Porsche redovisar miljardförlust

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Porsche redovisar miljardförlust

Inlägg av SwedishAdvocate »

Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 13:20
SwedishAdvocate skrev: 12 aug 2026 13:17
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 13:08
Kina CCP är inte moraliska på det sättet. De ser till sitt eget bästa och skiter ganska mycket i resten.
Corrected that one for you.

Och det är också anledningen till varför jag inte under några som helst omständigheter skulle kunna tänka mig att köpa en bil av en kinesisk tillverkare.
Eftersom jag inte tror på symbolhandlingar och ordens kraft så påverkar det inte mig alls om det står Kina eller CCP. Jag vet ju vad det är ändå. Precis som med rullstolsbunden eller rullstolsburen. Semantik...

Jag har ingen kinesisk bil heller så inte för den skull. Men att köpa Tesla är minst lika illa skulle jag säga. USA är inte vår vän.

Att USA är en demokrati och Kina en diktatur får faktiskt omvänd effekt på mig. Amerikanerna har bevisat att de är ett vidrigt folk eftersom de röstar fram Trump. Kineserna har inget val. De kan ju vara bra människor. Då är jag mer redo att stärka deras ekonomi än amerikanernas.
Jag bojkottar också USA ekonomiskt av precis samma skäl som du gör. Undantaget är Apples ekosystem. Orkar inte bryta mig ur det, så köpte ett ex av. billigast möjliga Airpods för en lite dryg tusing när en av mina gamla lade av.

Som jag ser det så kan jag inte ta hänsyn till om nu gemene kines är en bra människa eller inte, eftersom dom har i princip noll att säga till om. Det är CCP som bestämmer allt. Om kineserna gör sig av med CCP och inför Demokrati, yttrandefrihet och allt det andra som vi har i Demokratierna så blir det så klart ett helt annat läge. I så fall skulle jag naturligtvis kunna tänka mig att köpa kinesiskt på samma sätt som jag kan tänka mig att köpa t.ex. sydkoreanskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 12:54
SwedishAdvocate skrev: 12 aug 2026 12:50
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 12:36
Arctic Drifter skrev: 12 aug 2026 11:04
SwedishAdvocate skrev: 11 aug 2026 22:30
Personligen skulle jag utifrån moraliska/etiska skäl aldrig kunna köpa en bil av en kinesisk tillverkare under några som helst omständigheter. Som redan nämnts i tråden är tillverkare baserade i Demokratier tillräckligt bra, så det finns i princip inget man behöver kompromissa med vad gäller bilens egenskaper.

Undrar hur många det är som är bosatta i den här planetens Demokratier, och som har ekonomi att köpa ny bil, som resonerar exakt likadant som jag gör.
Vi är med i samma team när det gäller detta!

T.ex. yrkesmässigt så skulle jag aldrig kunna köpa in utrustning med kameror eller mikrofoner från ett företag med ägarstruktur kopplad till t.ex. Kina, Iran eller Ryssland. Varför ska jag då göra det privat?

Jag tror att "Vi har varit naiva" är en fras som framgent även kommer användas gällande detta.

Coola funktioner till ett attraktivt pris kan såklart vara lockande, och det kanske också är det som är strategin?
Jag är ytterst skeptisk till att ha en robotgräsklippare som filmar hela min fastighet, en 3D-printer med mikrofon, en inomhustermometer med mikrofon för att detektera ljudnivåer, TV-apparater och liknande som lyssnar på allt som sägs både i vardagsrum, kök och sovrum samt utöver det en bil som lyssnar på allt som sägs men även filmar det mesta.

Ok, jag är beredd på att göra visst avkall på principen men då ska leverantören vara någon jag känner tilltro till. Full respekt för att många känner tilltro till Kina men jag gör det inte :D

OnTopic: Jag tror på Porsche (biltillverkaren) framgent, de verkar ha svängt om lite för att ändå värna om entusiasterna framöver så det finns nog hopp. Däremot holding-bolaget eller vad man nu ska säga, mer tveksam där!
Argumenten är i stort sett detsamma för att undvika amerikanska produkter såsom Apple och Tesla. Även amerikanska molntjänster och LLM-modeller är ett allvarligt säkerhetshot dit svenska företag och myndigheter gladeligen laddar upp företagshemligheter och känsliga uppgifter.

