För en total AI-novis, kan du ge exempel på vad du använder ChatGPT till i bilen?
Hej Grok
Moderator: Redaktion
-
Jerker
- elbilist
-
RareEarth
- Teslaägare
Re: Hej Grok
Ett exempel på avancerad användning: ett affärsutvecklingsprojekt där AI hjälper till att ta fram affärsplan, regulatorisk plan, anpassning av kvalitetsledningssystem på olika marknader, finansiering, produktlansering. Projektet löper över ca ett års tid och du vill att AIn ska läras upp i projektet och minnas allt som gjorts och ta hänsyn till det. Du vill kunna dela arbetet inom ditt team.vrid_i_skogen skrev: ↑12 aug 2026 09:23Ge mig exempel på vad du tycker är avancerad användning så ska vi se om Grok är bäst eller inte.jonasl skrev: ↑12 aug 2026 08:55Jag gillar iofs att ChatGPT inte kallar mina barn för "din lilla fitta" när dom pratar med den, kalla det för PK om du vill.
Grok är inte ens med i matchen när det gäller lite mera avancerad användning, för övrigt. LLM kommer inte till sin rätt främst som chattkompis..
Sådan användning är svår att jämföra mellan olika plattformar eftersom AI-modellerna ändras över ett års tid och det är knappast någon som orkar sitta och köra samma arbete parallellt på olika plattformar. Jag har inte hört talas om någon som använt Grok för den här typen av avancerad användning.
-
elbilly
Det är väl snarare gemini som inte är med i matchen när man flyttar från enkel röstassistent?jonasl skrev: ↑12 aug 2026 08:55Jag gillar iofs att ChatGPT inte kallar mina barn för "din lilla fitta" när dom pratar med den, kalla det för PK om du vill.
Grok är inte ens med i matchen när det gäller lite mera avancerad användning, för övrigt. LLM kommer inte till sin rätt främst som chattkompis..
https://artificialanalysis.ai/models/co ... ro-preview
-
elbilly
Ja, men till vad?
En bättre röstassistent och smartare navigering kan jag se använding för.
Men inte särskilt mycket i mitt fall då jag sällan använder något av det.
Vad mer har man för användning av det?
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
På min bil verkar det som att:
- Om Grok redan är igång, lyssnar Grok och tar kommandot.
- Om grok inte är startat, fungerar det aldrig.
- Om Grok redan är igång, lyssnar Grok och tar kommandot.
- Om grok inte är startat, fungerar det aldrig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Precis så hos mig också numera, fungerade dock att starta via rösten i några timmar innan det la av..
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Massor!
Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
Sedan om jag kör långa sträckor i bilen, så när jag ringt klart alla mina telefonsamtal, så istället för att sätta på och lyssna på en podd, så kan jag prata med AI om en massa frågor och idéer jag har. Kan ställa en massa frågor om data och statistik som AI kan ta fram. Perfekt både effektivt användande av tiden, och ofta mycket underhållande samtidigt!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Jerker
- elbilist
OK, det första stycket kan jag se nyttan av, men det andra kan inte se mig syssla med. Då föredrar jag allt poddar och ljudböcker.martinot skrev: ↑12 aug 2026 23:10Massor!
Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
Sedan om jag kör långa sträckor i bilen, så när jag ringt klart alla mina telefonsamtal, så istället för att sätta på och lyssna på en podd, så kan jag prata med AI om en massa frågor och idéer jag har. Kan ställa en massa frågor om data och statistik som AI kan ta fram. Perfekt både effektivt användande av tiden, och ofta mycket underhållande samtidigt!
-
RareEarth
- Teslaägare
Fast det där behövs knappast LLM för. Den typen av frågor har smartphoneassistenterna kunnat svara på långt innan Chat GPT kom.martinot skrev: ↑12 aug 2026 23:10Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Inte Gemini heller, snarare.elbilly skrev: ↑12 aug 2026 11:04Det är väl snarare gemini som inte är med i matchen när man flyttar från enkel röstassistent?jonasl skrev: ↑12 aug 2026 08:55Jag gillar iofs att ChatGPT inte kallar mina barn för "din lilla fitta" när dom pratar med den, kalla det för PK om du vill.
