredd men kardantunneln tar ju rejält med plats.
Även om vår Y har bra benutrymme och plant golv så är det ju axelbredden som är problemet om 3 st fullvuxna ska sitta bak.
För vår del är det just kardantunneln i i5 som gör att den inte är ett alternativ, jag tror i3 Touring kommer vara bättre bak för 3 st passagerare (om man bortser från axelbredden). För 2 st är nog i5 fullt tillräcklig!![]()
Jag har iaf svårt att se vem dom väljer denna alte klasse i5 i nuläget.