SuC eller andra laddnätverk

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

SuC eller andra laddnätverk

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 20:54
Sportbilsentusiasten skrev: 24 aug 2026 18:42
Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 13:18
Sportbilsentusiasten skrev: 24 aug 2026 12:48
Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 12:18
Spännande. Jag hade ingen aning om att Shell var en premium-mack.
Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magen :mrgreen: Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
Du nämnde service och renlighet först?
Ja och är det märkligt tycker du? Allt är en helhet
Vad är det med SuC som är bra vad gäller service och renhet?
Jag o andra har flera ggr förklarat varför vi föredrar SC.
Sammanfattning
Alla får tycka olika, jag föredrar premium på prylar service och upplevelse. Inget annat laddnät har någon fördel för mig. Våra C40/EQS laddar stabilt med hög effekt varje gång i europa. Inge strul, bra app. Andra nätverk strular på olika sätt, ja vi testar regelbundet.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Testarmigfram

Re: SuC eller andra laddnätverk

Inlägg av Testarmigfram »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 aug 2026 09:37
Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 20:54
Sportbilsentusiasten skrev: 24 aug 2026 18:42
Testarmigfram skrev: 24 aug 2026 13:18
Sportbilsentusiasten skrev: 24 aug 2026 12:48

Spännande vet jag inte...googla på Shell V-Power. Bra soppa för prestandabilar. Inte prisvärt men känndes bara i magen :mrgreen: Sportisen var tunad för det bränslet och Etanol från Shell
Har bara elbilar numera
Du nämnde service och renlighet först?
Ja och är det märkligt tycker du? Allt är en helhet
Vad är det med SuC som är bra vad gäller service och renhet?
Jag o andra har flera ggr förklarat varför vi föredrar SC.
Sammanfattning
Alla får tycka olika, jag föredrar premium på prylar service och upplevelse. Inget annat laddnät har någon fördel för mig. Våra C40/EQS laddar stabilt med hög effekt varje gång i europa. Inge strul, bra app. Andra nätverk strular på olika sätt, ja vi testar regelbundet.
Fast det där är ju inte riktigt sant. Jag har varit på kanske ett hundratal olika SuC genom åren. Italien, Österrike, Schweiz, Tyskland, Danmark, Frankrike, Spanien, Luxemburg, Belgien...

Dels har jag råkat ut för trasiga laddare med jämna mellanrum. I dagsljus syns det rätt dåligt vilka som är trasiga och ibland så har laddningen misslyckats trots att laddaren ska vara hel. Fick lämna en station utanför Verona och åka vidare med låg SOC eftersom det var kaos och kö och jag misslyckades att få igång laddningen på två olika stolpar. Fick köa och cirkulera och... Mitt livs värsta laddupplevelse. Eller i södra Österrike precis över gränsen från Italien. 8 stolpar och 20 bilar i kö... Kul värre.

Jag fattar att jag är off topic nu men jag fixar inte när nån ska leka snobb och vara så helt fel på bollen.

Ska man gå på "premiumupplevelse" så är Fastned bäst. Tak över stolparna och ibland även en fräsch lounge med bra sortiment, toaletter osv. De ligger ofta bra direkt bredvid motorvägen också så man behöver inte krångla sig ut till nåt industriområde eller baksidan på nåt hotell där Tesla av nån anledning har satt sin station.

Nu blev sommarens resa lite kortare men 500+ mil ute i Europa är ändå en del. Det krånglade EN gång. På en parkeringsplats där det fanns en 50kW stolpe som jag tänkte ladda på medan vi skulle kolla lite på stan. I Bayeuax. Det var dock ingen resedag och inte kritiskt på nåt sätt.

Min upplevelse av årets resa är att den var mycket smidigare än mina tidigare resor med strikt SuC pga gratisladdning. Då var det alltid lite ovisst om det skulle vara kö och så krånglade det ibland, särskilt på V2. Vet inte om det hade med adaptern att göra men det var inte helt avslappnat. Mycket folk, stress.

