Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
Det påstods att den skulle vara tydligt förbättrad från tidigare från många håll.
Om jag bara ska gå efter min så stämmer detta ej då det rasslar både från fram och bak redan.
Låter som en 10 år gammal skrothög, har aldrig haft något liknande på mina övriga bilar och vissa har varit rätt gamla.
Juniper byggkvalitet.
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: Juniper byggkvalitet.
Svårt att säga för mig som bara provkört den. Den första jag provkörde precis när de kom skallrade ganska ordentligt från ventilationsblåsen i instrumentpanelen, men de jag kört på senare tid har varit helt tysta från inredningen. Vad är det för ljud du upplever? Skallrar det bak kan det vara bakluckan som behöver justeras. Det jag upplever själv jämfört med min 2021 som förbättrat är:elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:13Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
Det påstods att den skulle vara tydligt förbättrad från tidigare från många håll.
Om jag bara ska gå efter min så stämmer detta ej då det rasslar både från fram och bak redan.
Låter som en 10 år gammal skrothög, har aldrig haft något liknande på mina övriga bilar och vissa har varit rätt gamla.
- Mer dov dörrklang
- Generellt trevligare material interiört, inget skallrande fake-trä i dörrarna till exempel.
- Bättre mekanism för stängning av bakluckan. Min 2021:a smäller igen luckan hårt om en dörr är öppen. Detta funkar mycket bättre på Juniper.
- Mer solitt mittensäte bak. Mittensätet i min 2021:a känns enormt rappligt och drar man upp nackstödet så skallrar det konstant under färd. Känns mycket solidare i Juniper.
- Fler tygbeklädda ytor vid trösklar och i bagageutrymmet.
-
elbilly
Angående ljud så skrammlar det ordentligt till och från innifrån förardörren.tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 13:20Svårt att säga för mig som bara provkört den. Den första jag provkörde precis när de kom skallrade ganska ordentligt från ventilationsblåsen i instrumentpanelen, men de jag kört på senare tid har varit helt tysta från inredningen. Vad är det för ljud du upplever? Skallrar det bak kan det vara bakluckan som behöver justeras. Det jag upplever själv jämfört med min 2021 som förbättrat är:elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:13Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
- Mer dov dörrklang
- Generellt trevligare material interiört, inget skallrande fake-trä i dörrarna till exempel.
- Bättre mekanism för stängning av bakluckan. Min 2021:a smäller igen luckan hårt om en dörr är öppen. Detta funkar mycket bättre på Juniper.
- Mer solitt mittensäte bak. Mittensätet i min 2021:a känns enormt rappligt och drar man upp nackstödet så skallrar det konstant under färd. Känns mycket solidare i Juniper.
Bak låter det liknande till och från men har inte lokaliserat, men verkar vara inuti bakdörren.
I övrigt så känns materialval och liknande bra, men allt detta faller ju när det inte går att använda bilen utan stereo på hög volym.
-
tesla newbie
Om det är konstant och du har garanti kvar så skulle jag låta Tesla titta på det. Spela in en film där ljudet hörs och boka service via appen.elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:40Angående ljud så skrammlar det ordentligt till och från innifrån förardörren.tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 13:20Svårt att säga för mig som bara provkört den. Den första jag provkörde precis när de kom skallrade ganska ordentligt från ventilationsblåsen i instrumentpanelen, men de jag kört på senare tid har varit helt tysta från inredningen. Vad är det för ljud du upplever? Skallrar det bak kan det vara bakluckan som behöver justeras. Det jag upplever själv jämfört med min 2021 som förbättrat är:elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:13Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
- Mer dov dörrklang
Bak låter det liknande till och från men har inte lokaliserat, men verkar vara inuti bakdörren.
I övrigt så känns materialval och liknande bra, men allt detta faller ju när det inte går att använda bilen utan stereo på hög volym.
-
elbilly
Ja, jag ska göra det.tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 13:42Om det är konstant och du har garanti kvar så skulle jag låta Tesla titta på det. Spela in en film där ljudet hörs och boka service via appen.elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:40Angående ljud så skrammlar det ordentligt till och från innifrån förardörren.tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 13:20Svårt att säga för mig som bara provkört den. Den första jag provkörde precis när de kom skallrade ganska ordentligt från ventilationsblåsen i instrumentpanelen, men de jag kört på senare tid har varit helt tysta från inredningen. Vad är det för ljud du upplever? Skallrar det bak kan det vara bakluckan som behöver justeras. Det jag upplever själv jämfört med min 2021 som förbättrat är:elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:13Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
- Mer dov dörrklang
Men tyvärr är det inte konstant så jag förväntar mig att det kommer gå många vändor med "vi hörde inget".