Ni verkar leva kvar i tron att USA fortfarande är ett västland nästan som vilket som helst. Det är uppenbarligen fel. Räcker med att se vilken dåre som de röstat fram som President två ggr. Nu är han ute och hotar Danmark om Grönland igen.

Kina har inga planer att attackera Europa militärt. De är ett hot på andra sätt och kanske för Taiwan.

Jag hävdar alltså att USA är ett långt mycket större hot mot vår säkerhet och vår ekonomi än vad Kina är.

Visst är Kina en viktig marknad och visst importerar vi mycket därifrån men exporten till USA är mycket större och därmed viktigare för oss som land. Hotas dock av godtyckliga och absurda tullar...

Nej, det lär inte återgå till nån slags normalitet när Trump försvinner. Finns påläggskalvar inom MAGA-rörelsen som är värre. JD Vance osv.
Det finns två 'rätt rejäla' problem med den argumentationen.

1. USA är med i NATO. Det är Sverige med.
2. Kina är allierade med Putin. Och Putin attackerar Europa militärt.
Q: How much has China traded with Russia since feb 24, 2022?

Answer:
"Bilateral trade between China and Russia has reached approximately $1.01 trillion since the full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022.Economic cooperation between the two nations accelerated rapidly to absorb the impact of Western sanctions. This massive figure is the result of consecutive record-breaking years of trade, though the momentum began to show signs of a "structural plateau" heading into 2025 and 2026 due to tightening US secondary sanctions. […"

https://www.google.com/search?q=How+muc ... PAPg72h8Q4

USA vill gå ur NATO och Kina är inte militärt allierade med Ryssland. Kina har däremot inte valt sida ekonomiskt och handlar med alla. De handlar med EU, de handlar med USA. Då är de allas allierade isf.
Jo, Kina är allierade med Ryssland. De hjälper Putin med både pengar (genom att köpa olja och andra varor som direkt finansierar och möjliggör kriget ekonomiskt), samt att de förser Ryssland med drönare, och komponenter i sin vapentillverkning, som direkt används i kriget emot Ukraina.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Eftersom jag inte tror på symbolhandlingar och ordens kraft så påverkar det inte mig alls om det står Kina eller CCP. Jag vet ju vad det är ändå. Precis som med rullstolsbunden eller rullstolsburen. Semantik...

Jag har ingen kinesisk bil heller så inte för den skull. Men att köpa Tesla är minst lika illa skulle jag säga. USA är inte vår vän.
Ditt bojkottande och ogillande Tesla och Elon är endast semantik och symbolhandlingar som du håller på med. Jag bryr mig inte det minsta om det står Tesla eller Made in USA på mina saker.
Att USA är en demokrati och Kina en diktatur får faktiskt omvänd effekt på mig. Amerikanerna har bevisat att de är ett vidrigt folk eftersom de röstar fram Trump. Kineserna har inget val. De kan ju vara bra människor. Då är jag mer redo att stärka deras ekonomi än amerikanernas.
Vill man stötta kineser så skall man stötta det en enda fria kinesiska landet med demokrati; Taiwan.

Det gör jag 100%.

Precis som jag stöttar Ukraina 100% emot Ryssland.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 11 aug 2026 00:48
Den artikeln är mer än en månad gammal. Och "nu skrotas modellversioner" i rubriken syftar ju tydligen på att Porsche slutat sälja Taycan Cross Turismo och Sports Turismo på den amerikanska marknaden. Trist såklart, men dom har ju ingalunda 'skrotats'. :roll:

Tycker det verkar som svenska AMS numera ligger ett antal snäpp under Carup i kvalité…
Nu är det inte officiellt bekräftat av Porsche/VAG själva är viktigt att poängtera, men mycket tyder på en nerläggning av Taycan. Inte en brutalt snabb nerläggning redan nu de närmaste månaderna, men däremot en gradvis nerskalning av produktionen och en gradvis utfasning av antalet modellvarianter under några års tid. Det ryktas i branschen att den sista Taycan planeras att rulla ut ifrån fabrikslinan under 2030.

