Så är det ju med allt. En Lamborghini handlar också om pris i förhållande till vad man får.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 11:45manneson skrev: ↑19 aug 2026 08:01Precis. Då hade vi sett typ MG5, Dacia Spring och liknade i topp.Teslaaa skrev: ↑19 aug 2026 07:53De säljer bra även på annat utöver priset, annars hade listan sett annorlunda ut om priset var den enda faktorn.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 07:21Tesla säljer bra på priset.Teslaaa skrev: ↑19 aug 2026 06:15
Ja, och ändå lyser de med sin frånvaro på listan i trådstarten trots sitt fina utbud av nya modeller med 800v etc.
Men model Y som är så gammal med stenåldersteknik är fortsatt den med sålda elbilen, ändå gör Tesla allt fel enligt vissa.
Enbart model Y har sålt mer än VW:s hela elbilsutbud tillsammans, något rätt gör Tesla annars hade de saknats på listan i trådstarten?
Återigen listan där inte en enda europeisk tillverkare finns med.
Andra tillverkare vill inte ens vara med på listan enligt vissa här i tråden, det är viktigare att ha fler modeller med modernare teknik som står i bilhallar istället för att sälja.
Pris i förhållande till det man får såklart...
Topp 15 bäst säljande elbilar i år – ingen av dem från Europa
Moderator: Redaktion
-
manneson
Re: Topp 15 bäst säljande elbilar i år – ingen av dem från Europa
-
tesla newbie
Det är inte poängen heller. Poängen är att Tesla uppdaterar bilarna ganska mycket under skalet utan att utseendet eller designen nödvändigtvis har förändrats så mycket. Andra tillverkare gör tvärtom (VAG). De gör designförändringar utan att den underliggande tekniken ändras nämvärt. Ett extremt exempel är väl Model S, som ändrats mycket lite designmässigt exteriört, men nästan hela bilen har förändrats under skalet mellan 2012 och slutet på tillverkningen. Men Tesla väljer inte att kalla det för ny plattform eller ny generation. Ett exempel på motsatsen är generation F15 av BMW X5 som under skalet i mångt och mycket var identisk till föregångaren E70, men såg radikalt annorlunda ut designmässigt.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 15:30tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 15:04Men även chassigeometrin är inte helt identisk på Tesla Juniper jämfört med första Model Y. Länkarmarna är inte identiska mellan 2021 och Juniper till exempel. Och BMW har ganska liknande upplägg för länkarmarnas placering mellan generationer av 3 serien. Det största hoppet kom mellan E46 och E90. Sedan dess har den grundläggande designen för hjulupphängningen varit densamma.RareEarth skrev: ↑19 aug 2026 13:40Det är inte chassigeometri, det är tekniska lösningar för hjulupphängningen.tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 10:46Fast även en ny BMW 3-serie har ju samma grundläggande chassigeometri som E90 från 2005. McPherson fram med två nedre länkarmar och femlänkad bakaxel.
Folk köper inte ny bil för att hjulupphängningen har förändrats.
-
Iller
Dumt att köpa en bil överhuvudtaget. Jag leasar och investerar pengarna istället. Tesla har totalt värdelösa leasingavtal för privatpersoner. Därför går de bort. Samt att de saknar massa must haves i bilarna.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Ända sedan min första elbil, M3 AWD LR som jag köpte 2019, så har jag aldrig behövt att stanna 45 minuter för att ladda den bilen (dock kan det ta så lång tid för vår lilla Mini, som bara laddar i ynka 50kW, men det är inte direkt gjord eller optimerad för långfärder, och där är lösningen snarare högre laddeffekt istället för batteribyten).Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 15:32Bart skrev: ↑19 aug 2026 15:24Kanske bara är jag, men jag tycker verkligen att det är kul att se Nio ES8 säljer så pass bra ändå. Det är ju ett stort åbäke med mycket lull lull och så. Att det ser väldigt olika ut i Kina, där de det finns väldigt många batteribytarstationer är ju en klar bidragande orsak till att den säljer - gissar på att många tycker priset är förmånligt för vad man får också.
Förr kunde jag till viss del förstå lockelsen med batteribyte när jag behövde stanna 45 minuter var tredje timme. Men nu med de nya bilarna som kommer ut... Nej, det känns föråldrat.
Sedan kan man självklart ha andra nackdelar med både en sådan bil som Tesla M3, och vissa nackdelar (som med allt) med elbil i stort. Men oavsett det så har jag aldrig trott på batteribytaridén (varken när Elon/Tesla snackade om det i början på förra decenniet, eller nu när Nio försöker hajpa upp det för deras nuvarande bilar).
