Ja, 5% är en vanlig rabatt på EX60 som privatperson, mer än så är lite svårare att uppnå.
Volvo EX60
Moderator: Redaktion
-
toppo
- elbilist
Re: Volvo EX60
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Dexter86
- Teslaägare
-
toppo
- elbilist
Det är tyvärr ganska sällsynt hos Volvo, det är om någon ÅF kör kampanjhelg eller liknande under hösten…
ID4 GTX 340 hk MY25
-
Smarve
- Teslaägare
Håller fullständigt med! Varför ska bilförsäljning skilja sig åt från försäljning av andra varor, där ett givet pris gäller?
2023 MY LR blå/svart 19"
-
Sportbilsentusiasten
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Dexter86
- Teslaägare
-
Smarve
- Teslaägare
Fortfarande ingen motivering. Jag gillar Teslas modell, färdigförhandlat och klart.
2023 MY LR blå/svart 19"
-
holden
- Teslaägare
Instämmer. Konceptet med lokala ÅF och smöriga säljare som du måste ligga bra till hos för att få din ”rabatt” borde dött ut i samklang med löntagarfonderna och Takano-overallen.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Nect
- elbilist
-
Melonsusk
Har provkört EX60 och det var ingen höjdare. Tyst, bekväm, snabb (P10) men ack så tråkig. Inget som satte igång livsandarna. Som en Polestar 3 med förnuft. Jämfört med BMW iX3 så står den sig slätt. BMW har körglädje och närvaro som jag uppskattar.
-
tesla newbie
Intressant att man kan tycka så olika. Jag hade förväntat mig att Volvon skulle vara ganska trist att köra men blev positivt överraskad! Tyckte den låg platt och fint på vägen och reagerade snabbt på styrinput. iX3 reagerar dock ännu snabbare och har kanske bättre styrkänsla (dålig på att bedöma sånt). Ärligt talat, vid normal aktiv körning på kurvig väg så har jag svårt att känna att den ena är så mycket bättre än den andra. Dock har Volvon mycket bättre fjädringskomfort med dämparna i mjukaste läget.
-
Fredrik j
- elbilist
Det är ju precis tvärtom. ÅF behöver dela med sig av sin marginal för att du ska köpa av dom. Dock kan rabatten hamna på inbytesbilen istället.holden skrev: ↑31 jul 2026 17:35Instämmer. Konceptet med lokala ÅF och smöriga säljare som du måste ligga bra till hos för att få din ”rabatt” borde dött ut i samklang med löntagarfonderna och Takano-overallen.
Mellanpriset är ju sällan ”färdigförhandlat”.
-
Smarve
- Teslaägare
Jag skulle kunna tänka mig att betala fullt pris, oprutat, om jag får 400K i inbyte. Men det är inte så troligtFredrik j skrev: ↑31 jul 2026 20:57Det är ju precis tvärtom. ÅF behöver dela med sig av sin marginal för att du ska köpa av dom. Dock kan rabatten hamna på inbytesbilen istället.holden skrev: ↑31 jul 2026 17:35Instämmer. Konceptet med lokala ÅF och smöriga säljare som du måste ligga bra till hos för att få din ”rabatt” borde dött ut i samklang med löntagarfonderna och Takano-overallen.Smarve skrev: ↑31 jul 2026 16:59Fortfarande ingen motivering. Jag gillar Teslas modell, färdigförhandlat och klart.
Mellanpriset är ju sällan ”färdigförhandlat”.
2023 MY LR blå/svart 19"
-
Fredrik j
- elbilist
Då har du ju i praktiken prutat till dig en bättre affärSmarve skrev: ↑31 jul 2026 22:12Jag skulle kunna tänka mig att betala fullt pris, oprutat, om jag får 400K i inbyte. Men det är inte så troligtFredrik j skrev: ↑31 jul 2026 20:57Det är ju precis tvärtom. ÅF behöver dela med sig av sin marginal för att du ska köpa av dom. Dock kan rabatten hamna på inbytesbilen istället.holden skrev: ↑31 jul 2026 17:35
Mellanpriset är ju sällan ”färdigförhandlat”.![]()
-
Sportbilsentusiasten
Behövs motivering?
