Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Grassa

Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Inlägg av Grassa »

Hejsan!

Helt ny på forumet och har en beställning lagd på en vit MY RWD.

Sommardäcken som ingick med 18" aperture fälgarna ser ju lite halvkul ut.
Jag valde bort vinterdäck då jag lika gärna kan skifta och montera nya vinterdäck på aperture fälgen som följer med sommardäcken och sen köpa kompletta fälg/sommardäck till våren, kanske då 19".
Är det någon som gjort samma sak? Vill iaf ha lite snyggare 19" på sommaren.
Bara jag hinner få bilen innan vinterväglag anländer, annars sitter jag lite kletigt till minst sagt.
Hur gjorde ni själva som beställt samma bil?

Har endel fler funderingar men också lite nyfiken på följande:

- Har sett man kan använda skyddsfilm mot stenskott, är de vanligt att göra detta och vad kostar det typ?
- Sen lite om vad för sorts bra och smarta tillbehör som ni själva har erfarenhet av, vart är isf bäst att beställa ifrån eller är de från lite blandat håll?
- Andra tips till en helt ny Tesla ägare?

Tack // G :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...

Inlägg av martinot »

Bytte till 20" Induction med Michelin Pilot EV. En väldigt bra uppgradering som gjorde en stor skillnad i styrkänsla och chassikänsla till det bättre. Dock ökade bullernivån markant (stör mig inte personligen speciellt mycket, men alla är olika känsliga och bra att veta iaf) och förbrukningen något (uppskattningsvis 7-8%).

Totalt så kan jag rekommendera att byta till större fälgar och bättre stabilare däck (gillade inte alls de allt för mjuka och sidoinstabila Hankook-däcken som följde med). Blev som en hel klass bättre bil med körkänslan IMO.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Inlägg av Mrl »

Om du slutar i att inte använda dina plåtisar så köper jag de gärna. Själv lägger jag om sommar/vinterdäck på samma fälg.

Ang. foliering:
Har ingen åsikt

Tillbehör:
Golvmattor i gummi ser jag som ett måste. Köpte till min gamla Y för nån tusenlapp eller två och funkar bra nu även i Junipern. https://amzn.eu/d/07VeefWW

Liten handdammsugare, är riktigt nöjd med denna! https://amzn.eu/d/00N8yRlm

Extra fack i mittkonsolen https://amzn.eu/d/0g2cEc1v

Andra tips:
Prutta med bilen så ofta du kan, framförallt när du ska hämta kidsen på dagis! 😉
Grassa

Inlägg av Grassa »

Haha tack för svar från er båda, prutta med bilen ja... kanske kan man bli förskolans udda fågel här och pappa favorit samtidigt 😂

Gällande 20", är jag nog lite mer för känslan av tystare och mjukare gång, än precision i körningen.
Men helt med dig om man är för det motsatta så en bra tanke där, kan ju bli att man ändrar sig när man väl sitter där.

Bra tillbehör, dammsugaren beställer jag typ nu, och ja mattorna är såklart bra, skitogt blir det speciellt med kids.
Vi kan nog kika på det med navkapslarna om de blir skarpt läge för det, kan ta det via PM isf.

Men nu till de jobbiga, va sjuk man är. Har helt plötsligt fått för mig om det är värt att hoppa upp på Premium AWD istället. Är ju rätt mycket extra som man kan njuta av i 5år +, plånboken gör de dock mindre...

Skulle vilja ha svar från båda sidor här, dem som tycker Standard räcker och dem för Premium.
Skulle ha ett restvärde kvar på ca 280" efter 5år, håller värdet de efter dessa år tro?
manneson

Inlägg av manneson »

Köp ingenting förrän du har bilen är mitt råd.
Först då vet du vad du saknar.

Tyvärr köper väldigt många på sig en massa grejer i förväg som de sen aldrig använder, och sen hamnar det på tippen vid nästa förrådsrensning..
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Min take på skillnaderna mellan standard och premium:

Auto inställning av stol är värt om man man är flera som kör.

Resten är mer smaksak kan jag tycka.

Tesla laddar ändå relativt snabbt utan att vara extrema i båda versioner. inte är snabbast i konkurrensen men duger bra för resa.
M3 LR 2023
Grassa

Inlägg av Grassa »

airdrive skrev: 27 aug 2026 07:46

Tesla laddar ändå relativt snabbt utan att vara extrema i båda versioner. inte är snabbast i konkurrensen men duger bra för resa.
Jag tänker mer på följande saker nedan, men också att jag kanske sitter där efter 5 år och saknar saker från premium och då vill byta bil igen, kanske blir de ännu dyrare då än att ha suttit vidare med en premium och inte saknat så mycket ..

