SwedishAdvocate skrev: ↑18 aug 2026 17:57
Som jag tror redan har nämnts i tråden så står bilar för ~10% av de globala utsläppen av växthusgaser. Kommer vi kunna sänka koldioxidhalten i atmosfären ifall vi fortfarande har kvar de här ca. 10 procenten av utsläppen?
8-10%, inte 10. Jag har haft upp det i tråden.
Eftersom elmixen i snitt i världen är genererad till ~50% med fossil förbränning kommer en total övergång till eldrift inte alls minska med 8-10% om alla personbilar blev eldrivna utan kanske runt hälften.
Samtidigt står uppvärmning och elproduktion för en betydande del av utsläppen. Det är ett exempel på där det finns väldigt mycket att göra för att minska utsläppen.
Eftersom globala elmixen är rätt smutsig är elbilar globalt också smutsiga. Det vill man inte så gärna inse.
Norge har väl fortfarande 0% fossil el, dvs väldigt ren el? Det get väldigt rena elbilar.
Lägg kraften på att minska fulel i världen och världen kommer evigt tacka dig. Förutom att elbilen blir mycket renare, blir allt annat det också.
Kom ihåg att vi
inte pratar om elbilsmotstånd här.
Vi pratar
inte om att inte gå över till eldrift.
Vi pratar
inte om att inte subventionera för eldrift.
Jag påstår bara att vi kommer behöva prioritera vad vi väljer att göra eftersom åtgärder kostar pengar, och eftersom miljön är en viktig fråga gäller det att göra rätt sak, dvs det som ger mest minskning av utsläppen per krona.
Det är långt ifrån säkert att det ör det bästa att extrimistbyta ut alla fossila fordon till elfordon.
Antingen sitter man med skygglappar på och inbillar sig att elbilen är lösningen på allt, vilket kanske
känns bra.
Ellet så gör man de åtgärder som är bäst per krona på att defakto minska växthusgaserna så att världen mår bättre.