Model Y LR AWD 2022
-
elbilly
Grok verkar ta upp kampen.jonasl skrev: ↑13 aug 2026 09:56Inte Gemini heller, snarare.elbilly skrev: ↑12 aug 2026 11:04Det är väl snarare gemini som inte är med i matchen när man flyttar från enkel röstassistent?jonasl skrev: ↑12 aug 2026 08:55Jag gillar iofs att ChatGPT inte kallar mina barn för "din lilla fitta" när dom pratar med den, kalla det för PK om du vill.
https://artificialanalysis.ai/articles/ ... d-analysis
Gemini nämns mest som ett skämt i dess sammanhang dock såvitt jag har sett.
-
BrooklynS
- Teslaägare
Vad tänkte du på då?HerrNilsson skrev:
Om du menar att Grok är ”högerextrem” så kanske du har rätt, själv har jag aldrig märkt något filtrerande eller moraliserande av andra modeller.
Det jag hittills har märkt på sengångarna gånger jag provat är att Grok är dålig på svenska, ger väldigt ytliga svar och verkar inte ha tränats på särskilt mycket data.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
martinot
- Teslaägare
Inte Siri iaf. Den är helt värdelös, och Alexa som vi har i våra Echo högtalare hemma är inte i närheten av en LLM.RareEarth skrev: ↑13 aug 2026 09:56Fast det där behövs knappast LLM för. Den typen av frågor har smartphoneassistenterna kunnat svara på långt innan Chat GPT kom.martinot skrev: ↑12 aug 2026 23:10Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
Är en helt annan nivå på äkta AI LLM-er som ChatGPT, Grok och Google Gemini.
Går inte ens att jämföra nivån mellan de. En helt annan sak. Som att jämföra en hybrid med en ren BEV.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Har fått release 2026.26.6 till bilen och nu fungerar "Hej Grok" varje gång! (Peppar, peppar, ta i trä)
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
LysAInde!TiborBlomhall skrev: ↑13 aug 2026 13:25Har fått release 2026.26.6 till bilen och nu fungerar "Hej Grok" varje gång! (Peppar, peppar, ta i trä)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
elbilly
Om högerextrem är mer höger än övriga AI men ändå vänster om mitten så....BrooklynS skrev: ↑13 aug 2026 12:53Vad tänkte du på då?HerrNilsson skrev:
Om du menar att Grok är ”högerextrem” så kanske du har rätt, själv har jag aldrig märkt något filtrerande eller moraliserande av andra modeller.
Det jag hittills har märkt på sengångarna gånger jag provat är att Grok är dålig på svenska, ger väldigt ytliga svar och verkar inte ha tränats på särskilt mycket data.
https://www.promptfoo.dev/blog/grok-4-political-bias/
-
Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
Citaten är inte fullständiga men jag har tagit ut de delar som jag undrar över. Det går för övrigt fint att klicka på respektive citat för att komma till källan.
HerrNilsson skrev: ↑12 aug 2026 09:18Exakt, Grok har inte massa woke-skit som många av de andra modellerna spyr ur sig. Och sen mindre censur.
Den har dessutom en god portion humor.
Jag har lite svårt att dra slutsatsen att HerrNilsson eller muaddib menade att mindre av censur och woke etc. var ett högerextremistiskt drag.
Driver sajten Car.info
-
Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
elbilly skrev: ↑13 aug 2026 14:28Om högerextrem är mer höger än övriga AI men ändå vänster om mitten så....BrooklynS skrev: ↑13 aug 2026 12:53HerrNilsson skrev:![]()
Vad tänkte du på då?
https://www.promptfoo.dev/blog/grok-4-political-bias/
Tycker undersökningen var intressant och stödjer vad jag upplevt så långt med Grok. Inte att Grok är mer höger eller vänster biast, bara mer utmanande/argumenterande. Klart är att beroende på det läge du väljer (argumenterande etc) så kan du få en rätt biast AI mot dig, oavsett höger/vänster eller för den delen andra ämnen med. Ingenting man måste använda om man är lättstött. Är du det så undvik helt att slå på NFSW och oberäknelig…
Grå/Svart Model S LR 2023
Blå/Svart Model Y LR 2024
Såld: Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR
Blå/Svart Model Y LR 2024
Såld: Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR
-
RareEarth
- Teslaägare
Nu ifrågasatte jag inte att LLM är bättre, jag ifrågasatte att LLM behövs för att ta reda på öppningstiderna för ett bageri.martinot skrev: ↑13 aug 2026 13:05Inte Siri iaf. Den är helt värdelös, och Alexa som vi har i våra Echo högtalare hemma är inte i närheten av en LLM.RareEarth skrev: ↑13 aug 2026 09:56Fast det där behövs knappast LLM för. Den typen av frågor har smartphoneassistenterna kunnat svara på långt innan Chat GPT kom.martinot skrev: ↑12 aug 2026 23:10Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
Går inte ens att jämföra nivån mellan de. En helt annan sak. Som att jämföra en hybrid med en ren BEV.