Därmed ryktas det inte heller bli någon ny produktionslina som sätts upp i Porches fabrik i Leipzig (som annars hade varit planen att flytta produktionen till, om man hade beslutat sig för att långsiktigt fortsätta med tillverkningen av Taycan). Nu låter man istället produktionen kvarstå i den nuvarande existerande äldre tillverkningslinan i Stuttgart, men anpassar den för lägre tillverkningsvolymer under de kommande åren fram tills nerläggning.

Om denna informationen stämmer så är det nog troligt (min egna tolkning och personliga gissning, och inget som står i de olika nyhetsartiklarna från igår dagen) att man även avbryter och lägger ner det nuvarande utvecklingsprojektet, som kommit mer än halvvägs med att ta fram nästa generations Taycan, "Taycan 2".

Nyhetsnotisen är ifrån igår (så inte dagsfärsk), och ifrån Reuters, men länkar in den här ändå:
https://www.reuters.com/business/retail ... 026-08-13/

Men officiella besked kommer ifrån VAG/Porsche först under deras kapitalmarknadsdagar om ca två månader. Dessa "indsider-rykten" behöver inte stämman (har hänt förr), och saker kan även ändra sig fram tills dess. Det är viktigt att understryka.

elbilly

Inlägg av elbilly »

Kina CCP är inte moraliska på det sättet. De ser till sitt eget bästa och skiter ganska mycket i resten.

Och det är också anledningen till varför jag inte under några som helst omständigheter skulle kunna tänka mig att köpa en bil av en kinesisk tillverkare.

Ett helt folk är vidirigt för att dom inte röstar som du vill i ett demokratiskt val. :D
Förstår du tar ställning för den kommunistiska enpartistaten.
Sen är den bästa på att sänka EUs ekonomi EU själva.
SwedishAdvocate

elbilly skrev: 14 aug 2026 22:40

Ett helt folk är vidirigt för att dom inte röstar som du vill i ett demokratiskt val. :D
Jag håller med om att det finns en poäng i att endast ~31,60% av de röstberättigade amerikanerna röstade på Trump i 2024. Valdeltagandet var ju endast ~64,3%.

Personligen så tycker jag dock att presidentvalet 2024 behöver innebära ekonomiska konsekvenser. Och det är bakgrunden till varför jag bojkottar USA ekonomiskt (minus Apple då som nämnts ovan). Som jag förstår det är det även en väldigt stor andel av dom som inte röstade på Trump som stödjer en ekonomisk bojkott av USA av samma skäl som jag gör. Och Trumps approval rating har ju sjunkit ytterligare sen han blev vald. Så jag antar att även en betydande del av den grupp som faktiskt röstade på honom också har förståelse för det här resonemanget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kanske vi kan lämna amerikansk inrikespolitik och valfrågor i USA till annan tråd (eller tom ett annat forum)?

Mer on-topic för tråden:

Fler tidningar rapporterar nu om den förestående nerläggning av Taycan. Är tydligen bara en fråga om förhandlingar med fackföreningarna om hur snabbt facken kan gå med på att Porsche minskar ner produktionen av Taycan. Men även om det inte offentliggjorts än, så är det många som rapporterar om att förhandlingarna mellan Porsche och fackföreningarna snart är klara.

Vidare så tänker Porsche att man kan hänvisa kunder, som tidigare kört Taycan, till att istället köpa en elektrisk version av Panameran. Detta tyder på att de verkligen stoppat det pågående R&D-projektet för "Taycan 2" (nästa gen Taycan). Detta stöds även av rapporter att de gjort finansiella avsättningar för att kunna ta kommande kostnader för förtida avskrivningar på ca 20 miljarder (€1.8 billion) för platforms R&D (är en ren gissning från min sida, men låter i mina öron som en typisk sådan projektbudget).

Porsche Taycan to be discontinued by 2030, report claims
Sales of seminal electric saloon have faltered; replacement expected to join next-generation Panamera range

https://www.autocar.co.uk/car-news/elec ... ort-claims

"The decision to phase out the electric saloon over several years rather than ending production abruptly has reportedly been agreed with the Porsche works council but has yet to be formalised."