Nu i år så har det varit helt fantastiskt. Andra laddnätverk kommer liksom närmare lokalsamhället. De står på lokala torg, närmare restauranger... Det har varit helt stressfritt. Mycket mer av en premiumupplevelse om man ska vara sådan. Det har inte varit en tillstymmelse till kö eller strul.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Varför skulle man som Tesla ägare bry sig om att någon väljer bort SUC? Tror ingen Tesla ägare gråter över en mindre ”felparkerad” folkvagn.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Holve skrev: 25 aug 2026 10:09
Varför skulle man som Tesla ägare bry sig om att någon väljer bort SUC?
Tvärt om; det är bara en fördel då SuC tyvärr är allt för populärt bland många elbilister. Är ju bara en direkt nackdel för oss med Tesla som vill ladda på SuC.

Ju fler andra bilister som använder andra laddnät, desto bättre.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Testarmigfram

Holve skrev: 25 aug 2026 10:09
Varför skulle man som Tesla ägare bry sig om att någon väljer bort SUC? Tror ingen Tesla ägare gråter över en mindre ”felparkerad” folkvagn.
Det gör sig själv i och med att moderna elbilar inte kan ladda så snabbt på SuC.

Jag undviker SuC i möjligaste mån själv trots att iX laddar 400V. Dels för att jag inte vill stödja rövhatten Elon och dels för att det brukar vara hög beläggning där. Som bonus slipper man även alla pinsamma vanity plates med "roliga budskap" som OIL LOL och annat cringe som ungarna säger.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Ni som inte använder SuC vad skulle ni rekommendera istället?
Kör mest i norden så behöver inte kunna täcka övriga Europa.
Vill inte hålla på med flera olika appar utan bara hålla mig till max en app/kort/bricka.
Helst plug & charge.
Är anledningen till att jag kör Tesla och deras nätverk. Bara plugga i.
Priset spelar mindre roll. Bara man kan hålla sig till en app och det fungerar.
BMW charge om man har BMW fungerar bra vad jag förstår. Misstänker att Mercedes har motsvarande och även Volvo?
Kan vara bra att kolla läget inför framtiden om det någon gång blir byte till annat märke.
MangeT
2025 Model Y Juniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Testarmigfram

MangeT skrev: 25 aug 2026 10:42
Vill inte hålla på med flera olika appar utan bara hålla mig till max en app/kort/bricka.
Helst plug & charge.
Är anledningen till att jag kör Tesla och deras nätverk. Bara plugga i.
Priset spelar mindre roll. Bara man kan hålla sig till en app och det fungerar.
BMW charge om man har BMW fungerar bra vad jag förstår. Misstänker att Mercedes har motsvarande och även Volvo?
Kan vara bra att kolla läget inför framtiden om det någon gång blir byte till annat märke.
Det beror på ditt laddningsmönster. Är det bara på enstaka semesterresor och du värdesätter tillgänglighet och smidighet mer än några hundralappar i kostnad så är ju roamingkort i nån form helt överlägset. Då slipper man välja nätverk och laddar där det passar. Det är en relativt mogen marknad och jag litar på att BMW inte släppt in några extrema överpriser i sitt system.

Laddar du däremot återkommande till vardags på ungefär samma ställe så kan det ju löna sig med ett abonnemang på just det nätverket som passar dina vanor bäst. Laddar du mycket ute så blir ju priset en verklig faktor också.

Plug and charge är väl bra men att blippa ett kort på en skärm innan är väldigt lite besvär också. Tar kanske 5 sekunder max.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Oavsett om med våra Teslor, eller med våra andra elbilar (BMW och MINI), så förutom SuC så laddar jag historiskt mest på CK och OKQ8. På senare tid även på Preem då de har bra välfungerande laddare och bra pris, men dock ej så stort nät.

Men om jag skulle välja andra nät efter storlek, bra pris (utan en massa abonnemang, som jag hatar) och välfungerande, så skulle jag köra på CK och OKQ8.

