Testarmigfram skrev: ↑18 aug 2026 22:21
SwedishAdvocate skrev: ↑18 aug 2026 21:10
Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 aug 2026 10:55
Vi ska inte ha subventioner och inte straffskatter. Kasst med båda.
Har varit ett jäkla hattande med olika saker, en period var diesel frälsaren...och har varit gas...hybrid...etanol...reduktionsplikt...ja allt möjligt.
Det nästan enda vi åstadkommit är slöseri med pengar och förstöra vår konkurenskraft.
Tragiskt.
Kineserna bara skrattar åt oss och under tiden har de lagt beslag på teknikövertaget vi i väst en gång hade!
Solpanel, batteri, elbilar, vindkraft mm
Istället för bestämma vilken teknologi som "anses rätt" (vilket tyvärr skett), bör man definiera målet och låta alla parter jobba mot målet. [Min u.]
Och vilka är det som ligger bakom diesel, metan, Toyotahybrider och etanol?…
Skulle det kunna vara det förbränningmotorindustriella komplexet kanske?
Är det någon som är förvånad att
ALLT som dom föreslagit varit en enda gigantisk återvändsgränd?…
Och om nu inte elbilar är "rätt" – vilken teknologi är det då vi ska satsa på? WARP-drive?
Eftersom batteriet faktiskt inte verkar hålla så många år (enligt AAKEE) och att nya utbytesbatterier inte verkar komma ner nämnvärt i pris så är kanske elbilar inte så superbra som vi trodde. Vem vet. Jag törs inte säga.
Jag ser några sätt att
dels få batterier att hålla längre, och
dels minska priset på ersättningsbatterier för dom som kan komma att behöva det.
Ett sätt att
öka hållbarheten på batterier är att till slut, äntligen, långt om länge, sent om sider få ur tummen som suttit jävligt hårt fast i röven, och börja bygga åtminstone några laddstationer motsvarande hemmaladdning för villaägare på dom 10000-tals statligt ägda parkeringsplatser i våra städer och andra större samhällen, så att även boenden i flerbostadshus kan få tillgång till skonsam laddning av sina bilbatterier. Och Jaaa! Dessa ska självklart kosta ungefär lika mycket att ladda på som villaägare betalar – dvs, dom som parkerar kommer få betala även för installation och laddbox utslaget över ett lämligt antal år.
Minska priset: X antal tillverkare ska få i uppdrag av EU att ta fram Y antal (Y=2 eller 3?) gemensamma batterier till dom allra billigaste elbilarna. På så sätt kan man få Y antal
gemensamma standardbatterier. Därmed kan man få ner priset maximalt på dessa Y antal standardbatterier. Om priset ändå inte blir tillräckligt billigt för dessa batterier så kanske man får lägga någon slags skatt på dom allra dyraste bilarna – så alltså Ferrari, RR, Lambo, Bentley, Mclaren, Aston, Koeingsegg och vilka det nu är jag inte nämnt – och så får den här skatten subventionera priserna på de billigaste standardbatterierna så att även en undersköterska kan ha råd att byta ett batteri ifall det skulle behövas.
Alt. inför EU ngn slags statlig/överstatlig försäkring som täcker sådana här byten på samma sätt som det framförts förslag på statlig försäkring som ska täcka skador till följd av naturkatastrofer i USA eller om det var UK – minns inte, och pallar inte dubbelkolla.
EDIT:
Det ovanstående kom jag som total lekman på på typ 10 sekunder. Och utan att bolla med någon AI. Så vem vet… Kanske finns det ytterligare saker man kan göra… Typ någon slags obligatorisk konsumentutbildning som upplyser om hur man får sitt elbilsbatteri att hålla länge. Kanske á la det som AAKEE så förtjänstfullt delat med sig av på t.ex. de här forumet…