Hade förväntat mig att slippa hålla på med sånt här crap...
-
Dexter86
- Teslaägare
Exakt så jag hade i min pre Juniperelbilly skrev: ↑12 aug 2026 14:03Ja, jag ska göra det.tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 13:42Om det är konstant och du har garanti kvar så skulle jag låta Tesla titta på det. Spela in en film där ljudet hörs och boka service via appen.elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:40Angående ljud så skrammlar det ordentligt till och från innifrån förardörren.tesla newbie skrev: ↑12 aug 2026 13:20Svårt att säga för mig som bara provkört den. Den första jag provkörde precis när de kom skallrade ganska ordentligt från ventilationsblåsen i instrumentpanelen, men de jag kört på senare tid har varit helt tysta från inredningen. Vad är det för ljud du upplever? Skallrar det bak kan det vara bakluckan som behöver justeras. Det jag upplever själv jämfört med min 2021 som förbättrat är:elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:13Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
- Mer dov dörrklang
Men tyvärr är det inte konstant så jag förväntar mig att det kommer gå många vändor med "vi hörde inget".
Hade förväntat mig att slippa hålla på med sånt här crap...![]()
Rattlade från bagaget, dom hörde men kunde inte lokalisera det, tog ledigt en dag i onödan
Kom sen på att var plasten på insidan som åker upp med bagegeluckn, den vibrerade mot plåten
Såfort d blir lite avancerat löser dom fan ingenting och engagerar sig inte för fem öre , stora nackdelen
Tråkigt höra kvallen inte e något vidare än idag
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Våra två tidigare Model 3 (2019, respektive 2021, bägge från Fremont), hade en passa fel i lacken vid leverans (bägge fick omlackeras), passningsfel på plåtarna, handtag som inte var "flush" med dörrarna, laddlucka som inte fungerade perfekt, och kondens i bakljusen (som fick bytas), skrammel i instrumentbrädan (hade inne flera gånger innan de fick halvt ordning på det), dåligt sammansatt interiör på insidan av B-stolpe, dåligt monterade/fastskruvade säten, etc.elbilly skrev: ↑12 aug 2026 13:13Hur är det med byggkvaliten på Juniper?`
Svårt att dra några statistiska slutsatser från bara en bil, men vår nya Model Y Standard (Juniper, Berlin) har varit helt felfri och skrammelfri, så här långt (kan ju komma senare när bilen är lite äldre). Är (så här långt) supernöjd med kvaliteten på den.
Inte fantastisk kvalitet generellt (är på typ normal nivå jämförbar med våra vanliga tyskar och tidigare Volvo), men ett fantastiskt bra steg upp för att vara Tesla (se våra tidigare bekymmer och QA-problem ovan).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
ReNewAble
- Teslaägare
Har en relativt tidig Juniper AWD (Juni 2025) som nu snart har rullat 6000 mil. Ser bra ut byggmässigt och inga skrammel. Tyst och fin att köra. Stoooor skillnad mot vår tidiga Y LR AWD från September 2021 som vi fortfarande har och kan direkt jämföra med.
Sen kan man ju alltid ha otur och få en bil där man har missat ngt i monteringen men det gäller alla bilmärken. Jämför jag interiört med de BMW, Audi, Mercedes och andra som jag testade innan jag tog en Y Juniper så har de mer plast och sämre material invändigt och kändes betydligt billigare trots högre prislapp.
Sen kan man ju alltid ha otur och få en bil där man har missat ngt i monteringen men det gäller alla bilmärken. Jämför jag interiört med de BMW, Audi, Mercedes och andra som jag testade innan jag tog en Y Juniper så har de mer plast och sämre material invändigt och kändes betydligt billigare trots högre prislapp.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Håller helt med, även jämfört med dyraste Volvon och Lexus så har Tesla bättre material och mindre plast.ReNewAble skrev: ↑13 aug 2026 08:11Har en relativt tidig Juniper AWD (Juni 2025) som nu snart har rullat 6000 mil. Ser bra ut byggmässigt och inga skrammel. Tyst och fin att köra. Stoooor skillnad mot vår tidiga Y LR AWD från September 2021 som vi fortfarande har och kan direkt jämföra med.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)