CK är ju bra även i Norge, samt har Autocharge (även om jag inte lyckats få igång det på någon av våra bilar). Så de skulle jag nog ha som #1 tror jag.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

I sverige har jag många olika appar, för respektive operatör. När jag kör runt i Europa använder jag roamingappar och tillhörande laddbricka. Electroverse är en roamingtjänst som man kan beställa laddkort till. Den har mycket stor täckning och har fungerat väldigt bra för mig, men jag har nästan aldrig använt den i Sverige. En snabb titt indikerar att den har rätt god täckning här också.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

martinot skrev: 25 aug 2026 10:52
CK är ju bra även i Norge, samt har Autocharge (även om jag inte lyckats få igång det på någon av våra bilar). Så de skulle jag nog ha som #1 tror jag.
Circle-K är mitt andrahandsval efter SuC när jag får möjlighet att välja. Autocharge fungerar fint för mig och jag gillar tanken på samma gränssnitt. De har inte så många laddare per station men relativt bra täckning geografiskt och för mig som norrlänning är det viktiga att där SuC-nätverket har luckor, där finns Circle-K.

I teorin är det såklart inte så många sekunder som förloras på att öppna rätt app, ha rätt betalkort inlagt (ej utgånget) och starta laddningen. När man som vi oftast åker långt i juli eller december så blir det i regel så att appen måste uppdateras och har kortet förfallit så har jag ju inte uppdaterat det heller. Solklara I-landsproblem, men ska det vara smidigt ska det ju vara smidigt!
Tesla Model Y Performance
Testarmigfram

Arctic Drifter skrev: 25 aug 2026 11:01
martinot skrev: 25 aug 2026 10:52
Circle-K är mitt andrahandsval efter SuC när jag får möjlighet att välja. Autocharge fungerar fint för mig och jag gillar tanken på samma gränssnitt. De har inte så många laddare per station men relativt bra täckning geografiskt och för mig som norrlänning är det viktiga att där SuC-nätverket har luckor, där finns Circle-K.

I teorin är det såklart inte så många sekunder som förloras på att öppna rätt app, ha rätt betalkort inlagt (ej utgånget) och starta laddningen. När man som vi oftast åker långt i juli eller december så blir det i regel så att appen måste uppdateras och har kortet förfallit så har jag ju inte uppdaterat det heller. Solklara I-landsproblem, men ska det vara smidigt ska det ju vara smidigt!
Roaming med samlingsfaktura är oslagbart. Inga reservationer på kreditkortet, inga appar, inga konton...
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 11:42

Roaming med samlingsfaktura är oslagbart. Inga reservationer på kreditkortet, inga appar, inga konton...
Beroende på vad man har för behov så kan det säkert vara det. Jag har inte varit på ett hundratals SuC i en massa länder och har heller ingen modern elbil.

Du nämnde Fastnet tidigare, säkert klockrent för dina behov men värdelöst för mig. Ingen station i Sverige och verkar inte stödja "autocharge":
2026-08-25 Fastnet.jpg
Men bra att vi båda hittat lösningar vi är nöjda med!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-AG-

Inlägg av -AG- »

Arctic Drifter skrev: 25 aug 2026 13:13
Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 11:42

Beroende på vad man har för behov så kan det säkert vara det. Jag har inte varit på ett hundratals SuC i en massa länder och har heller ingen modern elbil.

Du nämnde Fastnet tidigare, säkert klockrent för dina behov men värdelöst för mig. Ingen station i Sverige och verkar inte stödja "autocharge":
2026-08-25 Fastnet.jpg

Heter fastned, inte fastnet. De har autocharge.

https://www.fastnedcharging.com/en/charging/autocharge

Rent almänt vanligare med autocharge i resten av Europa jmf med Sverige. Här är det Circle K, Eviny och Mer vad jag vet. Finns säkert någon fler
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 09:56
Jag fattar att jag är off topic nu men jag fixar inte när nån ska leka snobb och vara så helt fel på bollen.
Du jobbar hårt på att bli bannad...igen ;)