- AWD, längre körsträcka och lite bättre teknik överlag på bilen
- Bättre ljudsystem
- Ventilering i stol
- Snyggare interiör med omgivningsljuset och skärm där bak
- Yttre designen tilltalar mig lite lite mer
- Får också med sommardäck med fälg mer i min smak
- Isolering i funken
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Grassa skrev: 27 aug 2026 08:07

Jag tänker mer på följande saker nedan, men också att jag kanske sitter där efter 5 år och saknar saker från premium och då vill byta bil igen, kanske blir de ännu dyrare då än att ha suttit vidare med en premium och inte saknat så mycket ..

- AWD, längre körsträcka och lite bättre teknik överlag på bilen
- Bättre ljudsystem
- Ventilering i stol
- Snyggare interiör med omgivningsljuset och skärm där bak
- Yttre designen tilltalar mig lite lite mer
- Får också med sommardäck med fälg mer i min smak
- Isolering i funken
Du vet att du kan överlåta finansen? dvs du behöver inte ha den fem år. Tröttnar du så beställer du en premium så kan du överlåta bilen efter några månader. det bör bli max 3000kr månaden i värdeminskning om du har en bra finans och kan kasta fram en juniper med extremt låga mil samt 1 dags leveranstid. Tygklädseln är skön, så luft behöver man nog inte, däremot tycker jag stolarna är generellt lite osköna
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Grassa skrev: 27 aug 2026 07:27
Gällande 20", är jag nog lite mer för känslan av tystare och mjukare gång, än precision i körningen.
Finns ju numera även möjlighet att beställa MY RWD med 19" direkt ifrån fabrik numera som alternativ. Så det kan ju vara en medelväg väl värd att utvärdera.
Men helt med dig om man är för det motsatta så en bra tanke där, kan ju bli att man ändrar sig när man väl sitter där.
Vad tyckte du när du provkörde?

Var du nöjd med körkänslan så behåll 18". Enkelt.

Finns inget rätt eller fel här. Man skall välja den kompromiss som man själv bäst trivs med.

(Själv märkte jag direkt att jag inte skulle trivas just med 18"-hjulen som följde med, och började att förbereda mig för olika alternativ att byta till 20" när direkt jag beställt bilen. Men det är ju inte heller någon som helst brådska eller panik om man vill göra så.)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

En ytterligare sak är att den elektriska inställningen av ratten gör att man kan flytta undan ratten i Instegsprofilen (min M3 står på max fram och upp), vilket gör att man inte behöver kompromissa på rattinställningen för att få bra insteg, utan hämningslöst kan gå "wild and crazy" på körställningen. Detta är en sak som jag snabbt vant mig vid och numera stör mig lite på att de flesta andra bilar inte har det.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mrl skrev: 27 aug 2026 02:53
Tillbehör:
Golvmattor i gummi ser jag som ett måste. Köpte till min gamla Y för nån tusenlapp eller två och funkar bra nu även i Junipern. https://amzn.eu/d/07VeefWW
@Grassa.
Ang. gummimattor och eftersom det ska vara barn i bilen:
viewtopic.php?p=803553#p803553
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag körde med original textilmattor i 4,5 år.
Mycket trevligare än gummi. De är också vattentäta.
Dammsugning eller piskning så är de fräscha igen.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 27 aug 2026 09:43
Tyckte jag läste i en annan tråd att det inte är så mkt folk yngre än 60 i dina bilar…  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Autonom skrev: 27 aug 2026 09:13

En ytterligare sak är att den elektriska inställningen av ratten gör att man kan flytta undan ratten i Instegsprofilen (min M3 står på max fram och upp), vilket gör att man inte behöver kompromissa på rattinställningen för att få bra insteg, utan hämningslöst kan gå "wild and crazy" på körställningen. Detta är en sak som jag snabbt vant mig vid och numera stör mig lite på att de flesta andra bilar inte har det.
Fast att ratten rör sig är inget nytt. Easy entry i sin nuvarande form har funnits sedan Lexus LS 400 kom 1989. Dock så tillåter Tesla att man ställer in hur mycket sätet och ratten ska röra sig vilket kanske inte alla gör.
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 27 aug 2026 09:46
mikebike skrev: 27 aug 2026 09:43
Tyckte jag läste i en annan tråd att det inte är så mkt folk yngre än 60 i dina bilar…  ;)
Ingen äter glass i mina bilar... 8-)
Nej, men jag är jägare och vi är ofta ute i skog och mark.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
manneson

Inlägg av manneson »

Tygmattor är trevligt tills man trampat i en hundskit och inte märker det förrän man satt sig i bilen…
Krasche

Inlägg av Krasche »

Standard har autoinställning av stol efter profil.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Haha tack för svar från er båda, prutta med bilen ja... kanske kan man bli förskolans udda fågel här och pappa favorit samtidigt 😂

Bra tillbehör, dammsugaren beställer jag typ nu, och ja mattorna är såklart bra, skitogt blir det speciellt med kids.
Vi kan nog kika på det med navkapslarna om de blir skarpt läge för det, kan ta det via PM isf.