Du lägger 10min på förhandling och får 5% rabatt.
Ena fallet ger dig 35kr, andra 35 000 kr.
Ena inköpet gör du ofta, andra mycket sällan.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
-
Testarmigfram
-
manneson
-
Smarve
- Teslaägare
Men varför ska det löna sig att tjata? Är inte det väldigt orättvist mot de som inte gör det, och därmed bekostar rabbaterna för tjatarna?Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 aug 2026 18:35Behövs motivering?
2023 MY LR blå/svart 19"
-
carlf
Nu får du nog tänka ett varv till. Att konsumenter är prismedvetna sätter press på säljare och gör att det blir bättre för alla. Du betalar inte nödvändigtvis mer för att någon annan betalar mindre. Men om det känns ”orättviiiiiiiiiist” så får du väl lägga tre minuter på att be om offert, du med.Smarve skrev: ↑20 aug 2026 07:01Men varför ska det löna sig att tjata? Är inte det väldigt orättvist mot de som inte gör det, och därmed bekostar rabbaterna för tjatarna?Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 aug 2026 18:35Behövs motivering?Smarve skrev: ↑31 jul 2026 16:59Fortfarande ingen motivering. Jag gillar Teslas modell, färdigförhandlat och klart.
Med det sagt så föredrar jag också Teslas modell, inte för att jag inte kan förhandla, utan för att jag verkligen hatar bilförsäljare som släkte.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
roffe_s
- elbilist
Ptjaa, för många är ju inte bilköpet den enda kontakten med ÅF under ägandet, det handlar även om eventuell reparation och underhåll. Jag tycker faktiskt "tysken" i Mannesons video har en poäng i slutet där han (spoiler alert) konstaterar att det är tre bra men rätt olika bilar i hans jämförelse där alla på sitt vis kan rekommenderas beroende på preferenser. Han menar att detta inte minst gäller den relation som finns/önskas till det företag som slutligen levererar bilen. Personligen har jag, och kommer fortsättningsvis att, väga in den aspekten i mina personliga utvärderingar inför nybilsköp. Det har hänt att jag valt bort fabrikat på grund av tveksamt bemötande hos försäljare/eftermarknad och kan mycket väl komma att hända igen.carlf skrev: ↑20 aug 2026 08:38Nu får du nog tänka ett varv till. Att konsumenter är prismedvetna sätter press på säljare och gör att det blir bättre för alla. Du betalar inte nödvändigtvis mer för att någon annan betalar mindre. Men om det känns ”orättviiiiiiiiiist” så får du väl lägga tre minuter på att be om offert, du med.Smarve skrev: ↑20 aug 2026 07:01Men varför ska det löna sig att tjata? Är inte det väldigt orättvist mot de som inte gör det, och därmed bekostar rabbaterna för tjatarna?Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 aug 2026 18:35
Med det sagt så föredrar jag också Teslas modell, inte för att jag inte kan förhandla, utan för att jag verkligen hatar bilförsäljare som släkte.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
Smarve
- Teslaägare
Men varför ska ett bilköp skilja sig mot att köpa t ex en TV?carlf skrev: ↑20 aug 2026 08:38Nu får du nog tänka ett varv till. Att konsumenter är prismedvetna sätter press på säljare och gör att det blir bättre för alla. Du betalar inte nödvändigtvis mer för att någon annan betalar mindre. Men om det känns ”orättviiiiiiiiiist” så får du väl lägga tre minuter på att be om offert, du med.Smarve skrev: ↑20 aug 2026 07:01Men varför ska det löna sig att tjata? Är inte det väldigt orättvist mot de som inte gör det, och därmed bekostar rabbaterna för tjatarna?Sportbilsentusiasten skrev: ↑19 aug 2026 18:35
2023 MY LR blå/svart 19"
-
Fredrik j
- elbilist