"The Taycan was launched as Porsche's first electric model in 2019. When the company floated on the stock market in 2022, then chairman Oliver Blume said it was targeting 80% of sales from EVs by 2030.

That has yet to materialise. After peaking at 40,960 in 2023, Taycan deliveries fell to 16,339 in 2025. In the first half of 2026, Porsche sold 6219 Taycans. In this time, production has been paused multiple times due to dwindling sales."

Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

Den sista raden avslöjar dig lite.

Vet inte om USA har så bra ekonomi heller. Är.det inte nåt med statsskulden?
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

Och det skriver du från EU som är nåt mittemellan typ en Demokratur, för jag har inte fått chansen att rösta på Ursula.

Porsche har haft extrema kvalitetsproblem med sin elbilar. En kompis köpte en Taycan nästan samtidigt som jag köpte min Tesla Model 3 och hans bil var på verkstaden väldigt ofta och efter två år tröttnade han och sålde den. Det i kombination med dryga återförsäljare och ständiga prisökningar gör att dom tappar kunder snabbt.
SwedishAdvocate

M3170 skrev: 15 aug 2026 09:08
Och det skriver du från EU som är nåt mittemellan typ en Demokratur, för jag har inte fått chansen att rösta på Ursula. […
Det är därför du har fått chansen att rösta till EU-parlamentet. Dom kan avsätta hela EU-kommissionen – inkl. Ursula.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

martinot skrev: 15 aug 2026 00:51
Porsche Taycan to be discontinued by 2030, report claims
Sales of seminal electric saloon have faltered; replacement expected to join next-generation Panamera range
Någon på ett annat forum pointed out att Taycan kommer vara 10 år gammal 2030…

Så hela den här 'nyheten' verkar väl vara en rätt så stor nothing burger. Visst… Hade väl så klart varit kul om Taycan sålde bättre även nu i slutet av sin produktcykel på bekostnad av div. fossileldare.

~2016 eller när det var som Porsche började utveckla Taycan fanns det ju t.ex. en bilmodell som hette Tesla Model S. Den finns ju inte längre. Och det finns ju heller inga tecken på Tesla planerar någon slags ersättare. Invändigt är ju Taycan mer en midsize bil. Taycan var ju vidare Porsches första bil någonsin i det här segmentet. Är väl bara naturligt att Porsche flyttar sitt EV-erbjudande i sedan/liftback- och Shooting brake-segmenten upp till en mer fullsize-bilstorlek. Dvs. något med ett normalstort insteg till framsätet och mer knä- och huvudutrymme i baksätet.

EDIT:
Och för Porsches skull tror jag det är smart om Taycans efterföljare får möjlighet till dragkrok från fabrik vilket ju nuvarande Panamera tydligen har.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

SwedishAdvocate skrev: 15 aug 2026 09:34
Och det skriver du från EU som är nåt mittemellan typ en Demokratur, för jag har inte fått chansen att rösta på Ursula. […
Det är därför du har fått chansen att rösta till EU-parlamentet. Dom kan avsätta hela EU-kommissionen inkl. Ursula.
Spelar ingen roll vad man röstar på i EU valet för att våra partier röstar alltid på den kandidat som diktaturen föreslår och det finns inga alternativ så det står typ Ursula på alla röst knappar, dom som är emot blir smutskastade i pressen som problem länder mm.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

M3170 skrev: 15 aug 2026 09:43
SwedishAdvocate skrev: 15 aug 2026 09:34
Det är därför du har fått chansen att rösta till EU-parlamentet. Dom kan avsätta hela EU-kommissionen inkl. Ursula.
Spelar ingen roll vad man röstar på i EU valet för att våra partier röstar alltid på den kandidat som diktaturen föreslår och det finns inga alternativ så det står typ Ursula på alla röst knappar, dom som är emot blir smutskastade i pressen som problem länder mm.
Din inlägg är väldigt mycket off topic, du bör välja ett annat forum för att sprida Putins propaganda.
Testarmigfram

Och det skriver du från EU som är nåt mittemellan typ en Demokratur, för jag har inte fått chansen att rösta på Ursula.