Har skrivit detta flera gånger, men here goes:
1/ Alla får tycka olika.
2/ Kan du förstå att man har olika prioriteringar och det avgör upplevelsen av saker o ting, tex laddstationer?
3/ Varför ska man ifrågasätta andra val?
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare

-AG- skrev: 25 aug 2026 14:25
Arctic Drifter skrev: 25 aug 2026 13:13

2026-08-25 Fastnet.jpg

Heter fastned, inte fastnet. De har autocharge.

https://www.fastnedcharging.com/en/charging/autocharge

Rent almänt vanligare med autocharge i resten av Europa jmf med Sverige. Här är det Circle K, Eviny och Mer vad jag vet. Finns säkert någon fler
Ok, my bad.. skärmdumpen var dock från "Fastned" även om jag skrev "Fastnet". Så grymt att de har autocharge. Dock fortfarande ingen laddare i Sverige som är ansluten. Får överväga detta OM det skulle bli aktuellt att åka söderut.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 aug 2026 14:31

1/ Alla får tycka olika.
2/ Kan du förstå att man har olika prioriteringar och det avgör upplevelsen av saker o ting, tex laddstationer?
Det är ju en risk att gissa vad andra tänker, men jag tar den risken. Det jag tror Testarmigfram ifrågasatte var att SuC skulle ha högre renlighet och servicenivå. Det ställer jag mig också tveksam till. Jag tror inte heller att det handlar om att du, till skillnad från flera andra, söker en premiumupplevelse. Det är inte uppenbart att Tesla SuC erbjuder någon premiumupplevelse. Det kanske inte är så att han ifrågasätter ditt val, utan din verklighetsbeskrivning.
Testarmigfram

1/ Alla får tycka olika.
Tog du illa upp så anmäl.

Jag anser att dina prioriteringar inte stämmer mot vad SuC erbjuder. Det är min poäng. Får jag tycka det?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 14:38
jag fixar inte när nån ska leka snobb och vara så helt fel på bollen.
Är det inte mycket enklare att hålla sig enbart till sakfrågan, och istället börja med att skippa alla former av personangrepp från start?

Så slipper andra anmäla, och Tibor slipper städa.

Tänker att det också skulle kanske kunna vara ett alternativ värt att fundera på.

Testarmigfram

martinot skrev: 25 aug 2026 15:31
Är det inte mycket enklare att hålla sig enbart till sakfrågan, och istället börja med att skippa alla former av personangrepp från start?

Tänker att det också skulle kanske kunna vara ett alternativ värt att fundera på.
Jag anmäler inte alla direkta och indirekta personangrepp jag får. Om den där piken om att leka snobb räknas som personangrepp så kan vi väl bara be Tibor att blocka mig på en gång. Är för gammal för sånt här woke-trams.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 15:58
martinot skrev: 25 aug 2026 15:31

Jag anmäler inte alla direkta och indirekta personangrepp jag får. Om den där piken om att leka snobb räknas som personangrepp så kan vi väl bara be Tibor att blocka mig på en gång. Är för gammal för sånt här woke-trams.
Allmän hyfs och hövlig ton är ingen "woke-trams". Klarar man inte följa våra enkla riktlinjer bör man söka sig till andra forum. Bannat Testarmigfram.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

1/ Alla får tycka olika.

Jag anser att dina prioriteringar inte stämmer mot vad SuC erbjuder. Det är min poäng. Får jag tycka det?
Notera, jag skrev att alla får tycka vad de vill.
Och jag anmäler normalt inte andra, jag tycker man bör förstå att alla uttrycker sig olika.
Du såg smileyn va?