Det blir dels ingen ekonomi i det gällande att bygga bilarna för det (de blir också tyngre), och dels så skalar det för dåligt (för dyrt, för platskrävande) att bygga tillräckligt många batteribytarstationer.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Köpte vår senaste bil, en MY RWD för 450 papp och med restvärdeslån till 0% ränta.
Svårt att slå den låga kostnaden för den storleken på bil, och med den goda utrustningsnivån, om man tänkt att ha bilen i en 5-8 år. Vi hittade iaf. inget vettigt alternativ som vi såg kom i närheten av så mycket bil för den låga kostnaden.
Hade lätt kunna köpa hela bilen kontant, men nu fick vi ut en del pengar "gratis" till 0% ränta som istället investeras i annat, och det tackar man ju inte nej till.
Visst saknas det saker även på Teslor, men det gör det ju mer eller mindre alltid (iaf. för mig) något med precis alla bildmodeller. Allt blir alltid en kompromiss på något sätt, och man får helt enkelt fundera på vad man prioriterar mest och sedan välja rätt kompromiss/bilmodell efter det.
Perfekt bil finns nog sällan för nästan någon person (iaf. inte till perfekt rimligt pris som de flesta har råd med). Därför är det ju utmärkt att det numera finns flera bra elbilar från flera olika tillverkare att välja mellan.
Vilken kompromiss (bil) gick du själv för?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Autonom
- Teslaägare
Jag hade en HP-skrivare runt 2000 när de hade utbytessystem istället för normala reparationer, och det visade på en annan nackdel, när du byter din trasiga skrivare till någon annans reparerade så kan du mycket väl få några oönskade fel på köpet, vilket också inträffade för mig så efter utbytet fick jag en skrivare med ett knepigt intermittent fel som tog mycket energi med supporten att få utbytt en gång till.martinot skrev: ↑19 aug 2026 16:29Men oavsett det så har jag aldrig trott på batteribytaridén (varken när Elon/Tesla snackade om det i början på förra decenniet, eller nu när Nio försöker hajpa upp det för deras nuvarande bilar).
Det blir dels ingen ekonomi i det gällande att bygga bilarna för det (de blir också tyngre), och dels så skalar det för dåligt (för dyrt, för platskrävande) att bygga tillräckligt många batteribytarstationer.
Så, i batterifallet så kan du t.ex. få ett batteri med mekaniska skador, något glappande kontakt eller vattenläckage som ger konstiga följdfel.
Tillförlitligheten kommer högst sannolikt att bli lägre när man använder sig av batteribyten. För min del ska det till väldigt stora tidsvinster för att kompensera minskad tillförlitlighet.
Så för min del så vill jag inte ha ett sådant system.
-
Sportbilsentusiasten
Yes
Motsvarar Tesla Y de krav man har, är det ett kanonköp, verkligen!
Prisvärd är förnamnet.
Är därför de säljer så bra.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
manneson
Ja nu med BYDs flashcharging är batteribyte tvärdött.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 15:32Bart skrev: ↑19 aug 2026 15:24Kanske bara är jag, men jag tycker verkligen att det är kul att se Nio ES8 säljer så pass bra ändå. Det är ju ett stort åbäke med mycket lull lull och så. Att det ser väldigt olika ut i Kina, där de det finns väldigt många batteribytarstationer är ju en klar bidragande orsak till att den säljer - gissar på att många tycker priset är förmånligt för vad man får också.
Förr kunde jag till viss del förstå lockelsen med batteribyte när jag behövde stanna 45 minuter var tredje timme. Men nu med de nya bilarna som kommer ut... Nej, det känns föråldrat.
-
Maetlarv
Håller helt med om att det verkar som Elon tappat intresset för biltillverkning, är väl lite för osexigt och funkar inte för att motivera den höga aktiekursen.RareEarth skrev: ↑19 aug 2026 10:28En ny Iphone har bokstavligen noll gemensam teknik med en tio år gammal. Det enda som är gemensamt är att den är rektangulär och har en pekskärm. Tesla 3/Y har samma grundplattform som de alltid haft även om många detaljer har ändrats. Samma chassigeometri, samma batteribalja, samma arkitektur för HV-elektronik, samma drivlinemekanik etc.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:40Dom förbättrar ju konstant befintliga modeller, likt Apple gör med iPhone.RareEarth skrev: ↑18 aug 2026 23:02Tesla har ju en stor konkurrensfördel jämfört med alla andra: de lägger inga pengar på att utveckla nya modeller och kan därmed pressa priset och ändå hålla uppe vinstmarginalen. Det går ju att göra så ett tag. Det är lite som när gamla människor bor billigt i en stor villa. De bor billigt eftersom de slutar underhålla huset. Det går också ett tag, tills huset förfaller.