Porsche har haft extrema kvalitetsproblem med sin elbilar. En kompis köpte en Taycan nästan samtidigt som jag köpte min Tesla Model 3 och hans bil var på verkstaden väldigt ofta och efter två år tröttnade han och sålde den. Det i kombination med dryga återförsäljare och ständiga prisökningar gör att dom tappar kunder snabbt.

Hon kan iaf uppträda anständigt och vuxet. Trump är ju inte av denna värld. Fuskar och ljuger om sina golfresultat till och med. Han har inte ett uns av anständighet i kroppen.

Jag bor mycket hellre i EU. Allt kan inte mätas i pengar heller för den delen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 15 aug 2026 09:43

Rätt nyligen och så sent som för två år sedan (2024) gjorde man faktiskt en stor uppdatering av plattformen. Den var mycket mer än en vanlig traditionell facelift, och faktiskt en kostsam och hyfsat stor teknisk förbättring/uppdatering av J1, och den underliggande tekniska plattformen PPE.

Med denna stora tekniska mid-life-uppdateringen J1.2/MCE (Major Change Event) så hoppades Porsche/VAG att försäljningen skulle ta fart på nytt. Tyvärr så fortsatte försäljningen att sjunka kraftigt, trots en mycket fin och bra teknisk uppdatering av hela Taycan (nya batterier med högre effekt och densitet, effektivare snålare drivlina, ny helt omarbetad infotainment, etc).

Men Porsche/VAG var självklart medvetna att detta inte skulle räcka i enormt många år, precis som du alluderar till ovan. Samtidigt hade man precis därför påbörjat ett helt nytt projekt att ta fram en nästa generations helt ny modern efterträdare till Taycan kallad K9 och "J1 successor" (kallas ibland internt även för "Porsche BEV Gen2 Sedan" i vissa läckta PowerPoint-presentationer).

Det är det senare nya projektet, som många nu misstänker kommer dödas av VAG/Porsche, när man nu (troligen) beslutat sig för att lägga ner Taycan som modell och varumärke.

Om detta nya Taycan-projekt (K9/"J1 successor"), med att ta fram ersättaren till den nuvarande äldre Taycan (tidigare J1, och nu J1.2), läggs ner helt så vet vi att det är den definitiva döden för Taycan. Då är det bara en tidsfråga om hur länge denna nuvarande äldre Taycan finns kvar innan de slutas att tillverka.

Så din kommentar om åldern på den existerande Taycan är viktig, och en nyckel i det hela för att förstå vad som nu händer med dess framtid. Bra poäng som du gör och tar upp där.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

SwedishAdvocate

martinot skrev: 15 aug 2026 10:42

Rätt nyligen och så sent som för två år sedan (2024) gjorde man faktiskt en stor uppdatering av plattformen. Den var mycket mer än en vanlig traditionell facelift, och faktiskt en kostsam och hyfsat stor teknisk förbättring/uppdatering av J1, och den underliggande tekniska plattformen PPE.

Med denna stora tekniska mid-life-uppdateringen J1.2/MCE (Major Change Event) så hoppades Porsche/VAG att försäljningen skulle ta fart på nytt. Tyvärr så fortsatte försäljningen att sjunka kraftigt, trots en mycket fin och bra teknisk uppdatering av hela Taycan.

Men Porsche/VAG var självklart medvetna att detta inte skulle räcka i enormt många år, precis som du alluderar till ovan. Samtidigt hade man precis därför påbörjat ett helt nytt projekt att ta fram en nästa generations helt ny modern efterträdare till Taycan kallad K9 och "J1 successor" (kallas ibland internt även för "Porsche BEV Gen2 Sedan" i vissa läckta PowerPoint-presentationer).

Det är det senare nya projektet, som många nu misstänker kommer dödas av VAG/Porsche, när man nu (troligen) beslutat sig för att lägga ner Taycan som modell och varumärke.

Om detta nya Taycan-projekt (K9/"J1 successor"), med att ta fram ersättaren till den nuvarande äldre Taycan (tidigare J1, och nu J1.2), läggs ner helt så vet vi att det är den definitiva döden för Taycan. Då är det bara en tidsfråga om hur länge denna nuvarande äldre Taycan finns kvar innan de slutas tillverkas.

