Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

rny

Model Y

Inlägg av rny »

Hur länge får man testa Premium connect vid köp av ny bil? Är det värt att fortsätta betala för premium, eller klarar man sig med standard?
Användarvisningsbild
Tomas-B
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas623642

Re: Model Y

Inlägg av Tomas-B »

Tror det var 1 månad, det får du avgöra själv :)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Om det är värt det eller inte kan man nog bara svara på själv. Har man en iPhone så kan man göra en automatisering som automatiskt slår på telefonens hotstpot när den kopplas upp mot bilens bluetooth. Så då kan man få en ganska smidig upplevelse även utan premium connectivity. Dock så har man, förutom att slippa meck med hotspot, även tillgång till följande med Premium:

- Livekamera från bilen i Sentry mode
- Kunna titta på sparade klipp i mobilen, samt möjlighet att spara dem direkt i telefonen
- Satellitvy i bilens navigator
- Väderkartor i bilens navigator

Efter att min hotspot i mobilen började strula så köpte jag premium connectivity efter att ha kört 4,5 år utan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

rny skrev: 12 aug 2026 14:11
Hur länge får man testa Premium connect vid köp av ny bil? Är det värt att fortsätta betala för premium, eller klarar man sig med standard?
Jag tycker det absolut är värt det. Utan tvekan, absolut. Men alla har olika preferenser.

Det har vart fritt 12 månader på mina två performance-bilar, hur långe det är fritt beror nog på vilken Y du köper.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det var fritt 12 mån på Y köpt före ett visst datum, sen var det bara 1 månad. Min som levererades i mitten av 2022 hade ett år men den var beställt långt innan och uppskjuten upphämtning.

Man får också visualisering av trafikdata dvs röda/gula/gröna markeringar på kartan utifrån hur trafiken flyter. Tror det ligger i premium då det hämtas från Google och det finns en kostnad för det för Tesla. Men navigationen tar hänsyn till trafikläget oavsett.

Egentligen tycker jag inte riktigt det är värt 1200 kr / år men har det ändå :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

jonasl skrev: 13 aug 2026 08:15
Det var fritt 12 mån på Y köpt före ett visst datum, sen var det bara 1 månad. Min som levererades i mitten av 2022 hade ett år men den var beställt långt innan och uppskjuten upphämtning.

Man får också visualisering av trafikdata dvs röda/gula/gröna markeringar på kartan utifrån hur trafiken flyter. Tror det ligger i premium då det hämtas från Google och det finns en kostnad för det för Tesla. Men navigationen tar hänsyn till trafikläget oavsett.

Egentligen tycker jag inte riktigt det är värt 1200 kr / år men har det ändå :-)
Man kan se trafikdatat även utan Premium numera. Dock inga satellitkartor.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Förutom satellitkartorna har jag nog använt premium kanske tre ggr under de 2,5 år jag haft bilen. Men jag betalar ändå av slentrian...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

tesla newbie skrev: 13 aug 2026 11:11

Man kan se trafikdatat även utan Premium numera. Dock inga satellitkartor.
Aha, då har de ändrat!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022