Laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Laddning

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev: 19 aug 2026 10:46
martinot skrev: 19 aug 2026 10:03
tor-ake skrev: 19 aug 2026 09:39
pejvic skrev: 18 aug 2026 21:03

Fast det skadar ju batteriet ingenting att inte göra det. Det enda som sker är ju att visad räckvidd blir mindre då det göms mer i buffert
Det löser sig ju när man har tid att lösa det.

ingen ko på taket
Ur batterihälsosynpunkt är det ju som du säger inget problem alls men den faktiska räckvidden minskar också, IOM att packet med tiden blir obalanserat, eftersom LFP inte går att balansera ordentligt annat än när det är nästan tomt eller nästan fullt.
Kör med CATL LFP i en MY RWD -26, men skippar att ladda till 100% varje vecka som Tesla officiellt rekommenderar mig.

Har den normalt inställd på att ladda till 50% till vardags. Ser däremot till att ladda batteriet till 100% inför långresor, som kanske är en gång i månaden minst.

Är detta en dålig strategi som jag borde ändra, eller långsiktigt skadligt för batteriet (balansering, etc)?

Har tänkt att behålla bilen i en 6-8 år, och vill gärna maximera livslängden på batteriet. Alla tips tas varmt emot.
Lite förtydligande, bara - obalans är inte skadligt i sig, det bara gör att hela kapaciteten inte är tillgänglig iom att de höga cellerna gör att resten av cellerna inte kan ladda fullt, och de låga cellerna gör att man inte kan ladda ur de andra cellerna helt. När man laddat fullt några gånger bör balansen bli återställd. Vet inte exakt hur BYD och CATL-cellerna fungerar men jag har några dumma LFP-celler till en elcykel här, och de är svåra att balansera eftersom de ska laddas till en viss spänning enligt leverantören, och sedan hållas där i max ett antal minuter, man kan alltså inte ligga på max spänning och låta de låga cellerna "komma ikapp" - man kan bara balansera lite grann i varje cykel, så det kan ta många cykler att komma tillbaka till perfekt balans.
Tack. Då återstår att se om det räcker att normalt ligga runt 50% SoC, och kanske endast balansera 1-2 ggr i månaden med 100% SoC. Oklart för mig om det räcker till, eller hur man skall checka det.

Kanske man inte ens skall chansa genom egna "påhitt" till laddstrategier, och istället göra som Tesla anbefaller och ladda bilen till 100% minst en gång i veckan?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 19 aug 2026 12:50
Autonom skrev: 18 aug 2026 19:26
tor-ake skrev: 18 aug 2026 11:12
Om du har en modell med LFP batteri så behöver den laddas till 100% relativt ofta (varje vecka enl. Tesla) och då blir det ju ganska segt att stå på snabbladdare och göra detta.
På vintern behöver dessutom batteriet vara varmt för att få rimlig effekt, så tar du bilen kall från parkeringen och åker ett par km till en snabbladdare blir du kvar där minst en timme innan batteriet är fullt.
Förvärmingsproblemet är mycket lätt att undvika, vad man gör är att man minst en timme i förväg lägger in en navigering till laddaren med avresetid innan man åker. Detta görs enkelt i appen.

Dock, om man har väldigt låg SoC så måste man slå på förvärmningen manuellt. S3XY app kan göra det men det kräver att man är inom bluetooth-avstånd.

Om det inte är en Supercharger man tänkt ladda på så kan man antingen lägga in någon godtyckligt Supercharger i närheten men inte åka dit, eller slå på icke Superchargers i navigeringen så den känner igen laddaren i navigeringen.
Min bil förvärmer inte batteriet för snabbladdning när jag inte sitter i bilen.
Min bil har gjort det när jag la in en rutt i navigeringen innan jag startade varvid en kvitterade i appen att den slagit på förvärmningen (lite mindre än en timme innan planerad avfärd, bilen parkerad utomhus och låst), och den fortsatte även med det under en halvtimmes paus innan laddningen. Detta var i vintras när det var runt -15C i Mälardalen, och jag kom fram till snabbladdaren 10 minuter efter pausen avslutades, med runt 35C i batteriet (förvärmningen hade då varit på i totalt 2 timmar, men slog av sista minuterna pga. lågt SoC ). (Upprinnelsen var en oplanerad långtur när jag bara hade drygt 50% SoC vid avresa, och inget normalt fall. Bytte även Supercharger i navigeringen under resans gång.)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 19 aug 2026 17:32
AAKEE skrev: 19 aug 2026 12:50
Autonom skrev: 18 aug 2026 19:26
tor-ake skrev: 18 aug 2026 11:12
Om du har en modell med LFP batteri så behöver den laddas till 100% relativt ofta (varje vecka enl. Tesla) och då blir det ju ganska segt att stå på snabbladdare och göra detta.
På vintern behöver dessutom batteriet vara varmt för att få rimlig effekt, så tar du bilen kall från parkeringen och åker ett par km till en snabbladdare blir du kvar där minst en timme innan batteriet är fullt.
Förvärmingsproblemet är mycket lätt att undvika, vad man gör är att man minst en timme i förväg lägger in en navigering till laddaren med avresetid innan man åker. Detta görs enkelt i appen.

Dock, om man har väldigt låg SoC så måste man slå på förvärmningen manuellt. S3XY app kan göra det men det kräver att man är inom bluetooth-avstånd.

Om det inte är en Supercharger man tänkt ladda på så kan man antingen lägga in någon godtyckligt Supercharger i närheten men inte åka dit, eller slå på icke Superchargers i navigeringen så den känner igen laddaren i navigeringen.
Min bil förvärmer inte batteriet för snabbladdning när jag inte sitter i bilen.
Min bil har gjort det när jag la in en rutt i navigeringen innan jag startade varvid en kvitterade i appen att den slagit på förvärmningen (lite mindre än en timme innan planerad avfärd, bilen parkerad utomhus och låst), och den fortsatte även med det under en halvtimmes paus innan laddningen. Detta var i vintras när det var runt -15C i Mälardalen, och jag kom fram till snabbladdaren 10 minuter efter pausen avslutades, med runt 35C i batteriet (förvärmningen hade då varit på i totalt 2 timmar, men slog av sista minuterna pga. lågt SoC ). (Upprinnelsen var en oplanerad långtur när jag bara hade drygt 50% SoC vid avresa, och inget normalt fall. Bytte även Supercharger i navigeringen under resans gång.)
Jag vet att vi diskuterade det tidigare.
Jag gjorde ett par tester i somras där jag har logg på att battery heatern slutade arbeta medan jag inte var i bilen och började om mär jag klev in igen. Det var samma med min 3 också, mellan 2021-2023.

Jag kan bypassa det med Dragstrip mode som förblir på i tre timmar även om man lämnar bilen. Jag nyttjade faktiskt det igår, när jag hade ett ärende före en snabbladdning och inga mil att köra först.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5