Så din kommentar om åldern på den existerande Taycan är viktig, och en nyckel i det hela för att förstå vad som nu händer med dess framtid. Bra poäng som du gör och tar upp där.
Och det fanns en poäng till ifall det nu inte framgick.
…] Invändigt är ju Taycan mer en midsize bil. Taycan var ju vidare Porsches första bil någonsin i det här segmentet. Är väl bara naturligt att Porsche flyttar sitt EV-erbjudande i sedan/liftback- och Shooting brake-segmenten upp till en mer fullsize-bilstorlek. Dvs. något med ett normalstort insteg till framsätet och mer knä- och huvudutrymme i baksätet. […
Sen spelar det nog tyvärr ingen roll hur mycket man uppdaterar i en midcycle refresh… Det blir inte en ny bil oavsett hur mkt man gör. Ett annat exempel på det skulle jag påstå är Model S. Men det här kan vi naturligtvis vara oense kring.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

…] Invändigt är ju Taycan mer en midsize bil. Taycan var ju vidare Porsches första bil någonsin i det här segmentet. Är väl bara naturligt att Porsche flyttar sitt EV-erbjudande i sedan/liftback- och Shooting brake-segmenten upp till en mer fullsize-bilstorlek. Dvs. något med ett normalstort insteg till framsätet och mer knä- och huvudutrymme i baksätet. […

Sen spelar det nog tyvärr ingen roll hur mycket man uppdaterar i en midcycle refresh… Det blir inte en ny bil oavsett hur mkt man gör. Ett annat exempel på det skulle jag påstå är Model S. Men det här kan vi naturligtvis vara oense kring.
Nej, är nog (som jag kan se iaf.) inte oense med dig på någon enda punkt ovan.

Kikade själv starkt på att köpa en Taycan runt 2021 (när jag skulle uppdatera min gamla Model 3 från 2019 som jag inte var helt nöjd med, och dessutom fick då nästan lika mycket betalt för som jag gav för den, så var en no-brainer att sälja). Väldigt trevlig bil på många sätt, och som i grundpriset inte heller var allt för dyr då för att vara en Porsche (började på så lågt som 800+ papp).

Grundproblemet jag hade var, att trots väldigt fin interiör och klassisk Porsche-kvalitet, så gick den bort för mig till slut av ett antal olika skäl. Ett var det tetigt placerade laddintaget (på vänster sida vid förardörren), och en annan frånvaro av OPD (som inte behövs på bana, men dock något jag inte vill vara utan när jag kör med bilen i vardagen).

Det andra skälet var mer klassiskt för alla tyska bilar, nämligen att även om grundversionen kunde jag få run 800 papp på firman, så var det enormt barskrapad och rätt tråkig i den konfigurationen. När man konfigurerar upp den med utrustning och funktioner hos en Tesla (eller fransk eller kinesisk bil), så blev priset snabbt runt 1,2 mille, och då blev förmånsvärdet dåligt skattemässigt för en sådan konfiguration (beskattas alltid mycket hårdare med tillbehör/paket, än avdragen på grundpriset).

Det sista skälet var, precis som du är delvis inne på ovan, att det var en enormt stor och tung bil på utsidan, men enormt trång och liten på insidan. Förstår inte hur Porsche kunde misslyckas så brutalt med en bil som från början är byggd att vara en ren elbil. Ett skolboksexempel på att bygga en bil som är väldigt dåligt planerad utrymmesmässigt. Den var helt enkelt lite för tung (för att vara riktigt rolig att köra aktivt i svängar), för stor/klumpig för min smak i förhållande till så lastutrymmen och passagerarutrymmen (baksätet var ingen höjdare).

Porsche gjorde ett försök med en riktigt fin uppdatering 2024, av Taycan, men det räckte inte till. Försäljningen fortsatte rasa och gå ner. Precis som för Model S och Model X som du tar upp. MS/MS sålde visserligen framgångsrikt en längre period när det inte fanns så mycket andra elbilar att välja på, men analogin är ändå bra som du gör (har alltid också ogillat MS/MX för att vara för stora, för tunga och för klumpiga).