Jag har flera gånger fått hjälp av ÅF mot tillverkare/generalagent när det gäller garantireparationer och goodwill. Men personligen förstår jag inte hur man kan vilja handla sin bil hos dom där gigantiska storstadshandlarna. Jag fördrar mindre handlare. Helst ska det finnas anställda med samma efternamn som också förekommer i företagsnamnet.roffe_s skrev: ↑20 aug 2026 09:00Ptjaa, för många är ju inte bilköpet den enda kontakten med ÅF under ägandet, det handlar även om eventuell reparation och underhåll. Jag tycker faktiskt "tysken" i Mannesons video har en poäng i slutet där han (spoiler alert) konstaterar att det är tre bra men rätt olika bilar i hans jämförelse där alla på sitt vis kan rekommenderas beroende på preferenser. Han menar att detta inte minst gäller den relation som finns/önskas till det företag som slutligen levererar bilen. Personligen har jag, och kommer fortsättningsvis att, väga in den aspekten i mina personliga utvärderingar inför nybilsköp. Det har hänt att jag valt bort fabrikat på grund av tveksamt bemötande hos försäljare/eftermarknad och kan mycket väl komma att hända igen.carlf skrev: ↑20 aug 2026 08:38Nu får du nog tänka ett varv till. Att konsumenter är prismedvetna sätter press på säljare och gör att det blir bättre för alla. Du betalar inte nödvändigtvis mer för att någon annan betalar mindre. Men om det känns ”orättviiiiiiiiiist” så får du väl lägga tre minuter på att be om offert, du med.Smarve skrev: ↑20 aug 2026 07:01Men varför ska det löna sig att tjata? Är inte det väldigt orättvist mot de som inte gör det, och därmed bekostar rabbaterna för tjatarna?
-
tesla newbie
Jämförelse från WhatCar mellan EX60, iX3 och MB GLC:
TLDW: EX60 är tystast och har mest komfortabel fjädring samt bäst baksäte. Den och Mercan rymmer båda 11 kabinväskor mot 8 i BMW iX3. Som vanligt anses BMW iX3 vara körgladast och Volvon tristast att köra. Jag måste ha en annan definition av körglädje än motorjournalister, men jag tycker att Volvon har riktigt bra kördynamik och tycker inte den kränger speciellt mycket i kurvor. Tycker personligen inte att skillnaden i körglädje mot BMW iX3 är så stor som man gör gällande i videon.
TLDW: EX60 är tystast och har mest komfortabel fjädring samt bäst baksäte. Den och Mercan rymmer båda 11 kabinväskor mot 8 i BMW iX3. Som vanligt anses BMW iX3 vara körgladast och Volvon tristast att köra. Jag måste ha en annan definition av körglädje än motorjournalister, men jag tycker att Volvon har riktigt bra kördynamik och tycker inte den kränger speciellt mycket i kurvor. Tycker personligen inte att skillnaden i körglädje mot BMW iX3 är så stor som man gör gällande i videon.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Tvärt om; Totalt så kommer det ta mer tid för alla och vara klart sämre för alla. Tid är pengar (både din tid, men även säljarnas löner är inte gratis). Därav att det blir dyrare för alla på totalen. Finns en orsak att vi, iaf. här i västvärlden, inte längre prutar på när vi köper köksporslin på IKEA eller köper mjölk ICA. Det hade tagit mer resurser och kostnader för alla.
Ju längre upp i värdekedjan vi effektiviserar handler med varor, så kommer detta med fastpris att ta över som modell för allt dyrare produkter upp i kostnadskedjan och försäljningskanalen. Förr i tiden minns jag när folk prutade på både datorer och TV-inköp. Det förekommer i stort inte längre (även om det säkert finns något enstaka undantag, så är det extremt ovanligt).
Nu har gränsen som sagt flyttats upp till ytterligare varor som bilar, och det är något jag personligen är ytterst tacksam för denna utvecklingen. Som många i tråden så ogillar jag bilsäljare och dessutom är min tid värd så mycket för mig att jag inte vill lägga en massa både tid och energi på att deala-och-wheela med en massa bilsäljare (även om jag personligen oftast är rätt duktig på att tjata till mig saker och priser, om jag orkar och har tid).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP