Kurvassistans - ”hjälpmedlet” från helvetet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

mikebike
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kurvassistans - ”hjälpmedlet” från helvetet

Inlägg av mikebike »

Jojje167 skrev: 17 aug 2026 23:57
Autonom skrev: 17 aug 2026 20:31
holden skrev: 17 aug 2026 18:46
Det är ju inte Teslas fel dock, så här säger ChatGPT:

Lag på nya bilar i EU/Sverige är bland annat:

* Filhållnings-/nödfilhållningssystem (Emergency Lane Keeping)
* Automatisk nödbromsning
* Intelligent Speed Assistance (ISA)
* Trötthets-/uppmärksamhetsvarning
* Föraruppmärksamhet/distraktionsvarning
* Backningsdetektering
* Datalogger (EDR)

Dessa krav kommer från EU:s General Safety Regulation.

Nödfilhållningen kan ge en känsla av “kurvassistans”, eftersom bilen aktivt kan korrigera styrningen när den riskerar att lämna körfältet.
Det är besläktat, kurvassistenten griper in när den prognostiserar att det kommer en kurva där man får för höga sidokrafter för att bryta mot ett EU-krav, kurvassistenten finns inte i USA. Så att detta att det kommer på raksträckor verkar bero på att man behöver sänka hastigheten om man behöver svänga av. Jag har inte sett detta i TACC utan bara i AP tidigare, men jag tycker som det verkar att logiken även kommit in i TACC i någon uppdatering.

Hur som helst, vi har EU att tacka för att vi har en kurvassistent, för att EU tycker det är för farligt om bilen går så fort att det blir stora sidokrafter om man styr.

Jag har provat med AP (när det saknas trafik och är allmänt ofarligt) att trycka på med gasen när kurvassistenten drar ner, och det slutar med att AP ger upp (helt enligt EU-regler) och bilen fortsätter i tangentens riktning. Jag har sett Youtube-klipp som visade att ett kort tag efter EU-reglerna om sidoacceleration infördes och innan kurvassistenten kom gav den bara upp mitt i kurvan.

Trafiksäkert och bra att bilen ska ge upp när det blir knepigt, tack EU.
Jag minns mycket väl när detta kom för ett antal år sedan och i början bromsade bilen bara in vid skarpare kurvor. Lite irriterande men ändå en godtagbar åtgärd när vägen blev skarp. Sedan dess har det bara blivit sämre då den även börjat bromsa in vid svagare kurvor samt kurvor som inte finns, dvs mitt på raksträckor. En gemensam nämnare för många av dessa "falska kurvor" på raksträckor är att det tidigare varit vägarbete på dessa platser. Det är som om tesla använt sig av trafikverkets databas (NVDB) och sedan glömt bort att radera gammal data.

Ett exempel är nya sträckningen av E14 strax väster om Sundsvall som invigdes i november 2021. Jag har nog kört åtminstone 4st olika teslor (2st 3:or, Y och S) på denna sträcka sedan invigningen och samtliga har bromsat in på exakt samma raksträcka sedan dess. Min highland gör det än idag och man kan tycka att en mjukvaruuppdatering ska kunna lösa det men inget har hänt på 5 år. Det finns fler exempel som funnits lika länge och inget tycks försvinna utan platserna bara utökas.

Texten "kurvassistans" kom till för ett par år sedan men dessa inbromsningar har funnits klart längre än så. När texten dök upp blev det bara tydligare då bilen tidigare inte sagt nånting alls.
Mamma bor väster om Sundsvall, varje gång vi kört nya E14 brukade vi vara beredda på de obligatoriska inbromsningarna (två åt vardera hållet). 😄
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963