Alla de tre bilmodellerna var irrelevanta och helt ointressant på marknaden 2024 (och tom ett par år tidigare än så).

Skolboksexempel på bilar som inte efterfrågas av sina kunder, och då blir (förr eller senare) nerläggning ett faktum.

macky

Inlägg av macky »

martinot skrev: 15 aug 2026 14:34

Nej, är nog (som jag kan se iaf.) inte oense med dig på någon enda punkt ovan.

Kikade själv starkt på att köpa en Taycan runt 2021 (när jag skulle uppdatera min gamla Model 3 från 2019 som jag inte var helt nöjd med, och dessutom fick då nästan lika mycket betalt för som jag gav för den, så var en no-brainer att sälja). Väldigt trevlig bil på många sätt, och som i grundpriset inte heller var allt för dyr då för att vara en Porsche (började på så lågt som 800+ papp).

Grundproblemet jag hade var, att trots väldigt fin interiör och klassisk Porsche-kvalitet, så gick den bort för mig till slut av ett antal olika skäl. Ett var det tetigt placerade laddintaget (på vänster sida vid förardörren), och en annan frånvaro av OPD (som inte behövs på bana, men dock något jag inte vill vara utan när jag kör med bilen i vardagen).

Det andra skälet var mer klassiskt för alla tyska bilar, nämligen att även om grundversionen kunde jag få run 800 papp på firman, så var det enormt barskrapad och rätt tråkig i den konfigurationen. När man konfigurerar upp den med utrustning och funktioner hos en Tesla (eller fransk eller kinesisk bil), så blev priset snabbt runt 1,2 mille, och då blev förmånsvärdet dåligt skattemässigt för en sådan konfiguration (beskattas alltid mycket hårdare med tillbehör/paket, än avdragen på grundpriset).

Det sista skälet var, precis som du är delvis inne på ovan, att det var en enormt stor och tung bil på utsidan, men enormt trång och liten på insidan. Förstår inte hur Porsche kunde misslyckas så brutalt med en bil som från början är byggd att vara en ren elbil. Ett skolboksexempel på att bygga en bil som är väldigt dåligt planerad utrymmesmässigt. Den var helt enkelt lite för tung (för att vara riktigt rolig att köra aktivt i svängar), för stor/klumpig för min smak i förhållande till så lastutrymmen och passagerarutrymmen (baksätet var ingen höjdare).

Porsche gjorde ett försök med en riktigt fin uppdatering 2024, av Taycan, men det räckte inte till. Försäljningen fortsatte rasa och gå ner. Precis som för Model S och Model X som du tar upp. MS/MS sålde visserligen framgångsrikt en längre period när det inte fanns så mycket andra elbilar att välja på, men analogin är ändå bra som du gör (har alltid också ogillat MS/MX för att vara för stora, för tunga och för klumpiga).

Alla de tre bilmodellerna var irrelevanta och helt ointressant på marknaden 2024 (och tom ett par år tidigare än så).

Skolboksexempel på bilar som inte efterfrågas av sina kunder, och då blir (förr eller senare) nerläggning ett faktum.
Tror det handlar om att så dyra ngt opraktiska sedaner i form av elbilar inte är ngn kioskvältare längre när andrahandsvärdet är så dåligt snarare än att bilens egenskaper är dåliga. Har ju kört min GT i 3 år från 2000 mil till 10000 mil och det är på många vis en fantastisk bil. Körmässigt, komfortmässigt och såklart utseendet. Dessutom är den rätt snål när det behövs mest, på motorvägen. Förbrukar mindre än min iX1 där. Lönar sig med en så låg bil. Den här ”porschekvaliteten” är väl det som imponerat minst med ganska svajig kvalitet på porschedelarna. Just dessa som strulat för mig. Hjulupphängning och kylfläktar. Så håller nog en riktig audi som mer driftsäker. Iallafall inte sämre. Men strulet har säkert tryckt ner andrahandsvärdet en del och med såna värdetapp då blir man inte direkt sugen på en ny. Annars är ju FL av dessa bilar riktigt bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

macky skrev: 15 aug 2026 16:53
Tror det handlar om att så dyra ngt opraktiska sedaner i form av elbilar inte är ngn kioskvältare längre när andrahandsvärdet är så dåligt snarare än att bilens egenskaper är dåliga.
Den största orsaken att de har ett lågt andrahandsvärde och låg efterfrågan (priset trycks ner just av låg efterfrågan), är exakt samma orsak till att de är svårsålda och har låg försäljningsvolym även som helt nya; efterfrågan på denna typ av bilmodell från kunderna är extremt låg.