Alexa har för övrigt varit LLM-baserad sedan början av 2025.
-
heldiggrisen
- elbilist
Nu har jag testat lite, 2026.26.6 så funkar Hallais Grok varje gång. Nu gillar jag inte att bilen lyssnar, så jag använder knappen ändå (sen kan jo fortfarande bilen säkert lyssna, men jag försöker dölja min paranoia).
Nätet var en annan utmaning, jag försöker undvika abonnemang som jag inte tycker tillför något, så jag har droppat premium. Jag har då satt upp en automation som kickar igång internetdelningen på mobilen så fort den knyter till Teslas BT (den automationen ställer förövrigt in ljudvolymen på ringsignalen i mobilen också, men det är en annan saga). Nu funkar uppkopplingen klockrent via mobilen som hotspot, och den byter från husets Wifi till mobilens hotspot inom typ 5 sekunder.
Grok i sig använder jag mest som konversations-kompis, kartläsare och nyhetskälla. Fördelen är att man kan diskutera nyheterna med Grok, och få andra källor direkt. Tex skottdådet mot en svensk turist i Lissabon, kunde Grok snabbt ta fram vad som skrevs i portugisiska medier, inte bara svenska dagstidningar. Sen hade vi en lång debatt kring FIFAs stadgar kring nyval, och hur man uttalar vissa ord.
Grok har tyvärr en sociolekt-utmaning, jag tror den försöker anpassa sig till användarens språk, vilket i mitt fall blir någon ful skandinavisk hybridbastard. Jag har försökt få den att prata ren svenska, men så fort jag öppnar käften får jag något svorsk rappakalja som svar ändå.
Att sätta navigatorn till tex Netonnet Arlöv via röst är numera möjligt, med gamla röststyrningen så hamnar jag fortfarande någonstans i östra Polen.
Den hittade också lätt numret till specsavers, men envisades på att uttala 040 som 046, vilket kan vara förvirrande när det gäller just telefonnummer.
Allt i allt så roar jag mig med Grok, skämten är fruktansvärt dåliga (tänk smällkarameller), men den är ganska bra på att skapa helt nya historier som barnen tycker är roliga.
Om Grok är bättre än någon annan LLM vet jag inte, men en rolig grej som absolut kan utvecklas till något stort när FSD kommer, ser jag absolut för mig.
”Kan du inte köra lite lugnare” eller ”varför använder du inte blinkersen” från baksätet till Grok kommer bli avsparken i det stora människa vs maskin-kriget.
Nätet var en annan utmaning, jag försöker undvika abonnemang som jag inte tycker tillför något, så jag har droppat premium. Jag har då satt upp en automation som kickar igång internetdelningen på mobilen så fort den knyter till Teslas BT (den automationen ställer förövrigt in ljudvolymen på ringsignalen i mobilen också, men det är en annan saga). Nu funkar uppkopplingen klockrent via mobilen som hotspot, och den byter från husets Wifi till mobilens hotspot inom typ 5 sekunder.
Grok i sig använder jag mest som konversations-kompis, kartläsare och nyhetskälla. Fördelen är att man kan diskutera nyheterna med Grok, och få andra källor direkt. Tex skottdådet mot en svensk turist i Lissabon, kunde Grok snabbt ta fram vad som skrevs i portugisiska medier, inte bara svenska dagstidningar. Sen hade vi en lång debatt kring FIFAs stadgar kring nyval, och hur man uttalar vissa ord.
Grok har tyvärr en sociolekt-utmaning, jag tror den försöker anpassa sig till användarens språk, vilket i mitt fall blir någon ful skandinavisk hybridbastard. Jag har försökt få den att prata ren svenska, men så fort jag öppnar käften får jag något svorsk rappakalja som svar ändå.
Att sätta navigatorn till tex Netonnet Arlöv via röst är numera möjligt, med gamla röststyrningen så hamnar jag fortfarande någonstans i östra Polen.
Den hittade också lätt numret till specsavers, men envisades på att uttala 040 som 046, vilket kan vara förvirrande när det gäller just telefonnummer.