EDIT, såg moderatorns inlägg nu.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Niklas Z skrev: 25 aug 2026 14:37

1/ Alla får tycka olika.
Det är ju en risk att gissa vad andra tänker, men jag tar den risken. Det jag tror Testarmigfram ifrågasatte var att SuC skulle ha högre renlighet och servicenivå. Det ställer jag mig också tveksam till. Jag tror inte heller att det handlar om att du, till skillnad från flera andra, söker en premiumupplevelse. Det är inte uppenbart att Tesla SuC erbjuder någon premiumupplevelse. Det kanske inte är så att han ifrågasätter ditt val, utan din verklighetsbeskrivning.
Premium = för mig är att allt funkar stabilt och bra. Appen funkar, lätt att se status på laddstationen bra navigering dit, betalning funkar, laddning funkar, inga nedkopplingar av pågående laddning, rent och gott om plats på laddplatsen.
Många laddare/plats = mindre risk att det är kö.
Alltid bra effekt över laddtiden och kommer snabbt upp till maxeffekt.
Bra sammanfattning i appen av historiska laddningar och priser.
Kan enkelt teckna månadsavtal som kan avbrytas.
LIKADANT över hela europa, skitviktigt!
Allt ovan är Premium-service.

Testat andra laddare, inte alls samma helhetsupplevelse.

Har haft ett enda fel på SC på ca 40+ laddningar i familjen (två bilar), betalningen funkade inte = lade in kortet på nytt, så funkade det.

På 10-talet “icke-tesla” laddare har vi 4st fel (kö, betalstrul testade flera betal/kreditkort innan det hoppade igång, laddstation synkar inte med bilen, ladda ned app och starta laddning funkade inte)
Just ja, en annan station hade delar av planen i grus och blött…där vill man inte gå ut och sedan dra in skita i bilen = åkte till Tesla SC istället
Testar regelbundet med att låta MB planera in laddning i navigatorn och ladda på MB’s laddare, men dessa struligeheter.

Att hustrun (6000mil/år) är skitnöjd med Tesla SC är att stort plus!

Återigen min upplevelse.
Andra har kanske andra prio som pris eller att navi kan planera in laddningen.
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Ja, SUC är fortfarande klart enklast. Självklart om du har en Tesla men även om du har en annan elbil.
De andra laddnätverken har kommit ikapp men de är fortfarande efter. Handen på hjärtat - vilken bil och laddnätverk skulle du skicka iväg din 75 åriga (dieseldoris) släkting på en roadtrip med?

Jag har haft en EQC (400V) och nu en Taycan (800V) parallellt med Tesla. Teslan är överlägset enkel och avslappnad på långresor med SUC.
De andra kräver nästan en co-pilot som kollar laddstopp. Och försöker du köra
alternativ karta (via Apple CarPlay) så tappar du förvärmning av bilens batteri. Men du får då ca 1h innan laddstopp byta till bilens navigation för att få förvärmning men samtidigt förlora navigatorn med fartkameror som du använder.
Samtidigt är man alltid lite nervös de långa sekunderna innan laddarn hoppar igång på EQC eller Taycan oavsett autocharge eller kort/appbetalning. Många är de gånger då jag har behövt börja om för att lyckas starta laddningen när jag inte laddat på SUC.
-22 Porsche Taycan 4S
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG (såld)
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 aug 2026 17:01
Premium = för mig är att allt funkar stabilt och bra. Appen funkar, lätt att se status på laddstationen bra navigering dit, betalning funkar, laddning funkar, inga nedkopplingar av pågående laddning, rent och gott om plats på laddplatsen.
Många laddare/plats = mindre risk att det är kö.
Alltid bra effekt över laddtiden och kommer snabbt upp till maxeffekt.
Bra sammanfattning i appen av historiska laddningar och priser.
Kan enkelt teckna månadsavtal som kan avbrytas.
LIKADANT över hela europa, skitviktigt!
Allt ovan är Premium-service.

Testat andra laddare, inte alls samma helhetsupplevelse.

Har haft ett enda fel på SC på ca 40+ laddningar i familjen (två bilar), betalningen funkade inte = lade in kortet på nytt, så funkade det.

På 10-talet “icke-tesla” laddare har vi 4st fel (kö, betalstrul testade flera betal/kreditkort innan det hoppade igång, laddstation synkar inte med bilen, ladda ned app och starta laddning funkade inte)
Just ja, en annan station hade delar av planen i grus och blött…där vill man inte gå ut och sedan dra in skita i bilen = åkte till Tesla SC istället
Testar regelbundet med att låta MB planera in laddning i navigatorn och ladda på MB’s laddare, men dessa struligeheter.