En iPhone har sett ungefär likadan ut i 10 år. Detsamma med Teslas modeller. Men kollar man närmare så har så gott som all teknik ändrats.
Med det sagt tror jag Tesla har nya modeller på gång, men de väntar på bättre förutsättningar. Just nu är det prispress som gäller.
Saab lyckades väl hålla liv i 9-5-plattformen i 13 år. Det finns kanske något exempel på längre livslängd på bilplattform i modern tid, men det skulle vara unikt i bilvärlden ifall Tesla skulle lyckas sälja 3/Y i någon större omfattning 15 år efter introduktion (dvs efter 2031).
Om Tesla hade haft nya modeller av rattstyrda vanliga personbilar på gång borde det ha läckt åtminstone något lite om det. Tvärtom pekar alla signaler från Musk på att han tappat intresset för personbilar och hellre vill göra om Tesla till ett robot-AI-företag. Och även om det är så att de väntar med att utveckla nya modeller så tar det flera år att ta fram en ny bilmodell på ny plattform. Det skulle bli ett gap mellan end-of-life för nuvarande modeller och de nya modellerna. Alla andra biltillverkare börjar utveckla nästa generations modeller i princip direkt efter att man släppt en ny.
Man kan se det på hans twitterflöde som innehåller väldigt lite Tesla och att han inte verkar vilja satsa pengar på utveckling av fler ”vanliga bilar”.
Däremot är ju dagens MY o M3 väldigt prisvärda, speciellt de billigaste modellerna. Får man dessutom nollränta så är det ju mycket starka erbjudanden.
Tyvärr för Tesla står inte resten av konkurrensen helt still och bilbranschen är ju lite av en modebransch - de som vill ha ”det senaste” köper knappast Tesla längre.
Kunderna blir snarare de som uppskattar att de är prisvärda och det blir svårt att ta ut ”premiumpriser”, dvs att få kunden betala onödigt mycket för att man ”villhöver” precis den bilen.
-
Iller
Finns massor av bättre affären. Speciellt när man räknar med pengarna man kunde placerat.martinot skrev: ↑19 aug 2026 16:36Köpte vår senaste bil, en MY RWD för 450 papp och med restvärdeslån till 0% ränta.
Svårt att slå den låga kostnaden för den storleken på bil, och med den goda utrustningsnivån, om man tänkt att ha bilen i en 5-8 år. Vi hittade iaf. inget vettigt alternativ som vi såg kom i närheten av så mycket bil för den låga kostnaden.
Hade lätt kunna köpa hela bilen kontant, men nu fick vi ut en del pengar "gratis" till 0% ränta som istället investeras i annat, och det tackar man ju inte nej till.
Visst saknas det saker även på Teslor, men det gör det ju mer eller mindre alltid (iaf. för mig) något med precis alla bildmodeller. Allt blir alltid en kompromiss på något sätt, och man får helt enkelt fundera på vad man prioriterar mest och sedan välja rätt kompromiss/bilmodell efter det.
Perfekt bil finns nog sällan för nästan någon person (iaf. inte till perfekt rimligt pris som de flesta har råd med). Därför är det ju utmärkt att det numera finns flera bra elbilar från flera olika tillverkare att välja mellan.
Vilken kompromiss (bil) gick du själv för?
Jag kompromissade inte med något. Kör en ID7 GTX
.Bara en sådan sak som att bilen har parkeringssensorer och radar. Must have. Blir dyra mil för dig.
-
Sportbilsentusiasten
Batteribyte var tvärdött redan då det kom.manneson skrev: ↑19 aug 2026 19:04Ja nu med BYDs flashcharging är batteribyte tvärdött.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 15:32Bart skrev: ↑19 aug 2026 15:24Kanske bara är jag, men jag tycker verkligen att det är kul att se Nio ES8 säljer så pass bra ändå. Det är ju ett stort åbäke med mycket lull lull och så. Att det ser väldigt olika ut i Kina, där de det finns väldigt många batteribytarstationer är ju en klar bidragande orsak till att den säljer - gissar på att många tycker priset är förmånligt för vad man får också.
Var nämligen mycket enkelt att förutspå skitsnabb teknikutveckling av räckvidd och laddtider - givet att detta ALLTID sker vid introduktionen av ny teknologi !
Bilnjutare som köpt andra elbilen