Porsche redovisar miljardförlust

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: Porsche redovisar miljardförlust

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 15 aug 2026 17:25
macky skrev: 15 aug 2026 16:53
Tror det handlar om att så dyra ngt opraktiska sedaner i form av elbilar inte är ngn kioskvältare längre när andrahandsvärdet är så dåligt snarare än att bilens egenskaper är dåliga.
Den största orsaken att de har ett lågt andrahandsvärde och låg efterfrågan (priset trycks ner just av låg efterfrågan), är exakt samma orsak till att de är svårsålda och har låg försäljningsvolym även som helt nya; efterfrågan på denna typ av bilmodell från kunderna är extremt låg.

Det är alltså främst samma efterfrågansbrist som håller ner priset på de som begagnade, som gör att VAG inte får volym och lönsamhet att sälja de som nya (och nu högst troligen därför väljer att sluta tillverka de).

Opraktiska sedaner är ju lika opraktiska beg. som de är opraktiska nya. Där är grundproblemet.
Den här ”porschekvaliteten” är väl det som imponerat minst med ganska svajig kvalitet på porschedelarna. Just dessa som strulat för mig. Hjulupphängning och kylfläktar.
Trist! :(

Det är ju verkligen inte vad man förväntar sig av ett varumärke som Porsche. :?

Jag antar dock att de tagit allt på garanti eller goodwill för dig (Porsche brukar ju stå för sin kvalitet och ta ansvar för sina tekniska problem).
Så håller nog en riktig audi som mer driftsäker.
Audi tillverkar ju en syskonbil till Taycan på samma PPE-platform.

Har den möjligen högre kvalitet och mindre tekniska problem?
Ett stort problem för Porsche var/är VW's mjukvarukatastrof.
Gillar Taycan extremt mycket, föll på räckvidden. En fullutrustad beg är dessutom inte prisvärd jämfört med EQS som jag köpte.
Lägger de ned den, bra för oss som har Taycan generation 2 som ett alternativ för nästa bilbyte ! :mrgreen:
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
macky

Inlägg av macky »

Tror det handlar om att så dyra ngt opraktiska sedaner i form av elbilar inte är ngn kioskvältare längre när andrahandsvärdet är så dåligt snarare än att bilens egenskaper är dåliga.
Den största orsaken att de har ett lågt andrahandsvärde och låg efterfrågan (priset trycks ner just av låg efterfrågan), är exakt samma orsak till att de är svårsålda och har låg försäljningsvolym även som helt nya; efterfrågan på denna typ av bilmodell från kunderna är extremt låg.

Det är alltså främst samma efterfrågansbrist som håller ner priset på de som begagnade, som gör att VAG inte får volym och lönsamhet att sälja de som nya (och nu högst troligen därför väljer att sluta tillverka de).

Opraktiska sedaner är ju lika opraktiska beg. som de är opraktiska nya. Där är grundproblemet.
Den här ”porschekvaliteten” är väl det som imponerat minst med ganska svajig kvalitet på porschedelarna. Just dessa som strulat för mig. Hjulupphängning och kylfläktar.

Jag antar dock att de tagit allt på garanti eller goodwill för dig (Porsche brukar ju stå för sin kvalitet och ta ansvar för sina tekniska problem).

Ja det är den jag kör, dvs audi e-tron GT. Tror inte att den är bättre på ngt vis än Taycan. Problemen är kring hjulupphängningar, kylfläktar och en del kring batterierna (det senare har inte drabbat mig) och dessa är porschegrejer. Jag upplever det som rätt medioker kvalitet för att vara en audi. Har haft ngt 10-tal. Men har blivit extremt bra bemött av audi och allt har bytts på garanti/goodwill.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

macky skrev: 16 aug 2026 13:36

Ja det är den jag kör, dvs audi e-tron GT. Tror inte att den är bättre på ngt vis än Taycan. Problemen är kring hjulupphängningar, kylfläktar och en del kring batterierna (det senare har inte drabbat mig) och dessa är porschegrejer. Jag upplever det som rätt medioker kvalitet för att vara en audi. Har haft ngt 10-tal. Men har blivit extremt bra bemött av audi och allt har bytts på garanti/goodwill.
Håller med. Vacker bil och mycket trevlig att köra men upplever varken faktisk kvalitet eller kvalitetskänsla som särskilt bra. Kör en själv och har en på firman.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021