Att hustrun (6000mil/år) är skitnöjd med Tesla SC är att stort plus!

Återigen min upplevelse.
Andra har kanske andra prio som pris eller att navi kan planera in laddningen.
Man kan ju diskutera vad som ska rymmas i begreppet premiumupplevelse, men jag kan säga att jag aldrig upplevt laddning på SuC som premium. Då har jag ändå laddat ungefär 150 gånger på SuC. Jag har laddat betydligt fler gånger på andra operatörers laddstationer. jag orkar inte gå igenom alla mina loggar och annat, men gissningsvis har jag laddat tre gånger så ofta på andra operatörers publika laddstationer.

Jag tycker att Teslas stationer fungerar utmärkt de allra flesta fall och ska jag stanna där det finns flera olika stationer, varav en är Tesla, då väljer jag Teslastationen. Det är billigast och är smidigt för mig som kör Tesla.

Men jag ska ta dina punkter.
1. Som Tesla-förare behöver jag inte appen för att ladda, men apparna hos andra operatörer fungerar bra. De är lätt att se status, navigera dit, sköta betalning. Laddning fungerar bra. Att det skulle vara mer rent på platsen och gott om utrymme hos Tesla är inte något jag märkt under min besök på SuC. Det handlar mer om vilken plats stationen är anlagd på och Tesla har både bättre och sämre platser, lika andra operatörer.
2. Ja, Teslas stationer har i snitt fler laddare. Men man måste också ta i beaktande antalet som åker dit för att ladda. Under mina två första år var det aldrig problem med köer på SuC, men under de tre senaste åren är det bara på Tesla SuC som det varit kö när jag kommit fram. Varje gång har jag löst det genom att välja en annan snabbladdaroperatör strax bredvid, så jag har inte behövt köa. Däremot har jag sluppit köer på andra operatörers snabbladdstationer.
3. Jag har inte alls alltid fått bra effekt över laddtiden på SuC. Det har vid flera tillfällen varit så att effekten på SuC endera fluktuerat under laddsessionen, eller legat riktigt lågt.
4. Jag använder mig inte av Tesla sammanfattningar, eller någon annan operatörs sammanfattningar, så det passar jag på.
5. Jag har aldrig tecknat månadsavtal, så det passar jag också på.
6. Alla appar jag använt har fungerat likadant över olika länder, förutsatt att de har närvaro i dem.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Testarmigfram skrev: 25 aug 2026 19:11
Magnus71 skrev: 25 aug 2026 18:49
Ja, SUC är fortfarande klart enklast. Självklart om du har en Tesla men även om du har en annan elbil.
De andra laddnätverken har kommit ikapp men de är fortfarande efter. Handen på hjärtat - vilken bil och laddnätverk skulle du skicka iväg din 75 åriga (dieseldoris) släkting på en roadtrip med?

Jag har haft en EQC (400V) och nu en Taycan (800V) parallellt med Tesla. Teslan är överlägset enkel och avslappnad på långresor med SUC.
De andra kräver nästan en co-pilot som kollar laddstopp. Och försöker du köra
alternativ karta (via Apple CarPlay) så tappar du förvärmning av bilens batteri. Men du får då ca 1h innan laddstopp byta till bilens navigation för att få förvärmning men samtidigt förlora navigatorn med fartkameror som du använder.
Samtidigt är man alltid lite nervös de långa sekunderna innan laddarn hoppar igång på EQC eller Taycan oavsett autocharge eller kort/appbetalning. Många är de gånger då jag har behövt börja om för att lyckas starta laddningen när jag inte laddat på SUC.
Det var den upplevelsen jag var rädd för men tack och lov att jag köpte BMW istället då. Det har verkligen varit precis tvärtom.
Menar du att din BMW startar laddningen enklare och snabbare på andra laddare än SUC. Berätta vilka nätverk för då ska jag testa och sen lägga in dom som förvalda i min Taycan.
-22 Porsche Taycan 4S
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG (såld)
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)