Allt i allt så roar jag mig med Grok, skämten är fruktansvärt dåliga (tänk smällkarameller), men den är ganska bra på att skapa helt nya historier som barnen tycker är roliga.
Om Grok är bättre än någon annan LLM vet jag inte, men en rolig grej som absolut kan utvecklas till något stort när FSD kommer, ser jag absolut för mig.
”Kan du inte köra lite lugnare” eller ”varför använder du inte blinkersen” från baksätet till Grok kommer bli avsparken i det stora människa vs maskin-kriget.
-
TiborBlomhall
Det var för tidigt att ropa hej(!). Idag är Grok lika döv som innanTiborBlomhall skrev: ↑13 aug 2026 13:25Har fått release 2026.26.6 till bilen och nu fungerar "Hej Grok" varje gång! (Peppar, peppar, ta i trä)
-
martinot
- Teslaägare
Jo, alla assistenter från Apple (även Siri), Goolge, Alexa, kommer allt mer gå över till att bli AI och LLM-baserade. Det är en naturlig utveckling av produkterna i ett marknadsperspektiv.RareEarth skrev: ↑14 aug 2026 06:17Nu ifrågasatte jag inte att LLM är bättre, jag ifrågasatte att LLM behövs för att ta reda på öppningstiderna för ett bageri.martinot skrev: ↑13 aug 2026 13:05Inte Siri iaf. Den är helt värdelös, och Alexa som vi har i våra Echo högtalare hemma är inte i närheten av en LLM.RareEarth skrev: ↑13 aug 2026 09:56Fast det där behövs knappast LLM för. Den typen av frågor har smartphoneassistenterna kunnat svara på långt innan Chat GPT kom.martinot skrev: ↑12 aug 2026 23:10Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
Men för att förklara; äldre assistenter (ej avancerade och baserade på LLMer) kan inte alls hjälpa till på samma sätt.
Jag var osäker på vilka öppettider bageriet hade på lördagar nu under semestertider, då de inte tydligt skriver ut det på hemsidan eller Google. Jag kunde då sittandes i bilen chattandes med ChatGPT, och be den att förutom checka Goolge och hemsidor, även leta upp vad bageriet skrivit och lagt ut på Instagram, Facebook och andra inlägg.
Detta hade inte den (i dagsläget) ej LLM-baserade Siri kunnat vara i närheten av att klara av att hjälpa till med.
Att använda en "vanlig" assistent (ej AI/LLM-baserad) är en enorm skillnad emot en modern AI/LLM-agent. Oavsett om du väljer att kalla den för "assistent" eller något annat namn är helt ovidkommande. Det är den underliggande tekniken som har en enorm skillnad, och som skiljer enormt mycket hur avancerade saker de kan hjälpa till med i praktiken.
Så där har du svaret varför ChatGPT är mer användbart för mig när jag kör bil, och kunde lösa min "bageriuppgift" i lördags som Siri inte kunnat.
-
RareEarth
- Teslaägare
Apple införde LLM i Siri 2024. Kanske inte i Sverige från början, men definitivt nu. Den är numera direkt integrerad med ChatGPT så om du säger att Siri är värdelös så är det ChatGPT du säger är värdelös.martinot skrev: ↑14 aug 2026 08:32Jo, alla assistenter från Apple (även Siri), Goolge, Alexa, kommer allt mer gå över till att bli AI och LLM-baserade. Det är en naturlig utveckling av produkterna i ett marknadsperspektiv.RareEarth skrev: ↑14 aug 2026 06:17Nu ifrågasatte jag inte att LLM är bättre, jag ifrågasatte att LLM behövs för att ta reda på öppningstiderna för ett bageri.martinot skrev: ↑13 aug 2026 13:05Inte Siri iaf. Den är helt värdelös, och Alexa som vi har i våra Echo högtalare hemma är inte i närheten av en LLM.RareEarth skrev: ↑13 aug 2026 09:56Fast det där behövs knappast LLM för. Den typen av frågor har smartphoneassistenterna kunnat svara på långt innan Chat GPT kom.martinot skrev: ↑12 aug 2026 23:10Säg tex. att jag är ute och kör på väg till båten (hände i helgen), och så blir jag sugen på att köpa med några nybakade surdegsfrallor och croissanter. Då frågar jag tex. ChatGPT eller Gemini om när det lokala bageriet stänger i dag. Om det är öppet så svänger jag av till bageriet och får mer mig nybakade bröd och fika, men om det är stängt så fortsätter jag direkt till segelbåten och slipper slösa tid på en onödig omväg om bageriet. Supersmidigt!
Men för att förklara; äldre assistenter (ej avancerade och baserade på LLMer) kan inte alls hjälpa till på samma sätt.
Jag var osäker på vilka öppettider bageriet hade på lördagar nu under semestertider, då de inte tydligt skriver ut det på hemsidan eller Google. Jag kunde då sittandes i bilen chattandes med ChatGPT, och be den att förutom checka Goolge och hemsidor, även leta upp vad bageriet skrivit och lagt ut på Instagram, Facebook och andra inlägg.
Detta hade inte den (i dagsläget) ej LLM-baserade Siri kunnat vara i närheten av att klara av att hjälpa till med.
Att använda en "vanlig" assistent (ej AI/LLM-baserad) är en enorm skillnad emot en modern AI/LLM-agent. Oavsett om du väljer att kalla den för "assistent" eller något annat namn är helt ovidkommande. Det är den underliggande tekniken som har en enorm skillnad, och som skiljer enormt mycket hur avancerade saker de kan hjälpa till med i praktiken.
Så där har du svaret varför ChatGPT är mer användbart för mig när jag kör bil, och kunde lösa min "bageriuppgift" i lördags som Siri inte kunnat.
Ställer mig ändå frågande till vad som som skulle vara så svårt även för icke-LLM-baserade AI att leta upp öppettider på Insta och Facebook. Det har ju varit praxis för mindre verksamheter att skriva sina öppettider på Facebook i över tio år och det brukar aldrig vara något problem för smarta assistenter att hitta dem där.
Jag håller med om att det är en enorm skillnad med LLM-baserade assistenter, bara just inte i det fall du exemplifierade.
-
martinot
- Teslaägare
Om Siri byter ut sin underliggande teknik emot en AI/LLM-baserad som är lika bra och konkurrenskraftig som de andra (ChatGPT, Gemini, etc), så kommer jag inte vägra att använda den på något sätt.RareEarth skrev: ↑14 aug 2026 09:54Apple införde LLM i Siri 2024. Kanske inte i Sverige från början, men definitivt nu. Den är numera direkt integrerad med ChatGPT så om du säger att Siri är värdelös så är det ChatGPT du säger är värdelös.martinot skrev: ↑14 aug 2026 08:32Jo, alla assistenter från Apple (även Siri), Goolge, Alexa, kommer allt mer gå över till att bli AI och LLM-baserade. Det är en naturlig utveckling av produkterna i ett marknadsperspektiv.RareEarth skrev: ↑14 aug 2026 06:17Nu ifrågasatte jag inte att LLM är bättre, jag ifrågasatte att LLM behövs för att ta reda på öppningstiderna för ett bageri.martinot skrev: ↑13 aug 2026 13:05Inte Siri iaf. Den är helt värdelös, och Alexa som vi har i våra Echo högtalare hemma är inte i närheten av en LLM.
Ställer mig ändå frågande till vad som som skulle vara så svårt även för icke-LLM-baserade AI att leta upp öppettider på Insta och Facebook. Det har ju varit praxis för mindre verksamheter att skriva sina öppettider på Facebook i över tio år och det brukar aldrig vara något problem för smarta assistenter att hitta dem där.
Jag håller med om att det är en enorm skillnad med LLM-baserade assistenter, bara just inte i det fall du exemplifierade.
Är enormt investerad i Apples ekosystem, och nu när Siri kommer snart att få en underliggande LLM-teknik-stack från Google (Gemini-baserad), så kommer jag mer än gärna att byta tillbaka till att använda Siri.
Det handlar för mig om vilka produkter och tekniker som kan lösa mina praktiska problem när jag sitter i bilen (och på andra ställen). Inte vad de heter eller kallas.
Någon i tråden undrade vad man skulle ha för nytta av AI/LLM:er i bilen. Det var det jag svarade på varför jag har, och har haft, en stor nytta av det praktiskt när jag kör bil.
Vad produkten heter, paketeras och kallas är ointressant (är mer en semantisk fråga och produktpaketeringsfråga).
-
TiborBlomhall
Det stör mig att det heter "Hej Grok" inte "Hej Tesla". (Och att det inte fungerar förstås men det är en annan fråga.)