Men nu till de jobbiga, va sjuk man är. Har helt plötsligt fått för mig om det är värt att hoppa upp på Premium AWD istället. Är ju rätt mycket extra som man kan njuta av i 5år +, plånboken gör de dock mindre...

Skulle vilja ha svar från båda sidor här, dem som tycker Standard räcker och dem för Premium.
Skulle ha ett restvärde kvar på ca 280" efter 5år, håller värdet de efter dessa år tro?
Om du vill ha tyst och mjuk gång ska du köra på 18-tummare. Jag kör 18-tum på vinterdäcken och det gör rätt stor skillnad för komforten (gamla MY). Det känns verkligen som att det lite hårdare chassit på gamla MY är avstämt precis för att köra smalare 18-tummare avseende komfort och styrkänsla.
Grassa

Inlägg av Grassa »

Tack för intresset i tråden och svar på mina funderingar 😊

Gällande stolarna, det finns väl en förarprofil i bilen att välja när du sätter dig så bilen ställer in sig automatiskt beroende på person?

Fortfarande är jag kluven om jag gjort rätt val i beställning av standard, eller om man ska hoppa på premium. Ingen mer som kan hjälpa mig haha...? ( Det är inte så att jag sätter mig i ekonomisk knipa med premium ska tilläggas)
Makk-

Inlägg av Makk- »

Grassa skrev: 27 aug 2026 10:36

Gällande stolarna, det finns väl en förarprofil i bilen att välja när du sätter dig så bilen ställer in sig automatiskt beroende på person?

Fortfarande är jag kluven om jag gjort rätt val i beställning av standard, eller om man ska hoppa på premium. Ingen mer som kan hjälpa mig haha...? ( Det är inte så att jag sätter mig i ekonomisk knipa med premium ska tilläggas)
Jag va i liknande sits och tankar som dig, men jag kände att det mer sunda valet blev en Standard så därför landade jag där. Den hade det vi behöver och just nu när prisskillnaden ändå är dryga 200tkr så kände jag inte att det va värt det.
MY RWD Standard beställd 28/4
Beräknad leverans: Aug-Sept
Krasche

Inlägg av Krasche »

Ja, stolarna har minne för profil.
För min del var det enkelt, jag föredrar tygklädsel över skinn. (Tyget minskar även behovet av ventilerade säten) Och jag har haft glastak på en tidigare bil, gillade det inte. Varmt på sommaren och strålade kyla på vintern.

Tråkigt svar, men det är väl bara du som kan bestämma detta, efter dina behov. Kolla skillnaderna och värdera om du tycker priset är värt det. Rent generellt är Model Y en kanonbil, är ruskigt nöjd.
Användarvisningsbild
niclaslw
Teslaägare

Inlägg av niclaslw »

Jag köpte en Y standard. Tycker den är kanon. Premium är schysstare, men inte värt pengarna i min mening. Men det är ju personligt
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det finns en förarprofil, skillnaden är att den inte kan ställa om ratten när den inte är elstyrd. Elstyrningen av ratten gör att man enkelt kan få tillräckligt utrymme för att vrida kroppen helt på tvären innan man reser sig upp.

Om det och alla andra små saker är värt pengarna beror på hur man värderar finesserna, men det är ingen tvekan om att Standard är extremt prisvärd och definitivt går att leva med.

För min egen del så ser jag det som att har man pengar som inte behövs bättre till något annat så väljer det man vill ha. För min del var det AWD som fällde avgörandet, men möjligheten att använda frunken för saker som inte tål vatten (som annars måste ligga i subtrunken, vilken jag använder som utökning av det vanliga bagageutrymmet), ratten ur vägen vid instegsprofilen, stolsknapparna (för ibland vill jag tillfälligt juster sittställning) och den bättre ljudanläggningen är saker jag skulle sakna.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Matrix är en till grej jag skulle sakna
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

tesla newbie skrev: 27 aug 2026 09:48
Autonom skrev: 27 aug 2026 09:13

Fast att ratten rör sig är inget nytt. Easy entry i sin nuvarande form har funnits sedan Lexus LS 400 kom 1989. Dock så tillåter Tesla att man ställer in hur mycket sätet och ratten ska röra sig vilket kanske inte alla gör.
Visst, men min poäng var inte att Tesla skulle varit först (eller enda bilen) utan att den faktiskt en av ganska få bilar som faktiskt har det och kopplat till en automatik så man inte behöver tänka på det.

Googling av Lexus LS 400 Easy entry ger vid handen att den bara justerade ratten (baserat på om tändningen var på eller inte), och inte dess säte, vilket förtar användbarheten.