Det är alltså främst samma efterfrågansbrist som håller ner priset på de som begagnade, som gör att VAG inte får volym och lönsamhet att sälja de som nya (och nu högst troligen därför väljer att sluta tillverka de).

Opraktiska sedaner är ju lika opraktiska beg. som de är opraktiska nya. Där är grundproblemet.
Den här ”porschekvaliteten” är väl det som imponerat minst med ganska svajig kvalitet på porschedelarna. Just dessa som strulat för mig. Hjulupphängning och kylfläktar.
Trist! :(

Det är ju verkligen inte vad man förväntar sig av ett varumärke som Porsche. :?

Jag antar dock att de tagit allt på garanti eller goodwill för dig (Porsche brukar ju stå för sin kvalitet och ta ansvar för sina tekniska problem).
Så håller nog en riktig audi som mer driftsäker.
Audi tillverkar ju en syskonbil till Taycan på samma PPE-platform.

Har den möjligen högre kvalitet och mindre tekniska problem?

elbilly

Inlägg av elbilly »

Testarmigfram skrev: 15 aug 2026 08:52

Avslöjar vad?
2010 2025 Faktor
USA 15,0 30,8 2,1
EU 27 14,6 21,2 1,5
Kina 6,1 19,5 3,2

Men min invändig var mest att du hyllar vår demokrati och samtidigt inte öht tolererar att någon röstar emot din övertygelse.
Hycklare?
Testarmigfram

elbilly skrev: 15 aug 2026 17:58

Avslöjar vad?
2010 2025 Faktor
USA 15,0 30,8 2,1
EU 27 14,6 21,2 1,5
Kina 6,1 19,5 3,2

Men min invändig var mest att du hyllar vår demokrati och samtidigt inte öht tolererar att någon röstar emot din övertygelse.
Hycklare?
Att du sympatiserar med ytterhögern såklart.

Det handlar inte bara om politikens innehåll för mig. Jag kan tolerera olika åsikter. Nej, det handlar om hur Trump för sig. Hur han agerar, hur han uttrycker sig... Han är så jävla ovärdig.
elbilly

Inlägg av elbilly »

Testarmigfram skrev: 15 aug 2026 18:09

Avslöjar vad?
2010 2025 Faktor
USA 15,0 30,8 2,1
EU 27 14,6 21,2 1,5
Kina 6,1 19,5 3,2

Hycklare?

Det handlar inte bara om politikens innehåll för mig. Jag kan tolerera olika åsikter. Nej, det handlar om hur Trump för sig. Hur han agerar, hur han uttrycker sig... Han är så jävla ovärdig.
Jag är ytterhöger för att du kallar ett helt folk för vidrigt som inte röstar som du vill. :D
Testarmigfram

elbilly skrev: 15 aug 2026 18:11

Avslöjar vad?
2010 2025 Faktor
USA 15,0 30,8 2,1
EU 27 14,6 21,2 1,5
Kina 6,1 19,5 3,2

Hycklare?

Jag är ytterhöger för att du kallar ett helt folk för vidrigt som inte röstar som du vill. :D
Jag förklarade varför jag avskyr Trump. Nu blockar jag dig.
elbilly

Inlägg av elbilly »

Testarmigfram skrev: 15 aug 2026 18:12
elbilly skrev: 15 aug 2026 18:11

Avslöjar vad?
2010 2025 Faktor
USA 15,0 30,8 2,1
EU 27 14,6 21,2 1,5
Kina 6,1 19,5 3,2

Hycklare?

Jag förklarade varför jag avskyr Trump. Nu blockar jag dig.
Typisk vänsterbliven med TDS.
Häxjakt på alla med fel åsikt men själv tål man inget.